Ska montera SSD i datorn, hur går man tillväga?

Permalänk

Ska montera SSD i datorn, hur går man tillväga?

Har köpt en SSD som jag ska montera men har lite funderingar över detta....
Nu ligger win7 på en 1tb hdd och tanken är att hela den disken ska formateras och sedan partioneras till mindre delar för att endast ha som lagring och kanske en speldel.
Kan man partionera i windows eller?

Har köpt en intel 520 120gb komplett med kabel.

Moderkortet i datorn är ett asrock extreme3 gen3.
Ska jag sätta SSD:n på SATA3 -0-kontakten och HDD:n på SATA3 -1-kontakten?

Hittade dessa tips i en tråd när jag sökte:
"Om du installerar om windows nu så tänk på att:
Ha endast ssd:n inkopplad som lagringsmedium för att slippa att "boot filerna" hamnar på en annan disk.
Sätta på ahci INNAN.
Sätta ssd:n på första sata porten. "

Men ska detta "ahci" gälla båd SSD och HDD:n?
Och när ska jag fomatera den gamla disken? Det blir väl knas om jag installerat win på ssd klart och sedan aluter den gamla hdd:n med det gamla win på eller?

Det följde med en skiva till SSD:n behöver man den?
Är det något mer jag ska tänka på?

Vågar inte börja med detta projekt innan någon kunnig svarat på mina funderingar! ;):)

Visa signatur

CoolerMaster Silencio 550 650watt, Asrock Z68 Extreme3 gen3, i5 2500k 3,3ghz, Coolermaster hyper TX3, G.skill Ripjaws 2133mhz 8gb, MSI GTX580 OC TWIN FROZR II 1,5gb, Intel520 SSD 120gb, Western digital caviar black 1tb,
Logitech G700, K800, Momo Force.

Permalänk
Hedersmedlem

1. ja, dvs dom portar som Intel har, alltså inte sätta disken eller SSD på någon marvell kontakt då de är tredjepart

2. AHCI gäller både HDD & SSD

3. Skivan som medföljer brukar ofta vara en så kallad "Clone" mjukvara, dvs den kan klona din gamla windows installation från HDD till SSD om det skulle behövas dock så rekommenderas en ny installation

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk

Tack för snabbt svar!
Men jag förstår inte deitt svar på punkt nr.1. marvelkontakt vad är det?

2 och 3 var solklara!

Men hur och när ska jag formatera den gamla disken?

Visa signatur

CoolerMaster Silencio 550 650watt, Asrock Z68 Extreme3 gen3, i5 2500k 3,3ghz, Coolermaster hyper TX3, G.skill Ripjaws 2133mhz 8gb, MSI GTX580 OC TWIN FROZR II 1,5gb, Intel520 SSD 120gb, Western digital caviar black 1tb,
Logitech G700, K800, Momo Force.

Permalänk
Hedersmedlem

det finns ofta två styrkretsar till sata portarna dvs Intel & marvell. dom första sata portarna brukar dock vara Intel.

formatera kan du göra i windows.

EDIT: ha bara i SSD under installationen och sedan efter installationen så stäng av datorn och sedan koppla i din HDD.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk

Okej, det finns endast 2st sata3 så jag måste ju ta dem. Sen är det 4st sata2 som jag inte ska använda.
Okej formatera i win låter bra, men blir det inte krock när datorn ska startas upp med två win på två diskar?

Visa signatur

CoolerMaster Silencio 550 650watt, Asrock Z68 Extreme3 gen3, i5 2500k 3,3ghz, Coolermaster hyper TX3, G.skill Ripjaws 2133mhz 8gb, MSI GTX580 OC TWIN FROZR II 1,5gb, Intel520 SSD 120gb, Western digital caviar black 1tb,
Logitech G700, K800, Momo Force.

Permalänk

Men då tror jag att jag vet det mesta då.

Visa signatur

CoolerMaster Silencio 550 650watt, Asrock Z68 Extreme3 gen3, i5 2500k 3,3ghz, Coolermaster hyper TX3, G.skill Ripjaws 2133mhz 8gb, MSI GTX580 OC TWIN FROZR II 1,5gb, Intel520 SSD 120gb, Western digital caviar black 1tb,
Logitech G700, K800, Momo Force.

Permalänk
Medlem

Har en fråga angående ämnet: Har också nyss köpt SSD. Vilka filer ska jag ta bort från HDD för att bli av med Windows och ska jag installera från CD på SSD:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebrra3:

Har en fråga angående ämnet: Har också nyss köpt SSD. Vilka filer ska jag ta bort från HDD för att bli av med Windows och ska jag installera från CD på SSD:n?

Du installerar först från dvd. Men under installationen ser du till att hårddisken är urkopplad. Sedan kan du radera Windows-mappen från hårddisken så har du blivit av med en del. Programmappen tar också en del. Har du inget att spara på hårddisken så rekommenderar jag istället att du formaterar om den i diskhanteraren (i datorhanteraren).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onkel-Benz:

Okej, det finns endast 2st sata3 så jag måste ju ta dem. Sen är det 4st sata2 som jag inte ska använda.
Okej formatera i win låter bra, men blir det inte krock när datorn ska startas upp med två win på två diskar?

Skrivet av zebrra3:

Har en fråga angående ämnet: Har också nyss köpt SSD. Vilka filer ska jag ta bort från HDD för att bli av med Windows och ska jag installera från CD på SSD:n?

Då tar du de två Sata3 kontakterna (på ett moderkort brukar det finnas flera Sata kontakter och Intels brukar vara mörkblå om jag inte miss minner och Marvells brukar vara i en ljusare blå så man kan se viss skillnad så också) men som sagt om du bara har två Sata3 så kör på dem. Det kommer inte bli en krock om du bara har SSD inkopplad och installerar OS från dvd skivan till SSD:n sedan stänger du av datorn och kopplar in HDD och så ser du till att datorn bootar upp från SSD. Då kommer du in i windows och kan manuellt ta bort en del av det gamla windows på HDD men om du inte har foton etc på HDD så rekommenderas en formatering av HDD.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Hedersmedlem

har varit iväg och handlade, men om du har några fler frågor så skriv. så ska jag svara så fort som möjligt.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

har varit iväg och handlade, men om du har några fler frågor så skriv. så ska jag svara så fort som möjligt.

Fråga: Jag vill inte ha SSD:n som lagringsdisk(C: ). Hur ändrar jag lagringsdisk, alltså hur byter jag (C: ) från SSD till HDD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebrra3:

Fråga: Jag vill inte ha SSD:n som lagringsdisk(C: ). Hur ändrar jag lagringsdisk, alltså hur byter jag (C: ) från SSD till HDD?

Va? Vad menar du med lagringsdisk? Vill du inte ha ditt operativsystem på SSDn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Va? Vad menar du med lagringsdisk? Vill du inte ha ditt operativsystem på SSDn?

Jo men just nu har jag OS på SSD:n. Men SSD:n tar också emot alla nedladdningar osv. Jag undrar om jag kan byta nedladdningar och lagring till min mekaniska istället. Också har jag bara OS och vissa program på SSD:n.

Just nu måste jag antingen byta plats på filer som laddas ner eller byta installationsställe under installation. Hoppas du förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebrra3:

Jo men just nu har jag OS på SSD:n. Men SSD:n tar också emot alla nedladdningar osv. Jag undrar om jag kan byta nedladdningar och lagring till min mekaniska istället. Också har jag bara OS och vissa program på SSD:n.

Just nu måste jag antingen byta plats på filer som laddas ner eller byta installationsställe under installation. Hoppas du förstår.

Byt i din webbläsare till att ladda ned till annan partition (till hårddisk) och ändra download-destination i andra nedladdningsprogram.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zebrra3:

Fråga: Jag vill inte ha SSD:n som lagringsdisk(C: ). Hur ändrar jag lagringsdisk, alltså hur byter jag (C: ) från SSD till HDD?

Vad är din fråga? Specificera din fråga mer
Vilken disk vill du ha operativsystemet på? Är det typ "mina dokument" du vill flyttar eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Byt i din webbläsare till att ladda ned till annan partition (till hårddisk) och ändra download-destination i andra nedladdningsprogram.

Gjorde det precis. Men tex. skivor och sånt. Måste jag manuellt byta plats på filens plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebrra3:

Gjorde det precis. Men tex. skivor och sånt. Måste jag manuellt byta plats på filens plats?

När du installerar så välj att installera till någon annanstans än C:.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zebrra3:

Jo men just nu har jag OS på SSD:n. Men SSD:n tar också emot alla nedladdningar osv. Jag undrar om jag kan byta nedladdningar och lagring till min mekaniska istället. Också har jag bara OS och vissa program på SSD:n.

Just nu måste jag antingen byta plats på filer som laddas ner eller byta installationsställe under installation. Hoppas du förstår.

Du kan förutom det andra har nämnt ändra default sparplats i dina librarys, gå in i ett av dem, klicka på "Includes x locations" och lägg till en mapp från din HDD, och sätt den till primär sparmapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Du kan förutom det andra har nämnt ändra default sparplats i dina librarys, gå in i ett av dem, klicka på "Includes x locations" och lägg till en mapp från din HDD, och sätt den till primär sparmapp

Aldrig förstått mig på libraries... Tycker det är jobbigt och onödigt att krångla till med platser i C:\Users\

Edit: Såg nu vad du menade. Aldrig fattat att man kan lägga till andra platser och andra partitioner till libraries.

Permalänk
Medlem

gå till C:\Users\%username% välj egenskaper för downloads. Under fliken location ändrar du var den ska ligga.

Permalänk

Då sitter SSD:n i datorn med nyinstallat windows! Det var heller inget problem att sedan formatera den gamla disken.
Så tack för alla tips!

Men en sak undrar jag dock!
SSD (C:), är ju 111gb i windows men sen är det en till liten hdd som finns när man kollar in alla diskar som är på 99,9 mb varav 70 mb är ledigt. Vad är det för något?

Visa signatur

CoolerMaster Silencio 550 650watt, Asrock Z68 Extreme3 gen3, i5 2500k 3,3ghz, Coolermaster hyper TX3, G.skill Ripjaws 2133mhz 8gb, MSI GTX580 OC TWIN FROZR II 1,5gb, Intel520 SSD 120gb, Western digital caviar black 1tb,
Logitech G700, K800, Momo Force.

Permalänk
Medlem

Ska jag sätta SSD:n på SATA3 -0-kontakten och HDD:n på SATA3 -1-kontakten?

Men ska detta "ahci" gälla båd SSD och HDD:n?
Och när ska jag fomatera den gamla disken? Det blir väl knas om jag installerat win på ssd klart och sedan aluter den gamla hdd:n med det gamla win på eller?

Det följde med en skiva till SSD:n behöver man den?
Är det något mer jag ska tänka på?

Vågar inte börja med detta projekt innan någon kunnig svarat på mina funderingar! ;):)[/QUOTE]

Helt rätt du ska sätta SSDN i första Sata 0 kontakten
Du ska in i bios och ändra Sata config till AHCI
Du kan dra ut Sata sladden till dina TB disk men hehåll strömsladden, efter när du installerat windows och är väl inne i windows för första gången kan du öppna den här datorn och sedan ansluta Sata sladden då kommer du få upp den nya hårdisken där sen är de bara formatera då slipper du problem med 2 windows Lycka till

Visa signatur

Rampage Formula | EVGA 570 GTX | Corsair DDR2 1066 MHZ 2x4GB | HX Series 520W | E8600 475x9.5 @ 4,5Ghz (max 10x500 @ 5Ghz ) | SB X-FI Gamer | X-FI Extreme Auduio | HD 595 | Asus VG278 (144hz)" | Logitech G510 |Razer Imperator| Razer Destructor|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onkel-Benz:

Då sitter SSD:n i datorn med nyinstallat windows! Det var heller inget problem att sedan formatera den gamla disken.
Så tack för alla tips!

Men en sak undrar jag dock!
SSD (C:), är ju 111gb i windows men sen är det en till liten hdd som finns när man kollar in alla diskar som är på 99,9 mb varav 70 mb är ledigt. Vad är det för något?

När man partionerar en system disk får man alltid lite Reserv plats.
Sen har du ju även windows växlingsfiler som ändrar diskstorleken

Visa signatur

Rampage Formula | EVGA 570 GTX | Corsair DDR2 1066 MHZ 2x4GB | HX Series 520W | E8600 475x9.5 @ 4,5Ghz (max 10x500 @ 5Ghz ) | SB X-FI Gamer | X-FI Extreme Auduio | HD 595 | Asus VG278 (144hz)" | Logitech G510 |Razer Imperator| Razer Destructor|

Permalänk

Okej, jag tycker ändå det är lite skumt med en sådan liten disk så att säga som finns där fast den inte finns.
Det är ju liksom som att den partionerat sig själv?

Visa signatur

CoolerMaster Silencio 550 650watt, Asrock Z68 Extreme3 gen3, i5 2500k 3,3ghz, Coolermaster hyper TX3, G.skill Ripjaws 2133mhz 8gb, MSI GTX580 OC TWIN FROZR II 1,5gb, Intel520 SSD 120gb, Western digital caviar black 1tb,
Logitech G700, K800, Momo Force.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebrra3:

Jo men just nu har jag OS på SSD:n. Men SSD:n tar också emot alla nedladdningar osv. Jag undrar om jag kan byta nedladdningar och lagring till min mekaniska istället. Också har jag bara OS och vissa program på SSD:n.

Just nu måste jag antingen byta plats på filer som laddas ner eller byta installationsställe under installation. Hoppas du förstår.

Klicka på ditt användarnamn högst upp till höger i startmenyn, då ser du alla mappar t.ex Downloads, My Documents, My Music, My Videos, mm. Nu högerklickar du på t.ex Downloads och väljer Properties, då ser du en flik som heter Location. Klicka på den. Då kan du välja att ha den på en annan plats, t.ex en annan HDD.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onkel-Benz:

Okej, jag tycker ändå det är lite skumt med en sådan liten disk så att säga som finns där fast den inte finns.
Det är ju liksom som att den partionerat sig själv?

Det är Windows installationen som skapar den för att använda som bootpartition mm så ta inte bort den om du vill kunna fortsätta starta Windows

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Det är Windows installationen som skapar den för att använda som bootpartition mm så ta inte bort den om du vill kunna fortsätta starta Windows

Jag ska inte röra den!

Visa signatur

CoolerMaster Silencio 550 650watt, Asrock Z68 Extreme3 gen3, i5 2500k 3,3ghz, Coolermaster hyper TX3, G.skill Ripjaws 2133mhz 8gb, MSI GTX580 OC TWIN FROZR II 1,5gb, Intel520 SSD 120gb, Western digital caviar black 1tb,
Logitech G700, K800, Momo Force.