Permalänk

Om jag skulle införskaffa mig ett pico-psu , hur mycket watt skulle man satsa på tycker ni? Kör med detta idag.

Asus E45M1-I Deluxe
Corsair Value 4GB
Ocz Vertex3 60GB
Samsung 750GB
120mm fläkt

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Tja!

Har nu efter mycket smäck bestämt mig mer eller mindre

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=103091
Silverstone Lascala LC19B (Svart) med 120w mini agg.

Ska köra

Intel Pentium G630T 2,3GHz Socket 1155 Box
och
Asus GeForce ENGT520 Silent/DI/1GD3(LP) 1GB

Kommer det lilla nätagget att klara det?

Tack!

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lerutis:

Tja!

Har nu efter mycket smäck bestämt mig mer eller mindre

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=103091
Silverstone Lascala LC19B (Svart) med 120w mini agg.

Ska köra

Intel Pentium G630T 2,3GHz Socket 1155 Box
och
Asus GeForce ENGT520 Silent/DI/1GD3(LP) 1GB

Kommer det lilla nätagget att klara det?

Tack!

Det borde väl bli bra det där!
Är dock lite osäker på hur mycket grafikkortet kan dra, men 120W borde "nog" räcka - men kan ju vara värt att undersöka innan!

Edit: Max 30W max var ju inte blodigt så det borde helt klart räcka - förutsatt att nätagget håller vad de lovar!

Notera att du kommer behöva köpa en PCI-riser för att få dit grafikkortet då det bara ingår i LC19xR, då får du dessutom med lite fler fläktar och annat godis. Kanske värt att ta R-varianten...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Tack!

Blir R varianten, orkar inte leta reda på en riser

Weho!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan vara idé att kolla hur hög originalkylaren är oxo, den får max vara 37mm hög.

Edit:
Dessutom finns det begränsningar på hur stort grafikkortet får vara!

Ur Overclockers test av LC19

Citat:

If you’re set on purchasing the LC19, keep the following dimensions in mind. The heatsink can’t be taller than 38mm and the maximum allowable expansion card must be shorter than 19mm and have length and width dimension less than 171.8 x 98.4mm.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem

Tjena,

Jag tänkte beställa HTPC prylar innan helgen men behöver bolla några tankar.
Syftet med HTPC'n kommer vara 1080p film (XBMC), Spotify och youtubande.
Operativet kommer vara Winndows 7, som jag redan har en legal nyckel av.
Jag behöver inte heller något chassi då tanken är inbyggnation i en av tv-bänkens lådor (givetvis ventilerad).
Lådans mått är:
Bredd 51 cm
Djup 31 cm
Höjd 15 cm

HTPC'n kommer vara kopplad till en Onkyo tx-nr609 förstärkare som i sin tur matar en 60 tums plasma och 5.1 ljud.

Jag tycker KniFF's setup verkar bra.

Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
Intel Core i3-2120T 2,6GHz Socket 1155
Sparkle GeForce GT 430 Passive HDMI 1GB
Intel 320 Series 2.5" SSD 40GB
Asus P8H67-I B3

Är det någon som har några invändningar med tanke på att jag har rätt mycket plats att leka med?
Finns det mer prisvärda större delar? Budgeten kan sträcka sig upp till 5000.

Tack på förhand!

mvh
Robert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apsko:

Tjena,

Jag tänkte beställa HTPC prylar innan helgen men behöver bolla några tankar.
Syftet med HTPC'n kommer vara 1080p film (XBMC), Spotify och youtubande.
Operativet kommer vara Winndows 7, som jag redan har en legal nyckel av.
Jag behöver inte heller något chassi då tanken är inbyggnation i en av tv-bänkens lådor (givetvis ventilerad).
Lådans mått är:
Bredd 51 cm
Djup 31 cm
Höjd 15 cm

HTPC'n kommer vara kopplad till en Onkyo tx-nr609 förstärkare som i sin tur matar en 60 tums plasma och 5.1 ljud.

Jag tycker KniFF's setup verkar bra.

Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
Intel Core i3-2120T 2,6GHz Socket 1155
Sparkle GeForce GT 430 Passive HDMI 1GB
Intel 320 Series 2.5" SSD 40GB
Asus P8H67-I B3

Är det någon som har några invändningar med tanke på att jag har rätt mycket plats att leka med?
Finns det mer prisvärda större delar? Budgeten kan sträcka sig upp till 5000.

