LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Relik 📜

LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

I takt med att B9/C9/E9 etc sakta men säkert säljer slut börjar X-modellerna bli mer intressanta. Inte minst när Black Friday närmar sig efter sommaren, och därmed möjligheten till bra deals. Tänkte därför vi kan ha en liten samlingstråd för tips, tricks och snack runt 2020-modellerna av LG OLED.

Än så länge har vi bara CX och GX av de "rimliga" modellerna i Sverige, BX verkar endast vara i USA och Asien. En lågoddsare är väl dock att modellen dyker upp även här framåt höstkanten. Priserna är höga, och som @Laxpudding brukar predika är sommaren inte direkt bästa tiden för att köpa årsmodellerna. Men, eftersom jag är en idiot blev det en 65" CX. Det var dags helt enkelt, vår stop gap Philips LCD som köptes billigt 2017 när plasman började krångla kändes inte med i matchen längre. Vi har normalt varje TV väldigt länge, så utslaget per år blir det inte så farligt ändå.

Jag tänkte inte lägga enormt med tid på starten här, utan sår ett frö för en vettig diskussionstråd. Är det någon mer som hoppat på X-tåget?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Nej, men köpte en 65B9 december 2019. Bästa TV upplevelsen någonsin och ångrar inte en sekund.
Ska jag behöva köpa en ny TV så blir det en OLED. Dom extra kronorna en LG OLED kostar spar man enkelt på biobiljetter. Man har liksom en egen privat biograf i vardagsrummet.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Lego Master

Sitter stadigt på en 65" B9 som jag inte tänker byta ut i brådrappet, men i korta drag, vad är de nya funktionerna i X-serien över 9?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Relik 📜

Kan kasta in test av Vincent på HDTVTest. Nu har jag varit ur TV-loopen några år, men vill ändå minnas han kan sina grejer. Annars får @Laxpudding protestera!

Finns även en väldigt intressant jämförelse med CX mot C9. Den visar hur lika de faktiskt är, med varierande fördelar för de båda modellerna. Helt ärligt, hade 65" C9 inte varit slut (i vettiga butiker) skulle jag antagligen köpt en sådan i stället...

Förutom det Vincent tar upp i klippen, kan fylla på med...
* WebOS är väldigt trevligt faktiskt. Tog treåringen typ noll tid att komma in i navigationen, vilket är ett bra tecken.
* ARC/eARC/HDMI-CEC är en buggig jävla soppa. Hit and miss vad som funkar, och Google säger jag inte är ensam där. Just nu funkar allt (!!!), men jag vet att en omstart bort kan något lägga av igen. Största problemet har varit att få PCM från PC att lira stabilt.
* Panelen går inte sönder. Den GÖR inte det. Du som för första gången lägger din TV ned för att till exempel montera VESA-fäste kommer förstå vad jag menar.
* Den smala överdelen och den tjocka nederdelen ser inte lika dumt ut IRL som på bild. Men nästan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Vincent är tv guden som kom till våran planet, jag tror inte på Jesus men jag tror på Vincent <3

Jäkligt sugen på minst en 65 tum när det blir rea, vill uppgradera min 2016 modell

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Shudnawz:

Sitter stadigt på en 65" B9 som jag inte tänker byta ut i brådrappet, men i korta drag, vad är de nya funktionerna i X-serien över 9?

Helt ärligt, inte många. Just B9 är lite speciell eftersom BX inte finns här (ännu), så närmaste blir CX. Och det är ju lite orättvist, eftersom den bör ställas mot C9.

Panelmässigt är de mycket lika. CX är liiiite ljussvagare i HDR mot C9, men fortfarande starkare än B9. I praktiken dock, skulle nästan ta gift på det inte märks om du inte har två brevid varandra. Årets paneler verkar överlag (peppar peppar) vara lite jämnare med mindre banding och variationer.

