Permalänk

Har följt denna tråd rätt bra på slutet och tycker den är riktigt intressant då jag är på gång att bygga mig en HTPC.

Som många andra är jag i valet och kvalet över vilken plattform jag ska köpa.
Min nuvarande idé är en i3 2125 där jag förstått den integrerade grafiken är ett HD3000.
Någon som vet vilken prestanda skillnad det är mellan HD2000 och HD3000 ? Något som påverkar strömförbrukningen ?
http://ark.intel.com/compare/59080,53445,55448

Sen har jag en noobig fråga ang ljud.
Vill undvika att köpa ljudkort och använda det integrerade ljudet.
Om jag kör optiskt ut från integrerade ljudet till hemmabioreceivern ( den har ingen hdmi växel..), visst sker då DA omvandlingen i receivern ? Om så är fallet borde ju också ljudet bli relativt bra..

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ace FSP fick ju bra vitsord när det testades här på Sweclockers, det är ju det absolut billigaste. Annars kan du nästan ta vilket som av de kända märkena med hyffsad verkningsgrad. Eftersom du inte kommer lasta ner agget speciellt så känns det inte så kritiskt. Synd att det inte görs några 300W Halvpassiva/passiva nätagg i ATX-format.

Min erfarenhet är att det alltid skickas med någon/några SATA-kablar med moderkortet, men det går ju att kolla på tillverkarens hemsida i regel.

Det lär funka för dina ändamål. Enda anmärkningen man kan ha är väl att 300W är jäkligt overkill och kanske kommer låta lite. Synd när allt annat är passivt...

Båda sant och falskt... Det integrerade kommer fixa allt, dock så har Intels integrerade grafik lite problem med att spela upp 23,976Hz material helt korrekt men det stör bara vissa. Så mitt råd är att testa innan du köper ett separat grafikkort.

Den processorn är är väldigt overkill för det du ska använda den till, det räcker gott med en Pentium G630T eller en i3 21xxT och då får du ner TDP till 35W istället för 95W vilket gör det betydligt lättare att kyla och få tyst.

Till en propp med 95W TDP är det nog bäst att inte använda den medfölande kylaren om man vill ha det riktigt tyst, men det beror lite på chassival och hur bra kylning man har i det samt hur hårt CPU:n går.

Mångt och mycket en smaksak, Chassin som tar miniITX med en höjd < 110mm

Du kommer klara dig med en E450 med dina behov, dock så kommer ju maskinen självklart bara bli rappare och "roligare" ju värre APU du väljer.

Fast det är nästan skam att köra ett vanligt nätagg med fläkt till ett system som i princip är helt passivt annars. Men jag tror inte att du kommer störa dig på nätagget, men det är ju som så mycket annat väldigt individuellt vad man stör sig på. Jag själv hade nog i ett E450-bygge satsat på ett bygge med passiv PSU, kanske med ett Silverstone LC19 där man får med ett 120W nätagg som räcker gott till E450. Men i det chassit kan man inte ha en massa lagringsdiskar vilket man kan i det du valt.

G630 ger ju mer prestanda för ett par tior mer... Men jag hade kört på en G630T för att få det svalare, prestandan räcker till ändå för HTPC-bruk.

Självklart hade jag föredragit om jag kunde få det helt passivt och har kollat på ett par alternativ för att lösa det. Dock springer priset snabbt iväg och jag har svårt att motivera att gå upp ytterligare.

Eftersom jag ändå har en PSU som låter så går jag i tankarna att investera i följande paket för att ha lite marginal med prestandan. Tycker fractal design R2 är riktigt snyggt!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1497046/rd-r2

Har även då kollat på en variant som är HELT passiv men då kostar strax över 4000:-. Denna är riktigt frestande men frågan är hur mycket min 5400rpm hårddisk kommer att låta. Känns segt att lägga så mycket på att få det helt tyst och sedan ha en hårddisk som låter lika mycket som Fractal design 300W PSU'n. Vad tror ni?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1497052/ljudlos

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Självklart hade jag föredragit om jag kunde få det helt passivt och har kollat på ett par alternativ för att lösa det. Dock springer priset snabbt iväg och jag har svårt att motivera att gå upp ytterligare.

Eftersom jag ändå har en PSU som låter så går jag i tankarna att investera i följande paket för att ha lite marginal med prestandan. Tycker fractal design R2 är riktigt snyggt!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1497046/rd-r2

Ja det är snyggt, och det paketet lär fungera bra. Kolla då även in Lian Li PC-Q25 som är väldigt likt Array men har lite bättre kylning med sina 2 fläktar istället för en som Arrayen har fått lite kritik för. En fördel är ju att du kan välja vilken PSU du vill.

Citat:

Har även då kollat på en variant som är HELT passiv men då kostar strax över 4000:-. Denna är riktigt frestande men frågan är hur mycket min 5400rpm hårddisk kommer att låta. Känns segt att lägga så mycket på att få det helt tyst och sedan ha en hårddisk som låter lika mycket som Fractal design 300W PSU'n. Vad tror ni?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1497052/ljudlos

En "FinHTPC"...

Jag stör mig inte på hårddiskljud alls, men det är ju väldigt individuellt. Fast 5400-varvare brukar ju vara tysta... Annars är det ju bara att byta ut den mot en SSD när du får råd i framtiden så har du ett knäpptyst system.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det lär funka för dina ändamål. Enda anmärkningen man kan ha är väl att 300W är jäkligt overkill och kanske kommer låta lite. Synd när allt annat är passivt...

Kollat runt lite till och kommit fram till att jag nog vill köra på ett m-atx system istället och hittat detta. Är det bara beställa eller?
AMD A6-3500 2.1GHz med Radeon HD6530
Asus F1A75-M PRO, AMD A75 Socket FM1, uATX
Corsair 4GB Kit Intel/AMD PC3-10666, 1333MHz, 2x240 DIMM
OCZ Agility Series 3 SATA III 2.5'' SSD - 60GB
Silverstone SST-ML03B Black Micro-ATX no PSU

Visa signatur

Phenom II 955 3,2ghz, M4N98TD EVO, 4gb Corsair 1600mhz, Corsair TX 550w, Sparkle GTX470, Fractal Design R2, Win7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Germania:

Kollat runt lite till och kommit fram till att jag nog vill köra på ett m-atx system istället och hittat detta. Är det bara beställa eller?
AMD A6-3500 2.1GHz med Radeon HD6530
Asus F1A75-M PRO, AMD A75 Socket FM1, uATX
Corsair 4GB Kit Intel/AMD PC3-10666, 1333MHz, 2x240 DIMM
OCZ Agility Series 3 SATA III 2.5'' SSD - 60GB
Silverstone SST-ML03B Black Micro-ATX no PSU

PSU?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag är på jakt efter en HTPC då jag har tröttnat på hur dåligt min Tvix Xdroid A1 har fungerat. Några av kraven är:

  • Spela upp 1080p felfritt och stabilt, även 3D.

  • Kunna visa streams från nätet (Starcraft 2 matcher osv.)

  • Spela upp Flash (youtube etc)

  • Spela upp musik med Spotify och Foobar2000.

Jag kommer inte att spela något spel på den utan den är endast för att visa video och spela musik.

Jag har plockat ihop två paket.

Paket 1
En AMD E450 baserad lösning, det jag är orolig är prestandan på kortet kommer det klara av mina krav? Fördelen är att det är mer eller mindre ljudlöst.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2094542

Paket 2
En Sandy Bridge lösning där jag tänkte använda ett Gainward GTS450 som jag har liggandes. Känns som en säkrar lösning om tänker på prestandan men nackdelen är det inte är helt ljudlöst.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2094546&view=m
Alt att man köper ett passivt GT430 eller GT520 för att få ner ljudnivån.

Jag är jätte tacksam för åsikter och förslag på andra lösningar!

Med vänliga hälsningar
Tomas

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomasE:

Hej,

Jag är på jakt efter en HTPC då jag har tröttnat på hur dåligt min Tvix Xdroid A1 har fungerat. Några av kraven är:

  • Spela upp 1080p felfritt och stabilt, även 3D.

  • Kunna visa streams från nätet (Starcraft 2 matcher osv.)

  • Spela upp Flash (youtube etc)

  • Spela upp musik med Spotify och Foobar2000.

Jag kommer inte att spela något spel på den utan den är endast för att visa video och spela musik.

Jag har plockat ihop två paket.

Paket 1
En AMD E450 baserad lösning, det jag är orolig är prestandan på kortet kommer det klara av mina krav? Fördelen är att det är mer eller mindre ljudlöst.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2094542

Paket 2
En Sandy Bridge lösning där jag tänkte använda ett Gainward GTS450 som jag har liggandes. Känns som en säkrar lösning om tänker på prestandan men nackdelen är det inte är helt ljudlöst.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2094546&view=m
Alt att man köper ett passivt GT430 eller GT520 för att få ner ljudnivån.

Jag är jätte tacksam för åsikter och förslag på andra lösningar!

Med vänliga hälsningar
Tomas

Satte ihope ett paket nån sida bak som jag tror passar dina behov också. Liknande behovsanalys ligger bakom.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=916404&view=m

Har dock ett problem. Hade gärna köpt typ allt från Webhallen pga logistik - men Ace FSPPSUn har utgått då jag antar att företaget som köpt Ace slutat.

Har någon tips på prismässigt lika kompetenta PSUs? Även Scythe Big Shuriken 2 verkar halvsvår att komma över från WH.

Permalänk
Medlem

Tjena,

Har läst genom tråden och fått idéer inför ett stundande HTPC-bygge (mitt första). Tanken är att jag ska kunna se 1080p utan problem och även kunna se olika play-kanaler, kommer köra XBMC på datorn tillsammans med Windows 7. Priset är inget större problem men jag vill ju helst inte att det ska springa iväg.

Har kommit fram till komponenterna som finns här.

Är lite kluven om jag ska köra på Streacom med passiv kyllning istället, men det kanske går att få in en tyst CPU-fläkt i den modellen jag valt?

Frågan är nu, är det något jag missat? Kommer allting fungera tillsammans?

Permalänk
Medlem

Handlade precis de prylarna igår i den lokala datoraffären, återkommer när jag hunnit prova lite mer men än så länge pinnar de på fint

Visa signatur

Greed, all is to greedy!

Permalänk
Medlem

Hur mycket jag än sökte runt och fick tips så handlade allt om att komma till skott helt enkelt.

För mig slutade det med ett chassi tips härifrån men hårdvaran blev ett matx kort med en gammal core2duo och inbyggt 9300GT + hdmi. Byter kylaren nu bara och den spelar 1080 som en gud i nya xbmc med ubuntu.

Woops så har jag en klockren HTPC som är tyst och snabb! SSD disk så är allt perfa typ

Så mitt tips till alla är : kööööööööööööööp och bygg skiten istället för att lurka runt!

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mumserik:

Hur mycket jag än sökte runt och fick tips så handlade allt om att komma till skott helt enkelt.

För mig slutade det med ett chassi tips härifrån men hårdvaran blev ett matx kort med en gammal core2duo och inbyggt 9300GT + hdmi. Byter kylaren nu bara och den spelar 1080 som en gud i nya xbmc med ubuntu.

Woops så har jag en klockren HTPC som är tyst och snabb! SSD disk så är allt perfa typ

Så mitt tips till alla är : kööööööööööööööp och bygg skiten istället för att lurka runt!

Bästa rådet på länge i denna tråd!!!!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Då var den byggd

Efter många tips och läsande här på forumet är nu, efter åtskilliga timmars byggande datorn klar byggd på de komponenter som kommit fram här på forumet. Teststartad men har inte installerat W 7 eller övrigt ännu.
Det var en hel del pillande och fixande och mitt råd till alla er som skall bygga. Har ni inte använt någon komponent tidigare - läs bruksanvisningen noga. Några saker trodde jag att det löser man som på ett vanligt byggande men inte här. Scythe Big Shuriken 2 t ex kräver en platta som skall sitta under morderkortet vilket jag upptäckte efter moderkortet var fastskruvat.

Det är mycket mer sladdar som inte används på detta bygge jmf med vanlig PC så det är en del som måste få plats. Chassiet funkar även om utrymmet mellan PSU och BR-spelaren är minimalt. Den verkar också vara tillräckligt tyst för att fylla sin funktion.

Så stort tack till framför allt Nafs!

Trumis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trumis:

Så stort tack till framför allt Nafs!

Trumis

Vassego.

Hade varit skoj med lite bilder....

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Beställde nyss en HTPC, blev en i3a, 8gb ram, 2tb hdd och ett ljuddämpat fractal design låda. Nu ska jag bara iväg och köpa en tv
Men kan bara hålla med lerutis, köp för bövelen. Jag har själv lurkat runt i ett halvår men fick äntligen tummen ur röven.

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr bulle:

Beställde nyss en HTPC, blev en i3a, 8gb ram, 2tb hdd och ett ljuddämpat fractal design låda. Nu ska jag bara iväg och köpa en tv
Men kan bara hålla med lerutis, köp för bövelen. Jag har själv lurkat runt i ett halvår men fick äntligen tummen ur röven.

Den tummen lär inte lukta hallon...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Bilder

Skrivet av nafs:

Vassego.

Hade varit skoj med lite bilder....

Hur laddar jag upp bilder, försökte men fick inte rätt på det, hittar ingen bifoga bild knapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trumis:

Hur laddar jag upp bilder, försökte men fick inte rätt på det, hittar ingen bifoga bild knapp.

Nä så lätt går det inte... Antingen får du lägga bilderna någon annanstans och länka dit eller så gör du ett galleri här vilket nog är enklast!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Nybörjare inom HTPC.

Hej kamrater!

Jag har som så många andra lus-läst den här tråden och det finns så otroligt mycket bra info! Som någon tidigare påpekade, kanske för mycket. Vilket gör att en så novis kille som jag blir osäker på vad det är man ska satsa på om man vill bygga sig en HTPC.

Det jag har tänkt använda den till är att köra XBMC på Windows 7, streama BD-rippar från min NAS, köra Spotify och Youtube samt surfa med den. Alltså inga prestandakrävande grejer.

Jag fastande för Politby's bygge på en Streacom FC8-låda då den tilltalar mig estetiskt och skulle passa in som en fläskläpp i mitt vardagsrum.

Nu kommer vi till punkten som så många andra ber om hjälp med, vad man ska köra på för komponenter.
Jag har tagit ut några av de komponenter som Politby använde sig av och lagt i denna lista.

Det jag gissat mig till att jag behöver ytterligare är:

  • SSD-disk.

  • Passande utgåva av Windows 7.

  • Lämplig strömkälla.

  • Blueray-läsare alternativt brännare som passar i FC8'n.

Jag betalar mer än gärna några slantar extra för t.ex en snabbare processor eller andra tillägg som kan tänkas vara prisvärda då jag sätter prestanda eller uppgraderingsmöjlighet framför pris.

För så vitt jag har förstått så behövs ej något externt ljud- eller grafikkort..
Ytterst tacksam för hjälp och input på vilka prylar man ska satsa på!

Ha en bra dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kidstone:

Hej kamrater!

Jag har som så många andra lus-läst den här tråden och det finns så otroligt mycket bra info! Som någon tidigare påpekade, kanske för mycket. Vilket gör att en så novis kille som jag blir osäker på vad det är man ska satsa på om man vill bygga sig en HTPC.

Det jag har tänkt använda den till är att köra XBMC på Windows 7, streama BD-rippar från min NAS, köra Spotify och Youtube samt surfa med den. Alltså inga prestandakrävande grejer.

Jag fastande för Politby's bygge på en Streacom FC8-låda då den tilltalar mig estetiskt och skulle passa in som en fläskläpp i mitt vardagsrum.

Nu kommer vi till punkten som så många andra ber om hjälp med, vad man ska köra på för komponenter.
Jag har tagit ut några av de komponenter som Politby använde sig av och lagt i denna lista.

Det jag gissat mig till att jag behöver ytterligare är:

  • SSD-disk.

  • Passande utgåva av Windows 7.

  • Lämplig strömkälla.

  • Blueray-läsare alternativt brännare som passar i FC8'n.

Jag betalar mer än gärna några slantar extra för t.ex en snabbare processor eller andra tillägg som kan tänkas vara prisvärda då jag sätter prestanda eller uppgraderingsmöjlighet framför pris.

För så vitt jag har förstått så behövs ej något externt ljud- eller grafikkort..
Ytterst tacksam för hjälp och input på vilka prylar man ska satsa på!

Ha en bra dag!

Ser ut som ett bra upplägg. Skulle jag vara du skulle jag köpt en 3870K och backat ner den i frekvens och volt för att få den kallare och effektsnålare - dels för att komma över den snabbare grafikdelen i den och dels bara för att ha det värsta! Men å andra sidan så kommer en A6 3500 klara av allt det du begär av den lika bra - tror inte man märker någon större skillnad egentligen i vanligt HTPC-handhavande. Men det är ju alltid skönt att veta att man har det värsta...

SSD: Jag rekommenderar minst 60Gb av egen erfarenhet, men är man snål och noga med att inte lägga på för mycket på systemdisken så klarar man sig lätt med mindre än så. Om du har råd så varför inte en Crucial M4 128Gb eller Samsung 830 128Gb - snabba och stabila.

Operativ: Valfri 64bitars av Win7, billigast duger nog bra.

PSU: Streacom har ju sin egen 150W picoPSU - ST-150. Det finns både billigare och dyrare motsvarande - vet dock inte vilken som är bäst.

Bluray: Streacom rekomenderar Sony BC5600S då den har knappen på rätt sida. Finns inga slot-in brännare vad jag vet!

Minnet du valt är onödigt dyrt, går lika bra med något billigare - men välj ett lågprofilminne och inte ett med maffiga kylflänsar.

Eller om du vill göra det riktigt smidigt så köp denna...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ser ut som ett bra upplägg. Skulle jag vara du skulle jag köpt en 3870K och backat ner den i frekvens och volt för att få den kallare och effektsnålare - dels för att komma över den snabbare grafikdelen i den och dels bara för att ha det värsta! Men å andra sidan så kommer en A6 3500 klara av allt det du begär av den lika bra - tror inte man märker någon större skillnad egentligen i vanligt HTPC-handhavande. Men det är ju alltid skönt att veta att man har det värsta...

SSD: Jag rekommenderar minst 60Gb av egen erfarenhet, men är man snål och noga med att inte lägga på för mycket på systemdisken så klarar man sig lätt med mindre än så. Om du har råd så varför inte en Crucial M4 128Gb eller Samsung 830 128Gb - snabba och stabila.

Operativ: Valfri 64bitars av Win7, billigast duger nog bra.

PSU: Streacom har ju sin egen 150W picoPSU - ST-150. Det finns både billigare och dyrare motsvarande - vet dock inte vilken som är bäst.

Bluray: Streacom rekomenderar Sony BC5600S då den har knappen på rätt sida. Finns inga slot-in brännare vad jag vet!

Minnet du valt är onödigt dyrt, går lika bra med något billigare - men välj ett lågprofilminne och inte ett med maffiga kylflänsar.

Eller om du vill göra det riktigt smidigt så köp denna...

Tack för ditt snabba svar!
Det är grymt uppskattat med folk som dig Nafs, som hjälper oss icke så kunniga och osäkra.

Det är helt klart ett alternativ att kolla om FC8'n i annonsen finns kvar!

Dock hade jag en fundering över att det sitter en i3:a med Intels HD2000 grafik i den.
Som jag läst mig till anses det att Intel är lite 'sämre' på grafikdelen och att man eventuellt bör köra med ett externt grafikkort.
Är det dock enbart problemet med uppdateringen med 23.9xx uppspelningen att den skippar en frame någongång ibland är det helt klart något jag kan leva med!
Så länge den klara att spela 1080p och även 3D utan att det hackar så är jag mer än nöjd.

Annars har jag under dagen passat på att redigera min lista.
Det blir ju dock ungefär samma peng att köpa FC8'n i annonsen och köpa till ett diNovo och en licens till W7, plus att jag slipper terapi arbetet att plocka ihop den. Vilket i och för sig kan vara roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kidstone:

Tack för ditt snabba svar!
Det är grymt uppskattat med folk som dig Nafs, som hjälper oss icke så kunniga och osäkra.

Det är helt klart ett alternativ att kolla om FC8'n i annonsen finns kvar!

Dock hade jag en fundering över att det sitter en i3:a med Intels HD2000 grafik i den.
Som jag läst mig till anses det att Intel är lite 'sämre' på grafikdelen och att man eventuellt bör köra med ett externt grafikkort.
Är det dock enbart problemet med uppdateringen med 23.9xx uppspelningen att den skippar en frame någongång ibland är det helt klart något jag kan leva med!
Så länge den klara att spela 1080p och även 3D utan att det hackar så är jag mer än nöjd.

Annars har jag under dagen passat på att redigera min lista.
Det blir ju dock ungefär samma peng att köpa FC8'n i annonsen och köpa till ett diNovo och en licens till W7, plus att jag slipper terapi arbetet att plocka ihop den. Vilket i och för sig kan vara roligt!

Angående 23,976.... Let's set this straight - No one can do 24p consistently well

Mitt råd är alltid att prova det integrerade grafikkortet innan man lägger ut pengar på ett separat grafikkort - för det kan ju vara så att det integrerade duger åt en...

Edit: Angående ditt val av SSD så skulle jag hellre lägga pengarna på en SSD UTAN Sandforce 2200 styrkretsen, nu kanske de har löst problemen med den men varför inte köpa en som inte har/haft några problem.

Crucial M4 64Gb, Samsung 830 64Gb eller Intel 320 80Gb med fördel för Samsung.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Angående 23,976.... Let's set this straight - No one can do 24p consistently well

Mitt råd är alltid att prova det integrerade grafikkortet innan man lägger ut pengar på ett separat grafikkort - för det kan ju vara så att det integrerade duger åt en...

Edit: Angående ditt val av SSD så skulle jag hellre lägga pengarna på en SSD UTAN Sandforce 2200 styrkretsen, nu kanske de har löst problemen med den men varför inte köpa en som inte har/haft några problem.

Crucial M4 64Gb, Samsung 830 64Gb eller Intel 320 80Gb med fördel för Samsung.

Jag har satt ihop en liten inköpslista på komplett.se som verkar blir det billigaste och mest anpassade alternativet för mig.

Verkar den helt reko så är det bara att invänta 'bidraget' på fredag och lägga en beställning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kidstone:

Jag har satt ihop en liten inköpslista på komplett.se som verkar blir det billigaste och mest anpassade alternativet för mig.

Verkar den helt reko så är det bara att invänta 'bidraget' på fredag och lägga en beställning!

Ser fint ut, det enda man kan påpeka är väl att du egentligen inte behöver beställa kylpasta, det ska ju ingå i AMD-boxen samt att du kommer ha en fjärr över då du får med en fjärr (med integrerat tangentbord) med moderkortet. Men vill man använda en IR-fjärr (kanske en multifjärr) så har du ju gjort rätt...

Beställ och bygg!

Edit, kom ju på att du bygger med FC8 och då är det bra att ha kylpasta till heatpipesen - du har gjort din hemläxa!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

HTPC-bygge

Skrivet av nafs:

Nä så lätt går det inte... Antingen får du lägga bilderna någon annanstans och länka dit eller så gör du ett galleri här vilket nog är enklast!

Liten rapport efter ha installerat MS W7 men inte kopplat in den till proj och förstärkare ännu.

SSD: Fungerar bra, snabb start även om jag inte tycker det är blixtfart jmf med min stationära dator men tillräckligt snabbt för att vara värt pengarna.

Moderkort: Verkar fungera bra med processor och fläkten (som är väldigt tyst).

Trådlöst nätverk: En del problem. Köpte en D-Link DWA-140 och fick från början extremt låga hastigheter mot min D-Link Dir 635. Bytte trådlöst nätverk till Bredbandsbolagets router och fick lite bättre hastighet men eftersom jag vill ha den på mitt eget nätverk byte jag tillbaka till 635-routern. Hastigheten gick upp från 1 Mbit/s till 10 Mbit/s (min stationära på lina till 635 har 20 Mbit/s) så det är bättre men inte så bra som det brukar vara med trådlöst. Även lite problem med att hålla nätet, tappar nätet och så får man starta om datorn.

Grafikkortet: Installerade, uppdaterade till senaste drivrutinerna men har en del problem med detta. Har hänt ett antal gånger att skärmen "fryser" och det blinkar till och sedan kommer meddelande att "grafikdrivrutinen slutat fungerat och har startats om". Vet inte vad det beror på (förutom meddelandet) eller vad jag skall göra. Kortet blir rätt varmt (kylflänsen ligger mot chassiet p g a storlekarna så man känner värmen). Vet inte om jag skall flytta det till den andra PCI express platsen men då hamnar det bredvid CPU som alstrar en hel del värme (se bilderna). Några idéer?

Bilder:
Här ser man allt, skall man flytta grafikkortet?

Här ser man alternativet till var grafikkortet kan sitta, bredvid CPU:

Trumis

Permalänk
Medlem

Trumis... Snyggt, det är alldeles för lite byggbilder i denna tråd!

Trist med frysningarna bara - så ska det ju INTE vara! Har du kollat hur varmt grafikkortet blir?
Annars blir kylflänsen på passiva kort alltid varma då man inte har någon mekanisk kylning som får bort värmen, men det brukar inte vara något problem så länge varmluften ur chassit transporteras bort och det borde ju Shuriken sköta - eller? Om "systemtempen" är hög så kan man ju sätta dit en chassifläkt för att få bort lite värme.

Angående att flytta grafikkortet så är det enklaste och effektivaste att prova, dock så är det ju olika hastighet på portarna. Den ena går på x16 och den andra på x1 så det bästa är ju självklart om du kan använda x16-porten - dock så borde inte x1 vara flaskhalsen. Men prova!

Trådlösa, har du bra mottagning?

SSD, aktiverat AHCI i bios och den sitter på en SATA3-port?

Annat som kan förbättra prestanda är ju att ha senaste Bios och drivrutiner för moderkortet.

Hur upplever du PSU:n, tyst?
Byggkvaliteten på chassit?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Har beställt följande delar nu

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2080155&view=m

Väntar på att få dom levererad så man får skruva ihop

Permalänk
Medlem
Skrivet av muggen76:

Har beställt följande delar nu

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2080155&view=m

Väntar på att få dom levererad så man får skruva ihop

Mycket HTPC för pengarna!

Återkom med feedback när du byggt ihop den, är nyfiken på hur originalkylaren är!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Det ska jag absolut göra Nafs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Trumis... Snyggt, det är alldeles för lite byggbilder i denna tråd!

Trist med frysningarna bara - så ska det ju INTE vara! Har du kollat hur varmt grafikkortet blir?
Annars blir kylflänsen på passiva kort alltid varma då man inte har någon mekanisk kylning som får bort värmen, men det brukar inte vara något problem så länge varmluften ur chassit transporteras bort och det borde ju Shuriken sköta - eller? Om "systemtempen" är hög så kan man ju sätta dit en chassifläkt för att få bort lite värme.

Upplever det inte riktigt som Shuriken tar bort så mycket mer än sin funktion som CPU-kylare. Tror jag skall testa en chassifläkt bredvid moderkortet (se bilder) då där finns utrymme men det är en bit bort från grafikkortet. Frågan är om man vill den skall blåsa in eller ut med tanke på avståndet. Tempen på CPUen verkar vara bra än så länge.

Citat:

Angående att flytta grafikkortet så är det enklaste och effektivaste att prova, dock så är det ju olika hastighet på portarna. Den ena går på x16 och den andra på x1 så det bästa är ju självklart om du kan använda x16-porten - dock så borde inte x1 vara flaskhalsen. Men prova!

Jag tror att jag kanske har satt den i X1-porten. Står inget i instr-boken men misstänker det.

Citat:

Trådlösa, har du bra mottagning?

Ja, det har jag, senaste drivrutinerna och allt. Dock har jag för mig någonstans att ens moderkort (?) eller programvara kan låsa sig till en maxhastighet men att det brukar låsa upp sig efter ett tag. Någon som känner igen detta?

Citat:

SSD, aktiverat AHCI i bios och den sitter på en SATA3-port?

AHCI, vet ej, inget jag själv har gjort. Den sitter i en SATA6 port enligt manualen. Jag kanske bara hade för höga förväntningar.

Citat:

Annat som kan förbättra prestanda är ju att ha senaste Bios och drivrutiner för moderkortet.

Skall kolla detta.

Citat:

Hur upplever du PSU:n, tyst?
Byggkvaliteten på chassit?

Ja, den upplever jag som tyst. Får se när den kommer in i mediabänken och när man ser film men allt känns väldigt tyst. Byggkvalitén känns också bra, en del pill för att få allt på plats men känns stabil. Chassit har ett steg som går snett över hela chassit för att ge extra stadga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trumis:

AHCI, vet ej, inget jag själv har gjort. Den sitter i en SATA6 port enligt manualen. Jag kanske bara hade för höga förväntningar.

Det ger en hel del med AHCI.

Slå till AHCI mode för er SATA-disk efter Windows 7 installerats

Citat:

Ja, den upplever jag som tyst. Får se när den kommer in i mediabänken och när man ser film men allt känns väldigt tyst. Byggkvalitén känns också bra, en del pill för att få allt på plats men känns stabil. Chassit har ett steg som går snett över hela chassit för att ge extra stadga.

Skönt att höra, lite läskigt att sitta och rekommendera prylar man inte sett/upplevt i verkligheten...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite