Permalänk
Medlem

Första bygget med vattenkylning.

Hej swec.

Detta är som rubriken lyder, mitt första bygge med vattenkylning. Projektet står
i skrivande stund under läcktest, och mot alla odds så har allt som skall vara fritt
från vatten också varit det. (efter 6 timmar i skrivande stund)

Fick låna en dremel, dock endast med 1 kapskiva men det räckte precis för att
skära bort saker vid 5.25 platserna som var i vägen för radiatorn. (bara
mobilbilder på det)

Jag har tillgång till en halvbra kamera, dock är det skit bakom spakarna som
fixat resten.

Specs:

MB: ASUS Maximus IV GENE-Z.
Chassi: Lian Li PC-A04B.
RAM: Corsair 16GB DDR3.
CPU: i5 2500K.
GPU: XFX HD6970 2GB.
PSU: Corsair AX 650W 80+ Gold.
SSD: 128GB Samsung 830-Series.
EK-Supreme HF (CPU block).
EK-CoolStream RAD XTX (240).
EK-FC6970 V2 (GPU block).
EK-FC6970 V2 Backplate.
3 st Be quite fläktar.
+ Slang och fittings.

Kommer uppdatera eftervart jag kommer någonstans med detta proj.

Första bygget med vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Ser jävligt nice ut

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt bra ut för att vara första gången! Hur tycker du Be quite-fläktarna presterar ljud och prestandamässigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Ser ju riktigt bra ut för att vara första gången! Hur tycker du Be quite-fläktarna presterar ljud och prestandamässigt?

Har inte startat upp maskineriet ännu, men pumpen (EK-DCP 2.2) låter högre än vad de 2 fläktarna som sitter
i fronten på maxvarv. Då är pumpen ändå relativt tyst. Får väl se vad man får för temps senare.

Permalänk

Grymt snyggt! klar femma, lycka till med att få igång datorn!

Permalänk

Väldigt stiligt! Snyggt färgtema, snyggt sleevat. Men du har monterat CPU-blocket 90 grader fel. Läs bruksen. Utloppet ska vara högst.

Visa signatur

Beehive Easy-does-it: Asus Prime Z370-A, Intel Core i7 8700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, EVGA Supernova G3 750 W, GTX 1080 Ti, 2x8 GB DDR4 3000MHz, Samsung 970 EVO NVM-e 500GB, Seagate Barracuda 64MB 2TB
Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fint en riktig liten godisbit !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppe Apa:

Väldigt stiligt! Snyggt färgtema, snyggt sleevat. Men du har monterat CPU-blocket 90 grader fel. Läs bruksen. Utloppet ska vara högst.

Först tackar!, sedan tänker jag: Har jag? jag lusläste ju bruksen!?! eftersom detta, som sagt är mitt första vattenbygge.
Har nu kollat i bruksen igen men hittar inte någonstans där det står att utloppet ska vara högst, däremot står det att
"INLET" ska vara närmast centrum på blocket.

Såklart frågan: Vad kan hända med detta? Har inte kört några stresstester eller så ännu, endast spelat rift 2 timmar
ungefär, då låg temps på CPU max: 48 och GPU max: 49.

Permalänk
Medlem

5p. helt helgrymt!

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem

Vad är det som låter högst i ditt system nu? Pumpen?

Är också sugen på vattenkylning men vill absolut inte ha någon pump som knastrar/låter. :/

Snyggt bygge btw, cleant!

Permalänk
Medlem

Det är pumpen som man hör, men det är precis också, ljudnivån är inget jobbigt
knastrande ljud eller så, mer som ett svagt svagt hummande. Drar jag upp
fläktarna på max så hör man dem såklart också.

Permalänk
Medlem

Gillar ej hur du dragit slangen.

Du har fel vinklar på anslutningarna.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat med fabric sleeven, inte många som orkar sleeva ett helt nätagg med den!
Så extra mycket applåder för det

Permalänk
Skrivet av zakas:

Först tackar!, sedan tänker jag: Har jag? jag lusläste ju bruksen!?! eftersom detta, som sagt är mitt första vattenbygge.
Har nu kollat i bruksen igen men hittar inte någonstans där det står att utloppet ska vara högst, däremot står det att
"INLET" ska vara närmast centrum på blocket.

Såklart frågan: Vad kan hända med detta? Har inte kört några stresstester eller så ännu, endast spelat rift 2 timmar
ungefär, då låg temps på CPU max: 48 och GPU max: 49.

