Sata3 kabel Macbook Pro?

Permalänk

Sata3 kabel Macbook Pro?

Hmm alltså jag kan vara helt ute på galet tunn is... Men jag har funderingar på att sätta in en SSD i min Macbook Pro (2011-10-24), och sitter och väljer bland lite olika diskar, och då råkade jag komma in på en tråd (som jag så klart inte hittar igen) där någon beskrev att kabeln i MBP kan både vara en sata2 och sata3, problem hit och problem dit och så vidare.

Om jag nu ändå ska byta till SSD vill jag ha det snabbast möjliga, hur vet jag vilken kabel jag har? Det är ju en djungel vilken SSD som passar bäst till mac, jag har tittat Intel 240gb och OWC 240gb. Det är inte troligt att i första hand sätta i en Optibay.

ge mig tips och råd

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem

Kolla i Systeminformation och se om du har 6 Gbps i båda kanalerna eller bara i den ena. De första batcharna utav MBP Early 2011 hade bara 6 Gbps i den ena kanalen (endast 3 Gbps för SuperDrive). Själva kabeln ska inte vara något problem kan jag tycka..

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Kablarna spelar ingen roll för prestandan, det fungerar precis lika snabbt med en gammal SATA kabel.

Permalänk

Jag har kollat där nu, länkhastighet 6gigabit och förhandlad länkhastighet är 3 gigabit, i den andra är länkhastigheten 6 gigabit och förhandlad 1,5 gigabit. Jag antar att detta har med HDD och den optiska läsaren att göra?
Jag såg i nån tråd här som hade bytt till en SataIII SSD och då fick 6 gigabit på bägge.

Det här med kablarna får jag nog släppa, hittar ingen mer info där det tas upp.

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murphy214:

Jag har kollat där nu, länkhastighet 6gigabit och förhandlad länkhastighet är 3 gigabit, i den andra är länkhastigheten 6 gigabit och förhandlad 1,5 gigabit. Jag antar att detta har med HDD och den optiska läsaren att göra?
Jag såg i nån tråd här som hade bytt till en SataIII SSD och då fick 6 gigabit på bägge.

Det här med kablarna får jag nog släppa, hittar ingen mer info där det tas upp.

"Förhandlad" hastighet är den hastighet som enheten kör med. Dvs. din hårddisk är en SATA2-hårddisk och kör i 3 Gbps och din SuperDrive är SATA1 och kör i 1.5 Gbps.

När du kopplar i en SSD med SATA3 så kommer den förhandlade hastigheten att gå upp till 6 Gbps. Så det är bara att tuta och köra!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Fan va great! Jag har beställt en Intel 520 240gb så hoppas det ger lite effekt
TACK så mycket!

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murphy214:

Fan va great! Jag har beställt en Intel 520 240gb så hoppas det ger lite effekt
TACK så mycket!

Bra val, ska nog bli toppen!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)