Hur fungerade piratkopieringen förr?

Permalänk
Skrivet av beatles-3122:

Minns ett inslag från Rapport (tror jag) sådär runt 98-99 där man får se en stor bulldozer köra rakt över en hög med några tusen beslagtagna CD-skivor. Såg lagom absurt ut, troligen ett PR-trick.

Höh! Det inslaget minns jag också, vad jag vill minnas att jag reagerade på var att det inte bara var brända skivor som kördes över utan även "silverskivor".

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Tycker att inte kunna diskutera piratkopiering är absurt.

Förr i tiden kunde man sätta in ett tomt kassettband i radion och recorda låten som var på radion skitenkelt.

Det var ingen som sa emot när folk gjorde så?

Det var och är lagligt att göra så.

Permalänk
Medlem

Polarens polare på gymnasiet jobbade i en spelaffär på helgerna som hade alla nya Commodore/Atari spel på 80-talet, han kopierade och vi andra kopierade vidare för eget bruk, sen fick man trimma tonhuvudet på kasettspelaren för att kunna få in all data.

Det var tider det minsann, idag är allt så enkelt.

Permalänk
Medlem

Man får inte glömma Mr-Z, han var väl bland den största i C-64/ZX48'ns barndom. Själv "knäckte" jag nått spel på C-64
genom att leta rätt på vart i minnet det startade, kopiera det som behövdes och körde allt genom en "cruncher"
(dåtidens zip, självuppackande) för att det skulle ta mindre plats på disken osv. Har kvar min C-64 med lågt serie nr
och utan å ä ö, samt alla tillbehören som diskettstation, cartridge osv.

Det var Kilobyte som gällde på den tiden, inte gigabytes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Det var Kilobyte som gällde på den tiden, inte gigabytes.

men idag så är det väl mest megabyte/mibibyte när det gäller shareware, men gigabyte/Gibibyte när det väl gäller copyright skyddade spel :/

OnT (om jag förstått det rätt så är väl OnT = on topic?):
jag tycker att det är synd att idag så kan man inte bara kopiera spelen, bara för att lana med en kompis / Spela campaign, som man kunde göra med Warcraft 3 (dock så spelade vi enbart frozen throne), men man kunde inte spela online då man inte har en cd-key

Permalänk
Medlem

Jag kan ju säga att kopieringsskydden på C64:ans disketter var riktigt kraftfulla och krossar dagens CloneCD och annat trams. Här finns beskrivningar på hur de fungerade:
http://rittwage.com/c64pp/dp.php?pg=protection

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SysGhost:

Amiga 500/600
Dem lite mer seriösare "crackarna" skapade sina egna demo-loopar/Intro-loopar med trevlig MOD-musik i bakgrunden, och ersatte programmens/spelens kopieringsskyddsrutiner med dem. Kända är ju Razor, Fairlight, med flera andra.
Många gånger så stoppade crackarna in så kallade "Trainers" (ett sätt att fuska i spel) i sina intro-loopar, valbart, innan spelet startade genom att ange en tangentkombination medans intro-loopen spelade.

När jag var liten fick jag en Amiga 500 av en släkting inklusive massor av disketter med spel, jag förstod aldrig att de där menyerna innan spelet där man slog på oändligt med liv och liknande inte hörde till själva spelet utan tyckte det var smidigt att man kunde slippa dö i spelet. Reflekterade heller aldrig över att alla disketter hade handskriva etiketter, trodde alla spel var så eftersom även kompisars spel var lika dana

Senare hade jag även en extra diskettstation, då kunde man kopiera disketter väldigt snabbt via Xcopy, var även smidigt att slippa byta disketter lika ofta när man spelade.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när man satt på irc o hade en jävla massa FTPer som man tankade ifrån med 56k samt dubbla ISDN haha det var tider det

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Då tidens CD-key

Minns också hur vi hade jätte många spel och program på disketter hemma. Synd att man slängde allt

Permalänk
Medlem

Ingen som kommer ihåg när man fick spel med tidningar.....

Som kod

Kommer ihåg när man satt framför monochrome-skärmen och knappade in rad för rad som det stod i tidningen, 7-8-9-10 sidor kod för typ något pong-liknande.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av orig_rejser:

Som kod

Kommer ihåg när man satt framför monochrome-skärmen och knappade in rad för rad som det stod i tidningen, 7-8-9-10 sidor kod för typ något pong-liknande.

Tyvärr så är jag nog inte tillräckligt gammal för att komma ihåg det men jag minns att det var något liknande med gamla Nokia mobiler osv.
Man fick en kod som man skulle använda i ringsignal skaparen för att få olika låtar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av orig_rejser:

Som kod

Peek o poke, det var tider de, det var bättre förr, ju förr dess bättre

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg en gång i slutet av 80-talet när min far hade fått hem ett VHS-band (från Israel om jag minns rätt) som hade en massa små videoklipp från diverse spel och program till Amigan, och sedan kunde han bara skicka tillbaka en lista över vad han ville ha.

Skrivet av orig_rejser:

Som kod

Det första spelet jag spelade till C64an var ett sådant. Har velat spela det igen i många år utan att ha lyckats hitta det. Min far hade köpt en C64 och knappat in kod hela dagen och till sist så kunde vi spela det. Ett rymdspel med 3 banor, och alla banor var olika. Är 100% säker på att en bana var när man skulle landa med en rymdfarkost på planeten/månen eller vad det var för något. Tror första banan var att man flög horisontellt och undvek asteroider och att sista banan var att man försvarade planeten/månen mot inkommande fiender. Det var dock ~28 år sedan jag sist spelade det, så minnet är inte det bästa.

Permalänk
Inaktiv

Kommer ihåg att man satt och kopierade kassettband med dubbel-däckare knökfulla med crackade C-64 spel. Sedan fick man skruva på tonhuvudet i dator-bandspelaren för att få bästa ljudkvalitet så man kunde ladda spelen. Har för mig att jag t.o.m. hade nån bandspelare med inbyggd skruv och signalövervakning. Sedan på Amiga-tiden så bytte eller köpte man disketter med spel från mindre nogräknat folk genom Gula Sidorna - de tjänade nog en bra kova på det på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laasek:

Det kom en smidig programvara lite senare som jag nu inte minns vad den hette, men man kunde iaf äntligen pausa och återuppta en nerladdning senare. Nån som minns?

Getright! Ahhh vilka minnen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ååh... bilderna på Xcopy... härligt. visst fylldes fälten i med grönt efter hand?

Yes, och ibland hände det att det blev rött (read error), och det bara isade i hela ryggraden för det betydde att det aldrig skulle gå att kopiera den disketten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Sedan på Amiga-tiden så bytte eller köpte man disketter med spel från mindre nogräknat folk genom Gula Sidorna - de tjänade nog en bra kova på det på den tiden.

Gula Tidningen hette det nog? Gavs ut varje lördag. Kommer ihåg att folk helt ogenerat listade speltitlar och priser i annonserna. Har för mig att priset låg runt 5-10kr per kopierad diskett.

Permalänk
Medlem

Piratkopieringen var mkt mkt roligare förr, för man träffades fysiskt på Copypartyn, likt dreamhack, i Danmark, tyskland, Sverige, norge mm

Det utvecklades senare till Demo, musik och andra typer av tävlingar som man även medverkade i

Det var tider det killar, ni som var med vet vad jag talar om. ni andra, oooh missat nått kan jag säga

Det var stort som fan, och man kunde lätt vara över 1000 pers, så det här med bbser and shit kom långt senare.

Ang kopieringsskydden på på C64 = Kraftfulla, hmm ja jo, kanske för dem som inte hade en dubbelkassetspelare och dubbelkopierade alla sina spel, så kanske det var svårt

dreemhakk?

Whats that, a new virus for Iföne?

Hehe

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Tycker att inte kunna diskutera piratkopiering är absurt.

Förr i tiden kunde man sätta in ett tomt kassettband i radion och recorda låten som var på radion skitenkelt.

Det var ingen som sa emot när folk gjorde så?

Det ordnades snabbt med en avgift på kassettband. Denna finns kvar idag på CD/DVD/BluRay-R-skivor som du köper=)

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Oh, det var något spel som hade en "säkerhets"-funktion som var någon form av snurra, och när man startade spelet skulle man ange 3:e ordet vid full-månen.
Kommer ihåg när mortal kombat (2?) kom, 25 st 3,5" disketter, så var det fel på arj-filen på diskett nummer 23.

Ett sånt var Cruise for a Corpse till Amiga Man fick med två snurror (en reserv) med massa skumma symboler och hål som hamnade över dem.
Oj vad jag körde fast mitt i spelet. Följde med till vår första dator, en Amiga 600HD. Den ligger och skräpar i min garderob ihop med en A1200 med turbokort

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

var egentligen lite för ung för att riktigt kunna kommentera hur det var på den fronten innan internet (var kanske 11 när vi skaffade internet). Det mesta var nog vanlig kopiering mellan kompisar. Hade kompisen något kul på datorn så var det bara att ta med sig några disketter, vart lite krångligare när spelen började tryckas på skiva men många spel gick att spela utan skiva efter en "fullständig" installation. Sen hade jag kompisar vars föräldrar jobbade inom datorbranschen och på deras datorer fanns det väldigt mycket crackade spel.

Var nog inte helt ovanligt med försäljning heller. En äldre kompis tog en gång med sig en bränd skiva som förutom spel även hade en textfil med andra titlar som man kunde köpa av vem det nu var som bränt ut den. Men som sagt. var inte så gammal och började inte pilla med datorer på riktigt förrän senare kring kanske 98 och då var det enda som hindrade folk från att ladda hem saker telefonräkningen.

Skrivet av Morpiha:

Då tidens CD-key

Minns också hur vi hade jätte många spel och program på disketter hemma. Synd att man slängde allt

haha måste bara få posta en liknande I Kings Quest 6 så kom man efter kanske en timme fram till ett moment som såg ut att vara ett pussel men utan manualen var det, för alla utom gunde svan, omöjligt att klara det och ta sig vidare. Vad skulle man göra? googla? ah just det.. rätt kul lösning så här i efterhand men just den där gången då jag satt med en orginal version utan manual så var det inte lika kul. Vill mig minnas att det var rätt vanligt med dialogrutor i spel där det stod något i stil med "What is the second word on page 5, row 10 in the manual".

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hårdnackad:

på amiga tiden hade jag konstant mellan 100-150st personer som jag skickade diskar mellan. frimärken var hårdvaluta och man limmade med ett limmstift över frimärkena och bad om stamps back. och sen löste man upp dem med vatten och torkade dem med en hårtork. 2 diskar var standard att skicka.

bbs'er var dyrt att vara uppkopplad till ständigt så man använde sig ofta av stulna at&t kort som man sedan vidarekopplade sig vidare med. = någon annan i usa fick betala. före så kallade calling cards (at&t) fanns bluebox som man kopplade sig vidare med via ett par freestyle hörlurar via ett telenät i afrika. så mitt under filöverföringen kunde man plötsligt få en fullt skrikande afrikan i modemet för att sedan få samtalet avbrutet.

http://www.youtube.com/watch?v=Lxx9UsopV9k såhär såg en bbs ut.

http://www.youtube.com/watch?v=TCDtnQiZlSc kopiering av disketter.

fler frågor så kan jag gärna svara.

ah nice.

att sitta i xcopy var lite som julafton

bbs scen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ragin Pig:

haha måste bara få posta en liknande I Kings Quest 6 så kom man efter kanske en timme fram till ett moment som såg ut att vara ett pussel men utan manualen var det, för alla utom gunde svan, omöjligt att klara det och ta sig vidare. Vad skulle man göra? goola? ah just det.. rätt kul lösning så här i efterhand men just den där gången då jag satt med en orginal version utan manual så var det inte lika kul. Vill mig minnas att det var rätt vanligt med dialogrutor i spel där det stod något i stil med "What is the second word on page 5, row 10 in the manual".

http://www.gameboomers.com/wtcheats/pcKk/KQbyvanZyl/KQ6symbol...

Jag hade också KQ6 original, men hade köpt det tillsammans med en granne som hade manualen. Kommer ihåg att ovanstående pussel var jääääkligt svårt, men jag tror banne mig att jag löste det utan manualen (fast när jag tittat på pusslet i efterhand så verkar det omöjligt, så jag reserverar mig för att mitt minne gör mig coolare än jag var ).

--

På C64-tiden hade jag en kusin som var aktiv inom kopiering och annat, och det dök upp mängder med kassetter fulla med spel med jämna mellanrum. Det kostade ej heller speciellt mycket att köpa spel, så det köptes mycket original.

Samma KQ6-granne hade kontakter i Hong-Kong (förälder med affärskontakter där), varigenom det var ett stort flöde med piratprylar till grannen och i förlängningen mig. NES-spel o dyl fanns i drivor ("100-games-in-one" o dyl).

