Rykte: Sony använder grafik från AMD i nästa Playstation

Permalänk
Medlem

Är inte förvånad egentligen, AMD gör generelt mer engeri effektiva kretsar som drar mindra ström där med mindre värme utveckling.
Lite synd att Nvidia inte får ta del i någon av de kommande konsolerna.

Permalänk
Medlem

Blir spännande denna juni under mässan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curly:

Xenos (R500) utvecklades parallellt med R520 (X1800) men det är inte samma chip. Jag kommer inte ihåg detaljerna men efter att hypen lagt sig tror jag man kom fram till att Xenos inte alls var i klass med R520.

Där av att jag skrev X1900 liknande. Xenos innehåller ju även instruktioner som kom först i R600 så det är ju lite av en hybrid i mellan R520 och R600 men prestandamässigt så är det X1900 liknande.

Edit: Skrev 500 när det skulle vara 520

Permalänk
Medlem

Varför använda en porrbild till artikeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Detta tjat om PhysX, det är väl bara 10 spel som använder det. Om man jämför med Havoc...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt! Hoppas detta stämmer, AMD behöver lite klirr i kassan som någon här tidigare skrev.

För övrigt så blir jag så trött på "PC folk" eller vad man ska kalla dom, som bara allmänt verkar hata att konsoler finns.
Själv så spelar jag både på PC och på många olika konsoler. Varför tjata om att "grafiken är så himla dålig och jämföra med datorer som kostar så otroligt mycket mer? Självklart är det roligt att se att det kommer nya kraftfullare konsoler, men hur många skulle köpa exempelvis en PS4 för tjaaa 10 lök? ......

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk

vare inte rykten om att nästa xbox också skulle ha grafik ifrån amd? Har ingen källa på det men har för mig att jag läste om det på fz eller något.

Permalänk
Avstängd

Kul!
Hoppas att det stämmer, så att AMD kan få in mer pengar så vi kan få bättre konkurrens!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Ska bli spännande med E3 i år.

Eventuellt kanske alla 3 (Nintendo, Microsoft och Sony) kommer med information om deras nästa konsoler.
Det är väl 99% sannolikt att Nintendo kommer med mer om WiiU.
Sen verkar det som Microsoft blir nästa på tur med att lansera sin nästa konsol. Så är väl ganska sannolikt att de har något att säga på E3 i år.

Oavsett vad man tycker om konsoler så är det svårt att förneka att de har en betydande inverkan på spelmarknaden.

förvänta er inget nytt från ms och sony på e3 för de kommer inte ha ngt att visa upp. Sony kör stenhårt på Vita och MS satsar mycket på kinect. Sen ska man inte glömma att sony gjort enorma förluster med ps3 och har usel ekonomi just nu (20 miljarder back senaste året) så det är inte ens säkert de släpper en ps4a. Nintendo släpper wii-u senast i november är det sagt.

Det är doc ingen storskräll att gissa att det blir amd som står för grafiken och ibm för processorerna i kommande generation konsoller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

förvänta er inget nytt från ms och sony på e3 för de kommer inte ha ngt att visa upp. Sony kör stenhårt på Vita och MS satsar mycket på kinect. Sen ska man inte glömma att sony gjort enorma förluster med ps3 och har usel ekonomi just nu (20 miljarder back senaste året) så det är inte ens säkert de släpper en ps4a. Nintendo släpper wii-u senast i november är det sagt.

Det är doc ingen storskräll att gissa att det blir amd som står för grafiken och ibm för processorerna i kommande generation konsoller

Tror nog att Ms kan avslöja på E3, eller i alla fall hinta och göra reklam för ex. Kinect 2 som kommer till xbox 720.
Sony kommer troligen lägga sig sist igen, mycket då de har dålig ekonomi och helst vill kunna "möta" konkurrensen aka klona det som blir bra med 720/Wii U sen släppa sin egen lösning. Ps3 blöder pengar och kommer aldrig att gå med vinst, Vita är inte riktigt lika illa men den år också en katastrof jämfört med ex. 3DS.
Wii U kommer vi helt klart att få se, men för att inte Nintendo ska sno alla early adopters måste MS/Sony iaf hina om att de ska släppa nya konsoler snart, senast nästa år, för att inte förlora en viktig målgrupp. en av huvudanledningarna att det gått så bra för Ms denna generation är justd et starka 3:e parts stödet, som i sin tur beror mycket på att Ms var först ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumbledock:

Ps3 blöder pengar och kommer aldrig att gå med vinst, Vita är inte riktigt lika illa men den år också en katastrof jämfört med ex. 3DS.

Har du källa på det? Vad jag har läst så säljs PS3 och WII med vinst medan XboX 360 säljs med förlust. PS3 och XboX har sålt i stort sätt lika mycket, eller? Spel försäljningen är i alla fall ungefär lika mellan de två. Så PS3 borde inte vara någon förlust affär.

Permalänk
Medlem

Nja ps4 lär sälja rätt lite med tanke på hur dåligt ps3 sålt jämfört med sina äldre syskon. Troligtvis runt 20-30 miljoner allt som allt. Sony håller på att bli utknuffad ur marknaden som sega.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Har du källa på det? Vad jag har läst så säljs PS3 och WII med vinst medan XboX 360 säljs med förlust. PS3 och XboX har sålt i stort sätt lika mycket, eller? Spel försäljningen är i alla fall ungefär lika mellan de två. Så PS3 borde inte vara någon förlust affär.

"Sony säljer PS3 Slim till förlust.
Sony har, trots det relativt höga priset, gjort en förlust på varje såld PlayStation 3 fram till i dag."

Skrivet 25:E AUGUSTI 2009.

Så fram tills dess var det en förlustaffär i alla fall. De flesta konsollföretag tjänar in pengarna på de ohyggliga avgifter de lägger på spelen senare Det där är saxat från en blogg så källan är väl inte 100. Men jag vet att jag läst det förut med. Men med det är det inte sagt att 360:t inte gör samma sak. Wii är jag dock säker på att själva konsollen även säljer med vinst pga hårdvaran som faktiskt sitter i den.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaluku:

Riktigt roligt! Hoppas detta stämmer, AMD behöver lite klirr i kassan som någon här tidigare skrev.

För övrigt så blir jag så trött på "PC folk" eller vad man ska kalla dom, som bara allmänt verkar hata att konsoler finns.
Själv så spelar jag både på PC och på många olika konsoler. Varför tjata om att "grafiken är så himla dålig och jämföra med datorer som kostar så otroligt mycket mer? Självklart är det roligt att se att det kommer nya kraftfullare konsoler, men hur många skulle köpa exempelvis en PS4 för tjaaa 10 lök? ......

nu är ju ifs en pc otroligt mycket mer mångsidig än konsoler och sätt till lanserings pris är en pc ungefär lika dyr sätt till spel prestanda som en konsol dock är ju pc otroligt mycket mer mångsidig som redan jag redan skrivit

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

nu är ju ifs en pc otroligt mycket mer mångsidig än konsoler och sätt till lanserings pris är en pc ungefär lika dyr sätt till spel prestanda som en konsol dock är ju pc otroligt mycket mer mångsidig som redan jag redan skrivit

En PC är ju inte en låst plattform. Det är ju värt oerhört mycket, sett från konsumentens sida.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

nu är ju ifs en pc otroligt mycket mer mångsidig än konsoler och sätt till lanserings pris är en pc ungefär lika dyr sätt till spel prestanda som en konsol dock är ju pc otroligt mycket mer mångsidig som redan jag redan skrivit

Nja, en Pc är mer mångsidig men har också långt fler problem, kräver mer underhåll och är sjukt mycket dyrare.
Denna generations konsoler kostade 6000 (lite drygt, något mindre) vid release och har nu presterat bra i 5 år, visa mig en 5 år gammal PC byggd från grunden för samma summa som presterar likvärdigt.
Eller som idag, visa mig en Pc för drygt 2000kr som presterar som en konsol

En Pc har man för att det är en arbetsstation, att spela på den är trots allt en bisyssla. En konsol har man för att spela på, att göra annat som att strömma film, surfa och liknande är kul men de är bisysslor. En konsol ger dig garanterad grafik, spelbarhet och du slipper underhåll eller uppgraderingar på 5 år, medan en PC kan du trixa med och förbättra/förstöra så mycket du vill, kan och har råd med. Sen är det väl kul att det mesta som släpps på PC idag ändå bara är portat från konsol så den dyra hårdvaran kommer ju ändå inte till sin rätt i spelen iaf

Permalänk
Medlem

Hur blir det med bakåtkompatibilitet? Någon som vet hur MS fixade det till X360?

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Grumbledock:

Nja, en Pc är mer mångsidig men har också långt fler problem, kräver mer underhåll och är sjukt mycket dyrare.
Denna generations konsoler kostade 6000 (lite drygt, något mindre) vid release och har nu presterat bra i 5 år, visa mig en 5 år gammal PC byggd från grunden för samma summa som presterar likvärdigt.
Eller som idag, visa mig en Pc för drygt 2000kr som presterar som en konsol

En Pc har man för att det är en arbetsstation, att spela på den är trots allt en bisyssla. En konsol har man för att spela på, att göra annat som att strömma film, surfa och liknande är kul men de är bisysslor. En konsol ger dig garanterad grafik, spelbarhet och du slipper underhåll eller uppgraderingar på 5 år, medan en PC kan du trixa med och förbättra/förstöra så mycket du vill, kan och har råd med. Sen är det väl kul att det mesta som släpps på PC idag ändå bara är portat från konsol så den dyra hårdvaran kommer ju ändå inte till sin rätt i spelen iaf

Risken finns att nästa generation integrerade grafikkretsar kommer ge bättre prestanda än spelkonsolerna och man brukar kunna få CPU och moderkort från AMD för strax över 2000 kr. Om nu nästa generation konsoler kommer ha så gamla kretsar som det ryktas om så kommer det bli väldigt intressant att se hur de presterar mot nästa generationen Fusion från AMD. Det snackas ju om att AMD ska flytta med GCN till sina APUer så då kan de bli riktigt användbara för spel helt plötsligt.

Sen får du ju lägga till det faktum att konsoltillverkarna säljer sina konsoler med förlust men tar igen det på spel i din ekvation också. Generellt är spel dyrare till konsol än till PC så där flyttas det runt en del pengar. Det är ju meningslöst att jämföra två spelplattformar utan att lägga till kostnaden för då är PS3 bara en dyr blurayspelare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1mike20:

"Sony säljer PS3 Slim till förlust.
Sony har, trots det relativt höga priset, gjort en förlust på varje såld PlayStation 3 fram till i dag."

Skrivet 25:E AUGUSTI 2009.

Så fram tills dess var det en förlustaffär i alla fall. De flesta konsollföretag tjänar in pengarna på de ohyggliga avgifter de lägger på spelen senare Det där är saxat från en blogg så källan är väl inte 100. Men jag vet att jag läst det förut med. Men med det är det inte sagt att 360:t inte gör samma sak. Wii är jag dock säker på att själva konsollen även säljer med vinst pga hårdvaran som faktiskt sitter i den.

Problemet är att ingen förutom Sony vet hur mycket det kostar att tillverka PS3 så allting blir egentligen bara gissningar. Att Sony initialt gjorde en förlust är dock ingen hemlighet eftersom Sony själva sagt att de subventionerade SP3 eftersom de ville pusha ut BlueRay till "massorna". Men januari 2009 så gjorde flera analytiker uppskattning på tillverkningskostnaderna på PS3, allt ifrån 240-400$ är uppskattningar jag har sätt, har inte sätt någon över 400$. PS3 såldes då för 499$ i USA. http://www.1up.com/news/playstation-3-production-costs-slashed

MEN det många glömmer i allt detta är att PS3 är den största orsaken till varför BlueRay vann över DVD-HD och Sony tjänar stora pengar på BlueRay idag. Så det är faktiskt något man måste ha med i beräkningarna.

Permalänk
Skrivet av Morkul:

Problemet är att ingen förutom Sony vet hur mycket det kostar att tillverka PS3 så allting blir egentligen bara gissningar. Att Sony initialt gjorde en förlust är dock ingen hemlighet eftersom Sony själva sagt att de subventionerade SP3 eftersom de ville pusha ut BlueRay till "massorna". Men januari 2009 så gjorde flera analytiker uppskattning på tillverkningskostnaderna på PS3, allt ifrån 240-400$ är uppskattningar jag har sätt, har inte sätt någon över 400$. PS3 såldes då för 499$ i USA. http://www.1up.com/news/playstation-3-production-costs-slashed

MEN det många glömmer i allt detta är att PS3 är den största orsaken till varför BlueRay vann över DVD-HD och Sony tjänar stora pengar på BlueRay idag. Så det är faktiskt något man måste ha med i beräkningarna.

Du får nog komma upp dina källor och kommer snabbt att inse att det inte var PS3ans förtjänst att blueray vann;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Förutsatt att man uppdaterar datorn när nya komponenter lanseras. Vilket inte är så billigt.

Dessutom så hinner det ju knappt ens komma några spel som drar någon nytta av hårdvaran innan nyare hårdvara kommer... lite trist.

Som sagt så är det ju en av de största fördelarna med konsol... att alla spel som utvecklas till konsol "X" fungerar som det är tänkt eftersom konsol "X" bara finns i en konfiguration. Men samtidigt så är det en nackdel... beroende på hur man ser på det. xD

Sant, uppdatera datorn så fort det kommer ny hårdvara är sällan billigt, men åt andra sidan krävs det heller inte mycket till dator för att dra ifrån konsolerna, så intervallerna mellan uppgraderingarna kan vara långt isär.

Konsolernas fördel är ju givetvis att dom är billiga och att spelen är optimerade för dom, allt funkar smidigt och som det är tänkt.
Sällan man bara kunnat kasta in ett spel på PC.n och allt flyter på exakt som man vill, men det gör mig inget då det oftast kan fixas med lite pill i filerna eller diverse andra omvägar, en uppoffring jag kan gör för ha den möjlighet att kunna dra på massa AA i 2560x1600 istället för konsolernas vanliga 720.
Men visst smakar det så kostar det ju, inget man kommer ifrån tråkigt nog.

Men som sagt, har full förståelse för folk som väljer en konsol framför en dator om dom bara vill spela, det är smidigt, enkelt och billigt

Permalänk
Inaktiv

Xbox väljer AMD , check
Sony väljer AMD , check

Innan var jag orolig för att AMD skulle gå konkurs men nu är det nästan så att man rootar på nvidia igen.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför dem skulle köra AMD istället för nVidia, nVidias OpenGL prestanda och support har varit överlägsen ATI/AMDs under en väldigt lång tid.
Och för dem som inte är såpass insatta: Direct X är låst till Windows och Xbox, inget annat system får använda APIt.
OpenGL å andra sidan är en helt öppen standard som alla enheter kan använda, och som dessutom är minst lika kraftfullt.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Skrivet av Xermalk:

Indeed, men detta kanske rör sig om 10-15% i prestandard. Mer korrekt hadde varit att säga att konsol utvecklare är gudar på att använda massa trick för att lura användarna. Såsom stora vapen, blur, dimma/rök, viewdistance och diverse ljussättningar.

För att inte tala om upplösningar och framerates. Tex bf3 går i 30fps, men i 1920x1080, medans cod går i 60fps i 720p... (eller har jag fel?) Jag tycker att det är ganska kul att de säger att de håller ner grafiken och upplösningen i cod för att de tycker att det är viktigt med 60fps, när det egentligen handlar om att det inte är värt att lägga pengar på en ny spelmotor etc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Nja ps4 lär sälja rätt lite med tanke på hur dåligt ps3 sålt jämfört med sina äldre syskon. Troligtvis runt 20-30 miljoner allt som allt. Sony håller på att bli utknuffad ur marknaden som sega.

Skickades från m.sweclockers.com

Ps3 säljer bättre än Xbox 360, det är vad jag har hört och att de skulle gå med förlust de sensate åren är inte så troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

medans cod går i 60fps i 720p... (eller har jag fel?)
Skickades från m.sweclockers.com

Kör inte Cod 540p upskalat ?

Edit, Xbox 360 game running somewhere in the region of 1040x608 while PS3 is closer to 960x544.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-tech-compari...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Detta tjat om PhysX, det är väl bara 10 spel som använder det. Om man jämför med Havoc...

Tyvärr är detta en vanlig missuppfattning bland många. PhysX används i fler spel än Havok.

Sen är det så att PhysX med GPU-stöd inte finns i många populära spel, men det är en helt annan sak.

Varför jag tog upp detta är för att nästa generation konsoller kommer ha GPU med bra GPGPU funktioner. Därför kommer AI och Fysik på GPU bli möjligt som en basfunktion i nästa konsolgeneration.

Permalänk
Medlem

Inget fel på PhysX, bara trevligt om det kommer fler titlar med GPU acceleration

Skrivet av Buio:

Tyvärr är detta en vanlig missuppfattning bland många. PhysX används i fler spel än Havok.

Sen är det så att PhysX med GPU-stöd inte finns i fler än kanske ett dussin populära spel, men det är en helt annan sak.

Varför jag tog upp detta är för att nästa generation konsoller kommer ha GPU med bra GPGPU funktioner. Därför kommer AI och Fysik på GPU bli möjligt som en basfunktion i nästa konsolgeneration.

Vilket kommer innebära att 8800GTXen som jag har endast för PhysX faktiskt kommer att få lite att jobba med?
PhysX är det i sig inget fel på, det kan köras utmärkt på en CPU också, men då måste också utvecklara själva så till att använda flera trådar.
För oss som sitter med med något gammalt nVidia kort så är det ju bara trevligt om vi faktiskt kan använda dem för att få ut lite mera kräm ur burken!

Edit: AMD PhysX hatare väx upp, utvecklingen kan inte gå framåt om allting skall vara öppet och fritt för alla att använda då utvecklarna inte vinner något på det.
CUDA och PhysX är uppskattade tekniker av mig, fast idag så är nog OpenCL ett bättra alternativ då det fungerar oavsett GPU

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kira9204:

Förstår inte varför dem skulle köra AMD istället för nVidia, nVidias OpenGL prestanda och support har varit överlägsen ATI/AMDs under en väldigt lång tid.
Och för dem som inte är såpass insatta: Direct X är låst till Windows och Xbox, inget annat system får använda APIt.
OpenGL å andra sidan är en helt öppen standard som alla enheter kan använda, och som dessutom är minst lika kraftfullt.

Fast det verkar som om GCN har ändrat på det för AMDs nya arkitektur är väldigt bra på generella beräkningar, något som varit Nvidias hemmaplan länge. Frågan är hur mycket av den prestandan som kommer integreras i spelkonsolerna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det verkar som om GCN har ändrat på det för AMDs nya arkitektur är väldigt bra på generella beräkningar, något som varit Nvidias hemmaplan länge. Frågan är hur mycket av den prestandan som kommer integreras i spelkonsolerna.

Jag håller tummarna för att det blir 7000-generationen/GCN eller bättre i konsollerna. Om de inte ska släppa en konsoll i år så tycker jag det är konstigt om de använder 6000-generationen som bas (förutom Wii U då som är lite tidigare än de andra).