Det som kan hända är förstås att du kan få luft stående i blocket. Och därmed ineffektiv kylning. Luft stiger ju, därför ska utloppen alltid vara högst upp. Men funkar det så funkar det, antar jag. Om du skakat ut all luft finns ju ingen anledning att montera om.

Visa signatur

Beehive Easy-does-it: Asus Prime Z370-A, Intel Core i7 8700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, EVGA Supernova G3 750 W, GTX 1080 Ti, 2x8 GB DDR4 3000MHz, Samsung 970 EVO NVM-e 500GB, Seagate Barracuda 64MB 2TB
Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]

Permalänk
Medlem

Är xfx 6970 ett Referens kort eller ska jag köpa EKs non referens kort modell?

Permalänk
Medlem

Japp, men finns tydligen 2 st olika referens kort. på EKs hemsida har dom bilder på på båda så man
vet vilket block man ska köpa, vanliga eller V2.

Permalänk
Medlem

Riiktigt Nice bygge längtar efter att få se dina temps så kan man kanske själv testa vätskekylt.

Permalänk
ASUS Nordic

Gillar hur du tänkt till med vinklade fittings och placeringen av alla delar i vattenkylningen. Kommer att bygga något liknande själv med Maximus V GENE och nästa gen intel cpu.

Har du provat att vända på luftflödet i chassit? Så att tempen i chassit inte höjs när belasningen av cpu och grafikkort ökar. Beror iof helt och håller på om man vill åt hög överklockning eller låg ljudnivå.

Solklar 5:a!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredras:

Riiktigt Nice bygge längtar efter att få se dina temps så kan man kanske själv testa vätskekylt.

Har lagt upp en printscr på temps under prime95 i 30 minuter tidigare. Det jag har spelat som tar lite på maskineriet är väl
rifti högsta settings, efter 2 timmar konstant pvp:ande har det aldrig varit över 55 grader, ligger oftast runt 47-52,
(beroende på hur mycket jag eldar i kaminen), varken cpu eller gpu är klockad.

Skrivet av kinc:

Gillar hur du tänkt till med vinklade fittings och placeringen av alla delar i vattenkylningen. Kommer att bygga något liknande själv med Maximus V GENE och nästa gen intel cpu.

Har du provat att vända på luftflödet i chassit? Så att tempen i chassit inte höjs när belasningen av cpu och grafikkort ökar. Beror iof helt och håller på om man vill åt hög överklockning eller låg ljudnivå.

Solklar 5:a!

Har inte testat det, men kommer inte köra nå överklockning på detta system, är nöjd över hur det presterar med tanke på vad jag gör med det. Och att det är tyst.. 6970 ref mot detta.... priceless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Bra jobbat med fabric sleeven, inte många som orkar sleeva ett helt nätagg med den!
Så extra mycket applåder för det

Tackar, men hade jag vetat vad fabric sleeve var innan jag beställde... tror inte jag hade beställt det.
I början gick det mycket sleeve, (och inga sladdar sleevade) och jag menar mycket. Men efter ett tag
så kom jag på ett sätt så det gick klockrent dock har man mycket kvar att lära, förhoppningsvis så ses
det på nästa projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Gillar ej hur du dragit slangen.

Du har fel vinklar på anslutningarna.

Att jag dragit slagen fel, hålla med eller inte, det funkar för mig. Men
du får gärna komma med lite konstruktiv feedback

Felet på anslutningarna och vinklarna får du nog klaga på hos EK, det
var där jag beställde dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zakas:

Att jag dragit slagen fel, hålla med eller inte, det funkar för mig. Men
du får gärna komma med lite konstruktiv feedback

Felet på anslutningarna och vinklarna får du nog klaga på hos EK, det
var där jag beställde dom.

Jag tippar på att han menade de onödiga 90 och 45 böjarna du har. För ett så bra flöde som möjligt så ska man satsa på en så "rak loop" som möjligt, så kort väg som möjligt och helst även ganska låg fallhöjd.

Visa signatur

|Laptop| : | ASUS UX330C | Arch | KDE Plasma
|Riggen| : | Corsair 750D | Asus GTX 780 DCII | i7 4770 | GA-Z87X UDH5 | H100i | 16gb LP | AX860i | Samsung EVO 512 | Dell 2713h | Windows 10

Permalänk

Jäkla plain och nice! Tack!

Permalänk

Är inte en 240 rad lite klent för både cpu o gpu?

Skickades från m.sweclockers.com