När 286-tiden på börjades så var det helt enkelt diskettkopiering som vanligen skedde. Spel spred sig ganska snabbt och vitt även via "sneakernet".

Min bror hade en kompis vars bror (fin röd tråd) jobbade på ett forskningscentrum med på den tiden otänkbart feta linor (dubbla T3, samma storleksordning på kapacitet som jag har idag, fast för 15-20 år sedan :-/ ). De hade även CD-brännare, så det började väldigt tidigt (ganska samtidigt som det öht började bli vanligt med CD-ROM-läsare i datorer) trilla in 650MB-paket fulla med det mesta. Första mp3-omgången kom när min hemdator bara orkade med att spela sådana i nerförsbacke och medvind.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

C64 tiden, den glömmer jag aldrig.
Hade runt 5000 spel när jag gav upp, hur gick det till?

Kompisens farsa veckopendla som byggare och så han kopierade friskt under veckorna och kom hem med ett par kassetter, farsan min köpte en 1541 diskdrive och Final Cardrige MKIII.. Blev runt en hel banankartong full med diskar.. och buffé för rått jävlarna
Jag var redan snillé som 9åring så jag klippte aldrig disketerna, jag öppnade diskdriven och flytta på mekanismen istället och peta in en tändsticka mellan som skydd mot ofrivilligt "spela över" olyckor.
Sen blev det en lista från ZipCD som cirkulerade runt, 50kr per skiva (20kr per tom skiva), men det var väldigt sent då k56 internet dök upp, slutade med 200 spel till PS1.. Finansierades med chipning av konsoller, chip/IC 26kr från Elfa och 200kr per chipning när andra tog 500-1000kr, ibland byteshandel, 10 spel mot gratis chipning.
Visst när min första "Hembrännare" köptes, en extern Philips 3210 x2 CD-RW för 4000kr så brände jag spel till vänner och passade på att dra en kopia till mig själv, brännaren lever än, men tyvärr fungerar endast i win3.1/95

Pysslade även med smartcards till parabol mottagare, men orka skriva in nytt 4 -siffrigt kod varje dag och sedan sms till kunderna med det fungerande, ändrades dock till att det skrevs upp på en lapp som tejpades upp i anslagstavlan i butiken och lite överallt, dom med internet fick en e-mail ..

Sen fick jag jobb och köpte spelen själv, så jag har varit laglig i 10år nu, visst händer det att någon spel dras ner ibland INNAN köp, dumt att det knappt släps demo längre.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Som kod

Ja verkligen, kom ihåg första databoken jag köpte som hette Gör spel med BASIC.

Man satt typ 2 timmar och knackade in alla kodrader och sen hade man ett spel som var väldigt enkelt, ibland glömde man skriva fel på nån rad och fick error när man starade spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Bara en tidsfråga innan de kan göra det olagligt, likaså att sälja vidare begagnade produkter för det förlorar de också på.

Det fick mig att tänka på Gameland ^^

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Medlem

Det är ju en viss ironi att det var piraterna som tog död på Atari och Amiga, men att de samtidigt håller det vid liv i dagsläget

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fenix:

Det är ju en viss ironi att det var piraterna som tog död på Atari och Amiga, men att de samtidigt håller det vid liv i dagsläget

Det var nog snarare alla intriger i ledningen det var ju en riktig såpa att följa när det begav sig, företaget förföll medans cheferna höll på med maktstriderna mellan amiga, commodore och atari.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag minns att vi hade två VHS-apparater hemma som vi kopierade saker mellan.

Hyrde film och kopierade till exempel.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2236596
Fractal Design R3 Titanium, ASUS Crosshair Formula IV, AMD Phenom II x4 970 @ 3.5Ghz + H60, Corsair Dominator @ 1600mhz (OC), 2x Radeon HD6970 stock, 2x Silverstone AP 120mm front, 1x Silverstone AP 140mm bottom, 2x P&P Scythe GT 1850rpm @ h60, 1x scythe GT 1850rpm top exhaust, 2x (P&P config) Fractal Design 120mm side exhaust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var nog snarare alla intriger i ledningen det var ju en riktig såpa att följa när det begav sig, företaget förföll medans cheferna höll på med maktstriderna mellan amiga, commodore och atari.

en av flera orsaker.. tråkigt nog

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------