System- och kretsmässigt har B9 en generation äldre krets än C9/CX, tillsammans med aningen mindre RAM. I praktiken verkar det innebära lite sämre färgprecision på papperet, även det mycket tveksamt om det märks utöver mätvärden. B9 verkar också ha aningen sämre hantering av near blacks. Annars skulle jag säga största "risken" med att B9 är sista modellen på "gamla" kretsar att framtida firmware kan prioritera de "nya" kretsarna och släppa snabbare, mer genomarbetade, fixar dit.

På andra sidan, C9/B9 är faktiskt tekniskt bättre än CX/BX på vissa fronter. Framför allt HDMI 2.1, där 2019-modellerna har full 48 Gbps bandbredd. För 2020 har LG integrerat HDMI 2.1 i systemkretsen, och då blev det bara en 40 Gbps-lösning. Så i praktiken, årets modeller klarar inte 4k UHD i 120 Hz med 12-bitars färg utan behöver kliva med till 10 bitar. Om det är ett problem i verkligheten? Den dag vi har HDMI 2.1-källor får vi väl se...

B9 vs C9 vs CX

Länkade ju en CX vs C9-video av HDTVTest en bit upp, men finns även en B9 vs C9 om man vill härleda hela vägen.

Även @Laxpudding har gjort en B9/C9-genomgång!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag siter med en c9 för TV tittande, men är sjukt sugen på att klippa en cx 48" som datorskärm ifall den dimper ner till 10 lax på black friday.

Förhoppningsvis har vi också fått nya generationens grafikkort med hdmi 2.1 då från nvidia och amd.

Den har allt jag önskar mig från en skärm, 4k 120hz i större format med adaptiv sync, platt ingen krökt skräp, bra HDR

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Helt ärligt, inte många. Just B9 är lite speciell eftersom BX inte finns här (ännu), så närmaste blir CX. Och det är ju lite orättvist, eftersom den bör ställas mot C9.

Panelmässigt är de mycket lika. CX är liiiite ljussvagare i HDR mot C9, men fortfarande starkare än B9. I praktiken dock, skulle nästan ta gift på det inte märks om du inte har två brevid varandra. Årets paneler verkar överlag (peppar peppar) vara lite jämnare med mindre banding och variationer.

System- och kretsmässigt har B9 en generation äldre krets än C9/CX, tillsammans med aningen mindre RAM. I praktiken verkar det innebära lite sämre färgprecision på papperet, även det mycket tveksamt om det märks utöver mätvärden. B9 verkar också ha aningen sämre hantering av near blacks. Annars skulle jag säga största "risken" med att B9 är sista modellen på "gamla" kretsar att framtida firmware kan prioritera de "nya" kretsarna och släppa snabbare, mer genomarbetade, fixar dit.

På andra sidan, C9/B9 är faktiskt tekniskt bättre än CX/BX på vissa fronter. Framför allt HDMI 2.1, där 2019-modellerna har full 48 Gbps bandbredd. För 2020 har LG integrerat HDMI 2.1 i systemkretsen, och då blev det bara en 40 Gbps-lösning. Så i praktiken, årets modeller klarar inte 4k UHD i 120 Hz med 12-bitars färg utan behöver kliva med till 10 bitar. Om det är ett problem i verkligheten? Den dag vi har HDMI 2.1-källor får vi väl se...

B9 vs C9 vs CX

Länkade ju en CX vs C9-video av HDTVTest en bit upp, men finns även en B9 vs C9 om man vill härleda hela vägen.
https://www.youtube.com/watch?v=MzmKsPwoe_w

Även @Laxpudding har gjort en B9/C9-genomgång!
https://www.youtube.com/watch?v=pYMPqsyPCEA

Vad jag hört så är inte panelen gjord för 12bit färg, utan kan bara visa 10bit ändå. Så därför behöver de inte stödja full hdmi 2.1 standard bandbredd för det fins ju ingen mening med det.

Har dock en fråga!
Det här med att årets modeller INTE har stöd för DTS ljud formatet varken för avkårdningen eller för genomströmning vad jag hört.
Är det bara en bugg som är/ska bli fixad eller är det meningen att vara så från LG?