Tack på förhand!

mvh
Robert

Ser helt ok ut, skulle dock byta ut moderkortet till ett som är bekräftat att det kommer vara kompatibelt med IvyBridge, och tittar man på ASUS lista så finns det inga mITX än så länge, men ett P8Z68M Pro gör ju jobbet minst lika bra och du får lite fler expansionsplatser ifall du vill ha stoppa dit TV-kort eller Ljudkort i framtiden.

Sedan skulle det säkert räcka med en Pentium G630T, om du vill spara några hundringar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret! Det uppskattas

Kanon! Ett P8Z68M Pro får det bli eftersom tv-kort och ljudkort kommer tillkomma. Är det något speciellt märke som sticker ut gällande dem eller fungerar första bästa med gott omdöme?
När det gäller nätagg, processorkylare och grafikkort, åt vilket håll bör jag kolla då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apsko:

Tack för det snabba svaret! Det uppskattas

Kanon! Ett P8Z68M Pro får det bli eftersom tv-kort och ljudkort kommer tillkomma. Är det något speciellt märke som sticker ut gällande dem eller fungerar första bästa med gott omdöme?
När det gäller nätagg, processorkylare och grafikkort, åt vilket håll bör jag kolla då?

Ska du ha fler än 2 PCI-kort får du nog gå upp till ATX-storlek dock. Men det kanske inte gör något då du har plats för det.

TV-kort och Ljudkort kan man visserligen hitta fullt fungerande för USB, men man blir ju lite låst med "bara" 2 PCI-platser.

Nätagg, har du råd - köp ett passivt Seasonic annars så fick ju Ace FSP 460 bra kritik på Swecklockers test.

Processorkylare, du lär ju inte behöva någon värstingkylare till en CPU med TDP på 35W, prova med originalkylaren först - har du tillräckligt bra ventilation kanske den duger!

Grafikkort, prova om det interna duger åt dig och vänta in 28nm-budgetkorten.
Annars ATI 6570 -> 6750 eller GeForce GT430, GT520.

Angående ljudkort, vad är du ute efter där?
TV-kort är jag för dåligt insatt för att rekommendera något!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Kan vara idé att kolla hur hög originalkylaren är oxo, den får max vara 37mm hög.

Edit:
Dessutom finns det begränsningar på hur stort grafikkortet får vara!

Ur Overclockers test av LC19

Tack, jag är imponerad över ditt engagemang !

Får leta upp ett annat kort såg jag, återigen, tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ugh det var fan inte lätt, hm.

Valde ett separat geforce för att vad jag läst så ska det funka bäst med refresh rate samt inget problem med att stretcha ut skärmen maximalt.

Men svårt å hitta ett litet litet kort som klarar 3d bluray!

http://www.proshop.se/Grafikkort/Club-3D-GeForce-520-HDMI-(1-...

Hittade jag nu , ska kika mer men verkar stämma :
1.8 cm x 14.2 cm x 6.4 cm

Hittade även denna
http://www.proshop.se/Grafikkort/ZOTAC-GeForce-GT-520-(512)-2...

Men står inte hur "tjock" det är så att säga, ska researcha lite mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lerutis:

Tack, jag är imponerad över ditt engagemang !

Får leta upp ett annat kort såg jag, återigen, tack!

Skrivet av lerutis:

Ugh det var fan inte lätt, hm.

Valde ett separat geforce för att vad jag läst så ska det funka bäst med refresh rate samt inget problem med att stretcha ut skärmen maximalt.

Men svårt å hitta ett litet litet kort som klarar 3d bluray!

http://www.proshop.se/Grafikkort/Club-3D-GeForce-520-HDMI-(1-...

Hittade jag nu , ska kika mer men verkar stämma :
1.8 cm x 14.2 cm x 6.4 cm

Hittade även denna
http://www.proshop.se/Grafikkort/ZOTAC-GeForce-GT-520-(512)-2...

Men står inte hur "tjock" det är så att säga, ska researcha lite mer.

Nä inte ska det vara lätt inte!
Ska man ha det passivt så tar ju kylflänsen upp sin volym - svårt att komma ifrån!
Det kansek finns lösa passiva kylare att köpa som passerar de hårda kraven på tjocklek - jag är skeptisk men kanske värt ett par minuter research.

