Permalänk
Medlem

E-450

Tjena,

Morsan ska köpa bärbar och jag hjälper henne hitta en prisvärd dator...

Vad tror ni om denna:
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=sc&T2=K73BY-TY096V

Är lite skeptisk till processorn men resten ser ju bra ut, vad tror ni ?

Mvh

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Processorn är väl inte den bästa. Men duger till att skriva och surfa med. För dem pengarna får du iaf kvalite 2års garanti på Asus.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Spela upp film på tvn via hdmi osv vill hon också göra. såsom tv4-play och svt-play också!

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Den har jue hdmi ut. Kommer fungera galant för det hon vill göra. Om du hittar nått likvärdigt 17.3 tummare för 4000:- med intelpropp så får du ett intel gma hd kort som är sämre men i gengäld är då processorn bättre istället båda pallar med det hon skall göra med datorn.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Inge fel på den där, tror Inet hade något liknande för 3000 kr. Dock är det erbjudandet över.

Permalänk
Medlem

Alltså, E450 fungerar finemang och är en helt komplett och lagom bra platform för tex mamma, mormor, porrsurfaren, facebooktönten och hela det programmet. Det som däremot inte blir roligt är för överklockarkidsen, vattenkylnings-gubbarna och andra "entusiaster".

För det hon/han/det förmodligen gör med en sån maskin så fungerar dom galant. Vet vlera som kör E350 och E450 som sina arbetsmaskiner (openoffice, facebook och porr) och det fungerar utan gnäll hos samtliga.

Permalänk
Medlem

okej, låter bra.

Har pratat med mamma och pappa nu och dom har kommit med lite riktlinjer.

Max 6000kr och helst inbyggt 3g-modem så dom slipper dongeln i t.ex. stugan!

tips ?

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

hittade denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=654274#extra

Ser bra ut, men jag kan inte utläsa 3g-modem någonstans..

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Skrivet av dulingen:

okej, låter bra.

Har pratat med mamma och pappa nu och dom har kommit med lite riktlinjer.

Max 6000kr och helst inbyggt 3g-modem så dom slipper dongeln i t.ex. stugan!

tips ?

3g Dongel + kastrull = Win, ifall dem inte har emot nätproblem.

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av Buddychrist:

3g Dongel + kastrull = Win, ifall dem inte har emot nätproblem.

Får man bättre täckning med en kastrull eller vad menar du?

Permalänk
Skrivet av RealMadrid:

Får man bättre täckning med en kastrull eller vad menar du?

Kastrullen agerar som parabol ifall man lägger dongeln i den, förstärker signalen rätt kraftigt.

Visa signatur

...

Permalänk
Inaktiv

Allt annat än en schyst dator samt SSD är galenskap för dessa behov samt budget.

Dator:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656891&cks=ASS&assoc=B99...

SSD:

http://cdon.se/hemelektronik/ocz_vertex_plus_sata_ii_120_gb_s...

Totalt: Cirka SEK 5600

Permalänk

Är 17-tum ett krav eller går 15.6 lika bra? Generellt brukar man få lägga till någon / ett par tusenlappar för formatet 17" utan att hårdvaran ändras.

E-450 skulle troligen täcka deras behov men jag skulle nog hellre sikta på någonting med en i3 / i5. Den bör hålla lite längre och upplevas mer "snappy" utan att behöva kosta så mycket mer. Tror också att e-450 kan få kämpa lite med vissa streamingtjänster som inte är optimerade för GPU:n, exempelvis SVT-play direkt från webläsare. Vet ej heller vad dina föräldrar har för kunskaper till optimering etc.

En i3 2330 eller t.om. ur den äldre serien 380m etc. vore mer än tillräckligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irrationell:

Är 17-tum ett krav eller går 15.6 lika bra? Generellt brukar man få lägga till någon / ett par tusenlappar för formatet 17" utan att hårdvaran ändras.

E-450 skulle troligen täcka deras behov men jag skulle nog hellre sikta på någonting med en i3 / i5. Den bör hålla lite längre och upplevas mer "snappy" utan att behöva kosta så mycket mer. Tror också att e-450 kan få kämpa lite med vissa streamingtjänster som inte är optimerade för GPU:n.

En i3 2330 eller t.om. ur den äldre serien 380m etc. vore mer än tillräckligt.

Vill inte låta tjatig, men är inte SSDn största flaskhalsen i ett sådant system? Eller har jag fått det om bakfoten?

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Vill inte låta tjatig, men är inte SSDn största flaskhalsen i ett sådant system? Eller har jag fått det om bakfoten?

Beror på, men det brukar väl sägas så. Däremot tycker jag generellt att det är i små jobb-/"ta med"-datorer där den gör mest skillnad. I system där man ofta drar upp datorn ur väskan för att arbeta en kvart och sedan bara slå igen locket, eller när man startar intensiva program / multitaskar.

Vad jag förstod här skulle trådskaparen ha en stationär ersättare till sina föräldrar. Misstänker att de gärna lagrar lite grejer på den samt inte har så mycket emot en lite längre uppstartstid (om den ändå mest står på skrivbordet). De verkar inte heller starta många / avancerade program heller utan mest bara surfa vilket en ssd inte påverkar nämnvärt.

Permalänk
Medlem

Ska dock lägga in en brasklapp från en som använt en E-350 som jobbdator ett år. Det märks faktiskt ibland att processorn är lite seg i "vanliga kontorsapplikationer" typ öppna stora .pdf exceldokument och liknande kan vara ganska segt. Kompilera kod för programmering går för sig men är ändå märkbart segare än laptops med traditionell cpu. Men med det sagt är jag ändå mkt nöjd.

Permalänk
Medlem

Måste säga att ni hjälpte till bra här!

Dom bestämde sig för denna: http://www.inet.se/produkt/1970101/acer-aspire-5750g-i7-500gb...

Dom blir nog nöjda

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |