Alan Wake för PC en vinstaffär på 48 timmar

Permalänk
Melding Plague

Alan Wake för PC en vinstaffär på 48 timmar

Många röster menar att marknaden för datorspel är utdöende, med ökad piratkopiering och krympta marginaler. Finska Remedy pekar på motsatsen med PC-lanseringen av Alan Wake.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt härligt att se att PC är tillbaka på banan.

Jag köper ALLA mina spel nuförtiden.

Permalänk

får allt va bättre grafik

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stn1337:

Riktigt härligt att se att PC är tillbaka på banan.

Jag köper ALLA mina spel nuförtiden.

PC var aldrig borta. Bara trångsynta publishers som inte kan se att PC marknaden är grova stålar och skyller på piratkopiering. Iom detta resultat hoppas jag att Alan Wake 2 kommer vara PC på release.

Permalänk
Medlem

Jättekul! Förhoppningsvis följer flera utvecklare PC spåret igen

Permalänk
Snusfri

Roligt att höra.
Hoppas att fler spelföretag gör mer kvalitativa titlar till PC med humana priser.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Avses utvecklingskostnaderna för att porta till PC eller de totala utvecklingskostnaderna inkl orginalrelease för 360?

Permalänk
Medlem

konstig artikel...pc-spelaren får en konvertering av ett åldrande spel och vi pessimistiskt lagda ska sluta vara neg?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

fan vad kul rent ut sagt

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Bättre att vi lägger pengarna här än på hårdvara, det skulle vi pc gamers tjäna mer på.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Nice

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Kvalitet säljer, eller hur det nu heter.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på publishers som tror Dator spel ej går att tjäna pengar på, är ju bara att kolla på Blizzards alla spel, succéer överallt, The witcher 2, Battlefield3, Skyrim, Alan wake, etc.

Jag har börjat köpa mer och mer PC spel på senare tid för det släppts så otroligt bra titlar, tror mest dessa negativa röster kommer ifrån USA där PC spelare är oerhört mindre skala än konsol, känns som Europa och främst norden har mer PC gamers i världen än någon annanstans, möjligtvis att Syd Korea också är större inom PC, med tanke på att dom har Starcraft som nationalsport + alla deras mmorpgs som dom pumpar ut årligen.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

48 timmar, ja... Fett!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Köpte spelet direkt de landade på Steam.
Jag och frun har suttit klistrade i detta fantastiska äventyr.

Fantastiskt spel som bara kan rekomenderas!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

konstig artikel...pc-spelaren får en konvertering av ett åldrande spel och vi pessimistiskt lagda ska sluta vara neg?

Nja, det skall väl ses som en motpol till vissa andra spelhus som inte bemödar sig att ens släppa till PC (inte ens portningar), då de hävdar att det inte är någon ide' för att piratkopieringen gör det olönsamt. Det var ju många här som hävdade att om man släpper en bra speltitel, så säljer den bra även på PC, vilket artikeln ger stöd för (även BF3, Skyrim med fler säljer ju bra på PC).

Sedan att det är en portning från XBOX360 är ju en annan femma, men även portningar kan vara njutbara, om de görs bra. Dock får ju inte entusiaster utnyttja sin dyra hårdvara till fullo, vilket kanske var vad du tänkte på?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Nja, det skall väl ses som en motpol till vissa andra spelhus som inte bemödar sig att ens släppa till PC (inte ens portningar), då de hävdar att det inte är någon ide' för att piratkopieringen gör det olönsamt. Det var ju många här som hävdade att om man släpper en bra speltitel, så säljer den bra även på PC, vilket artikeln ger stöd för (även BF3, Skyrim med fler säljer ju bra på PC).

multiplayer titlar brukar gå bra på pc så som bf3 cod osv, men singelplayer spel är det nog lite värre för om de inte har en stor fanbase bakom sig så som skyrim

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av tramsgar:

Avses utvecklingskostnaderna för att porta till PC eller de totala utvecklingskostnaderna inkl orginalrelease för 360?

Till 99% sannolikthet det förstnämnda utgår jag från

Kul att spelet säljer iallafall!
Jag lär nog köpa det jag också, men det är ingen brådska... Hinner säkert dyka upp lite reor

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Spelutvecklarna får skärpa sig och se till att spelen blir spelbara för pc och inte konsolish-utvecklade. Köpte Skyrim som var sämre på alla punkter jämfört mot Oblivion. Kontrollen, grafiken och spelhistorian var sämre än föregångaren. Var guildmästare hos magikerna fast jag knappt kunde trolla. Kör X3 Albion prelud nu och har kört fast för att den fem år gamla grafikmotorn hackar med min moderna dator. Steam säljer spel som är dyrare än vad man kan köpa spelen för hos annan webbutik, samt att servicen där suger. Provade Jagged Aliance den senaste och den var halvfärdigt utvecklad, då det är helt omöjligt att försvara städer för att spelet är obalanserat.

Därtill så finns det ett otal spel som finns att köpa för runt 500kr och som är rent dåliga. De tidigare nämnda spelen är mycket bra men inte färdigutvecklade, jag menar grafikmoddar för Skyrim kommer 3 månader efter släppet och verision 2.0 för Albion Prelude kommer på måndag. Lägga en femhundring på spel är för mycket om man vill prova det som intresserar en i spelväg.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K@ 4.0GHz | Cooler Master Hyper TX3 | Gigabyte GTX 560 Ti | Msi P67A-C45 | 4GB Corsair DDR3 @1600
Intel SSD80Gb | Samsung 1 Tb | Corsair Tx 650W | Windows 7 Home P 64 bit
3DMark Vantage P19703
3DMark11 P4965

Permalänk
Skrivet av mooseslayer:

får allt va bättre grafik

Grafik är ju inte allt, är det en bra story behöver inte grafiken vara überbra (satta du på HD i klippet förresten)
Ett klipp till:
http://www.youtube.com/watch?v=2mfY6H5oqh8&feature=related

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Det kändes ett tag som alla ladda ner piratkopior. jag inklusive mina vänner gjorde det, precis som det var en "innesak" att ladda ner, förstå mig rätt!
Men nu senaste typ 2 åren så känns de som allt har vänt, nu köper alla jag känner sina spel och de gör jag också.
Jag tycker det är riktigt skönt att folk börjat göra rätt för sig igen, vi stödjer spel industrin och får bättre spel.

Vi som ändrat oss borde ge oss själva en klapp på axlen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Fantastiskt bra spel till rätt pris (28€) via den bästa distributionsplattformen (steam) kan bara bli succé. Inte förvånad men lika trevligt ändå. Finnar är ena riktigt duktiga rackare på att göra spel. Först Max Payne sedan detta (och säkert mer emellan?). Remedy rockar.

Efter den monumentala besvikelsen, imho såklart, Skyrim, så var det trevligt med något som verkligen fick mig att sträckspela som en galning. Inte illa att få igång en gamling som jag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig!

Och jag tror anledning till att så många PC spel floppar är att de har helt fel pris för att vara en 3/4 färdig-gjord konsolport. 600 Kr hade det inte varit värt om det inte hade varit för att det var något alldeles extra och välgjort.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

multiplayer titlar brukar gå bra på pc så som bf3 cod osv, men singelplayer spel är det nog lite värre för om de inte har en stor fanbase bakom sig så som skyrim

Har nog mer o göra med hur bra det är om det säljer eller inte. Däremot så kan de säkert komma undan med ett skräpsläpp om det är en uppföljare på något bra. Men man låter sig oftast bara luras en gång.

Permalänk
Avstängd

Tycker grafiken är helt ok.. Gillar dock inte storyn..Hade vart betydligt bättre med F.E.A.R.-konceptet..

Permalänk
Skrivet av Startrance:

Förstår mig inte på publishers som tror Dator spel ej går att tjäna pengar på, är ju bara att kolla på Blizzards alla spel, succéer överallt, The witcher 2, Battlefield3, Skyrim, Alan wake, etc.

Jag har börjat köpa mer och mer PC spel på senare tid för det släppts så otroligt bra titlar, tror mest dessa negativa röster kommer ifrån USA där PC spelare är oerhört mindre skala än konsol, känns som Europa och främst norden har mer PC gamers i världen än någon annanstans, möjligtvis att Syd Korea också är större inom PC, med tanke på att dom har Starcraft som nationalsport + alla deras mmorpgs som dom pumpar ut årligen.

I lol'd, vet inte vilka det är som gjort alla dom där spelen men en sak jag är 110% säker på är att Battlefield 3 INTE är från blizzard, det är från SVENSKA DICE.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

folk kommer alltid köpa spel som är bra och värda pengarna.
De kommer betala för spel some allan wake, mass effect och många andra.

De kommer inte betala för skit som ghost recon.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Jätte bra att det fortfarande går bra för PC-spels försäljningen, då kanske dom kan sluta porta spel hela tiden och lägga ner lite mer energi till pc spelen när dom ser att dom tjänar på spelen:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Själv tyckte jag spelet var en total fullträff!
Älskade storyin som bara växte mer och mer, nästan i stil med serien Twin Peaks.
Grafiken var lite förlegad, men den rena spelglädjen och den underbara spelmekaniken gjorde att allt sånt var förlåtet!
GO REMEDY!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Riktigt trevlig!

Och jag tror anledning till att så många PC spel floppar är att de har helt fel pris för att vara en 3/4 färdig-gjord konsolport. 600 Kr hade det inte varit värt om det inte hade varit för att det var något alldeles extra och välgjort.

Mjae, säg ett PC-spel som kostar 600 spänn?? Jo, möjligen om man är dum nog att köpa vissa pinfärska högprofilsspel direkt på Steam, när de finns hundralappar billigare om man köper en fysisk kopia.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.