Mitt engagemang kommer nog ebba ut när jag börjar jobba igen om sisådär en vecka - är föräldraledig och allmänt rastlös just nu.
Men jag ser detta som ett bra sätt att lära mig nya saker samt att jag själv kommer bygga en ny HTPC vad det lider.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ska du ha fler än 2 PCI-kort får du nog gå upp till ATX-storlek dock. Men det kanske inte gör något då du har plats för det.

TV-kort och Ljudkort kan man visserligen hitta fullt fungerande för USB, men man blir ju lite låst med "bara" 2 PCI-platser.

Nätagg, har du råd - köp ett passivt Seasonic annars så fick ju Ace FSP 460 bra kritik på Swecklockers test.

Processorkylare, du lär ju inte behöva någon värstingkylare till en CPU med TDP på 35W, prova med originalkylaren först - har du tillräckligt bra ventilation kanske den duger!

Grafikkort, prova om det interna duger åt dig och vänta in 28nm-budgetkorten.
Annars ATI 6570 -> 6750 eller GeForce GT430, GT520.

Angående ljudkort, vad är du ute efter där?
TV-kort är jag för dåligt insatt för att rekommendera något!

Ett ATX kort skulle också fungera. Finns det vassare grafikkretsar i ATX korten? Om så kan jag skippa det separata grafikkortet för stunden och göra den uppgraderingen när det väl behövs eller är det separata grafikkortet nödvändigt för att få "korrekt" 24p uppdatering?

Ljudkortet jag kollat på är Asus Xonar DX. I egenskaperna står det att kortet har en digital optisk utgång men när jag kollar på bilderna ser jag ingen traditionell optisk utgång?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294631

Ace of Sweden's nätagg blir nog fullt tillräckligt för min del eftersom agget kommer placeras i lådan + tv-bänkens frontlucka som ljudisolerar ytterligare.
Med borttagen massonitstycke och lådans bakkant nerkapad tillsammans med en 200mm fläkt som skottar ut luften bör orginalkylaren också räcka till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apsko:

Ett ATX kort skulle också fungera. Finns det vassare grafikkretsar i ATX korten? Om så kan jag skippa det separata grafikkortet för stunden och göra den uppgraderingen när det väl behövs eller är det separata grafikkortet nödvändigt för att få "korrekt" 24p uppdatering?

Det integrerade grafikkortet sitter i CPU:n, inte på moderkortet. Så för Intel så har man att välja på CPU:er dom har Intel HD. HD 2000 och HD3000 - inget av dom är väl egentligen i närheten av AMD's integrerade grafik. Så ska du gå på det tåget så får du titta på AMD Llano med deras A8/A6/A4 - APU:er. Dock så har dessa lite högre TDP (65/100W) jämfört med Intels 35/45/65W. Men det jämnar visserligen ut sig om man vill ha lika bra grafik på intel-setupen och kompletterar med separat grafik.

För korrekt 24Hz så sägs geforce 430 vara det som gör bäst jobb. Jag har dock inget problem med mitt 5570 - men då kanske jag inte letar/ser/störs av det.

Citat:

Ljudkortet jag kollat på är Asus Xonar DX. I egenskaperna står det att kortet har en digital optisk utgång men när jag kollar på bilderna ser jag ingen traditionell optisk utgång?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294631

Men ska du ha den optiska till något annat än vad du kommer använda HDMI:n till?

Citat:

Ace of Sweden's nätagg blir nog fullt tillräckligt för min del eftersom agget kommer placeras i lådan + tv-bänkens frontlucka som ljudisolerar ytterligare.
Med borttagen massonitstycke och lådans bakkant nerkapad tillsammans med en 200mm fläkt som skottar ut luften bör orginalkylaren också räcka till...

Ja, som sagt prova först - det går ju att sätta dit en vassare kylare om det blir för varmt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Mitt engagemang kommer nog ebba ut när jag börjar jobba igen om sisådär en vecka - är föräldraledig och allmänt rastlös just nu.
Men jag ser detta som ett bra sätt att lära mig nya saker samt att jag själv kommer bygga en ny HTPC vad det lider.

Du har varit till mycket hjälp, även om kanske inte just jag har köpt något än. Men ligger o lurpassar och läser tråden dagligen, i väntan p Ivybridge cpus.
Så hoppas du iaf skriver och delar med dig av tankarna när du själv köper något

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det integrerade grafikkortet sitter i CPU:n, inte på moderkortet. Så för Intel så har man att välja på CPU:er dom har Intel HD. HD 2000 och HD3000 - inget av dom är väl egentligen i närheten av AMD's integrerade grafik. Så ska du gå på det tåget så får du titta på AMD Llano med deras A8/A6/A4 - APU:er. Dock så har dessa lite högre TDP (65/100W) jämfört med Intels 35/45/65W. Men det jämnar visserligen ut sig om man vill ha lika bra grafik på intel-setupen och kompletterar med separat grafik.

Så om man skulle köra påA6-3500 2,1GHz, så ska det inte vara några problem alls med uppspelning av 1080p mkv och bluray? Eller är det bättre att satsa på en a8, men det skiljer ju trots allt 500 kr dem emellan.

Skulle en Core2Duo6850 3ghz räcka till om man kompletterar det med ett tex geforce 430?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Nej, och Intels inbyggda grafik duger bra till HTPC, den berömda 24p buggen är nästan omöjlig att upptäcka och stör inte ett dugg när man tittar på film. Byggde min för ca ett år sedan runt en i3 Clarkdale och ett H55 mini ITX MB och kör med den inbyggda grafiken, funkar klockrent till 1080p och allt annat.
Ni som är tveksamma, testa först innan ni köper ett grafikkort i onödan.
Det som verkligen påverkar bildkvaliteten är vad man matar den med, dåligt rippat nedladdat material från nätet blir inte bra med någonting.

Jaa hade väldigt svårt att tro att bildkvalitén skulle bli sämre. Det som blir sämre är ju isf frameraten.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Hmmm det fungerar inte att citera.... så jag gör det manuellt

"Det integrerade grafikkortet sitter i CPU:n, inte på moderkortet. Så för Intel så har man att välja på CPU:er dom har Intel HD. HD 2000 och HD3000 - inget av dom är väl egentligen i närheten av AMD's integrerade grafik. Så ska du gå på det tåget så får du titta på AMD Llano med deras A8/A6/A4 - APU:er. Dock så har dessa lite högre TDP (65/100W) jämfört med Intels 35/45/65W. Men det jämnar visserligen ut sig om man vill ha lika bra grafik på intel-setupen och kompletterar med separat grafik.

För korrekt 24Hz så sägs geforce 430 vara det som gör bäst jobb. Jag har dock inget problem med mitt 5570 - men då kanske jag inte letar/ser/störs av det."

Då får det bli ett Intel Core i3-2120T med separat geforce 430.
Spelar det någon roll vilket fabrikat av Geforce 430 jag väljer och vilket moderkort är att föredra?

"Men ska du ha den optiska till något annat än vad du kommer använda HDMI:n till?"

Det är troligast jag som är okunnig men går det att få ljudet via Asus Xonar DX när jag kopplar HDMI mellan Geforce kortet och förstärkaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Du har varit till mycket hjälp, även om kanske inte just jag har köpt något än. Men ligger o lurpassar och läser tråden dagligen, i väntan p Ivybridge cpus.
Så hoppas du iaf skriver och delar med dig av tankarna när du själv köper något

Det blir en byggblogg isåfall.

Jag har ju en dator nu som används till allt och det fungerar ju så länge man inte vill göra flera saker samtidigt, dvs en vill titta på film och en ska facebooka eller göra något annat. Så det kommer behövas en dator till, sedan om det blir en HTPC eller om det blir en annandator vet jag inte.

Skrivet av Pata88:

Så om man skulle köra påA6-3500 2,1GHz, så ska det inte vara några problem alls med uppspelning av 1080p mkv och bluray? Eller är det bättre att satsa på en a8, men det skiljer ju trots allt 500 kr dem emellan.

Skulle en Core2Duo6850 3ghz räcka till om man kompletterar det med ett tex geforce 430?

Ur en ren HTPC-vinkel så klarar A6-3500 allt som en HTPC kommer utsättas för, en A8 är mer för spel!

Och med en Core2Duo6850+GT430 blir filmerna varken finare eller fulare, dvs det kommer funka lika bra det!

Skrivet av Apsko:

Då får det bli ett Intel Core i3-2120T med separat geforce 430.
Spelar det någon roll vilket fabrikat av Geforce 430 jag väljer och vilket moderkort är att föredra?

Varför i3? kommer du köra processorkrävande applikationer? G630T räcker gott egentligen...

Har inga åsikter om fabrikat på grafikkort - men frågar du på grafikkortsforumdelen så lär du få åsikter så det blir över!