För är det så att det ska vara så så är det ju värkligen en iriterande grej och en stor andledning för mig att kolla på andra märken.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Mega-Dark:

Vad jag hört så är inte panelen gjord för 12bit färg, utan kan bara visa 10bit ändå. Så därför behöver de inte stödja full hdmi 2.1 standard bandbredd för det fins ju ingen mening med det.

Har dock en fråga!
Det här med att årets modeller INTE har stöd för DTS ljud formatet varken för avkårdningen eller för genomströmning vad jag hört.
Är det bara en bugg som är/ska bli fixad eller är det meningen att vara så från LG?
https://youtu.be/EkGf6mhiaCM

För är det så att det ska vara så så är det ju värkligen en iriterande grej och en stor andledning för mig att kolla på andra märken.

Som du säger är det 10-bitars panel, så det borde kvitta. Jag antar att 12 bitar löses med 10+FRC, på samma sätt som 8+FRC blir "10 bitar" som på Q90T/Q95T.

DTS är ett medvetet val av LG, de har helt enkelt släppt det. Ingen bugg, så kommer inte lösas eller fixas. Som du säger fungerar inte pass through heller, då ARC/eARC är tvåvägskommunikation som behöver handskak runt formaten. Det är irriterande, men för mig ingen dealbreaker. De flesta UHD-skivor jag kör kör Dolby, likadant alla streamingtjänster. De grejer som skickar DTS låter jag avkoda själva och skicka som PCM.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Shudnawz:

Sitter stadigt på en 65" B9 som jag inte tänker byta ut i brådrappet, men i korta drag, vad är de nya funktionerna i X-serien över 9?

Tog upp detta i denna artikel i våras:
https://www.sweclockers.com/artikel/29458-lg-satsar-mer-pa-sp...

Permalänk
Bildexpert 📺

Skulle gissa att OLED-panelerna är motsvarande 6-8 bitar (det är i grunden analog teknik) med lägre precision ju närmare svart man kommer. Resten är olika former av dither/FRC för högre precision. LG har blivit bättre och bättre på detta år för år. De andra tillverkarna applicerar sina egna algoritmer och Panasonic även hur panelen drivs vilket påverkar bilden ytterligare.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Laxpudding:

Skulle gissa att OLED-panelerna är motsvarande 6-8 bitar (det är i grunden analog teknik) med lägre precision ju närmare svart man kommer. Resten är olika former av dither/FRC för högre precision. LG har blivit bättre och bättre på detta år för år. De andra tillverkarna applicerar sina egna algoritmer och Panasonic även hur panelen drivs vilket påverkar bilden ytterligare.

Det har du säkert rätt i. LG själva säger väl 10 bitar, men det är väl helt enkelt vad de "PR-mässigt" anser att panelerna klarar av. Minns jag rätt att OLED i allmänhet har en lite sämre täckning av Rec.2020 ställt mot LCD/QD? Sedan antar jag att det i praktiken "kvittar", så länge enheterna kan mappa materialet med bra algoritmer mot vad de faktiskt klarar av.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

En rätt stor skillnad som inte nämns än är att X-serien har 120hz BFI (black frame insertion) så att du kan få väldigt skarpa rörelser utan upplevt flimmer.
Sen hur relevant det är i verkligheten beror ju på vad man prioriterar och vilka prestandakrav man har:
Ska man köra BFI på ett bra sätt så bör man helst ha prestanda nog att kunna köra 4k med en min framrate på 120 fps, vilket nog inte är det lättaste!
*edit* Plus att det inte kan kombineras med VRR/Gsync då...

Skrivet av Mega-Dark:

Vad jag hört så är inte panelen gjord för 12bit färg, utan kan bara visa 10bit ändå. Så därför behöver de inte stödja full hdmi 2.1 standard bandbredd för det fins ju ingen mening med det.

Av vad jag läst så verkar det dock svårt att få vanliga konsument Nvidia kort att köra 10 bitars färg på dessa skärmar. Möjligen ska det bakvänt nog vara enklare att välja 12 bitars läge, men det klarar ju då istället inte dessa TV-apparater av...
Sånt här är ju svårt att veta hur det funkar i praktiken innan vi har vettiga grafikkort som faktiskt klarar standarden!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har idag en 55C7, var väldigt nära 77C9 när de låg under 40 förra året, så om 77CX går lägre i år blir det nog att man slår till. Tittade på en 77C9 i butik och det är en fin storlek

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Roger W:

En rätt stor skillnad som inte nämns än är att X-serien har 120hz BFI (black frame insertion) så att du kan få väldigt skarpa rörelser utan upplevt flimmer.
Sen hur relevant det är i verkligheten beror ju på vad man prioriterar och vilka prestandakrav man har:
Ska man köra BFI på ett bra sätt så bör man helst ha prestanda nog att kunna köra 4k med en min framrate på 120 fps, vilket nog inte är det lättaste!

Du har rätt om BFI, det är intressant! Har lagt åt sidan mentalt, bland annat för det är lite buggat nu och ger black crush även på lägre nivåer. Vad jag sett blir inte heller motion clarity speciellt mycket högre i praktiken förutom på High, vilket dock ger synbart flimmer. Medium och Low verkar mera användbara, dock på bekostnad av ljusstyrka såklart. Sist men inte minst, även med övriga reglage avslagna ger aktivering av BFI lite interpolering med mindre artefakter, irriterande.

TL;DR, det känns som att BFI-implementationen i X-serien behöver en firmware-fix eller två.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Roger W:

En rätt stor skillnad som inte nämns än är att X-serien har 120hz BFI (black frame insertion) så att du kan få väldigt skarpa rörelser utan upplevt flimmer.
Sen hur relevant det är i verkligheten beror ju på vad man prioriterar och vilka prestandakrav man har:
Ska man köra BFI på ett bra sätt så bör man helst ha prestanda nog att kunna köra 4k med en min framrate på 120 fps, vilket nog inte är det lättaste!

Menar du alltså att X-serien har 240 Hz-paneler*? Kan inte tolka ovanstående på något annat sätt.

* Med "240 Hz-panel" menar jag just själva panelen, inte att man kan skicka en 240 Hz-signal till TV:n.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Du har rätt om BFI, det är intressant! Har lagt åt sidan mentalt, bland annat för det är lite buggat nu och ger black crush även på lägre nivåer. Vad jag sett blir inte heller motion clarity speciellt mycket högre i praktiken förutom på High, vilket dock ger synbart flimmer. Medium och Low verkar mera användbara, dock på bekostnad av ljusstyrka såklart. Sist men inte minst, även med övriga reglage avslagna ger aktivering av BFI lite interpolering med mindre artefakter, irriterande.

TL;DR, det känns som att BFI-implementationen i X-serien behöver en firmware-fix eller två.

Bra info, visste inte den hade så mycket issues. Jag har läst några intryck som är ganska positiva (på medium tror jag) men visste inte det fortfarande var intepolering i nån form.

Skrivet av Alling:

Menar du alltså att X-serien har 240 Hz-paneler*? Kan inte tolka ovanstående på något annat sätt.

Tja på ett eller annat sätt så klarar de att driva black frame insertion i 120 hz... Så rent praktiskt sker åtminstone vissa delar av paneldrivningen i 240 hz... Men om det verkligen fullt innebär en 240hz panel är jag för dålig insatt för att svara på

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Lite sugen på en 65" C9 men priset är fortsatt lite väl högt för min budget. Tänkte på Black Friday men modellerna är redan på väg att ta slut alltså? Som jag förstått det så är C9 förra årets modell, och en av de bättre serierna från LG? Är CX från samma år?

Hade hoppats på att få en C9 för 15tkr i November men det lär jag kunna glömma då?

Edit: Såg nu att CX är årets modell. Vilket blir lite för dyrt för min smak. Har det funnits modeller från året innan av de mer populära TV-apparaterna under t.ex Black Friday/Week? Någon som kommer ihåg/minns det?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

Menar du alltså att X-serien har 240 Hz-paneler*? Kan inte tolka ovanstående på något annat sätt.

* Med "240 Hz-panel" menar jag just själva panelen, inte att man kan skicka en 240 Hz-signal till TV:n.

Det verkar som så ifall vi tittar på rtings oscilloskop från CX med 120 Hz BFI: https://i.rtings.com/images/reviews/tv/lg/cx/cx-backlight-bfi...

samt jämför med hur det ser ut på C9:
https://i.rtings.com/images/reviews/tv/lg/c9/c9-backlight-bfi...

En högre frekvens förklarar också varför man med 2020-panelerna är ytterligare något bättre på att minska posterisering ifall man ökat den temporala upplösningen och får högre precision med dither/FRC.

Men om detta kan översättas till att fungera som en 240 Hz-skärm återstår att se. Jag tror inte det, verkar vara 120 Hz i alla andra lägen och BFI adderar bara en nedsläckningsperiod i 240 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Lite sugen på en 65" C9 men priset är fortsatt lite väl högt för min budget. Tänkte på Black Friday men modellerna är redan på väg att ta slut alltså? Som jag förstått det så är C9 förra årets modell, och en av de bättre serierna från LG? Är CX från samma år?

Hade hoppats på att få en C9 för 15tkr i November men det lär jag kunna glömma då?

Edit: Såg nu att CX är årets modell. Vilket blir lite för dyrt för min smak. Har det funnits modeller från året innan av de mer populära TV-apparaterna under t.ex Black Friday/Week? Någon som kommer ihåg/minns det?

De brukar ha en livscykel mellan april till juni/juli året sefter, finns de kvar under sommaren så reas de ut ganska hårt. Ingen av fjolårets modell brukar finnas kvar till Black Friday, då sänker de kraftigt priserna på årets modell. Däremot blir det billigare och billigare för varje år. Tycker mig att pristrenden har legat bra till i år för låga priser till hösten, men vi får väl se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

De brukar ha en livscykel mellan april till juni/juli året sefter, finns de kvar under sommaren så reas de ut ganska hårt. Ingen av fjolårets modell brukar finnas kvar till Black Friday, då sänker de kraftigt priserna på årets modell. Däremot blir det billigare och billigare för varje år. Tycker mig att pristrenden har legat bra till i år för låga priser till hösten, men vi får väl se.

Svårt för dig att veta sanningen såklart men du har säkert mer koll än jag har. Vad tror du en C9 kan ligga på i sommar kontra en CX under black friday? Om inte 65ans C9 vandrar ner mot 15K så kanske jag nöjer mig med en 55 C9 för 11-12. Kul med 65 men 55 är ju inte litet direkt heller.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Svårt för dig att veta sanningen såklart men du har säkert mer koll än jag har. Vad tror du en C9 kan ligga på i sommar kontra en CX under black friday? Om inte 65ans C9 vandrar ner mot 15K så kanske jag nöjer mig med en 55 C9 för 11-12. Kul med 65 men 55 är ju inte litet direkt heller.

65C9 är väl så vitt jag vet helt slutsålda. Du kunde få en 65C9 för 20 förra året på BF och som det ser ut ligger CX billigare i år än vad C9 låg förra året. Så det kan tänkas vara ännu lägre priser vid BF i år. Hur lågt? Det får vi se

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Weestman:

Svårt för dig att veta sanningen såklart men du har säkert mer koll än jag har. Vad tror du en C9 kan ligga på i sommar kontra en CX under black friday? Om inte 65ans C9 vandrar ner mot 15K så kanske jag nöjer mig med en 55 C9 för 11-12. Kul med 65 men 55 är ju inte litet direkt heller.

Skrivet av wargreymon:

65C9 är väl så vitt jag vet helt slutsålda. Du kunde få en 65C9 för 20 förra året på BF och som det ser ut ligger CX billigare i år än vad C9 låg förra året. Så det kan tänkas vara ännu lägre priser vid BF i år. Hur lågt? Det får vi se

Det vi kan vara säkra på är ju att de garanterat kommer bli billigare än idag, hehe. Och att lägsta eller nära lägsta pris nås någonstans där runt Black Friday, för att sedan ligga kvar på i perioder hyfsad nivå tills 2021-modellerna kommer. Kan och vill man vänta är det alltså "rätta vägen".

Att köpa en CX nu mitt i sommaren är ju rent krasst rätt korkat. Hrm. 😇 Nej, men som jag sade innan, hade C9 i 65" fortfarande funnits skulle jag valt den alla dagar i veckan. I 55"-klassen, att betala 6000 kr extra för CX mot C9 känns verkligen inte värt om man inte är ENORMT sugen på något CX-exklusivt, som... öh. You tell me.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av emilakered:

...att betala 6000 kr extra för CX mot C9 känns verkligen inte värt om man inte är ENORMT sugen på något CX-exklusivt, som... öh. You tell me.

Att Alpha 9-gen 3-processorn applicerar olika maskinlärda algoritmer för uppskalning och ljudupplevelse baserat på innehållets karaktär – snarare än en generell maskinlärd algoritm? Man utlovas bättre uppskalning på CNN till exempel

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Laxpudding:

Att Alpha 9-gen 3-processorn applicerar olika maskinlärda algoritmer för uppskalning och ljudupplevelse baserat på innehållets karaktär – snarare än en generell maskinlärd algoritm? Man utlovas bättre uppskalning på CNN till exempel

Äntligen känns mitt köp motiverat!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

* Panelen går inte sönder. Den GÖR inte det. Du som för första gången lägger din TV ned för att till exempel montera VESA-fäste kommer förstå vad jag menar.

Övre vänstra del av vår panel blev "inbuktad" när vi lyfte den! 😭

Jag har inte kunnat uppmäta någon visuell skillnad när man använder TV:n rakt framifrån, men om man står vid sidan om den så syns "skadan".

Det där "svarta" i panelen är ljuset som bryts p.g.a. "skadan":

Här är den från sidan:

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Soir:

Övre vänstra del av vår panel blev "inbuktad" när vi lyfte den! 😭

Jag har inte kunnat uppmäta någon visuell skillnad när man använder TV:n rakt framifrån, men om man står vid sidan om den så syns "skadan".

Det där "svarta" i panelen är ljuset som bryts p.g.a. "skadan":
https://i.imgur.com/mI6an2Q.jpg

Här är den från sidan:
https://i.imgur.com/gvUR6Ce.jpg

Oj! Tog ni i extra, eller bara otur? Vi var svettiga som fan när vi flyttade runt, kändes som hela panelen skulle knäckas. Men den höll, peppar peppar. Vet @JonasT kände lite samma med sin OLED...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hoppas BX går ner rejält under BF. Är så himla sugen på att uppgradera mig från B6 och tror BX kommer vara fantastisk tillsammans med PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Oj! Tog ni i extra, eller bara otur? Vi var svettiga som fan när vi flyttade runt, kändes som hela panelen skulle knäckas. Men den höll, peppar peppar. Vet @JonasT kände lite samma med sin OLED...

Vi har superförsiktiga, misstänker att det var otur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det vi kan vara säkra på är ju att de garanterat kommer bli billigare än idag, hehe. Och att lägsta eller nära lägsta pris nås någonstans där runt Black Friday, för att sedan ligga kvar på i perioder hyfsad nivå tills 2021-modellerna kommer. Kan och vill man vänta är det alltså "rätta vägen".

Att köpa en CX nu mitt i sommaren är ju rent krasst rätt korkat. Hrm. 😇 Nej, men som jag sade innan, hade C9 i 65" fortfarande funnits skulle jag valt den alla dagar i veckan. I 55"-klassen, att betala 6000 kr extra för CX mot C9 känns verkligen inte värt om man inte är ENORMT sugen på något CX-exklusivt, som... öh. You tell me.

Ja lite så jag tänkte, här är jag smart å köper en grym TV från förra året för betydligt mindre än den nya. Men då vet jag lite mer om hur TV-marknaden fungerar. Kanske blir en 55CX då om inte 65CX droppar ner mot iaf 16-17tkr. Men sen är frågan hur mycket mer 10” gör.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE