Alan Wake för PC en vinstaffär på 48 timmar

Permalänk
Medlem

Lite screenshots ur början av spelet om ni är nyfikna på hur det ser ut.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Piratkopiering av spel är ondska, och jag förbehåller mig rätten att döma människor som sysslar med dylika aktiviteter som vore de gröna små kletar.

Skrivet av DilluTioN:

I lol'd, vet inte vilka det är som gjort alla dom där spelen men en sak jag är 110% säker på är att Battlefield 3 INTE är från blizzard, det är från SVENSKA DICE.

Nja, nu var det inte riktigt det han sade. Han nämnde Blizzards spel samt andra spel.

Permalänk
Medlem

Konvertering kan ju vara bra gjort och jag tycker inte att grafiken är allt, men visst är det trevligare om spelet är gjort till pc direkt så man kan uttnyttja hårdvaran.
Jag köper alla spel som jag är intresserad av!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Som sagt.. Det är lättare att skylla på piratkopiering än att erkänna att man inte lyckas göra bra spel till PC. Tycker detta är otroligt roligt att läsa. Var också en nedladdare när jag gick i skolan men insåg snabbt att jag förlorade på det när jag började jobba. Bra spel förtjänar berg av pengar!

Permalänk

Piratkonvertering

Jag brukade pirata i princip alla spel när jag var mindre, då spelen var dyra och pengarna behövdes till kläder och hårdvara.
Nuförtiden köper jag de spel jag verkligen vill ha från steam eller g2play för 2-300kr, skulle aldrig lägga över 300 för ett spel, inte värt det i mina ögon.
I värsta fall väntar jag till steams julrea för att köpa de titlar jag vill ha.
Har aldrig köpt ett fysiskt spel, det är ju ork att gå till butik.

Är man nyfiken på ett spel, så piratar man det, är det fortfarande kul efter 10 timmar, så köper man det.
Detta gäller även indiespel, dock brukar de ligga på 50 spänn eller ngt, så orkar oftast inte pirata dem :]

Körde även spotify premium något år, men tröttnade på utbudet de hade och övergick till Grooveshark.

Allt handlar om smidighet och prisnivå, Steam har fattat grejjen. Mediamaffian har långt kvar.

Permalänk

börjar tröttna på att spelsäljare blir förbluffade när det lägger ett spel på pc marknadden och de seljer bra ? vet dom hur många konsoll spelare spelare som pirat kopierade spel ? dom är inte så långt ifrån oss pc användare. i villket fall är jag nöjd att det kom till pc skall köpa det på steam till nästa hälg.

Permalänk

Bra att många tycker det är ett bra spel..Men personligen så tyckte jag att det är det sämsta spel jag spelat på länge.. Men smaken är ju som baken,delad...

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Fick spelet med sista 360't jag köpte (haft flera) och jag måste bara säga att Alan Wake har nog den bästa och tightaste storyn jag spelat!
Frugan och lillebror var på mig så fort jag slutat spela att jag var tvungen att fortsätta, bara för att de ville veta vad som skulle hända därnäst.

Det är tänkt att vara openworld men att springa rakt ut i skogen finns det ingen mening i, då det inte händer något där förutom en zombie eller två och de begränsade världen då det inte tillförde någonting till spelet.

Det är värt varenda slant att få gå igenom det spelet, det är en blandning av en riktigt bra thriller/skräck bok/film/spel! Hoppas portningen blev lyckad och att ni som kör det på PC får en riktigt rolig spelupplevelse! tack för mig

Permalänk
Medlem

Vad tyckte ni om spelet egentligen? Själv är jag lite för snål för att slå till utan att veta om det är bra eller inte.
Läst lite här och där om det men många verkar negativa - att det är många buggar, spelet är inte läskigt för fem öre, att man har hur mycket ammo som helst och att hela storyn presenteras under de fem första minuterna och inget nytt kommer därefter.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hjorten66:

Bra att många tycker det är ett bra spel..Men personligen så tyckte jag att det är det sämsta spel jag spelat på länge.. Men smaken är ju som baken,delad...

Då blir jag nyfiken på vilka spel du gillar. Några exempel?

Alan Wake är mycket välgjort på många sätt med både härlig story och karaktärer, historisk gruvstad med skyltar som berättar (tänk gamla riktiga adventures á la Gabriel Knight) och bra balans mellan berättandet och action, utom möjligen i slutet där det blev lite väl mycket action och för lite berättande. Manuskriptsidorna man hittar bidrar också till stämningen. Grafiskt så är det faktiskt det spel som belastat mitt 6970 mest. Lyckades köra fläkten 100% så att jag knappt hörde ljudet, lol! Men inga hack, bra jobbat av Remedy. Synd att min låda krävde referensdesign, men aldrig märkt av det förrän nu. Definitivt ett av de bättre spelen de senaste 10 åren.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Remedy förtjänar vartenda krona. Alan Wake är fantastiskt!

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Hoppas detta bevisar att bra spel säljer.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Piratkopiering av spel är ondska, och jag förbehåller mig rätten att döma människor som sysslar med dylika aktiviteter som vore de gröna små kletar.Nja, nu var det inte riktigt det han sade. Han nämnde Blizzards spel samt andra spel.

Det är en märklig inställning. Det finns ju flera studier som visar att piratkopiering leder till en ökad försäljning av varan som först kopierades.

Så det du säger är alltså att du är emot försäljning generellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Då blir jag nyfiken på vilka spel du gillar. Några exempel?

Alan Wake är mycket välgjort på många sätt med både härlig story och karaktärer, historisk gruvstad med skyltar som berättar (tänk gamla riktiga adventures á la Gabriel Knight) och bra balans mellan berättandet och action, utom möjligen i slutet där det blev lite väl mycket action och för lite berättande. Manuskriptsidorna man hittar bidrar också till stämningen. Grafiskt så är det faktiskt det spel som belastat mitt 6970 mest. Lyckades köra fläkten 100% så att jag knappt hörde ljudet, lol! Synd att min låda krävde referensdesign, men aldrig märkt av det förrän nu. Definitivt ett av de bättre spelen de senaste 10 åren.

Själv stör jag mig på varje gång han ska börja spring snabbt så dodgar han. Kunde dem inte kommit på en bättre lösning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Vad tyckte ni om spelet egentligen? Själv är jag lite för snål för att slå till utan att veta om det är bra eller inte.
Läst lite här och där om det men många verkar negativa - att det är många buggar, spelet är inte läskigt för fem öre, att man har hur mycket ammo som helst och att hela storyn presenteras under de fem första minuterna och inget nytt kommer därefter.

Jag märkte inte av någon bugg alls. Inte som jag kommer ihåg iaf, så det kan i så fall inte varit speciellt allvarligt.

Trots (eller tack vare? ) mina snart 47 år så tyckte jag faktiskt att det var läskigt, men mycket beror på stämningen som byggs upp. Något man egentligen inte kan beskriva eller ta på, utan precis som en bra bok dras man in i berättelsen och däri ligger storheten med Alan Wake, att lyckas med det. Ovanligt med spel av idag tycker jag.

Skrivet av f0kkeriet:

Själv stör jag mig på varje gång han ska börja spring snabbt så dodgar han. Kunde dem inte kommit på en bättre lösning?

Det händer enbart med fiender i närheten och om man stör sig på en sådan petitess är Alan Wake helt fel spel för dig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vultan:

Det är en märklig inställning. Det finns ju flera studier som visar att piratkopiering leder till en ökad försäljning av varan som först kopierades.

Så det du säger är alltså att du är emot försäljning generellt?

Jag skumläste en artikel om PSV på FZ där Sony stoltserar med sitt långvariga piratkopieringsskydd för maskinen. Vidare debatterade skribenten om möjligheten funnits att piratkopieringen och "custom moddningen" av PSP bidragit till kraftigt ökad försäljning av maskinen samt spel (då folk fått möjligheten att testa via piratkopia och sedan velat köpa spelet för att göra rätt för sig och för att spelmakaren faktiskt var värd sina slantar trots allt).

Skrivet av MultiMan:

Jag märkte inte av någon bugg alls.

Trots (eller tack vare? ) mina snart 47 år så tyckte jag faktiskt att det var läskigt, men mycket beror på stämningen som byggs upp. Något man egentligen inte kan beskriva eller ta på, utan precis som en bra bok dras man in i berättelsen och däri ligger storheten med Alan Wake, att lyckas med det. Ovanligt med spel av idag tycker jag.

Jag såg att de dels skall patcha spelet nu i veckan och sedan har ytterligare en patch på G nästa vecka samt några fler buggfixes som skall göras under året. Veckans patch innehöll bland annat stöd för upplösningarna 640x480 samt 800x600 som FZ så fyndigt uttryckte "för folk som fastnat på 90-talet" hehe.

De som klagade på att spelet inte var läskigt kanske var yngre personer som tål skräck och kan titta på Saw mfl utan att må illa. Jag tillhör din kategori Multiman, så jag lär nog också tycka det är läskigt (även om jag är ett dussin år yngre)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Ett sånt här spel ska man lira på Full HD och massa ögongodis...och en konsol idag kan inte leverera detta....

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Ett sånt här spel ska man lira på Full HD och massa ögongodis...och en konsol idag kan inte leverera detta....

Det tråkiga är att till PC saknar du rumble pad. Vet inte hur bra den är till krysslåda helvarv men det var första raktionen när jag spelade spelet. Saknade hjärtslag i handkontrollen och alla ryck och skit som gör att man skiter på sig.

Skrivet av MultiMan:

Jag märkte inte av någon bugg alls. Inte som jag kommer ihåg iaf, så det kan i så fall inte varit speciellt allvarligt.

Det som förstör stämningen för mig är att man slåss mot så många fiender. I början när man går igenom skogen och blir jagad av en yxmördare så byggde det upp stämningen jävligt bra. Men direkt när du får ett vapen att försvara dig med och när det börjar dyka upp fiender i stora grupper så försvinner den här rädslan av att bli yxmördad. Tycker Heavy Rain gav fler stunder där pulsen gick upp och man kände spänning.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Det tråkiga är att till PC saknar du rumble pad. Vet inte hur bra den är till krysslåda helvarv men det var första raktionen när jag spelade spelet. Saknade hjärtslag i handkontrollen och alla ryck och skit som gör att man skiter på sig.

Köp en 360 kontroll och spela?

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

neggo... folk är kräsna när det gäller spel, samma med filmer - alla kommer alltid tycka olika. Så fort en recension säger att något är dåligt så brukar jag till 90% prova produkten själv, för många recensenter har över åren bara blivit negativa små östermalmsbor. En opartisk recension går inte att hitta i dagens mass konsumtionsläge.

Enda recensionsguiden som jag vet faktiskt funkar är den amerikanska "consumers Digest", en tidning som släpps i 6 månaders intervaller med alla populära (alltså som sålt mycket, inte baserat på PR) produkter från tekannor till grafikkort och bildäck, där du får läsa en opartisk recension. de som skriver tidningarna tar inte sina egna åsikter, utan väntar på att en produkt släpps, alla möjliga konsumenter som köpt just den produkten kan skicka in ett brev där de beskriver det som de tycker är bra och dåligt med produkten. Därefter gör dom en sammanställning av all information som blivit inskickad av just denna produkter, letar efter upprepningar i kunders omdömen (tex. att en symaskin kanske har tendens att ofta tappa sin nål) och gör en sammanfattning som är lättläst och beskriver alla problem/återkallningar/positiva saker i en text. på så sätt kan du se för och nackdelar med en produkt, samt hur ofta den reklameras. Mer opartiskt kan det inte bli för en recension, och jag önskar att varje land hade en sådan tidning.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Köp en 360 kontroll och spela?

Har PS3 kontroll jag kan koppla till PC men spelen är oftast anpassade till mus och tangentbord så det blir ofta en liten delay när man spelar. Batman Arkham Asylum var ett perfekt exempel på dåliga kontroller till PC men fullt fugerande till PS3.
Så försöker hålla mig till FPS, MMO och RTS på PC och allt annat till konsol.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man blir alldeles varm inombords när man läser sånt här Köpte spelet bara några timmar efter release, hade varken läst eller hört någonting om det överhuvudtaget innan men jag gav det en chans och blev verkligen överraskad. Riktigt bra spel, klarade ut det på 2 nätter. Det var dock inte särskilt läskigt vilket jag hade hoppats lite på, men storyn och miljöerna/atmosfären i spelet var fenomenal. Och bara en sån sak som att en konsolportning år 2012 har en fullt fungerande inställning för FOV Grafiken var även den helt underbar, Körde allt maxat med ett överklockat gtx580 i 1920x1200 och fick ca 50-60 fps som medel. Erfarade heller inte en enda bugg under hela min genomspelning. Väl värt dom 250 spänn det kostade.

Permalänk
Avstängd

Detta spel hade varit ett självklart köp om det inte varit för att det kräver Steam.

För några år sedan köpta jag ca 10 spel om året, kanske mer till och med. Nu är det väl så att barnen tar upp tid så att det har minskat lite men den stora anledningen till att jag köper färre spel är att utvecklarna envisas med att tvinga på en Steam. Finns stort antal användare där ute som inte vill bli bundna till Steam eller liknande tjänster, speciellt om man tittar på lite äldre spelare (40+) .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Detta spel hade varit ett självklart köp om det inte varit för att det kräver Steam.

För några år sedan köpta jag ca 10 spel om året, kanske mer till och med. Nu är det väl så att barnen tar upp tid så att det har minskat lite men den stora anledningen till att jag köper färre spel är att utvecklarna envisas med att tvinga på en Steam. Finns stort antal användare där ute som inte vill bli bundna till Steam eller liknande tjänster, speciellt om man tittar på lite äldre spelare (40+) .

Steam får mig med att välja bort spel.. Sjukt irriterad på detta system.
älskade den tiden man köpte ett "PC-Spel" installerade och laddade hem en "No-CD" fix och sen la spelet på hyllan för att inte förstöra skivan mera.

Permalänk
Medlem

Jag tror hårt på att om priserna på spelen sänks så kommer de att sälja mycket mer.

Kolla på ex, datorer, priserna är superlåga men istället för en dator hemma så finns det ofta flera stycken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Morkul:

Jag är äldre och har kört Steam sedan starten. Bästa som hänt i mina ögon. Vad exakt är det som inte gillas? Principsaker eller något verkligt problem? Jag kan ha förståelse för båda om man bara förklarar. Jag vägrar EA pga deras uppköp och förstörelse/negativa påverkan, nu senast BioWare, vilket innebär inget ME3 fast ME1 är i min 10-i-topp genom alla tider. En principsak. Det räcker att se vad som hände med Dragon Age och deras katastrofsläpp av DA2 efter uppköpet. För att inte tala om day1 DLC till ME3 med en mycket viktig karaktär som borde varit i spelet från början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

...Och ser dom som publicerar spelen också till att dom bort alla dessa dryga och jobbiga aktiveringsmetoder så kan dom se till att gå ännu mer med vinst. Det kostar bara pengar att utvecka, irriterarar alla, och så lyckas man gå runt det ändå. Jag tror ännu fler skulle köpa spel om dom gjorde något åt det. Anledningen till att jag inte köper Skyrim är just pga Steam. En kompis till mig sa att Oblivion (bara som ett exempel) har världens bästa installer, och det håller jag verkligen med om - där kan man tala om att bara tuta och köra (alla som installerat det vet vad jag pratar om). Men jag gillar inte Steam överhuvudtaget eller andra lösningar för tillfället alls. Vill kunna vara offline med mina spel dessutom. Jag förstår konceptet med Steam och kan köpa det, men vill inte ha det. Skulle kunnat ge Alan Wake en chans då också kanske...

Permalänk
Skrivet av thexps:

Det kändes ett tag som alla ladda ner piratkopior. jag inklusive mina vänner gjorde det, precis som det var en "innesak" att ladda ner, förstå mig rätt!
Men nu senaste typ 2 åren så känns de som allt har vänt, nu köper alla jag känner sina spel och de gör jag också.
Jag tycker det är riktigt skönt att folk börjat göra rätt för sig igen, vi stödjer spel industrin och får bättre spel.

Vi som ändrat oss borde ge oss själva en klapp på axlen!

Skickades från m.sweclockers.com

Tror personligen du slår huvudet på spiken där. När bredbandet breddes ut mer och mer och varenda småby fick adsl så öppnades en ny värld av gratis material som man ofta fått vända slantarna för och omprioritera sin ekonomi totalt för tidigare.

Dock ligger idagsläget flertalet bra pc-spel mellan 2-300:- redan kort tid efter releasen, och detta är ungefär samma summa som vi fick ge för ett NES-spel på 80-talet, med den stora skillnaden att folk har troligtvis MYCKET mer pengar idag och det svider inte 2 månader i kassan av att impulsköpa ett spel.

Med den jämförelsen så är ju pc-spel överlag inte dyrt i dagsläget samt att jag tror att mycket av själva "spel-kopieringen" försvunnit för många då vi nog kan vara överens om att det inte är värt att spara några hundringar på att förstöra timmar av spelupplevelse på grund av onödiga buggar som gärna kommer fram vid piratkopiering samt att även de som funnits på spelet från början inte kan uppdateras bort.

Dock börjar det kanske finnas en mindre risk att spelbolagen skjuter sig själva i foten snart då även de färdiga spelen säljs mer och mer i "beta-version" fullproppade med buggar istället för att släppa en fullt fungerande vara direkt (sneglar på bf3).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Jag ser dock fortfarande inte skälet till varför du inte vill ha Steam

Personligen tycker jag följande om Steam:
+ Allt på ett och samma ställe i ett användarvänligt gränssnitt
+ Inga spelkartonger/förpackningar
+ Känner man för att spela ett spel laddar man snabbt ned det, tröttnar man tar man bara bort det.
+ Molnbaserad lagring av spelfiler mao måste man inte ta backup på dessa när man formaterar om datorn.
+ Enormt utbud, i synnerhet av små, lite mindre kända spel man inte hittar i butiker.
+ Svårslagna priser under olika realisationer
+ CD-keys ligger sparade i gränssnittet
- Väldigt dyra då det gäller nya spel (60€ för MW3 t ex)
- Det går ofta att hitta äldre A-titles något billigare i butik

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppas utvecklarna inser i och med detta, att PC alltid lönar sig!
(Självklart måste det vara ordentligt gjort, och inte en direkt-port av spel när t.o.m A B Y och X dyker upp lite här och var)

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti