Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Problem med sata port

Hejsan jag har problem med mitt mobo och vet ej exakt om de är mobot eller min HDD som håller på att paja helt.

Men de är så jag kör med ett mobo från Asus M4A87TD EVO hört där är rätt många som haft problem med den.
Men mitt problem är att jag hade min Samsung spinpoint i min enna sata port och ibland försvan den från windows helt och kunde ej hittas men den var ipluggad i min sata port.
så testade att byta sata port då funkar de hur bra som helst körde stress teste från CrystalDisk mark den klara de med inga problem och fick bra score.
Nu undrar jag finns där nått program man kan felsöka mobot med eller ???
haft mobot i ca 2år nu och min samsung hdd i ca 3 månader kör den som en bakup atm för spel och musik kör mitt os på min SSD.

Permalänk

Varför inte bara köra i den porten som du får disken att fungera i?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken port är det som spökar, alltså rent fysiskt, vart sitter den?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Varför inte bara köra i den porten som du får disken att fungera i?

De är de jag gör för nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Varför inte bara köra i den porten som du får disken att fungera i?

Skrivet av Jalle64:

Vilken port är det som spökar, alltså rent fysiskt, vart sitter den?

Vad jag vet så är de Sata Port 2 som spökar för mig.
Kör på Sata 1 med min SSD och Sata 3 med min HDD.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det du kan testa är att byta tillbaka igen till 2:an och se om det bara var glapp i kabeln eller om det är fel rent fysiskt. Ta och blås lite i portarna då det kan vara damm i dem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja, det du kan testa är att byta tillbaka igen till 2:an och se om det bara var glapp i kabeln eller om det är fel rent fysiskt. Ta och blås lite i portarna då det kan vara damm i dem.

Ahh okey gött
Kan de vara värt att Om de finns mera problem att köpa Sabertoth istället för att försöka laga de ???

Permalänk
Skrivet av AndyB91:

Ahh okey gött
Kan de vara värt att Om de finns mera problem att köpa Sabertoth istället för att försöka laga de ???

Så länge de bara är en port som bråkar vet jag inte om de är värt mödan att skicka tillbaka, så länge du inte har användning för alla portar. Jag hade behållt den och kanske väntat tills fler portar lägger av. Med lite tur är de kanske bara den som de är fel på, och då kanske de räcker med dem du har?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja, det du kan testa är att byta tillbaka igen till 2:an och se om det bara var glapp i kabeln eller om det är fel rent fysiskt. Ta och blås lite i portarna då det kan vara damm i dem.

Skrivet av slobodan87:

Så länge de bara är en port som bråkar vet jag inte om de är värt mödan att skicka tillbaka, så länge du inte har användning för alla portar. Jag hade behållt den och kanske väntat tills fler portar lägger av. Med lite tur är de kanske bara den som de är fel på, och då kanske de räcker med dem du har?

hehe jo sant men medans jag har sutit och spelat lite atm på min HDD så har jag känt av samma sjuka konstiga lagg som kommer när min andra port la av )= så nu är port 3 helt spökig med )=

Permalänk
Skrivet av AndyB91:

hehe jo sant men medans jag har sutit och spelat lite atm på min HDD så har jag känt av samma sjuka konstiga lagg som kommer när min andra port la av )= så nu är port 3 helt spökig med )=

Då tycker jag du skickar tillbaka kortet.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AndyB91:

hehe jo sant men medans jag har sutit och spelat lite atm på min HDD så har jag känt av samma sjuka konstiga lagg som kommer när min andra port la av )= så nu är port 3 helt spökig med )=

Vad är det för lagg du pratar om? Kan du beskriva lite närmare?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad är det för lagg du pratar om? Kan du beskriva lite närmare?

Jo alltså hela spelet fryser sig totalt under en period, de kan kommer vid olika tillfällen hela tiden sen min port 2 börja spöka.
trode de hade slutat helt när ja bytade port men de började i da igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du satt HDD:n att den skall sluta snurra efter en tid i windows. Finns under energiinställningar. Om det är detta så ställ den på aldrig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du satt HDD:n att den skall sluta snurra efter en tid i windows. Finns under energiinställningar. Om det är detta så ställ den på aldrig.

nej gud nej de har jag ej Pga att jag har en SSD som Windows ligger på och kör BF3 på den de laggar allrig eller nått sådant inte haft några problem.
Kör med AHCI inställt på mina sata portar och har stängt så min HDD eller SSD inte gå till sömnlägge eller att de ska stana alls.