Commodore 64
(Mer om Amigan längre ner)
Många hade inte råd att skaffa diskettstationen till C64an, och därav var kassettbanden mycket populärare.
Själv hade jag massor av spel till C64an, lagrade på vanliga 90 minuters kassettband. I de flesta fallen i så kallad Turbo 250 format.
En 90 minuters kassett kunde lagra någongting mellan 10-30 spel beroende på storlek på dem, tack vare Turbo 250.
Var fick man då tag på dessa spel?. Internet fanns ju knappt, (om ens alls) och ringa upp en BBS med C64an var visserligen möjligt, men med mycket begränsade lagrings/nerladdningsmöjligheter.
Nej. Här spreds sig spelen manuellt, från hand till hand. Jag själv kopierade kassettbanden av grannen, som i sin tur hade kontakter i Göteborg, som i sin tur fick dem via... ja ni fattar.
All den här kopieringen innebar att det blev kopior på kopians kopia. Kvaliten blev gradvis allt sämre, och dem som hade möjligheter, använde en speciellt anpassad kassett-enhet till C64an där man kunde justera diverse mekaniska inställningar för att optimera avspelningsmöjligheterna på dåliga kassettband.
En variant att "fräsha upp" koporna, var att ladda in spelen/programmen i c64, och sedan spara dem igen. Detta var mycket tidsödande, då med C64ans begränsade minne, endast kunde utföra detta med ett spel/program åt gången.
Det blev mycket i och urtagning av kassettbanden. Vissa till och med modifierade sina datasette-enheter och tog bort luckan och kunde ladda kassettbanden snabbt utan att behöva öppna/stänga luckan.
En "fulllfjädrad" C64 ägare hade ju självfallet tillgång till egen HiFi-anläggning, med dubbeldäckad kassettspelare.
Det var med hjälp av dessa man snabbt, i high speed mode, kopierade kassetterna.
Amiga 500/600
Jag själv är en "lycklig ägare" av en Amiga 600HD.
Jag kan säga er att Amigan hade mycket intressantare och i vissa fall bättre lösningar än vad man hade på en motsvarande 286/386 IBM kompatibel PC.
Amigan var före sin tid.
Mer om detta kan tas upp på annat håll.
Kopiering till Amigan?
Här var ju kopieringsskydden mycket mer "avancerade" jämfört med C64an. (med dagens mått mätt dock riktigt simpla/primitiva/enkla)
I många fall kunde man enkelt kopiera disketter, och operativsystemet Amiga Workbench hade goda kopieringsmöjligheter.
I många fall var disketterna inte skyddade på något som helst sätt, utan "kopieringsskydden bestod i mpnga fall av att man blev efterfrågad om ett ord, på rad X, kolumn Y, sidan Z ur programmets/spelets manual. Detta semi-slumpades varje gång, så att memorera ett eller få ord räckte inte.
När man kopierade dessa program/spel mellan vänner, där man inte hade möjlighet att cracka själv. så kopierade man bara manualen i en vanlig papperskopiator, så var det avklarat.
Många gånger var det en relativt enkelt att kringå detta. Kunde man assembler, och hade tillgång till en helt vanlig HEX-editor, kunde man modifiera programmen genom att införa en instruktion likt "Goto" eller "jump to" och därmed hoppa över hela "Enter word from manual" -biten och rakt in i det riktiga programmet.
Nej. Nog om hur man kringår skydd. Våra moderatorer gillar inte detta, så nu låtsas ni att ni aldrig läste detta, och fortsätter till nästa stycke!
När man väl lyckats "låsa upp" spelet/programmet, kunde man ladda upp dessa till favorit-BBSen, och folk kunde ta del av det numera upplåsta spelet/programmet.
Dem lite mer seriösare "crackarna" skapade sina egna demo-loopar/Intro-loopar med trevlig MOD-musik i bakgrunden, och ersatte programmens/spelens kopieringsskyddsrutiner med dem. Kända är ju Razor, Fairlight, med flera andra.
Många gånger så stoppade crackarna in så kallade "Trainers" (ett sätt att fuska i spel) i sina intro-loopar, valbart, innan spelet startade genom att ange en tangentkombination medans intro-loopen spelade.
Fairlight:
Razor 1911
Den största spridningen skedde inte över BBSer/Internet. Även här var det manuell spridning i form av kopierade disketter från hand till hand som gällde.
Återigen i mitt fall blev det grannar och nära vänner som stod för tillgången av program och spel.
Disketter var ju så mycket smidigare jämfört med C64ans kassett, så man hade inte behov av komprimeringsprogram och special-lösningar Det vara bara att utföra en så kallad "diskcopy", så var det avklarat inom loppet av några minuter.
Det fanns också drösvis med seriösare och mer "professionella" kopieringsprogram.
Några exempel:
D-Copy:
X-Copy Pro:
Och så avslutar vi med detta:
http://www.youtube.com/watch?v=PWeO5IkCssk
"Only Amiga makes it possible" - Så mycket sanning det låg i detta.
Den tidens motsvarande IBM PC-datorer hade eg. inte en chans mot Amigan. Inte enbart tack vare hårdvara, utan även tack vare mjukvarorna och operativsystemet. Motsvarande program fanns inte ens till IBM PC på den tiden.