Permalänk

NAS som "HTPC"

Detta är antagligen en självklar fråga för några men finns det tillgång att använda en NAS server som "HTPC" (mediecenter i TV)

Jag hade tänkt mig ha en NAS server inkopplad till tven (via usb?) som HDD sedan lagra filmer/bilder från en annan pc via nätverket på NASen. Är detta möjligt?

Har denna tv idag: Samsung UE46D6325
http://www.samsung.com/se/consumer/tv-home-theatre/tv/led/UE4...

OS på dator WIN7.

Problemet ligger antagligen via kopplingen från tven till NASen, men hur hade ni gjort eller löst detta?
Vilken NAS hade ni rekommenderat till detta ändamål ? (minst plats för 2 hdd)

Kort förklaring om ni inte förstår vad jag menar.
TV- usb - NAS - nätverk - PC

Bättre förslag för lagring från annan pc till mediacenter i tv är även välkommet!

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem

Din TV kan spela filer över nätverk med DLNA.
Det du bör köpa är en NAS som stödjer DLNA och sedan slänger du in den och teven på samma nätverk.
Fixar till så att din tv kan se filerna på NASen.
Sedan är det bara att börja dumpa upp filmerna på din NAS för att sedan titta på dom via din TV.
Mediaspelarna i dagens tv är inte dom bästa men duger för att kolla på en film eler två.
Kör själv med en dator som HTPC som jag är väldigt nöjd med.

TV-Switch-NAS
.........|
.......Dator

Ignorera punkterna.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Skrivet av Cribbe:

Din TV kan spela filer över nätverk med DLNA.
Det du bör köpa är en NAS som stödjer DLNA och sedan slänger du in den och teven på samma nätverk.
Fixar till så att din tv kan se filerna på NASen.
Sedan är det bara att börja dumpa upp filmerna på din NAS för att sedan titta på dom via din TV.
Mediaspelarna i dagens tv är inte dom bästa men duger för att kolla på en film eler två.
Kör själv med en dator som HTPC som jag är väldigt nöjd med.

TV-Switch-NAS
.........|
.......Dator

Ignorera punkterna.

Låter perfekt, beställde precis en Netgear ReadyNAS Duo v2 RND2000-200EUS som ska stödja DLNA.
Men står jag inte ut med mediaspelaren i tven så får de bli en htpc eller separat mediaspelare.

Tackar så mycket för hjälpen !

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk
Medlem

Ingen fara.
Kör så det ryker!

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk

funkar det via usb kabel?

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadhettehaaan:

Låter perfekt, beställde precis en Netgear ReadyNAS Duo v2 RND2000-200EUS som ska stödja DLNA.
Men står jag inte ut med mediaspelaren i tven så får de bli en htpc eller separat mediaspelare.

Tackar så mycket för hjälpen !

Köp en raspberry pi när dom finns tillgängliga igen och sätt den mellan din NAS och TVn så har du en mediaspelare med xbmc för 300:-