Permalänk
Medlem

Uppgradering!

Tjena, är det någon som kan hjälpa mig med att hitta en ny processor och nya minnen?
Mitt moderkort heter "0a00h" och har märket HP.
Just nu har jag en Pentium 3.40 Ghz och 2 GB ram, så det vore bra om jag kunde hitta lite bättre saker!

Permalänk
Medlem

tyvärr säger det inte så jättemycket, vet du vad datorn heter? har processorn en eller två kärnor? men jag kan ju misstänka att det går uppgradera så långt iom att det är en gammal processorsockel och max ddr2... det blir en ytterst oprisvärd uppgradering i såna falla. och eftersom det är en hp är nog inte moderkortsbyte på tapeten, så vill du ha bättre rekommenderar jag att köpa en ny dator, förslagsvis ingen märkesdator som i princip inte går att uppgradera

hittade denna när jag googlade lite, är det den eller en liknande du har? http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/12260_na/12260_...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Japp, det är den jag har!

Permalänk
Medlem

du kan ju alltid köpa mer ram, 4gb extra ddr2 går på 500kr ungefär. jämför det med att man kan få 8gb ddr3 för 400kr (ddr3 passar inte för ditt moderkort). sen är jag tveksam om ditt moderkort och bios skulle klara av core 2, eftersom det inte nämns i produktbladet, och då finns inga nya processorer att köpa i sverige. OM det skulle gå med core 2 kostar en vettig fyrkärnig processor ca 3500kr och är totalt jätteovärd, för under 2000kr får du en fyrkärnig på ca 2,5ghz och det känns inte heller värt idag

så, om du sitter med en pentium D med två kärnor så kan det vara en billig uppgradering att behålla den men skaffa lite extra ram, som gör att saker flyter allmänt bättre. har du en pentium 4 med bara en kärna är det nog bättre att lägga pengarna på en ny dator, tyvärr, men så är det när man köper märkesdatorer, de är gjorda för att man ska antingen köpa dyra uppgraderingspaket av dem själva eller köpa helt nytt när den blir gammal

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Okej.. Skulle du kunna länka något ram minne som passar och fungerar med mitt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anztah:

Okej.. Skulle du kunna länka något ram minne som passar och fungerar med mitt moderkort?

tex dessa http://www.inet.se/produkt/5304234/corsair-4gb-2x2048mb-xms2. du har fyra platser på moderkortet, så då stoppar du dessa i de två tomma och behåller de två du har nu, så får du 6gb ram totalt om moderkortet är kinkigt kanske det inte tycker om att köra olika minnen, och då får du byta ut och köra enbart de nya helt enkelt...

MEN du har fortfarande inte sagt vad du har för processor (finns olika pentium-modeller), det är inte säkert att det är värt att lägga 500kr på ett system som ändå inte kommer vara märkbart mycket kvickare...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

du har bara en kärna, visserligen med hyper threading, men bara en kärna räcker inte långt idag. så om det är värt att lägga pengar på mer minne beror på vad du vill kunna göra med datorn?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag vill helst kunna spela mw3 på i alla fall medium.

Permalänk
Medlem

om du inte kan spela det nu så kommer du nog inte kunna spela det med mer minne heller, visserligen är 2gb minimumkravet för mw3, men pentium 4 är helt enkelt för dålig. och som sagt så kostar en ny processor som passar din dator på tok för mycket jämfört med den lilla prestandaökning du får, om din dator ens fungerar med de lite nyare men fortfarande gamla core 2-processorerna.

mitt förslag är att skramla ihop tillräckligt med pengar till en ny dator, som inte är en märkesdator, och som du sen kan uppgradera mindre problemfritt än den du har nu

vad har du för grafikkort förresten? har du något av de nvidia quadro eller ati fireGL i produktlänken högre upp så är de verkligen inga grafikkort gjorda för att spela på heller, så det skulle också behöva bytas ut...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Har ett nvidia quadro fx 580

Permalänk
Medlem

oj, det kommer nog inte heller klara av spel så bra. det är ett budget-grafikkort (jämfört med andra quadro) anpassat för renderingar. i spel är det hopplöst långsamt... du behöver alltså ett nytt grafikkort också

vill du spela nya spel är det helt enkelt en ny dator som gäller :/

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Okej, det blir nog att spara ihop till en ny dator.. Men tror du att jag kommer att kunna spela CS:GO då när det kommer ut?

Permalänk
Medlem

ytterst tveksamt, du har en processor med en kärna och ett grafikkort som motsvarar ungefär ett geforce 220 i spel. cs go har inga officiella systemkrav ännu men det jag hittar som inofficiella siffror är dessa

Citat:

CPU - Core 2 Duo E6600 2.4GHz | Athlon 7750 Dual Core
Video Card - GeForce GTS 240 | Radeon HD 3870
RAM (Memory) - 3 GB
Hard disk space - 5 GB
Direct X - 9+

men du kan ju alltid försöka

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag var precis inne på steams forum och kollade lite, där sa de att cs:go skulle ha samma systemkrav som portal 2 ungefär..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anztah:

Jag var precis inne på steams forum och kollade lite, där sa de att cs:go skulle ha samma systemkrav som portal 2 ungefär..

isåfall borde du kunna spela det med din dator, om än på låga inställningar. men som sagt så lär du inte klara mw3 så bra, även om det inte är så krävande med dagens mått

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Testade precis mw3 på min dator, och det gick på högsta settings med ungefär 30-40 fps, men som sagt, ska spara ihop till en bättre dator. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anztah:

Testade precis mw3 på min dator, och det gick på högsta settings med ungefär 30-40 fps, men som sagt, ska spara ihop till en bättre dator. Tack för hjälpen!

va? oj! vad har du för upplösning på skärmen egentligen? om du får okej fps på medel kanske du klarar dig? men som sagt, det är inte värt att lägga pengar på att försöka uppgradera burken i min mening, utan spara ihop till en ny istället

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Har bara testat med 1600x1200 än så länge. Ska nog köpa de där ram minnena och sedan spara ihop till en ny dator, låter det bra?