Reklamationsrätt eller ej? (gällandes grafikkort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

...Säg att tillverkaren använder fläktar eller kondensatorer till grafikkortet som har en förväntad livslängd på 2 år. Går dessa då sönder efter 2,5 år så har det inte gjorts några fel från tillverkare eller leverantör. Att valda komponenter inte garanterar 3 års livslängd är alltså inte samma sak som fabrikationsfel...osv.

Om vi bortser från att ovan påstående saknar stöd i lagen så skulle ett sådant resonemang göra reklamationsrätten verkningslös och därmed också överflödig. Verkar det logiskt?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om vi bortser från att ovan påstående saknar stöd i lagen så skulle ett sådant resonemang göra reklamationsrätten verkningslös och därmed också överflödig. Verkar det logiskt?

------------------
Money talks, är väl det enda vettiga svaret på det där, egentligen?
Tyvärr ser inte världen ut till kunders fördel jämnt, därför vi har konsumentlagar, tyvärr, så är de också inte de bästa och i många fall öppna för tolkningar o liknande:/
Eller kort o gott, konsumentlagarna i sverige är rätt dåliga i väldigt många fall om jag ska skriva rakt ut vad jag menar..usla i min åsikt i många avseenden och väldigt fördelaktiga/luddiga när det kommer till butiker o säljarnas del många gånger

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henkka:

Det där vill jag se ett prejudikat på innan jag tror på ett endaste ord. Jag har en "svag" känsla av att du inte kommer att få fram ett sådant. Endast varor av förbrukningstyp ses på det sättet, dvs batterier och liknande.

Om en produkt av typen grafikkort inte håller i 3 år så är den inte tillverkad tillräckligt väl och det är fullgott skäl för en reklamation inom 3 år från köpet samt inom 2 månader från felets upptäckande.

/Henkka

Ja, det kommer du nog inte få av mig. Både för att jag inte vet riktigt var jag ska leta efter detta och att det troligen är svårt att få fram. Frågan är om det finns prejudikat som visar på din poäng istället. Hade också varit intressant att se, men jag förstår såklart problemet med att plocka fram sådant.

Vad jag vet finns det dock inte någon dokumentation som säger att reklamationsrätten skall vara identisk med produktgaranti.
Däremot finns det många fall där leverantören gått med på att byta ut varan när kunden bett om reklamationsrätt när garantin gått ut. Huruvida detta beror på okunskap eller goodwill vet jag såklart inte.

Det är något problematiskt att ha en lag som tvingar alla tillverkare av allting som inte är förbrukningsmaterial att alltid hålla i 3 år. Ficklampor för 19:- är väl ett bra exempel här. Är det verkligen rimligt att tvinga alla ficklampstillverkare att bygga dessa så att de skall hålla i 3 år, eller är det rimligare att man endast kan kräva en nya ficklampa om det gjorts direkta fel vid tillverkningen av denna? Man får komma ihåg att reklamationsrätten fungerar på samma sätt även här.

Skrivet av NoAim:

Känns tveksamt, om nu fallet var så att komponenter som väljs ut endast ska hålla i två år, så borde betydligt fler grafikkort gå sönder runt sin andra födelsedag. Kan iofs inte presentera några siffror på hur det faktiskt ligger till, men rent krasst så känns det som att folks grafikkort oftast håller betydligt längre än 2, och även 3 år. Om det nu inte är så så faller såklart hela min argumentation, men sålänge majoriteten av kort håller i både 4 och 5 år eller längre, så tycker jag inte det är orimligt att anta att någon komponent kanske var sämre än den skulle redan från början på det kortet som går sönder efter halva den tiden.

Om man använder samma argument så borde väl i så fall dagens grafikkort fallera några dagar efter 3 år att produkten köpts då både garanti och reklamationsrättstiden löpt ut. Är det så? Varför håller de i så fall i 4-5 år?
et var en hel del snack på 90talet samt följande årtionde om att mobiltillverkarna byggde knappsatsen så att den skulle fallera efter ca 2 år när abonnemanget löpt ut. Huruvida detta var sant eller ej vet jag inte, men bara ryktet om denna företeelse skapade oavsett en del buzz och missnöje vilket ledde till en del missnöjda kunder.
Kanske är det så att företagen inte alltid siktar på minsta möjliga hållbarhetstid för att bygga ett varumärkesnamn. Finns många andra faktorer som spelar in här också.

Din sista mening - "det är inte orimligt att anta" kan jag till viss del hålla med om i de fall tillverkaren valt att endast använda komponenter som är till för att hålla så länge som möjligt. Men när tillverkaren faktiskt väljer kondensatorer som åldras lite snabbare för att hålla nere kostnaden så blir det direkt svårare. Det är helt enkelt svårbedömda situationer och när det då ligger på kunden att bevisa något här så är det väldigt svårt med just elektronikprylar. Det är som tidigare nämnts mycket lättare att visa på fabrikationsfel när det kommer till vedkaminer. Men man är inte oskyddad som konsument. Tillverkarens garanti är det enkla svaret.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------------
Till att börja med, jag förstår att du är förbaskad för att ditt grafikkort slutat funka, det finns nog en anledning till varför xfx slutade tillverka nvidiakort, och där ligger säkert en och annan hund begraven skall du se

Däremot, ser jag inte ett endaste skriveri av det du skrivit innan till inet, och vad som sagts vid kontakten med dem initialt, du har tagit det sista svaret, som du inte är nöjd med och lagt ut här för att få hjälp och råd såhär långt.

Så, vad jag menar med det här, är att jag undrar, vad som sagts eller inte sagts i tidigare kontakter, det har du valt att inte lägga ut här, antar att du ringde in till dem med problemet eller mailade du?
Jag råder alla som vill åberopa garantier eller reklamationer att alltid ha dem skriftligt och använda sig utav läskvitton när man skickar, för att ord skall slippa stå mot ord i en eventuell tvist mellan parterna.
Nu är det här bara omständigheter jag pratar om egentligen

Men, jag kan väl med egen erfarenhet säga som så, att jag har försökt göra ett gäng reklamationer genom åren med just grafikkort, med liknande problem, i en del fall med just spruckna kondensatorer, och detta efter att garantitid har gått ut
Mycket har varit krångligt men det har i de flesta fall slutat med en faktura från distrubitören till butiken där de vill ha betalt för utförd felsökning eftersom garantiperiod gått ut och reklamationsärendet inte gått igenom
Notera nu, VÄLDIGT ofta går inte ens korten vidare från distrubitören till tillverkaren, varför, ja det kan man undra men i de fall jag fått veta något så har det berott på att tillverkaren uteslutande sagt "ledsen, garantin har gått ut och produkten har hållit den livslängd den garanterats" och liknande saker

Du kan i din ilska skylla hur mycket du vill på butiken, det här går oftast till likadant hos de flesta (har haft med att göra med de flesta märken och distrubitörer på svenska marknaden) men frågan är hur:
1: hur ska du bevisa fabrikationsfelet för tillverkaren då kortet gjort sitt jobb under garantitiden?
2: Inet som har visat goodwill här, (för det har de, inte tu tal om annat trots att jag jobbar för en konkurrerande firma tycker jag det) och har väl inget lovat dig alls innan du skickade in kortet annat än att pröva ditt reklamationsärende antar jag?
3:Vad förväntar du dig att du skall få? Ett nytt gratis grafikkort? En ursäkt, plåster på såren har de ju redan erbjudit?

Ta nu inte det här personligt det jag skrivit, jag bara försöker att lägga det hela litegrann sett ur ett annat perspektiv, förstår "rage" över att grafikkort gått sönder, men hey, saker går sönder för alla och som moderatorn tidigare skrivit och som allt stämmer till fullo, så måste man förstå lite hur ett reklamationsärende fungerar och han beskriver det på ett bra sätt

Personligen, tycker jag du ska ta erbjudandet om priset på ett nytt kort, och slå till på det och se till att köpa ett kort med lång garantitid exempelvis

Kan PM:a dig godspeed om du vill se alla konversationer, tycker det räcker med det jag har berättat i tråden och att det gett en rättvis bild av ärendet.

Tror tillochmed XFX slutade göra Nvidia kort efter 200-serien. Så ja det har nog sin förklaring.

1: Hur bad du dig själv åt att bevisa fabrikationsfel? Jag starta denna tråd för att få mer kött på benen så jag vet vad jag ska säga nästa gång jag kontaktar Inet, har redan fått många goda råd hur jag kan göra. Jag googleade mitt kort t ex och hittade flera med liknande fel på sina kort.
2: Dom har inte lovat mig någonting. Dom sa bara att de tog in kortet som ett reklamationsärende.
3: Nåt i den stilen ja. Och gratis är väl det ändå inte? Jag har faktiskt lagt ut pengar på det nu trasiga grafikkortet.

Jag har faktiskt ingen "rage" alls över detta och försöker lösa det här lugnt och metodiskt och vill att allt ska gå rätt till och även väcka debatt att det finns tillverkare och säljare som har gjort som policy att "grafikfel" inte räknas som ett tillverkningsfel om man vill reklamera produkten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, I stycket under (i citerade inlägget) förklarar jag när den är tillämpbar. Däremot är den verkningslös i vissa situationer.

Lite som att självriskfri försäkring inte täcker samma saker som garanti alltid så täcker inte garanti samma saker som reklamationsrätten.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Om man använder samma argument så borde väl i så fall dagens grafikkort fallera några dagar efter 3 år att produkten köpts då både garanti och reklamationsrättstiden löpt ut. Är det så? Varför håller de i så fall i 4-5 år?
et var en hel del snack på 90talet samt följande årtionde om att mobiltillverkarna byggde knappsatsen så att den skulle fallera efter ca 2 år när abonnemanget löpt ut. Huruvida detta var sant eller ej vet jag inte, men bara ryktet om denna företeelse skapade oavsett en del buzz och missnöje vilket ledde till en del missnöjda kunder.
Kanske är det så att företagen inte alltid siktar på minsta möjliga hållbarhetstid för att bygga ett varumärkesnamn. Finns många andra faktorer som spelar in här också.

Din sista mening - "det är inte orimligt att anta" kan jag till viss del hålla med om i de fall tillverkaren valt att endast använda komponenter som är till för att hålla så länge som möjligt. Men när tillverkaren faktiskt väljer kondensatorer som åldras lite snabbare för att hålla nere kostnaden så blir det direkt svårare. Det är helt enkelt svårbedömda situationer och när det då ligger på kunden att bevisa något här så är det väldigt svårt med just elektronikprylar. Det är som tidigare nämnts mycket lättare att visa på fabrikationsfel när det kommer till vedkaminer. Men man är inte oskyddad som konsument. Tillverkarens garanti är det enkla svaret.

Ja, det vi kan slå fast är väl att i såna här situationer så är det upp till butiken att bestämma om kostnaden är värd att ta, för att få en nöjd kund och lite bra reklam, eller om det helt enkelt är för dyrt. Om felet funnits där från början eller inte är ju mer eller mindre omöjligt att bevisa, så i slutändan får väl var och en ta ställning till om detta är acceptabelt för dom när det kommer till kritan. Själv tycker jag inte det, då handlar jag hellre hos butiker som jag har fått hjälp av i samma situation, men det är ju upp till var och en. Kan dock säga att för mig sjönk inet en del förra veckan och ännu mer nu i och med detta.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Kan PM:a dig godspeed om du vill se alla konversationer, tycker det räcker med det jag har berättat i tråden och att det gett en rättvis bild av ärendet.

Tror tillochmed XFX slutade göra Nvidia kort efter 200-serien. Så ja det har nog sin förklaring.

1: Hur bad du dig själv åt att bevisa fabrikationsfel? Jag starta denna tråd för att få mer kött på benen så jag vet vad jag ska säga nästa gång jag kontaktar Inet, har redan fått många goda råd hur jag kan göra. Jag googleade mitt kort t ex och hittade flera med liknande fel på sina kort.
2: Dom har inte lovat mig någonting. Dom sa bara att de tog in kortet som ett reklamationsärende.
3: Nåt i den stilen ja. Och gratis är väl det ändå inte? Jag har faktiskt lagt ut pengar på det nu trasiga grafikkortet.

Jag har faktiskt ingen "rage" alls över detta och försöker lösa det här lugnt och metodiskt och vill att allt ska gå rätt till och även väcka debatt att det finns tillverkare och säljare som har gjort som policy att "grafikfel" inte räknas som ett tillverkningsfel om man vill reklamera produkten.

------------------
Nja, behövs inte, jag bara funderade på varför det utelämnades mera, jag brukar ta med allt från början till slut, det var bara en fundering från min sida mera:)

1:Jag har försökt mest hjälpa kunder med reklamationsärendena, faktiskt, har själv bara personligen haft ett fall på egen hand, och då var det en fläkt som stannat totalt efter ett års gång, butiken ville inte ens ta i ärendet då de menade att jag inte städat ordentligt,är ju pctekniker så städa datorerna görs mer än noga för att slippa sånt, det gick vägen pga jag hade ett pressmeddelande på att fläktarna på just det kortet hade haft väldiga problem för tusentals kunder

De jag fått göra åt kunder, alltså de har åberopat gentemot butiken där jag jobbar, har jag varit väldigt tydlig med från början att det är svårt detta, att hävda reklamation efter garantitider om det nu inte är jättespecifika fel och som väldigt många haft, dock har det mestadels rört sig om fläktar som borde hållt och annat, men som butik har jag oftast sagt att vi kan göra en prövning på det hela men att det kan kosta också i värsta fall beroende på vad distrubitör/tillverkare säger

2 plus 3: Aha, okej, man kan anta att de tänkt att du visste hur reklamationer går till, att du läst på i ämnet osv, det har varit lite otydlighet med andra ord, men samtidigt så hade jag bara låtit dem slänga kortet så slipper du avgiften och sen utnyttja erbjudandet
Sen så glömde jag att självklart har du ju fraktat kortet dit, men som sagt, jag är van vid de här grejerna så jag tar alltid kontakt med butiken före och frågar hur de gör, och vad det eventuellt kan kosta mig i slutändan innan jag gör det, för att just se om det är värt att driva det via en chansning:/

Jag menade inte att specifikt du hade nån "rage" utan att man mer allmänt blir pissed off när grafikkortet lägger av:)

Edit:
Kanske inet kan bjussa dig på frakten på det nya kortet tillbaka som plåster på såren också..kan ju vara en ide, då oftast så är ju frakten för swecmedlemmar ändå gratis iofs men är ändå tecken på goodwill som vore bra även om kortet du köper inte hamnar över kostnaden för fraktfritt?..fråga dem om det?
Det plus inköpspris på nytt kort, vore ju snällt om inte annat som kanske kan göra att du inte känner dig dåligt behandlad?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoAim:

Ja, det vi kan slå fast är väl att i såna här situationer så är det upp till butiken att bestämma om kostnaden är värd att ta, för att få en nöjd kund och lite bra reklam, eller om det helt enkelt är för dyrt. Om felet funnits där från början eller inte är ju mer eller mindre omöjligt att bevisa, så i slutändan får väl var och en ta ställning till om detta är acceptabelt för dom när det kommer till kritan. Själv tycker jag inte det, då handlar jag hellre hos butiker som jag har fått hjälp av i samma situation, men det är ju upp till var och en. Kan dock säga att för mig sjönk inet en del förra veckan och ännu mer nu i och med detta.

Det här är en högst subjektiv åsikt från min sida, men jag tycker inte det är tokigt att leverantören inte tar den smällen. Om större delen av grafikkortstillverkarna nu använder kondensatorer som åldras snabbt med en garantitid på bara 2 år får leverantörerna det svårt. Ska leverantörerna ta alla smällarna för att grafikkortstillverkarna vill tjäna marginaler (eller att kunderna vill ha något billigare kort)? Leverantörerna har såklart ett fritt val att bara sälja de produkter som de är beredda att hantera i serviceärenden men det är svårt när marknaden inte alltid vill ha samma saker som leverantören vill erbjuda. Man måste anpassa sig lite som leverantör efter kunderna och vill kunderna ha komponenter som har delar med kortare livslängd för att spara några kronor så tycker jag också att kunderna får ta smällen när garantitiden gått ut. Det är kundens val och ansvar tycker jag när man väljer produkter med kortgarantitid.

EDIT:
Framkom inte innan, men självfallet är det trevligt med företag som har en del goodwill vilket jag tycker återförsäljaren redan haft här med gratis undersökning. . Skriver på mobilen nu, så jag får hålla det kort

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------------
Nja, behövs inte, jag bara funderade på varför det utelämnades mera, jag brukar ta med allt från början till slut, det var bara en fundering från min sida mera:)

1:Jag har försökt mest hjälpa kunder med reklamationsärendena, faktiskt, har själv bara personligen haft ett fall på egen hand, och då var det en fläkt som stannat totalt efter ett års gång, butiken ville inte ens ta i ärendet då de menade att jag inte städat ordentligt,är ju pctekniker så städa datorerna görs mer än noga för att slippa sånt, det gick vägen pga jag hade ett pressmeddelande på att fläktarna på just det kortet hade haft väldiga problem för tusentals kunder

De jag fått göra åt kunder, alltså de har åberopat gentemot butiken där jag jobbar, har jag varit väldigt tydlig med från början att det är svårt detta, att hävda reklamation efter garantitider om det nu inte är jättespecifika fel och som väldigt många haft, dock har det mestadels rört sig om fläktar som borde hållt och annat, men som butik har jag oftast sagt att vi kan göra en prövning på det hela men att det kan kosta också i värsta fall beroende på vad distrubitör/tillverkare säger

2 plus 3: Aha, okej, man kan anta att de tänkt att du visste hur reklamationer går till, att du läst på i ämnet osv, det har varit lite otydlighet med andra ord, men samtidigt så hade jag bara låtit dem slänga kortet så slipper du avgiften och sen utnyttja erbjudandet
Sen så glömde jag att självklart har du ju fraktat kortet dit, men som sagt, jag är van vid de här grejerna så jag tar alltid kontakt med butiken före och frågar hur de gör, och vad det eventuellt kan kosta mig i slutändan innan jag gör det, för att just se om det är värt att driva det via en chansning:/

Jag menade inte att specifikt du hade nån "rage" utan att man mer allmänt blir pissed off när grafikkortet lägger av:)

Jag förstår det, mitt första inlägg hade blivit rätt så långt om jag tagit med allt från den första kontakten tills idag.
Får se hur jag tänker göra, har inte riktigt bestämt mig ännu och är fortfarande öppen för förslag.

Jag vet hur en reklamation går till, men jag är ingen expert på just grafikkort men tycker nog allt att ett grafikkort ska hålla mer än 2 år och att ett grafikfel ska gå under ett tillverkningsfel. Hade förstått om det varit någon yttre påverkan eller om jag klockat kortet, men nu har det faktiskt bara suttit i en dator från Inet för 12 000kr och använts fullt normalt, inte spelat allt för krävande spel på den burken.

Det är väl aldrig kul när ett grafikkort går sönder, men jag brukar inte bli arg förrens jag insett att jag inte kan "vinna kriget" :p. Just nu ser jag bara det här som en nyttig lärdom och jag lär mig massa och jag hoppas även andra får upp ögonen hur en reklamation kan gå till och vad man bör tänka på vid just falllet grafikkort.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej, I stycket under (i citerade inlägget) förklarar jag när den är tillämpbar.

Mitt svar gäller flera stycken. Jag hittar ändå inget i KKL som stödjer ditt resonemang.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Jag förstår det, mitt första inlägg hade blivit rätt så långt om jag tagit med allt från den första kontakten tills idag.
Får se hur jag tänker göra, har inte riktigt bestämt mig ännu och är fortfarande öppen för förslag.

Jag vet hur en reklamation går till, men jag är ingen expert på just grafikkort men tycker nog allt att ett grafikkort ska hålla mer än 2 år och att ett grafikfel ska gå under ett tillverkningsfel. Hade förstått om det varit någon yttre påverkan eller om jag klockat kortet, men nu har det faktiskt bara suttit i en dator från Inet för 12 000kr och använts fullt normalt, inte spelat allt för krävande spel på den burken.

Det är väl aldrig kul när ett grafikkort går sönder, men jag brukar inte bli arg förrens jag insett att jag inte kan "vinna kriget" :p. Just nu ser jag bara det här som en nyttig lärdom och jag lär mig massa och jag hoppas även andra får upp ögonen hur en reklamation kan gå till och vad man bör tänka på vid just falllet grafikkort.

----------------------------------
Bra tänkt iallafall:)
Men, tja, grejen med att den bara suttit i din dator utan överklockning osv, grafikfel kan nog bero på mängder saker, ett minne som givit upp osv, beviset eller att veta vad exakt är apsvårt, eller i princip omöjligt att veta vad som hänt, men, tja, jag vet inte riktigt hur jag ska göra annat än att råda dig till att ta dealen iaf:)
Det var bara mina fem cent det

Lycka till iaf, det är skönt att läsa folk som kan sakligt lägga fram sina åsikter som du gör, det hjälper dig i alla lägen:)

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det är som så ofta annars att man får vad man betalar för, det finns inga jätteproblem att tekniskt set göra elektronik som håller oerhört länge, däremot tvivlar jag på att en datorspelare vill betala för mil eller rymdspecade krestsar.
Reklamationsrätten funkar bra mot rena (uppenbara) konstruktionsfel, men det är upp till slutkunden att påvisa dem, datordelar brukar ha en avskrivningstid på 3år så det är väl den förväntade livslängden egentligen, och det blir svårt att påvisa ett konstruktionsfel efter lång tid, det är snarast spridning i kvalitet det rör sig om.
Det är tom svårt att få hjälp med trasiga spelkonsoler där är det många som drabbas av att lödningarna släpper pga lustiga lösningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

EDIT:
Framkom inte innan, men självfallet är det trevligt med företag som har en del goodwill vilket jag tycker återförsäljaren redan haft här med gratis undersökning. . Skriver på mobilen nu, så jag får hålla det kort

Du snöar in dig på det här att dom erbjöd "gratis" undersökning, jag ser det som en självklarhet eftersom dom verifiera att kortet hade det felet som jag uppgav i reklamationen, varför ska jag behöva betala då när dom valde att ta in kortet med vetenskapen att kortet kommer ha det här felet. Om inte så hade varit fallet så hade jag inte sagt något om de ville ta ut en avgift för ett fullt fungerande kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Söderbäck förstår inte riktigt hur svensk konsumenträtt fungerar.

Man förlängde reklamationstiden i KKL från två till tre år bl.a. på grund av att tillverkare inte skall kunna sälja skitprodukter som slutar fungera efter endast två år.

Det är helt irrelevant att tala om garanti i ett reklamationsärende. Garanti är ett frivilligt åtagande som en tillverkare/säljare inte behöver ha överhuvudtaget om de inte känner för det. Reklamationsrätten däremot är tvingande lagstiftning som inte ens kan avtalas bort. Man har rätt att reklamera en vara som har en defekt inom 3 år från köptillfället (om det inte är i varans natur att det inte är rimligt... t.ex. ett paket med ägg).

Det finns t.o.m. vissa produkter som domstolarna har valt att skydda långt bättre än 3 år i praxis. Det vanligaste exemplet är vitvaror som t.ex. kylskåp, där skall de hålla för normalt bruk i 10 år (domstolen har här använt 16§ och bedömt vad ett kylskåp bör klara av). Även ett grafikkorts användning faller under 16§, de skall hålla klart mer än 2 år.. och görs de med flit med sämre komponenter så att tillverkaren vet att det inte kommer att hålla så är han skyldig att meddela detta då det är av vikt för kunden. Underlåter han att meddela om det så är det att anse som fel i vara och det ger rätt att reklamera, 16§ 3st.

I fallet i fråga har det t.o.m visat sig att den ifrågavarande produkten har visat sig undermåligt tillverkad då ett flertal produkter verkar ha samma fel = ursprungsfel bevisat.

Case closed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------------

Tyvärr ser inte världen ut till kunders fördel jämnt, därför vi har konsumentlagar, tyvärr, så är de också inte de bästa och i många fall öppna för tolkningar o liknande:/
Eller kort o gott, konsumentlagarna i sverige är rätt dåliga i väldigt många fall om jag ska skriva rakt ut vad jag menar..usla i min åsikt i många avseenden och väldigt fördelaktiga/luddiga när det kommer till butiker o säljarnas del många gånger

Inte alls, det är snarare tvärtom i Sverige. Vi har väldigt fördelaktiga konsumentköplagar. Att folk sen inte vet sina rättigheter och låter sig luras av företagen är en annan sak.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Söderbäck:

De här trådarna om reklamationsrätt och innebörden av fabrikationsfel kommer upp ganska ofta i forumet.

Såhär ligger det till. Reklamationsrätten kan nyttjas om fabrikationsfel kan påvisas inom 3 år efter inköp. Inom de första 6 månaderna är det upp till leverantör att bevisa att felet inte beror på reklamationsfel och 6 månader efter inköp är det upp till köparen att bevisa fabrikationsfel. Dessa saker har redan hanterats i tråden så det är säkert inga oklarheter här.

Men, vad fabrikationsfel faktiskt innebär pratas det inte lite mycket om och denna del är viktig för att förstå sig på när reklamationsrätten är tillämpbar. Det räcker inte med "brist på bevis av yttre påverkan" för att man skall kunna hävda fabrikationsfel. Något måste ha gjorts direkt fel i tillverkningen (ja, eller transport osv.) för att detta skall gälla. Säg att tillverkaren använder fläktar eller kondensatorer till grafikkortet som har en förväntad livslängd på 2 år. Går dessa då sönder efter 2,5 år så har det inte gjorts några fel från tillverkare eller leverantör. Att valda komponenter inte garanterar 3 års livslängd är alltså inte samma sak som fabrikationsfel.
Har däremot ett överspänningsskydd glömts bort vid tillverkningen, har de glömt att montera kåpan över kylflänsen eller om fläkten är vänd åt fel håll så att produkten blir överhettad så är detta i högsta grad ett fabrikationsfel. Likaså om de glömt att ansluta HDMIporten på grafikkortet. Sedan finns det ju som tidigare nämnt fall där produktserier har haft kända fel/brister och även här skall reklamationsrätten gälla.

Alltså, fabrikationsfelsreklamationsmöjligheten är till för att skydda kunden mot direkt felkonstruerade och trasiga komponenter, men den är inte till för att skydda kunden mot något snåla komponentval där komponenterna inte är till för att hålla hela 3 år.

Nu kanske det inte är samma sak med ett grafikkort som en TV-apparat som jag jobbar med men minst en av tillverkarna (den jag jobbar med) av TV-apparaterna som vi lagar på mitt jobb har inställningen att om en komponent inne i TV-apparaten går sönder inom tre år får man anta att det är ett fabrikationsfel då kunden inte kan ha någon påverkan på interna komponenter, alla seriösa tillverkare som säljer produkter borde ha samma inställning tycker jag. Som kund kan man inte göra mer än att visa upp en trasig produkt, funkar den inte längre bör det bero på tillverkningsfel när det handlar om produkter som inte är förbrukningsvaror.

Ett grafikkort förväntas att hålla längre än två år så jag lägger mig på sidan som tycker att det borde vara ett solklart reklamationsärende.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Kan du bevisa fel, nej.
Tack och hej.
Problem?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Henkka:

Söderbäck förstår inte riktigt hur svensk konsumenträtt fungerar.

Man förlängde reklamationstiden i KKL från två till tre år bl.a. på grund av att tillverkare inte skall kunna sälja skitprodukter som slutar fungera efter endast två år.

Det är helt irrelevant att tala om garanti i ett reklamationsärende. Garanti är ett frivilligt åtagande som en tillverkare/säljare inte behöver ha överhuvudtaget om de inte känner för det. Reklamationsrätten däremot är tvingande lagstiftning som inte ens kan avtalas bort. Man har rätt att reklamera en vara som har en defekt inom 3 år från köptillfället (om det inte är i varans natur att det inte är rimligt... t.ex. ett paket med ägg).

Det finns t.o.m. vissa produkter som domstolarna har valt att skydda långt bättre än 3 år i praxis. Det vanligaste exemplet är vitvaror som t.ex. kylskåp, där skall de hålla för normalt bruk i 10 år (domstolen har här använt 16§ och bedömt vad ett kylskåp bör klara av). Även ett grafikkorts användning faller under 16§, de skall hålla klart mer än 2 år.. och görs de med flit med sämre komponenter så att tillverkaren vet att det inte kommer att hålla så är han skyldig att meddela detta då det är av vikt för kunden. Underlåter han att meddela om det så är det att anse som fel i vara och det ger rätt att reklamera, 16§ 3st.

I fallet i fråga har det t.o.m visat sig att den ifrågavarande produkten har visat sig undermåligt tillverkad då ett flertal produkter verkar ha samma fel = ursprungsfel bevisat.

Case closed.

Du verkar begripa en hel del om det här. Kylskåpen är ju ett ganska talande argument mot det jag säger om de använt en förlängd form av reklamationsrätten. Dessutom är du en baddare på att formulera det du vill ha sagt ;).

Men jag får inte ihop det om det skulle gälla alla varor (undantaget förbrukningsvaror). En betydande del av allt som säljs varje dag är verkligen inte gjort för att hålla i minst 3 år. Allt ifrån pepparkvarnar, smörknivar, mackens "strandkit" och plånböcker till trädgårdsverktyg som sekatörer, krattor och byggredskap som borrmaskiner i de lägre prisklasserna är direkt undermåliga i så fall (för att inte tala om skruvdragarna som säljs för ca 50 spänn). Jag skulle till och med vilja säga att stora (om inte större) delen av flera butikskedjors hela sortiment har en förväntad kortare livslängd än tre år. Biltema, jula, teknikmagasinet med flera tänker jag främst på.
Jag kan dra exempel här till oändligheten, men det räcker säkert där.
Hade reklamationsrätten varit uppdelad i produkt eller/och priskategorier så hade jag varit med på att ett grafikkort eller en TV borde hålla mer än 2 år, men när reklamationsrätten sträcker sig över alla ovan nämnda varor så ser jag inte logiken i att man skall kunna returnera vad som helst som inte fungerar efter över 2 års användning. Är det verkligen tanken?

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Testpilot
Skrivet av StabTheDrama:

Kan du bevisa fel, nej.
Tack och hej.
Problem?

Grafikfel vid belastning är ett ganska tydligt bevis på att grafikkortet är sönder, mer bevis än det ska man inte behöva. Det finns inga krav eller rimlighet på att konsumenter ska felsöka elektronik på komponentnivå.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Grafikfel vid belastning är ett ganska tydligt bevis på att grafikkortet är sönder, mer bevis än det ska man inte behöva. Det finns inga krav eller rimlighet på att konsumenter ska felsöka elektronik på komponentnivå.

Helt korrekt, felsökningen ligger alltid på försäljaren då slutkund inte har teknisk kompetens i de flesta fall. Sen ligger felsökning och analys i tillverkarens intresse för att mäta kvalitetsutfall etc.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Sluta spekulera, ring ARN!!!

Berätta gärna vad han/hon tycker i frågan.

Permalänk
Medlem

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen.

Reklamera alltid så snart som möjligt för att vara säker på att inte gå miste om dina rättigheter.
Under de första SEX månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått MER än SEX månader efter köpet är det DU som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Om varan är felaktig finns det ett antal alternativ som du kan ha rätt till enligt konsumentköplagen. Du kan

kräva att felet rättas till
kräva omleverans av en ny, felfri vara
få prisavdrag
få ersättning för reparation
häva köpet och få pengar tillbaka
hålla inne betalning
få skadestånd

Allt detta snack påminner mig om denna "dokumentär" The lightbulb conspiracy.. ni kan titta på den hära http://www.youtube.com/watch?v=v0vw4yX9AZY

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: 32" QD-OLED Samsung G80SD + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

En annan sak jag undrar.

Om man läser de mail som TS fått från inet så verkar det ju som TS gått med problemet en längre tid innan han anmälde.

Om det nu är så och man ska gå efter lagbokens alla punkter så blir ju reklamation då verkningslös då kund måste rapportera fel inom 2 månader från att felet upptäktes (kan ha fel på tiden där i mellan) för att få nyttja reklamationsrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dale68:

Sluta spekulera, ring ARN!!!

Berätta gärna vad han/hon tycker i frågan.

Hoppas TS får tag på någon vettig där då, själv har jag mest dåliga erfarenheter ang kunskapsnivån gällande folk på ARN.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden enligt lagen.

Reklamera alltid så snart som möjligt för att vara säker på att inte gå miste om dina rättigheter.
Under de första SEX månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått MER än SEX månader efter köpet är det DU som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Om varan är felaktig finns det ett antal alternativ som du kan ha rätt till enligt konsumentköplagen. Du kan

kräva att felet rättas till
kräva omleverans av en ny, felfri vara
få prisavdrag
få ersättning för reparation
häva köpet och få pengar tillbaka
hålla inne betalning
få skadestånd

Allt detta snack påminner mig om denna "dokumentär" The lightbulb conspiracy.. ni kan titta på den hära http://www.youtube.com/watch?v=v0vw4yX9AZY

Detta måste vara det mest onödiga inlägget i tråden (bortsett från mitt), jag tror de som är aktiva i denna diskussionen kan den texten utantill vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

En annan sak jag undrar.

Om man läser de mail som TS fått från inet så verkar det ju som TS gått med problemet en längre tid innan han anmälde.

Om det nu är så och man ska gå efter lagbokens alla punkter så blir ju reklamation då verkningslös då kund måste rapportera fel inom 2 månader från att felet upptäktes (kan ha fel på tiden där i mellan) för att få nyttja reklamationsrätten.

Reflekterade också över detta. Kan det vara så att TS både haft, och sagt till Inet att grafikkfelen funnits en längre tid så finns det inget mer att diskutera.

Om fallet inte är så, så står jag givetvis på TS sida.

Permalänk
Avstängd

Det är fabrikationsfel du kan ta upp till 3 år, dvs att det sitter en fel-löd kondensator eller en spricka som kan bevisas att.. ja ni fattar. Men om den har blivit utsliten efter garanti gått ut så går det inte. Garantin gäller 2 år på din produkt. Den ska garantera att din produkt fungerar i 2 år på en normalt användande. Men efter det 2:e året går det bara att reklamera om det är fabrikations fel. Dock svårt att utreda i vissa fall. Om det inte går, ja då kan du inte reklamera.

Grafikkortet är trasigt efter 2 år, troliga orsaken är utslitning. I över 2 år så har värme och volt gort att det har degraderats. Då kan du inte reklamera.

Saker slits. Om du vill att dom ska undersöka fabrikationsfel, så visst. Då får du betala frakten som inet skrev. Men tro inte att du får nytt kort bara för att det är trasigt. Om du haft garanti kvar, sure en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Det är fabrikationsfel du kan ta upp till 3 år, dvs att det sitter en fel-löd kondensator eller en spricka som kan bevisas att.. ja ni fattar. Men om den har blivit utsliten efter garanti gått ut så går det inte. Garantin gäller 2 år på din produkt. Den ska garantera att din produkt fungerar i 2 år på en normalt användande. Men efter det 2:e året går det bara att reklamera om det är fabrikations fel. Dock svårt att utreda i vissa fall. Om det inte går, ja då kan du inte reklamera.

Grafikkortet är trasigt efter 2 år, troliga orsaken är utslitning. I över 2 år så har värme och volt gort att det har degraderats. Då kan du inte reklamera.

Saker slits. Om du vill att dom ska undersöka fabrikationsfel, så visst. Då får du betala frakten som inet skrev. Men tro inte att du får nytt kort bara för att det är trasigt. Om du haft garanti kvar, sure en annan femma.

Helt absurt att du tycker att det är rimligt att ett grafikkort "slits" på en så kort tid som två år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pingen:

Helt absurt att du tycker att det är rimligt att ett grafikkort "slits" på en så kort tid som två år.

Rimligt och rimligt. Min Bosch batteri dammsugare har batterierna gett sig på(dammsuger i 10sec), strax efter garantin gick ut. Tråkigt som attans men jag hittar inget fabrikationsfel på den, utan en utslitning (batterierna i detta fall) så jag kan inget göra åt saken. Den ska till tippen nu. Hade jag hittat ett halvt batteri, eller saknades ett batteri utav dom 10st som fanns under skalet på den. Så hade jag reklamerat den och förmodligen fått en ny.

Men till sakfrågan, jag tycker att hans grafikkort skulle ha fungerat mkt längre en så. Man man kan aldrig garantera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

En annan sak jag undrar.

Skrivet av Pingen:

Reflekterade också över detta. Kan det vara så att TS både haft, och sagt till Inet att grafikkfelen funnits en längre tid så finns det inget mer att diskutera.

Om fallet inte är så, så står jag givetvis på TS sida.

Om ni läst alla mina inlägg i tråden så har det framkommit tydligt att jag självklart skicka in grafikkortet direkt när jag upptäckte felet, varför skulle jag vilja sitta på ett grafikkort där man inte ens kan komma in till Windows :S?

Visa signatur