Angående moderkort så skulle jag välja ett där man vet att det kommer vara kompatibelt med IvyBridge - men har man inte tänkt uppgradera de närmsta 3 åren så är ju det skitsamma, då kommer det finnas något helt annat man vill ha.

Citat:

Det är troligast jag som är okunnig men går det att få ljudet via Asus Xonar DX när jag kopplar HDMI mellan Geforce kortet och förstärkaren?

Du kan ju bara ta bilden via HDMI och ljudet från Xonar-kortet. Men jag ser ingen vits med det ur filmhänseende, men jag kanske kan lära mig något här...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det blir en byggblogg isåfall.

Jag har ju en dator nu som används till allt och det fungerar ju så länge man inte vill göra flera saker samtidigt, dvs en vill titta på film och en ska facebooka eller göra något annat. Så det kommer behövas en dator till, sedan om det blir en HTPC eller om det blir en annandator vet jag inte.

Ur en ren HTPC-vinkel så klarar A6-3500 allt som en HTPC kommer utsättas för, en A8 är mer för spel!

Och med en Core2Duo6850+GT430 blir filmerna varken finare eller fulare, dvs det kommer funka lika bra det!

Varför i3? kommer du köra processorkrävande applikationer? G630T räcker gott egentligen...

Har inga åsikter om fabrikat på grafikkort - men frågar du på grafikkortsforumdelen så lär du få åsikter så det blir över!

Angående moderkort så skulle jag välja ett där man vet att det kommer vara kompatibelt med IvyBridge - men har man inte tänkt uppgradera de närmsta 3 åren så är ju det skitsamma, då kommer det finnas något helt annat man vill ha.

Du kan ju bara ta bilden via HDMI och ljudet från Xonar-kortet. Men jag ser ingen vits med det ur filmhänseende, men jag kanske kan lära mig något här...

Jag har som önskan att kunna köra Diablo 3 på HTPC'n när det kommer ut... därav i3 men resten av specen är kanske för klen?

Angående Xonar-kortet och HDMI förstår jag inte riktigt vad du menar. Tanken med Xonar-kortet är att HTPC'n inte ska vara flaskhalsen för ljudkvaliten.
Sen om jag får koppla ljudet via Xonar-kortet till förstärkaren med en optisk kabel och bilden från Geforce kortet till förstärkaren med HDMI spelar ingen större roll... det är ju redan så många sladdar bakom tv-bänken

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Okej, tack. Just nu står valet mellan a6 3500 och Pentium G620, kan inte bestämma mig.. Hjälp mig, vad tycker ni?

Edit: Eller möjligen en i3, men båda nämnda över verkar ju räcka till om man ska ha den till HTCP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Jaa hade väldigt svårt att tro att bildkvalitén skulle bli sämre. Det som blir sämre är ju isf frameraten.

Nu skulle den väl användas som filmvisare och det räcker den inbyggda mycket bra till för.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, har kikat på lite lådor och nätagg men undrar. Om man har ett system som drar säg 80W, kostar det lika mycket att driva detta med ett nätagg på 200W och med ett på 450W? Dvs om jag redan har ett nätagg på 450W liggande, tjänar jag ngt på att byta ut det mot ett svagare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noShame:

Dum fråga kanske, har kikat på lite lådor och nätagg men undrar. Om man har ett system som drar säg 80W, kostar det lika mycket att driva detta med ett nätagg på 200W och med ett på 450W? Dvs om jag redan har ett nätagg på 450W liggande, tjänar jag ngt på att byta ut det mot ett svagare?

Kör med det du har

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apsko:

Jag har som önskan att kunna köra Diablo 3 på HTPC'n när det kommer ut... därav i3 men resten av specen är kanske för klen?

Angående Xonar-kortet och HDMI förstår jag inte riktigt vad du menar. Tanken med Xonar-kortet är att HTPC'n inte ska vara flaskhalsen för ljudkvaliten.
Sen om jag får koppla ljudet via Xonar-kortet till förstärkaren med en optisk kabel och bilden från Geforce kortet till förstärkaren med HDMI spelar ingen större roll... det är ju redan så många sladdar bakom tv-bänken

Fast jag förstår faktiskt inte varför det skulle bli bättre ljud när du kör digitalt/optiskt från Xonar-kortet - DA-omvandlingen sker ju i stärkaren så om den får signalen från HDMI eller optiskt borde ju kvitta då det är stärkarens DA-omvandlare som sätter ljudet och är begränsningen.

Däremot kan du få högra bitrate, dvs HD-ljuden såsom DTS-HD Master och Dolby True HD via HDMI vilket du inte kommer kunna via det optiska snittet.

Hade du kört analogt till stärkaren hade jag kunnat förstå att du velat ha ett separat ljudkort.

Skrivet av Pata88:

Okej, tack. Just nu står valet mellan a6 3500 och Pentium G620, kan inte bestämma mig.. Hjälp mig, vad tycker ni?

Edit: Eller möjligen en i3, men båda nämnda över verkar ju räcka till om man ska ha den till HTCP.

Finns ingen anledning att ta en i3 om den ska bara gå som HTPC, men å andra sidan kan man ju aldrig få kraft nog så har man pengarna så varför inte. Fast frågan är om man skulle märka skillnad på de 0,3GHz i frekvens som skiljer dom. Det skiljer visserligen mer saker oxo men har man ett separat grafikkort så blir skillnaderna minimala - då skulle jag hellre lägga de pengar man spar på att ta G630T på grafikkortet.

G630T vs i3 2120T

Skrivet av noShame:

Skillnaden blir marginell, kanske några kronor per år om du har den på hela tiden... Det beror mycket på hur verkningsgradkurvan ser ute för respektive PSU. Men för att spara in köpet av den nya PSU så behöver du ha den igång många år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, tackar för svar!

Permalänk
Medlem

Hej!

Så här hade jag tänkt mig (bygger på Nafs rekommendationer till mitt första inlägg):

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2089755&view=m

Ev kanske en annan PSU, den i listan kostar den del.

Moderkort, funderar på Asus P8H67-I Deluxe B3 istället (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=836061), några tankar på vilket man skall köra?

Trumis

Permalänk
Medlem

Nu är jag väldigt nära beställning. Har tänkt i alla möjliga banor tror jag och kommit fram till följande delar : http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2080155&view=m

Jag vela ha ett billigt och funktionellt bygge för film, spotify, surf (ska klara flash och youtube i 1080p) med prio på film naturligtvis.
Kommer detta system kännas "tungt" för dom ändamålen tror ni? Priset drog iväg lite när jag la med en 60gb ssd men känner att jag vill ha den i för att köra windows 7 och diverse program man kan tänkas behöva så som torrentklient osv (är det förresten möjligt att ladda hem filer direkt till en annan dator på nätverket? Kommer 60gb räcka? Har ingen aning om hur mkt plats win7 tar om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trumis:

Hej!

Så här hade jag tänkt mig (bygger på Nafs rekommendationer till mitt första inlägg):

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2089755&view=m

Ev kanske en annan PSU, den i listan kostar den del.

Moderkort, funderar på Asus P8H67-I Deluxe B3 istället (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=836061), några tankar på vilket man skall köra?

Trumis

Seasonicen får nog inte plats tyvärr, den är ngn cm för lång har jag insett. Ledsen om jag förvillat ngn...

Om du vill ha ett Asus-moderkort som är kompatibelt med IvyBridge så ta något ur denna lista, tyvärr har de inte fått med ett enda ITX-kort... Men det kanske inte är så viktigt med kompatibiliteten?

Vad är det som lockar med ITX-kortet, WIFI?

Skrivet av muggen76:

Nu är jag väldigt nära beställning. Har tänkt i alla möjliga banor tror jag och kommit fram till följande delar : http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2080155&view=m

Jag vela ha ett billigt och funktionellt bygge för film, spotify, surf (ska klara flash och youtube i 1080p) med prio på film naturligtvis.
Kommer detta system kännas "tungt" för dom ändamålen tror ni? Priset drog iväg lite när jag la med en 60gb ssd men känner att jag vill ha den i för att köra windows 7 och diverse program man kan tänkas behöva så som torrentklient osv (är det förresten möjligt att ladda hem filer direkt till en annan dator på nätverket? Kommer 60gb räcka? Har ingen aning om hur mkt plats win7 tar om jag ska vara ärlig.

Den kommer klara allt det du ber den om!

60Gb räcker gott så länge man inte har en massa stora program a la photoshop eller spel. Allt mellan 15-30Gb är brukligt - finns trix för att få ner installationen. Jag hade tidigare en 40gb som systemdisk och den var konstant "nästan" full - men det är ju inte på en ren HTPC.

Visa signatur