Håller på med en ny maskin... (massa bilder)

Permalänk
Medlem

Uj, massa svar. jag tar dem nerifrån...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Onion^
[..snip..]Va fick du ge för burken?

Denna, senaste ombyggningen, har hittills gått på närmare 30 000:-
Tidigare har jag lagt ca 25 000:-, så säg någonstans runt 50 kkr
Men själva lådan fick jag gratis. Skulle skrotas..
Jag har orginal nätaggen kvar om någon är intresserad av att köpa. (2x500W. +3.3V => 15A, +5V => 50A, +12V => 25A, -12V => 0,3A, -5V => 0,3A, 5VFP => 0,25A) (

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perco
en hel del text, de är inte vanligt när folk skriver sådana här inlägg/trådar tycker de är riktigt bra av dig.

TACK!!!
Det är kul att skriva när man får feedback!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DoomDevil
Vad hade du tänkt ha burken till egentligen?
Bara aega sönder folk totalt på lan osv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av p1r
men en sak hur ska du kunna skruva lös diskarna om du fäster dom så där.

Hårddiskarna monteras i små staplar om vardera 6diskar. Om/när en disk går sönder så monterar man loss hela stapeln och kan därefter ta ut den trasiga disken.
Som jag räknat just nu så skall jag få in 6stycken staplar om vardera 6diskar. Just nu så har jag 9st 120GB och 5st 100Gb diskar + lite allmänt på sisådär en 200GB som skall in. Detta betyder att ca 20 av 36 diskplatser kommer att vara fulla när maskinen går igång..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
"Övrigt: 2 x Windows 2000 Advanced Server"
Dom licenserna är inte billiga!
[..snip..]
Nu vill vi bara se en ljudmätning!!

Helt riktigt licenserna kostar skjortan, men så kan man klustra på ett sätt man inte kan gör i vanliga server. Lastbalansering och annat skoj.
När det gäller ljudmätning så vette fasiken om jag vågar göra en sån....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
Varför inte vattenkylning?
Jäkligt fint bygge, väntar på mer bilder

Oki... en deal. Om du hittar ett sätt där jag kan kyla alla saker som behöver kylas med hjälp av vattenkylning så gör jag det..
Nä, allvarligt, det finns för det första ingen plats, och för det andra så skulle det kosta ännu mer pengar (tänk bara att kyla alla hårddiskar...), och för det tredje så skulle projektet bli ännu större och det är redan tillräckligt stort.

Permalänk
Medlem

fy faen va snyggt...!

Permalänk
Medlem

Att vattenkyla diskarna är faktiskt inget jätteprojekt.
Blocken bygger du bara av två koppar- eller aluplåtar med någon slags distans mellan, t.ex. plexi. När det gäller kanalerna räcker det med något som ser ut som ett U skulle jag gissa. Du får mycket yta ändå. Sedan är det bara att fästa hela härligheten ovanpå varje hdd, eller kanske under om du har någon halvschysst "utfyllande" kylpasta som inte leder ström.
På så sätt skulle du ju iofs kunna köra två diskar på varje block.

Processorerna är ju bara att göra som vanligt med...

Permalänk
Medlem

mycket fint!!! men du måste ju avslöja hur länga satt du och skrev det där

Permalänk
Medlem

Jag vill bara säga att du måste vara Gud ..

Permalänk
Medlem

inte gud kanske,men gott och väl en utvald välsignad person

Visa signatur

Mobo EpoX8K5A3+-Prolle Amd XP2200+-Minne 512ddr ram pc3500-Graffe PoV gforce4 ti4200 128mb XP-SnuS ***EttaN***

Permalänk
Medlem

oojää!

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoxAde
inte gud kanske,men gott och väl en utvald välsignad person

*rodna*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GuruX
Att vattenkyla diskarna är faktiskt inget jätteprojekt.

Tittade du på filmen eller bara på bilderna? Om du tittar på filmen så kommer du att se att det är ganska många diskar. Diskarna har ett mellanrum på 3.5mm. skall jag lyckas bygga ett vattenblock som är max 3.5mm (det går inte att ha mera utrymme, finns helt enkelt inte plats) så blir det inte världens grymmaste genomströmning. Exempe:
- Ovansida av 1mm plåt. (eller dylikt)
- Undersida av 1mm pål. (eller dylikt)
- Detta ger att själva "mellanstycket" får vara max 1.5mm. det blir en utmaning att fästa en slang i detta. iofs så räcker det säkert med en ganska låg genomströming, det är ju inga mängder luft som skall bort.
Det stora problemet är att det skall få plats slangar till allting. åsså en tank och en evaporator... behöver en till låda bara för de sakerna..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dozix
mycket fint!!! men du måste ju avslöja hur länga satt du och skrev det där

Totalt är det väl ett par timmar. allting är egentligen från en webb-sida som beskriver hela byggandet, men jag har valt ut vissa delar som jag lade ut här...

Permalänk

fläktar e sexigt

Visa signatur

skynda med pastan!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! , ser fram emot att se längre fram i arbetet

[qoute]Helt riktigt licenserna kostar skjortan, men så kan man klustra på ett sätt man inte kan gör i vanliga server. Lastbalansering och annat skoj.
När det gäller ljudmätning så vette fasiken om jag vågar göra en sån....[/qoute]

Håller med helt och hållet, har fått en license av min farsas företag, dom bytte allt till unixburkar
obs! egen företagare

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Avstängd

du nämnde ngt om att du hade klippt ur texten från en hemsida, antar att det är din oxå, vad är adressen?
btw, skulle vilja se bilder på servern när den är färdig, om den nu r det ännu..
kthxbi.

Visa signatur

[size="1"]Religion is a disease of the mind.[/size]

Permalänk
Medlem

Servern är inte klar, allting jag har ligger i börja på denna tråd.

Sidan som jag klippt från innehåller i princip samma saker som det som står här. Jag har valt att ta bort sådant som är privat. Sidan är dessutom inte ämnad för allmänheten utan för en begränsad grupp... (tyvärr)

Jag lovar däremot att lägga ut info här på sidan när jag har mer bilder och liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björne
Denna, senaste ombyggningen, har hittills gått på närmare 30 000:-
Tidigare har jag lagt ca 25 000:-, så säg någonstans runt 50 kkr
Men själva lådan fick jag gratis. Skulle skrotas..

Cred till bra jobb med servern och allting men varför i hela h-lvete lägger man 50kkr på en dator (vilket det ju är i slutändan). En sådan burk borde ju ett stort företag ha eller nån som behöver en stor webb/fileserver eller liknande, men inte en privatperson, om han nu inte hyr ut diskspace osv. till företag/privatpersoner...

Jag menar du får ju en riktigt fet "normal" dator x 4 för de där pengarna, dvs. du kan uppgradera din dator 4 år i rad

Visa signatur

SD 3700+@2750MHz (250x11) KAB2E 0549BPMW | Abit KN8-Ultra | 2x512 Crucial Ballistix DDR500 1:1 2.5-4-4-10 1T | XFX 7800GT 256mb 450/1050MHz | 3DMark05: 7357p | SuperPi 1M: 31s

Permalänk
Medlem

själv tycker jag att det är skojj med människor som gör sådana här tok projekt för att bilda en ljusstund för oss andra som varken har råd lr tid.

Permalänk
Medlem

Håller helt med fatpipe
Keep ut the good work Björne!!!!

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk

LOL Sk adu inte ha bättre? hehe skoja bara. Keep up the good work!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM
martin.eksit. - EP 8RDA+ - XP2400+ - Prophet 9700 Pro - HyperX 512Mb - WDC 120Gb, SGB 120, 200 GB

Permalänk
Medlem

shibby, man!

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem

bra jobbat! stabilt som fan

Visa signatur

Asus P7P55D Pro - Intel Core i5 720@3,25 GHz - 4 Gb Corsair DDR3 - 8800 GTS 640 Mb - 1,6 Tb - LianLi PC-60

Permalänk

Gott som fan!

Visa signatur

Intel P4 Willamette 2020Mhz | Asus P4B | 512MB RAM | Seagate Barracuda IV 160GB | IBM 60GB 120GXP | GeForce 2 Titanium 64 MB DDR 260/420 | Soundblaster Live 5:1 Live! Player | Cambridge Soundworks DTT2200 | Memorex DVD | Memorex CD/RW 32X12X40 | Hansol 900P 19" | Onkyo TX-8211 | ((:: In Trance We Trust ::))

Permalänk
Medlem

klar än?
najjs som fan iaf

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem

Posta bilder på hela burken när den är färdig!
Grymt häftigt!
Har du mätt ljudnivån på den?

Permalänk
Medlem

Goddamnit!
Du kommer ju få använda truck när du skall förflytta burken till och från LAN :p.. Nej, det var riktigt fint gjort, och överraska mig inte lika mycket igen

Permalänk
Medlem

oj.. Gammal tråd men det skulle vara kul att se bilder på den som den ser ut nu.

Visa signatur

"My lifestyle determines my deathstyle!"

Permalänk
Avstängd

... min lilla 486a tar den lätt

Visa signatur

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Permalänk
Medlem

Suveränt!

Visa signatur

Jag lider av Tropophobia.

Permalänk

k, det verkar bli popis att återuppliva gamla trådar!:P

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

jag håller med LsdBoy, väldigt mycke gamla trådar som återuppstått på sistone!

EDIT: men det vore ändå skoj att se nya bilder på bygget!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Just det. Är du inte klar med den ännu Björne?

EDIT: Du sa att du hade nåra gamla diskar? Har inte lust att sälja? Behöver några i storlek 500MB - 2GB ungefär. Bygger en SETI@home-farm...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

När ska du dra igång åbäket ? Så man vet när strömmen lägger av hemma !
Den lär ju släcka ner halva Sverige den där.......

*Grymmt nice va den iaf*

Visa signatur
Permalänk

Björne: Bra att du inte målar om chassit. Det börjar bli ovanligt med vanlig färg. Tror fan jag ska dra in i datahallen här och sno en likadan....

Snyggt jobbat.

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]