Permalänk

Skrivtangentbord med blå Cherry-brytare

Hej, jag har länge velat skaffa ett ordentligt mekaniskt tangentbord då känslan när man skriver är något i hästlängder bättre än membranbrytare, även om smaken är som baken. Det verkar dock som attalla tangentbord med mekaniska brytare som släpps i Sverige är enbart med spel i åtanke. Inte för att jag har någonting emot spel, men jag är på jakt efter ett tangentbord att just skriva på, jag behöver inte ljud- eller USB-portar, bakgrundsbelysning, gummibeklädda eller färgkodade WASD-tangenter. Jag vill ha ett helt vanligt tangentbord med mekaniska brytare, och jag vill inte betala extra för funktioner jag inte använder.

Jag har provat många olika brytare, svarta, röda, bruna, blå och buckling spring. Och de jag tyckt om mest för just skrivande är blå och buckling spring, men blå har övertaget för min del delvis för att de är lättare att få tag på, samt att de buckling spring jag provat verkar börja gnissla irriterande efter några år.

Så mina kriterium är följande:
* Blå brytare (möjligen annan brytare med liknande känsla, men jag gillar klickandet från blå)
* USB eller allra helst PS/2 som kan adapteras till USB. Kommer användas till båda porttyperna dock. Jag har ett mekaniskt tangentbord hemma (dock med okänd brytartyp) jag gärn hade använt för skrivande, men den har en uråldrig DIN-kontakt...
* Svensk layout. Detta brukar vara den svåra biten.

All hjälp uppskattas! Tack på förhand!

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Filco Majestouch från TheKeyboardCompany låter som att det skulle vara ungefär vad du letar efter:

http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=808
http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=764

Köpte ett Tenkeyless häromveckan och är skitnöjd. Snabb leverans (3 dagar tror jag det blev) med standardfraktalternativet.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Verkar vara precis vad jag letat efter, tack!

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Buckling spring tangentbord finns att handla nya av företaget som som köpte patenten av Lexmark som i sin tur köpte dom av IBM.
Det finns många olika modeller att välja på.
Dom två mest intressanta för mig är dessa två Customizer Spacesaver.
Skillnaden mellan dom två är endast skalets ytermått som har krympt på spacesaver själva tangeterna sitter exakt likadant.
Båda går att få med svensk layout du ser inte den valmöjligheten på sidan men jag har mailat och frågat och det ska gå bra.

Finns även MAC,linux,unix layout för en del modeller.

Dom har fått bra betyg av dom som har skrivit något och det gäller även dom som haft bekymmer som att det är helt dött när det kom.
Han mailade in dom skickade ett nytt direkt till england och han behövde inte skicka tillbaks.
Andra har haft div problem som löst snabbt och enkelt av företaget genom tele,mail och har ej sett en enda som varit missnöjd med företagets sätt att hantera kunderna.
Har däremot sett några som inte gillat själva tangentbordet i sig (oftas att dom låter för mycket) men det har ju med själva smaken att göra.
Det verkar även som att dom tillverkar dom efter beställning då många har noterat att tillverkningsdatum är samma dag eller dagen efter beställning lades.
Trots det så har väldigt många fått hem det på ca 1 vecka till europa.

Jag hade tänkt handla ett spacesaver nu i slutet på månaden.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Qpad MK-80 i helgen. Kostar en slant men känner mig riktigt nöjd. Hade ett Steelseries 6Gv2 innan med svarta brytare. Skriver mer än jag spelar dock så valde att köpa mig ett MK-80 och det är fantastiskt skönt att skriva på och funkar kalasbra tiill mitt Starcraft2-spelande. Sedan tycker jag att det är najs med bakgrundbelysta tangenter.

Permalänk
Medlem

Finns det något billigare alternativ?
jag letar efter ett tangentbord till en polare, men det ska inte kosta över 1000...

Någon som vet?

Behöver inte vara massa krimskrams:P

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

Finns det något billigare alternativ?
jag letar efter ett tangentbord till en polare, men det ska inte kosta över 1000...

Någon som vet?

Behöver inte vara massa krimskrams:P

Qpad MK50

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Qpad MK50

Jo, jag har kollat runt en massa, men han vill ha cherry blå.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

Jo, jag har kollat runt en massa, men han vill ha cherry blå.

Oj förlåt, menade MK80, finns väl runt 1000 lappen tror jag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Mk-80 eller Blackwidow?

Permalänk
Medlem

CoolerMasters kommande tenkeyless med olika brytare ska väl komma med blåa för runt 800 framåt mars?

http://www.cmstorm.com/en/products/keyboards/quickfirerapid/

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Köp ett tangentbord från Cherry. http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=12
Finns säkert i sverige också men orkar inte kolla.

Permalänk

Förvånar mig att ingen nämnt MK 50, det finns ju att beställa med blåa brytare från Qpad.se. Perfekt tangentbord för dom som inte vill ha massa lull-lull (Bakgrundsbelysning, snabbknappar, usb hub etc.)

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Annars finns ju andra alternativ än cherry switchar, testat Topre ?
Det är de skönaste tangentbord jag testat iaf, skriver bra mkt snabbare med det och tkr det är skönare att skriva med än alla andra tangentbord med cherry switchar jag haft.

Varför köpa det näst bästa när man kan köpa det bästa direkt ?
Värt att tillägga är att jag testat alla cherry switchar utom clear.

Topre

Topre tenkeyless