Permalänk
Medlem

CPU problem med HP 6450b

Problemet startade för ungefär 1 timme sen, och själva problemet är att CPUn spikar rakt upp i 100% efter cirka 5minuter efter den är startad (och då har jag öppnat upp Google Chrome).
Jag kollade vad som det var som sköt upp i taket och tydligen är det Google Chrome, men samma sak händer även FireFox och om jag har haft någon av dem igång, och efter CPUn spikar 100%, stänger ner någon webbläsare så fortsätter den spika runt 80-100% ändå, jag testade att starta OS (Har Win7 64bit) i felsäkert läge och då var det inga problem. Så måste ju tydligen vara någon drivrutin?

Så, finns det någon som vet vad som skulle kunna vara problem då det är väldigt irriterande när youtube klipp går i 2 fps.
Och det är inte precis så att datorn är dålig eller nått. Då detta är en skoldator och är helt splitter ny (dvs komponenterna, inte HDD då den byttes bara till den här laptopen.)

Visa signatur

Dator:Bitfenix Outlaw||ASRock Z77 EXTREME4||Intel i5-3570K 3.4GHz||Corsair 8GB Dominator 1833Mhz+Corsair 4GB CL9 1333Mhz||Nvidia Geforce GTX 670 Gainward Phantom ||SSD: 60GB Intel 330 & Samsung 840 Basic 256gb||2.2 TB lagring||Corsair CX 500W V2 80+||
Utrustning:Qpad MK-80 ||Steelseries Sensei Pro||Astro A50||2x BenQ 2420t 120Hz

Permalänk

Konstatera först om det bara är vid användning av Internet/nätverket som detta händer.
I felsäkert läge har du antagligen inte nätverket tillgängligt...
När du kollar CPU-aktiviteten i Aktivitetshanteraren, så kolla även minnesanvändningen för processerna.

Använder du mobilt 3G nätverk eller lokalt WiFi nätverk ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Konstatera först om det bara är vid användning av Internet/nätverket som detta händer.
I felsäkert läge har du antagligen inte nätverket tillgängligt...

Det är inte vid användning utav internet/nätverk eftersom det var det jag startade felsäkert läge med.

Använder du mobilt 3G nätverk eller lokalt WiFi nätverk ?

Lokal Wifi..

Fick igen samma problem (hade "fixat" det tidigare) trodde jag... men visste inte vad jag hade gjort men nu när jag drog ur strömmen och efter cirka 5minuters användning så började det igen. Så det har nånting med att den inte får ström som den börjar flippa ur på...

Visa signatur

Dator:Bitfenix Outlaw||ASRock Z77 EXTREME4||Intel i5-3570K 3.4GHz||Corsair 8GB Dominator 1833Mhz+Corsair 4GB CL9 1333Mhz||Nvidia Geforce GTX 670 Gainward Phantom ||SSD: 60GB Intel 330 & Samsung 840 Basic 256gb||2.2 TB lagring||Corsair CX 500W V2 80+||
Utrustning:Qpad MK-80 ||Steelseries Sensei Pro||Astro A50||2x BenQ 2420t 120Hz

Permalänk

Så du testade alltså att köra trådlösa nätverket mot internet i Felsäkert Läge (?), och det fungerade eller inte ?

Det kan vara så att WiFi kortet går ner i effekt för att spara energi/batteri i din bärbara.
Kontrollera i Kontrollpanelen - Energialternativ - Ballanserad - Ändra schemainställningar - Ändra avancerade inställningar - Inställningar för trådlöst nätverkskort - Energisparläge - ...ställ in "Hög prestanda" på båda.

För att konstatera om problemen enbart beror på trådlösa så kör med kabel anslutning för test.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Så du testade alltså att köra trådlösa nätverket mot internet i Felsäkert Läge (?), och det fungerade eller inte ?

Jag testade felsäkert läge med nätverk och allting fungerade hur bra som helst utan att CPUn spikade upp till 100%

Det kan vara så att WiFi kortet går ner i effekt för att spara energi/batteri i din bärbara.
Kontrollera i Kontrollpanelen - Energialternativ - Ballanserad - Ändra schemainställningar - Ändra avancerade inställningar - Inställningar för trådlöst nätverkskort - Energisparläge - ...ställ in "Hög prestanda" på båda.

Jag har allting på Hög Prestanda och haft det sedan jag skaffade datorn.

Visa signatur

Dator:Bitfenix Outlaw||ASRock Z77 EXTREME4||Intel i5-3570K 3.4GHz||Corsair 8GB Dominator 1833Mhz+Corsair 4GB CL9 1333Mhz||Nvidia Geforce GTX 670 Gainward Phantom ||SSD: 60GB Intel 330 & Samsung 840 Basic 256gb||2.2 TB lagring||Corsair CX 500W V2 80+||
Utrustning:Qpad MK-80 ||Steelseries Sensei Pro||Astro A50||2x BenQ 2420t 120Hz