Permalänk
Medlem
Skrivet av muggen76:

Nu är jag väldigt nära beställning. Har tänkt i alla möjliga banor tror jag och kommit fram till följande delar : http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2080155&view=m

Jag vela ha ett billigt och funktionellt bygge för film, spotify, surf (ska klara flash och youtube i 1080p) med prio på film naturligtvis.
Kommer detta system kännas "tungt" för dom ändamålen tror ni? Priset drog iväg lite när jag la med en 60gb ssd men känner att jag vill ha den i för att köra windows 7 och diverse program man kan tänkas behöva så som torrentklient osv (är det förresten möjligt att ladda hem filer direkt till en annan dator på nätverket? Kommer 60gb räcka? Har ingen aning om hur mkt plats win7 tar om jag ska vara ärlig.

Jag har satt upp NFS shares på min server som jag laddar ner allt till från min Mac. Dock kör jag Linux på min server. Vad är det för burk du vill ladda ner till?
http://www.pcworld.idg.com.au/article/8315/setting_up_an_nfs_...

Annars finns ju CIFS protokollet som du kan prova till windows kanske.

Permalänk
Medlem

Mitt grfikkort i HTPCn dog precis och nu måste jag köpa ett nytt. Det är en relativt gammal dator med ett Asus P5B deluxe moderkort i. Detta kort kör PCI-express x16.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321779#extra

Vad tycker ni jag borde köpa för grafikkort?
Räcker det med ett ASUS GeForce G210 512MB SILENT 249:-
http://www.webhallen.com/hardvara/145451-asus_geforce_g210_51...

Eller borde jag köra ASUS GeForce GT 520 512MB SILENT 379:-
http://www.webhallen.com/hardvara/147322-asus_geforce_gt_520_...

Eller kanske rent av ett med 1GB minne? Om det nu gör någon skillnad, tack för er hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Seasonicen får nog inte plats tyvärr, den är ngn cm för lång har jag insett. Ledsen om jag förvillat ngn...

Om du vill ha ett Asus-moderkort som är kompatibelt med IvyBridge så ta något ur denna lista, tyvärr har de inte fått med ett enda ITX-kort... Men det kanske inte är så viktigt med kompatibiliteten?

Vad är det som lockar med ITX-kortet, WIFI?

.

Nafs:

Moderkortet såg jag i någon lista här i tråden men om det egentligen inte gör någon skillnad så kör jag på det som jag har i min lista.

Vilket strömenhet skall jag ta istället, som passar, som räcker, som är så tyst det går. Den som Muggen76 har eller annan?

Har börjat fundera över att köra OS på en SSD-hårddisk. Är det värt det och fungerar den som en "vanlig" hårddisk med installation m.m.?

Får man plats med både en SSD och en "vanlig" hårddisk i chassit?

Såg också att Muggens paket är väsentligt billigare än mitt paket. Börjar fundera på om jag har tagit i för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklaz:

Jag har satt upp NFS shares på min server som jag laddar ner allt till från min Mac. Dock kör jag Linux på min server. Vad är det för burk du vill ladda ner till?
http://www.pcworld.idg.com.au/article/8315/setting_up_an_nfs_...

Annars finns ju CIFS protokollet som du kan prova till windows kanske.

Tanken är att jag kommer ha en gammal stationär burk med windows 7 i ett annat rum. Vore smidigt om jag kunde sittandes på htpc'n ladda ner till den andra burken som oxo kommer ligga på nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muggen76:

Tanken är att jag kommer ha en gammal stationär burk med windows 7 i ett annat rum. Vore smidigt om jag kunde sittandes på htpc'n ladda ner till den andra burken som oxo kommer ligga på nätverket.

Okej, det har jag ingen erfarenhet av då det gäller windows burkar, men du borde kanske spana in vad CIFS är.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om mitt problem? Borde räcka med det billigaste väll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklaz:

Vad tror ni om mitt problem? Borde räcka med det billigaste väll?

Jo.

