Crashar och Bluescreens på en Helt ny dator

Permalänk
Medlem

Crashar och Bluescreens på en Helt ny dator

Hejsan!

Precis lagt ner en hel del pengar på en ny dator och som vanligt fungerar aldrig något till 100% från början så här är mitt "cry for help"

* Vad är problemet? Crashar och bluescreens
* När inträffar problemet? Senaste var när jag spelade crysis 2, även när jag spelar Sc2 < crashar. Bluescreens får jag när jag installerade windows updates eller installerade andra saker.
* Har du någon aning om vad som orsakar problemet? Jag antar(efter många timmars spaning och jämförning med en vän som köpte till 90% identiska delar, ända skillnaden är att jag köpte en ssd och ett nytt nätagg...
* Är problemet bluescrren? ja ibland, jag skriver ut de 3 olika errorcodesen här nere.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 64bit och senaste drivrutinerna samt alla uppdateringar för windows.
Processor: Intel® Core i7-2600K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, 95W, Boxed w/fan
Processorkylare: Corsair H80 Hydro Series CPU Kylare Socket 775/1155/1156/1366/2011, AM2/AM2+/AM3, 2600 RPM, 46~92 CFM, 22~39 dBA
Moderkort: ASUS P8Z68 Deluxe/GEN3, Socket-1155 ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(3.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s, FW, USB3.0, BT, EFI
Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240
Grafikkort: HIS Radeon HD 7970 3GB GDDR5 PCI-Express 3.0, 1xDL-DVI-I, native-HDMI, 2xmini-DisplayPort
Hårddisk: Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5" SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555MB/515MB/s read/write, 85k IOPS(4k aligned), w/bracket
Nätaggregat: Corsair HX 650W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 9x SATA
Övrig kylning: totalt har jag 6 fläktar i en väldigt öppen låda.
Övriga komponenter: -
Temperaturer: inget i hela datorn över 30c under några omständigheter

Jag började få konstigheter i nästan allt jag gjorde, speciellt under installationer. Det var småfiler som saknades här o där, på allting känndes det som.
Då formaterade jag min gamla hårddisk som jag hade kvar, för jag antog att de va nått mellan den och mitt nya OS på SSDn som spökade. DÅ löste sig kanske 90% av filerna som saknades och antalet bluescreens. Men jag crashade ju nu när jag hade spelen installerade och spelade dom. Det är inte panikofta det händer, men det är ändå störigt minst en, 3 gånger om dagen.

Ja, det finns ju en anledning till varför jag startar en tråd här, dvs att jag knappt har koll på datorer, jag kan basics bara, så om jag gjort något fel/något som saknas så säg till.

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Har du testat att updatera Firmware på ssd hade också stora porblem med blåskärm innan jag updaterade min ssd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej Tack för ditt svar!

Nej det har jag inte.
Kollade upp det, och det är något jag ska hoppa på imorgon isåfall.

Men dina problem försvann inte - försvann dom helt? - förens du hade gjort en firmware updatering?

Permalänk
Medlem

Första frågan - köpte du datorn färdigbyggd?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Nej jag byggde den med en mer kunnig vän, som tilsammans med mig också behövde en ny dator så tog vi likadana delar o byggde tillsammans.

Permalänk
Medlem

Kolla så minnena körs i 1600MHz.

Jag får brutala problem med min dator om minnena inte körs i EXAKT 1600MHz. Om jag kör dem orörda i BIOS landar dem på 1333MHz och då får jag Blue-screens med exakt samma errorcodes som du får. Om jag kör dem lite över 1600MHz, t.ex. 1638MHz som dem klockas till om man väljer automatisk överklockning då kan jag knappt starta datorn innan första Blue-screenen kommer.

Så kolla så minnena verkligen körs i exakt 1600Mhz.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Okej! tack så mycket, och det gör jag i bios eller i AI suite?
(ett program jag fick med till mitt moderkort, som alltid körs, där jag kan auto.överklocka också)

Permalänk
Medlem

så jag hittade de i bios, men kunde inte ändra siffrorna till exakt 1600,

Det körde nu innan jag ändrade det till auto (u never know) 1636.
Nu på auto så låg de på 1300 något, men jag kör nu i nån timme och se om det funkar.

Om det är problemet att det inte ligger exakt på 1600, kan det vara min autoöverklockning jag gjort, som har fuckat up ration mellan MHz?
dvs utan överklockning att jag kan sätta minnena i bios på exakt 1600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Kolla så minnena körs i 1600MHz.

Jag får brutala problem med min dator om minnena inte körs i EXAKT 1600MHz. Om jag kör dem orörda i BIOS landar dem på 1333MHz och då får jag Blue-screens med exakt samma errorcodes som du får. Om jag kör dem lite över 1600MHz, t.ex. 1638MHz som dem klockas till om man väljer automatisk överklockning då kan jag knappt starta datorn innan första Blue-screenen kommer.

Så kolla så minnena verkligen körs i exakt 1600Mhz.

Det bort dock vara tvärt om. De minnena jag kör med i spec är gjorda för 1600MHz i XMP. Dock får jag bluescreen i tex BF3 om jag kör på det.
Ställer jag om på AUTO i BIOS så fungerar det felfritt och då körs dom i 1333MHz.
Så om TS kör med minnena i 1600MHz, testa att ställa in på auto och se om det blir skillnad.

Annars kan det i värsta fall vara SSD'n som ställer till det. Sandforce-baserade kontrollers har fortfarande problem med dessa bluescreens även efter senaste firmware-uppdateringarna. I dessa fall är det tyvärr bara att vänta på en förhoppningsvis ny firmware som fixar detta, alternativt reklamera disken och satsa på tex Marvell eller Samsung som ej har detta problemet.

Permalänk
Inaktiv

Även jag har detta ntsf.sys problemet. Någon som vet hur man kan fixa det? Har för övrigt en corshair nova 2 60 gb.
Hårddisken känns inte igen vid uppstart ibland.

Permalänk
Skrivet av Fluss:

Hejsan!

Precis lagt ner en hel del pengar på en ny dator och som vanligt fungerar aldrig något till 100% från början så här är mitt "cry for help"

* Vad är problemet? Crashar och bluescreens
* När inträffar problemet? Senaste var när jag spelade crysis 2, även när jag spelar Sc2 < crashar. Bluescreens får jag när jag installerade windows updates eller installerade andra saker.
* Har du någon aning om vad som orsakar problemet? Jag antar(efter många timmars spaning och jämförning med en vän som köpte till 90% identiska delar, ända skillnaden är att jag köpte en ssd och ett nytt nätagg...
* Är problemet bluescrren? ja ibland, jag skriver ut de 3 olika errorcodesen här nere.

http://i41.tinypic.com/o09yzp.png

Operativsystem: Microsoft Windows 7 64bit och senaste drivrutinerna samt alla uppdateringar för windows.
Processor: Intel® Core i7-2600K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, 95W, Boxed w/fan
Processorkylare: Corsair H80 Hydro Series CPU Kylare Socket 775/1155/1156/1366/2011, AM2/AM2+/AM3, 2600 RPM, 46~92 CFM, 22~39 dBA
Moderkort: ASUS P8Z68 Deluxe/GEN3, Socket-1155 ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(3.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s, FW, USB3.0, BT, EFI
Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240
Grafikkort: HIS Radeon HD 7970 3GB GDDR5 PCI-Express 3.0, 1xDL-DVI-I, native-HDMI, 2xmini-DisplayPort
Hårddisk: Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5" SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555MB/515MB/s read/write, 85k IOPS(4k aligned), w/bracket
Nätaggregat: Corsair HX 650W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 9x SATA
Övrig kylning: totalt har jag 6 fläktar i en väldigt öppen låda.
Övriga komponenter: -
Temperaturer: inget i hela datorn över 30c under några omständigheter

Jag började få konstigheter i nästan allt jag gjorde, speciellt under installationer. Det var småfiler som saknades här o där, på allting känndes det som.
Då formaterade jag min gamla hårddisk som jag hade kvar, för jag antog att de va nått mellan den och mitt nya OS på SSDn som spökade. DÅ löste sig kanske 90% av filerna som saknades och antalet bluescreens. Men jag crashade ju nu när jag hade spelen installerade och spelade dom. Det är inte panikofta det händer, men det är ändå störigt minst en, 3 gånger om dagen.

Ja, det finns ju en anledning till varför jag startar en tråd här, dvs att jag knappt har koll på datorer, jag kan basics bara, så om jag gjort något fel/något som saknas så säg till.

Tack så mycket!

Har du vart inne och grävt i BIOS innan eller överklockat någonting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mine.craft:

Har du vart inne och grävt i BIOS innan eller överklockat någonting?

Nej, bara varit inne i programmet AI Suite som följde med till mitt moderkort, som har en autoklockningsfunktion som ökade prestandan med 33% eller något runt de hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Det bort dock vara tvärt om. De minnena jag kör med i spec är gjorda för 1600MHz i XMP. Dock får jag bluescreen i tex BF3 om jag kör på det.
Ställer jag om på AUTO i BIOS så fungerar det felfritt och då körs dom i 1333MHz.
Så om TS kör med minnena i 1600MHz, testa att ställa in på auto och se om det blir skillnad.

Annars kan det i värsta fall vara SSD'n som ställer till det. Sandforce-baserade kontrollers har fortfarande problem med dessa bluescreens även efter senaste firmware-uppdateringarna. I dessa fall är det tyvärr bara att vänta på en förhoppningsvis ny firmware som fixar detta, alternativt reklamera disken och satsa på tex Marvell eller Samsung som ej har detta problemet.

Ja, jag testar på auto nu, än sålänge ingen crash!

Men saken är att min vän med en i princip identisk dator har inte SSD, men han har ändå liknande problem, mindre bluescreens men saknande filer och annat corrupt bullshit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluss:

Ja, jag testar på auto nu, än sålänge ingen crash!

Men saken är att min vän med en i princip identisk dator har inte SSD, men han har ändå liknande problem, mindre bluescreens men saknande filer och annat corrupt bullshit.

Okej, låter som att hans problem inte är av samma karaktär som ett typiskt SSD-problem. Och som du skriver har han heller ej SSD.
I ditt fall skulle det dock kunna vara det på felet du beskriver. Verkar dock som att det är minnena om det nu fungerar bättre, så håll tummarna för det

Permalänk
Medlem

Jo! ingen crash nu på ett bra tag (8h) på något spel, ingen bluescreen heller...
tack så mycket för alla svar folket!
Uppskattas verkligen, jävligt deprimerande där ett tag när man lagt ut 15k på en dator som inte vill fungera som den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluss:

Hejsan!

Precis lagt ner en hel del pengar på en ny dator och som vanligt fungerar aldrig något till 100% från början så här är mitt "cry for help"

* Vad är problemet? Crashar och bluescreens
* När inträffar problemet? Senaste var när jag spelade crysis 2, även när jag spelar Sc2 < crashar. Bluescreens får jag när jag installerade windows updates eller installerade andra saker.
* Har du någon aning om vad som orsakar problemet? Jag antar(efter många timmars spaning och jämförning med en vän som köpte till 90% identiska delar, ända skillnaden är att jag köpte en ssd och ett nytt nätagg...
* Är problemet bluescrren? ja ibland, jag skriver ut de 3 olika errorcodesen här nere.

http://i41.tinypic.com/o09yzp.png

Operativsystem: Microsoft Windows 7 64bit och senaste drivrutinerna samt alla uppdateringar för windows.
Processor: Intel® Core i7-2600K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, 95W, Boxed w/fan
Processorkylare: Corsair H80 Hydro Series CPU Kylare Socket 775/1155/1156/1366/2011, AM2/AM2+/AM3, 2600 RPM, 46~92 CFM, 22~39 dBA
Moderkort: ASUS P8Z68 Deluxe/GEN3, Socket-1155 ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(3.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s, FW, USB3.0, BT, EFI
Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240
Grafikkort: HIS Radeon HD 7970 3GB GDDR5 PCI-Express 3.0, 1xDL-DVI-I, native-HDMI, 2xmini-DisplayPort
Hårddisk: Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5" SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555MB/515MB/s read/write, 85k IOPS(4k aligned), w/bracket
Nätaggregat: Corsair HX 650W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 9x SATA
Övrig kylning: totalt har jag 6 fläktar i en väldigt öppen låda.
Övriga komponenter: -
Temperaturer: inget i hela datorn över 30c under några omständigheter

Jag började få konstigheter i nästan allt jag gjorde, speciellt under installationer. Det var småfiler som saknades här o där, på allting känndes det som.
Då formaterade jag min gamla hårddisk som jag hade kvar, för jag antog att de va nått mellan den och mitt nya OS på SSDn som spökade. DÅ löste sig kanske 90% av filerna som saknades och antalet bluescreens. Men jag crashade ju nu när jag hade spelen installerade och spelade dom. Det är inte panikofta det händer, men det är ändå störigt minst en, 3 gånger om dagen.

Ja, det finns ju en anledning till varför jag startar en tråd här, dvs att jag knappt har koll på datorer, jag kan basics bara, så om jag gjort något fel/något som saknas så säg till.

Tack så mycket!

Jag skulle rekommendera att stänga av Autoöverklockningen om du nu har på det i vilket fall, sådanna överklockningsfunktioner är helt värdelösa och brukar göra så datorer strular!

Visa signatur

Asus ATX VIA PT890Pro | Kingston 512MB DDR2 PC2-3200 400MHz | Intel Celeron 430 1.8GHz | Thermalright - Ultra-120 eXtreme x2 | Tagan TG1100W | Samsung Diskettstation (Floppy) | Intel 32GB X25-E Extreme (SSD) | Seagate 1,5TB (för skolarbeten och pappas jobb)| Albatron GeForce 7200GS 256MB | Club 3D ATI Radeon HD 4870X2 2GB (PhysX) | Lian Li PC-P80 | Noctua 120mm x2. Köpt med hjälp av min kompis som sa att det var bra

Permalänk
Medlem

Att dina minnen inte gick att ställa in i exakt 1600MHz tyder bara på en BCLK överklockning. Detta kan fucka en hel del, så stäng av ASUS jävla auto-överklockning, och ta och klocka själv! Det är inte svårt, och det finns otaliga guider!
GL!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet verkar vara löst!

Tack så mycket för hjälpen allihopa, det var överklockningen som hade spökat till det och gjort minnenas MHz instabila.