Skrivet av Trumis:

Nafs:

Moderkortet såg jag i någon lista här i tråden men om det egentligen inte gör någon skillnad så kör jag på det som jag har i min lista.

Det gör ingen skillnad om du bara ska köra det du har i listan - prestandan blir sammasamma. Såg att det Z68-kortet jag hade valt har dubblats i pris så det var inget bra val ur ekonomisk synvinkel. Fördelen med ett m-ATX kort är ju att man får fler expansionsplatser samt att kortet inte blir så trångt. Och ska man ändå ha ett chassi som har plats för m-ATX så varför inte ta ett sådant...

ASUS mATX 1155

Citat:

Vilket strömenhet skall jag ta istället, som passar, som räcker, som är så tyst det går. Den som Muggen76 har eller annan?

Har letat lite nu och det är svårt att hitta ett passivt eller halvpassivt nätagg som får plats i den lådan, trist men sant. Men ACE-PSU:n fick ju faktiskt bra kritik här på sweclockers så det duger nog som vilket annat "vanligt" nätagg...

Citat:

Har börjat fundera över att köra OS på en SSD-hårddisk. Är det värt det och fungerar den som en "vanlig" hårddisk med installation m.m.?

Sedan jag köpte min första SSD så skulle jag alldrig komma på tanken på att köra på en vanlig mekanisk igen, men då kör jag ju allt på min dator. Har man en HTPC som står på jämt och stoppar i en 2,5" med hårddiskkylare på en 3,5"-plats lär man inte kunna höra den - om det är det man är orolig för. Men i rapphet så är det svårt att slå en installation på en SSD. Har du råd så kör på en SSD! Har du en mekanisk dik liggande kan du prova med den först och duger det så är det ju bara att köra på...

Citat:

Får man plats med både en SSD och en "vanlig" hårddisk i chassit?

Ja, den har 2 3,5" platser. En SSD kan man ju dessutom tesjpa fast varst som helst om man så vill då den inte blir varm eller vibrerar.

Citat:

Såg också att Muggens paket är väsentligt billigare än mitt paket. Börjar fundera på om jag har tagit i för mycket?

Du har ju en dyrare propp och moderkort, skulle duga lika gott med G630T ur HTPC-hänseende samt ett billigt mATX-kort och dessutom så har ju du ett sparat grafikkort så det är klart det blir dyrare.

Ska burken bara användas som HTPC är muggens setup fullt tillräcklig och jäkligt mycket HTPC för pengarna!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Ska bygga åt en polare m familj och har lusläst tråden. Mkt bra inputs. nafs - fet eloge för engagemang!

Har ett paket baserat på blandad info från tråden jag gärna bara vill kolla av med er alla om ni tror det funkar:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=916404&view=m

Min polare och familj har följande behov:
*stationär pc och mbpro hemma med filmer på som sak streamas (ingen medieserver, och streams främst från pc)
*spotify ska kunna användas från htpc kopplat till system som också ska införskaffas inom kort
*lätthanterligt för familj i övrigt (tänker Win7 m XBMC eller Plex)
*Möjlighet till att kolla sportstreams, fotboll i synnerhet, från olika källor - Viasat online men även Sopcast, Flashstreams osv

Frågor kopplat till detta:
*fjärrkontroll, är det något att hålla med? Vore väl rätt bra?
*Förstår inte riktigt om Scythefläkten är kompatibel då socket FM1 inte är med i specs?
*Ere värt med Bluraybrännare. HDDn är så liten att ingen BR kan storas för bränning ändå men kanske värt att ha kompitabilitet?
*Hybris med 3 stycken 80mm?
*Övrigt kring CPU/MB (finns ngt Asrock MB, är det bättre? & hur är det med wifikort, kanske vore idealt med inbyggt?)

Thanks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Jo.

Det gör ingen skillnad om du bara ska köra det du har i listan - prestandan blir sammasamma. Såg att det Z68-kortet jag hade valt har dubblats i pris så det var inget bra val ur ekonomisk synvinkel. Fördelen med ett m-ATX kort är ju att man får fler expansionsplatser samt att kortet inte blir så trångt. Och ska man ändå ha ett chassi som har plats för m-ATX så varför inte ta ett sådant...

ASUS mATX 1155

Har letat lite nu och det är svårt att hitta ett passivt eller halvpassivt nätagg som får plats i den lådan, trist men sant. Men ACE-PSU:n fick ju faktiskt bra kritik här på sweclockers så det duger nog som vilket annat "vanligt" nätagg...

Sedan jag köpte min första SSD så skulle jag alldrig komma på tanken på att köra på en vanlig mekanisk igen, men då kör jag ju allt på min dator. Har man en HTPC som står på jämt och stoppar i en 2,5" med hårddiskkylare på en 3,5"-plats lär man inte kunna höra den - om det är det man är orolig för. Men i rapphet så är det svårt att slå en installation på en SSD. Har du råd så kör på en SSD! Har du en mekanisk dik liggande kan du prova med den först och duger det så är det ju bara att köra på...

Ja, den har 2 3,5" platser. En SSD kan man ju dessutom tesjpa fast varst som helst om man så vill då den inte blir varm eller vibrerar.

Du har ju en dyrare propp och moderkort, skulle duga lika gott med G630T ur HTPC-hänseende samt ett billigt mATX-kort och dessutom så har ju du ett sparat grafikkort så det är klart det blir dyrare.

Ska burken bara användas som HTPC är muggens setup fullt tillräcklig och jäkligt mycket HTPC för pengarna!

Ok, först, stort tack för all input. Har uppd paketet: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2090907&view=m

Ändrade lite i det efter din input och la till SSD-disk. Känns som detta kan bli ett bra paket som blir en mycket bra HTPC med lite spelmöjligheter och lite till?

Får ta och fundera om det blir detta eller satsa på Muggens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av c-boi:

Ska bygga åt en polare m familj och har lusläst tråden. Mkt bra inputs. nafs - fet eloge för engagemang!

Har ett paket baserat på blandad info från tråden jag gärna bara vill kolla av med er alla om ni tror det funkar:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=916404&view=m

Min polare och familj har följande behov:
*stationär pc och mbpro hemma med filmer på som sak streamas (ingen medieserver, och streams främst från pc)
*spotify ska kunna användas från htpc kopplat till system som också ska införskaffas inom kort
*lätthanterligt för familj i övrigt (tänker Win7 m XBMC eller Plex)
*Möjlighet till att kolla sportstreams, fotboll i synnerhet, från olika källor - Viasat online men även Sopcast, Flashstreams osv

Frågor kopplat till detta:
*fjärrkontroll, är det något att hålla med? Vore väl rätt bra?

Smaksak, jag kör med ett trådlöst tangentbord. Funkar bra för mig...

Citat:

*Förstår inte riktigt om Scythefläkten är kompatibel då socket FM1 inte är med i specs?

Försök hitta en fläkt på prisjakt som är kompatiebel med FM1!! Går inte...
Som jag förstått det är fläktar som funkar med AM2/AM3 även kompatibla med FM1 - har för mig att jag länkat till någon som byggt med Shuriken och det chassit - googla annars.

Citat:

*Ere värt med Bluraybrännare. HDDn är så liten att ingen BR kan storas för bränning ändå men kanske värt att ha kompitabilitet?

Det kostar ju inte många kronor mer med en brännare så varför inte?

Citat:

*Hybris med 3 stycken 80mm?

Låg hastighet bara så bör det inte vara någon fara.

Citat:

*Övrigt kring CPU/MB (finns ngt Asrock MB, är det bättre? & hur är det med wifikort, kanske vore idealt med inbyggt?)

Svårt att hittta m-ATX med inbyggt wifi. Märket på mb är ju nästan en smaksak - jag brukar rekomendera Asus för de får ofta bra vitsord - men jag har ingen emot andra tillverkare - kör själv gigabyte med goda resultat.

Thanks![/QUOTE]

Skrivet av Trumis:

Ok, först, stort tack för all input. Har uppd paketet: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2090907&view=m

Ändrade lite i det efter din input och la till SSD-disk. Känns som detta kan bli ett bra paket som blir en mycket bra HTPC med lite spelmöjligheter och lite till?

Får ta och fundera om det blir detta eller satsa på Muggens.

Jag skulle inte köpt den SSD:n, jag skulle köpt någon av dessa.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem

Silverstone Lascala LC19B
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=103090

Ni som suktar efter detta så kan jag super tipsa om att Datanova Sweden säljer den maxade varianten för 990:- dvs inkl fläktar, pci-riser osv.
Det är alltså LC19-R på både svart och silver fast för 990:- !

Har fått hem den och byggt ihop den lite för att testa, väntar bara på ny kylare eftersom det var så innihelvete tight

Tack för alla tips och trix, slutade med att jag återanvände farsans gamla htpc micro atx kort med en core2duo och inbyggt 9300GT kort. Funkar över förväntan även om jag inte är helt nöjd med XBMC ... MPC-HC är fan det grymmaste hitills. Märker också att nvidia jämfört med ATI funkar direkt med att skala up bilden utan overscan eller vad det nu heter, det blev aldrig helt bra på varken HD5XXXe eller HD6XXX serien.

Lägger upp en liten projektråd när allt är klar

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Awesome input

Stort tack nafs!!! Kör på paketet som det är tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av c-boi:

Stort tack nafs!!! Kör på paketet som det är tror jag.

No worries... Återkom med resultatet bara!

Det jag tänkte på var om det verkligen behövs 3st 80mm fläktar, tror nog Shuriken flyttar bra med luft i sig själv. Man skulle kunna prova utan först och om det blir för varmt så adderar man fläktarna - det gäller bara att få ett bra flöde genom burken så att inte fläktarna motarbetar varandra...

Lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hallå alla insatta!
Har lite funderingar kring en uppgradering av befintligt htpc system.

Krav: Ska spela upp 1080p / 3D samt en del spel

Har en del sen tidigare som jag tänkt återanvända
Chassi: Antec Fusion v2 (mAtx)
Nätagg
Hdd
Ljudkort

Så de delarna jag behöver förslag på är
Processor (Funderar på en i3a kanske?)
Moderkort (Något prisvärt Asus)
Minnen (Low profile 2x4gb, märke?)
Grafikkort (Geforce, kanske ett gt520?)
Någon typ av processor kylare, gärna lite större fläkt och lägre rpm.

Det behöver inte vara superduper tyst, men jag vill inte ha någon liten 30mm fläkt i en babiljard rpm heller.
Någon egentlig budget behöver jag inte hålla, men känns onödigt att betala på tok för mycket för sånt som jag inte kommer behöva. Lite overkill är alltid bra dock

Visa signatur

Greed, all is to greedy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

No worries... Återkom med resultatet bara!

Det jag tänkte på var om det verkligen behövs 3st 80mm fläktar, tror nog Shuriken flyttar bra med luft i sig själv. Man skulle kunna prova utan först och om det blir för varmt så adderar man fläktarna - det gäller bara att få ett bra flöde genom burken så att inte fläktarna motarbetar varandra...

Lycka till!

Delar beställda - rapport utlovas!

Thnx igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyron86:

Hallå alla insatta!
Har lite funderingar kring en uppgradering av befintligt htpc system.

Krav: Ska spela upp 1080p / 3D samt en del spel

Har en del sen tidigare som jag tänkt återanvända
Chassi: Antec Fusion v2 (mAtx)
Nätagg
Hdd
Ljudkort

Så de delarna jag behöver förslag på är
Processor (Funderar på en i3a kanske?)
Moderkort (Något prisvärt Asus)
Minnen (Low profile 2x4gb, märke?)
Grafikkort (Geforce, kanske ett gt520?)
Någon typ av processor kylare, gärna lite större fläkt och lägre rpm.

Det behöver inte vara superduper tyst, men jag vill inte ha någon liten 30mm fläkt i en babiljard rpm heller.
Någon egentlig budget behöver jag inte hålla, men känns onödigt att betala på tok för mycket för sånt som jag inte kommer behöva. Lite overkill är alltid bra dock

Det är väl bara kolla på listorna ovan, de är i mångt och mycket vad du vill ha. Finns det någon orsak till att inte välja AMD Llano i ditt fall?

Sitter du inte i båten skulle jag vänta in IvyBridge och Nvidias nya grafikkort som är på gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det är väl bara kolla på listorna ovan, de är i mångt och mycket vad du vill ha. Finns det någon orsak till att inte välja AMD Llano i ditt fall?

Sitter du inte i båten skulle jag vänta in IvyBridge och Nvidias nya grafikkort som är på gång.

Jo kollat lite på listorna men inte hittat någon jämförelse mellan det inbyggda grafikkortet i ex. Llano jämfört med ett gt 520.
Egentligen finns det väll ingen orsak förutom att jag alltid använt intel och geforce (får väll se mig som lite märkesbög kanske..)

Visa signatur

Greed, all is to greedy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyron86:

Jo kollat lite på listorna men inte hittat någon jämförelse mellan det inbyggda grafikkortet i ex. Llano jämfört med ett gt 520.
Egentligen finns det väll ingen orsak förutom att jag alltid använt intel och geforce (får väll se mig som lite märkesbög kanske..)

Du får läsa lit tester av Llano så ser du hur den integrerade grafiken klarar sig. Man får väldigt mycket för pengarna kan man kortfatta det.

Men vill man ha topprestanda så är det ju en diskret lösning som gäller, dvs mobo + CPU + GPU och då är det ju bara budgeten som sätter gränserna... Men man får väl sätta det i paritet till vad man ska använda grejerna till, är det 95% HTPC och 5% spel så kanske man inte behöver lägga de där extra tusenlapparna för att klara spelen på högsta upplösning...

Men ett overkill Intelpaket åt dig:
Asus P8Z68-M Pro (IvyBridgekompatibel och tillåter överklockning) 1200:-
Intel Core i5 2500k (underklocka denna för att få ner TDP men så har man en jäkligt bitig CPU) 1750:-
Corsair 2x4Gb LP 400:-
Grafik GT520 eller värre... 400:-
Noctua NH-C12P SE14 500:-

Summa 4300:-

Flaskhalsen här är grafikkortet, inte för HTPC-bruk men för spel.

Ett AMD LLano-paket med "värsta" proppen de har med integrerad grafik.
Asus F1A75-M Pro 700:-
AMD A6 3870K (upplåst) 1200:-
Corsair 2x4Gb LP 400:-
Noctua NH-C12P SE14 500:-

Summa 2800:-

Lägger du till ett AMD grafikkort till så kan du dessutom köra CF med det integrerade och få riktigt trevlig grafikprestanda.

Men som sagt, sitter du inte i båten så är de nya Intelpropparna här snart och även efterföljaren till Llano, dvs Trinity.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej! Jag skall bygga min första HTPC för 1080p 3D och HD ljud. Jag funderar på följande komponenter
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=1037109&view=m

Något som känns helt galet där? Vad rekomenderar ni för chassi till det?

Edit: Den skall klara att köra mkv filer på storlekar uppemot 40 gb utan problem. Fungerar det med den här setupen? Går det att få en billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calon:

Hej! Jag skall bygga min första HTPC för 1080p 3D och HD ljud. Jag funderar på följande komponenter
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=1037109&view=m

Något som känns helt galet där? Vad rekomenderar ni för chassi till det?

Edit: Den skall klara att köra mkv filer på storlekar uppemot 40 gb utan problem. Fungerar det med den här setupen? Går det att få en billigare?

Jag skulle lagt de extra hundralapparna som behövs för att få en A8 3870k, dels för att få den vassare grafikdelen men dels för att få en upplåst APU så man kan optimera kraften mot TDP på ett bra sätt. 3650 har ju samma TDP men den är inte upplåst så ska du klockleka med den så kommer du störa frekvenser för de mesta. Du kan finansiera den uppgraderingen genom att välja ett billigare nätagg, Seasonic gör bra grejer men de är dyra...

Angående chassi så är det ju en smaksak. Silverstone Milo är dock ett prisvärt alternativ som passar både ditt moderkort, nätagg och BD.

Sedan skulle jag nog rekommendera en annan kylare än original till dessa 100W APU:er om man vill få det tyst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/1969320/asrock-nettop-ion-3d-152d-...

Nån som använder denna som HTPC och XBMC? Vad tycker ni om den isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Jag skulle lagt de extra hundralapparna som behövs för att få en A8 3870k, dels för att få den vassare grafikdelen men dels för att få en upplåst APU så man kan optimera kraften mot TDP på ett bra sätt. 3650 har ju samma TDP men den är inte upplåst så ska du klockleka med den så kommer du störa frekvenser för de mesta. Du kan finansiera den uppgraderingen genom att välja ett billigare nätagg, Seasonic gör bra grejer men de är dyra...

Angående chassi så är det ju en smaksak. Silverstone Milo är dock ett prisvärt alternativ som passar både ditt moderkort, nätagg och BD.

Sedan skulle jag nog rekommendera en annan kylare än original till dessa 100W APU:er om man vill få det tyst.

Hur är det med HD ljud då? Har nyligen köpt ett påkostat ljudsystem och vill ju få ut så bra ljud som möjligt. Behöver jag lägga till ett ljudkort för att få ut 7.1 ljud via HDMI i alla de där fancy HD formaten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calon:

Hur är det med HD ljud då? Har nyligen köpt ett påkostat ljudsystem och vill ju få ut så bra ljud som möjligt. Behöver jag lägga till ett ljudkort för att få ut 7.1 ljud via HDMI i alla de där fancy HD formaten?

Nope, du får bitstreamat HD-ljud via HDMI:n - mycket mer behövs inte. Förutsatt att man inte vill köra analogt till stärkaren eller ha en bra hörlursförstärkare.

Såg nu att du valt 2x2Gb RAM, du får ju 2x4Gb för i princip samma peng... 2x4Gb-listning @ prisjakt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har försökt plocka ihop ett så billigt HTPC paket som möjligt.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2084098&view=m

Har ni tips på att få bättre prestanda för samma summa eller lägre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Nope, du får bitstreamat HD-ljud via HDMI:n - mycket mer behövs inte. Förutsatt att man inte vill köra analogt till stärkaren eller ha en bra hörlursförstärkare.

Såg nu att du valt 2x2Gb RAM, du får ju 2x4Gb för i princip samma peng... 2x4Gb-listning @ prisjakt

Hmm, vad skulle du rekomendera för sorts nätagg & kylare då? Fungerar vilka ramminnen som helst eller behöver jag tänka mig för när jag väljer? Har aldrig byggt en dator av "lösa delar" förut utan bara byggt färdiga ihopplock. Kommer jag behöva köpa SATA kablar etc. Eller brukar sådant följa med komponenterna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dags för HTPC.
?
Kollat in följande komponenter och kommit fram till att det borde fungera för youtube, musik, 1080p film och surf:
Asus E35M1-I DELUXE. AMD E350 mini-ITX
Corsair XMS 4GB DDR3, XMS3 PC3-10666, 1333MHz, 2x240 DIMM
OCZ Agility Series 3 SATA III 2.5'' SSD - 60GB
Silverstone Sugo SG05B Mini-ITX-kabinett svart 300W nätagg

Nå, vad tror SWEC om detta?

Visa signatur

Phenom II 955 3,2ghz, M4N98TD EVO, 4gb Corsair 1600mhz, Corsair TX 550w, Sparkle GTX470, Fractal Design R2, Win7 Ultimate 64-bit.

Permalänk

Lånar som många andra tråden för att få respons till ett HTPC-bygge då jag inte har superkoll själv. Datorn ska klara 1080p + kanske lite till (ifall det blir ny standard om säg ett halvår). Den ska använda XBMC och tystnad och storlek är högsta prioritet.

Moderkort: MK Gigabyte GA-H61N-USB3
RAM: A-DATA DDR3 4GB 1333MHz
Processor: Intel Core i5 2310 2,9 Ghz, 6MB
DVD-brännare: Samsung 22X SH-222AB
Hårddisk: Samsung EcoGreen F4 HD204UI 32MB 2TB

1. Hörde med en datoraffär som sa att jag inte behöver ett grafikkort utan att det räcker med att köra på processorns inbyggda grafikdel, stämmer detta eller bör jag nedgradera processorn och istället skaffa ett grafikkort?

2. Behövs det processorkylare? Eftersom tysthet är stort prio för mig så antar jag det.

3. Vad rekommenderas för chassi som ska passa med mina behov och med eventuell processorkylare? Helst stilrent och högst 11 cm på höjden.

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Renevatio:

Lånar som många andra tråden för att få respons till ett HTPC-bygge då jag inte har superkoll själv. Datorn ska klara 1080p + kanske lite till (ifall det blir ny standard om säg ett halvår). Den ska använda XBMC och tystnad och storlek är högsta prioritet.

1. Hörde med en datoraffär som sa att jag inte behöver ett grafikkort utan att det räcker med att köra på processorns inbyggda grafikdel, stämmer detta eller bör jag nedgradera processorn och istället skaffa ett grafikkort?

2. Behövs det processorkylare? Eftersom tysthet är stort prio för mig så antar jag det.

3. Vad rekommenderas för chassi som ska passa med mina behov och med eventuell processorkylare? Helst stilrent och högst 11 cm på höjden.

Tack på förhand!

Har själv beställt dator som posten ska få plocka upp imorgon. Enligt dina krav så säger jag (och i för stunden enligt mig alla HTPC) så satsa på AMD. Personligen satsade jag på Llano för starkare CPU. Vill man komma billigare och tystare så satsa på Fussion, dock inte lika vass- men klarar 1080p. AMD Llano:s grafikkretsar är betydligt bättre än Intels motsvarande. Slippa grafikkort i en HTPC är alltid trevligt.

Visa signatur

Intel 2500K + Antec Kühler 620, Asrock Z68 Xtreme4 gen 3, Gaiward GTX 570, 8GB DDR3 1600MHz, Zalman 600W, Fractal Design R2.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag skall under morgondagen beställa en HTPC som skall användas för film (1080p / blu-ray osv.) och musik! Kanske surfar runt lite på den men det har jag tänkt ha min laptop till.

Hart funderat på lite olika alternativ. Det billigaste med AMD E450 lockar mest eftersom jag har förstått det som att den i så fall kommer gå väldigt tyst samtidigt som att prestandan bör räcka till med den processorn?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1495946/e450-2830kr
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1495952/x3-3500-3000kr
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1495947/3670k-3330kr

Vad tycker ni om dessa paketet? Kommer nätagget att vara tyst nog? Måste jag komplettera med en kylare till de dyrare paketen? Är det motiverat att betala 200-500kr extra för systemen med bättre prestanda trots att jag endast kollar på film och lyssnar på FLAC musik?

mvh
Mattias

Edit: Har HDD och DVD hemma!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calon:

Hmm, vad skulle du rekomendera för sorts nätagg & kylare då? Fungerar vilka ramminnen som helst eller behöver jag tänka mig för när jag väljer? Har aldrig byggt en dator av "lösa delar" förut utan bara byggt färdiga ihopplock. Kommer jag behöva köpa SATA kablar etc. Eller brukar sådant följa med komponenterna?

Skickades från m.sweclockers.com

Ace FSP fick ju bra vitsord när det testades här på Sweclockers, det är ju det absolut billigaste. Annars kan du nästan ta vilket som av de kända märkena med hyffsad verkningsgrad. Eftersom du inte kommer lasta ner agget speciellt så känns det inte så kritiskt. Synd att det inte görs några 300W Halvpassiva/passiva nätagg i ATX-format.

Min erfarenhet är att det alltid skickas med någon/några SATA-kablar med moderkortet, men det går ju att kolla på tillverkarens hemsida i regel.

Edit, såg att jag glömde svara på RAM-frågan, och d kan egentligen välja vilket DDR3-minne som helst, bara det inte är ett ECC-minne men de är inte många. Ta ett lågprofilminne utan höga kylare bara, mycket lättare att få plats med CPU-kylaren med dessa.

Skrivet av Germania:

Dags för HTPC.
?
Kollat in följande komponenter och kommit fram till att det borde fungera för youtube, musik, 1080p film och surf:
Asus E35M1-I DELUXE. AMD E350 mini-ITX
Corsair XMS 4GB DDR3, XMS3 PC3-10666, 1333MHz, 2x240 DIMM
OCZ Agility Series 3 SATA III 2.5'' SSD - 60GB
Silverstone Sugo SG05B Mini-ITX-kabinett svart 300W nätagg

Nå, vad tror SWEC om detta?

Det lär funka för dina ändamål. Enda anmärkningen man kan ha är väl att 300W är jäkligt overkill och kanske kommer låta lite. Synd när allt annat är passivt...

Skrivet av Renevatio:

Båda sant och falskt... Det integrerade kommer fixa allt, dock så har Intels integrerade grafik lite problem med att spela upp 23,976Hz material helt korrekt men det stör bara vissa. Så mitt råd är att testa innan du köper ett separat grafikkort.

Den processorn är är väldigt overkill för det du ska använda den till, det räcker gott med en Pentium G630T eller en i3 21xxT och då får du ner TDP till 35W istället för 95W vilket gör det betydligt lättare att kyla och få tyst.

Citat:

Till en propp med 95W TDP är det nog bäst att inte använda den medfölande kylaren om man vill ha det riktigt tyst, men det beror lite på chassival och hur bra kylning man har i det samt hur hårt CPU:n går.

Citat:

Mångt och mycket en smaksak, Chassin som tar miniITX med en höjd < 110mm

Skrivet av majje:

Hej!

Jag skall under morgondagen beställa en HTPC som skall användas för film (1080p / blu-ray osv.) och musik! Kanske surfar runt lite på den men det har jag tänkt ha min laptop till.

Hart funderat på lite olika alternativ. Det billigaste med AMD E450 lockar mest eftersom jag har förstått det som att den i så fall kommer gå väldigt tyst samtidigt som att prestandan bör räcka till med den processorn?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1495946/e450-2830kr
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1495952/x3-3500-3000kr
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1495947/3670k-3330kr

Vad tycker ni om dessa paketet? Kommer nätagget att vara tyst nog? Måste jag komplettera med en kylare till de dyrare paketen? Är det motiverat att betala 200-500kr extra för systemen med bättre prestanda trots att jag endast kollar på film och lyssnar på FLAC musik?

mvh
Mattias

Edit: Har HDD och DVD hemma!

Du kommer klara dig med en E450 med dina behov, dock så kommer ju maskinen självklart bara bli rappare och "roligare" ju värre APU du väljer.

Fast det är nästan skam att köra ett vanligt nätagg med fläkt till ett system som i princip är helt passivt annars. Men jag tror inte att du kommer störa dig på nätagget, men det är ju som så mycket annat väldigt individuellt vad man stör sig på. Jag själv hade nog i ett E450-bygge satsat på ett bygge med passiv PSU, kanske med ett Silverstone LC19 där man får med ett 120W nätagg som räcker gott till E450. Men i det chassit kan man inte ha en massa lagringsdiskar vilket man kan i det du valt.

Skrivet av Kiddy:

Har försökt plocka ihop ett så billigt HTPC paket som möjligt.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2084098&view=m

Har ni tips på att få bättre prestanda för samma summa eller lägre?

G630 ger ju mer prestanda för ett par tior mer... Men jag hade kört på en G630T för att få det svalare, prestandan räcker till ändå för HTPC-bruk.

Visa signatur