Permalänk
Medlem

Vad ska man välja för nForce2 kort?

Hej!
Jag har kollat på Asus A7N8X och Chaintech 7njs ZENITH.
Men vilket ska man välja?
Jag har hört att asus inte har så lång livslängd på sina moderkort i och med bios uppgradering.
Men chaintech känner jag inte till så bra....

Jag har kollat på detta test och där ligger dessa moderkort ungefär lika:
http://www.ocworkbench.com/2002/chaintech/7njs/7njsp1.htm
ni kan ju kolla på det...

Chaintechs moderkort har ju en massa extra saker så som tex. :
runda kablar
front panel med firewire, usb, line-in, line-out och en display som visar temp. på cpu'n

nån som kan hjälpa mig?

Visa signatur

eraezer's computer:
| Abit NF7-S v2.0 | AMD Athlon XP2800+ | 2*TwinMos PC3200 512Mb 2 | GeForce 6800 Ultra 256Mb | 2*Maxtor 160Gb | M-Audio Audiophile 192 |

Permalänk
Medlem

Vill också veta.

eraezer!! Vilken övrig hårdvara tänker du köra??

Visa signatur

Who is DasIch?

Permalänk

Jag köper ett Asus A7N8X från komplett.

Har en 2400+

Permalänk
Medlem

Det övriga som jag har tänkt köpa är:
cpu: XP2000+
minne: (nForce2) 2x256Mb (KT400) 1x512Mb, osv. vilket jag köper så blir det ddr400
hdd: tänkte köpa western digital 80 Gb men 8Mb cache, men eftersom den steg i pris med nästan 1k kr så blir det nog Maxtor DiamondMax Plus 9 80Gb.
Grafik kort: Jag kommer nog att köpa ett beg. Radeon 8500 av en bekant, men det e fortfarande osäkert.
det kanske blir ett geforce 4

sen blir det lite extra saker som jag nog inte tror påverkar moderkorts valet, som mus å liknande..

btw tack för all hjälp!

Visa signatur

eraezer's computer:
| Abit NF7-S v2.0 | AMD Athlon XP2800+ | 2*TwinMos PC3200 512Mb 2 | GeForce 6800 Ultra 256Mb | 2*Maxtor 160Gb | M-Audio Audiophile 192 |

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]
hdd: tänkte köpa western digital 80 Gb men 8Mb cache, men eftersom den steg i pris med nästan 1k kr så blir det nog Maxtor DiamondMax Plus 9 80Gb.

btw tack för all hjälp! [/B]

eeeh? priset höjdes med 1 kr så du då väljer du att köpa en sämre hd istället? lol....

Covante

Permalänk
Medlem

på komplett steg den från 1295 till 1995:- vilket e en rätt kraftig pris höjning på under en månad...

Visa signatur

eraezer's computer:
| Abit NF7-S v2.0 | AMD Athlon XP2800+ | 2*TwinMos PC3200 512Mb 2 | GeForce 6800 Ultra 256Mb | 2*Maxtor 160Gb | M-Audio Audiophile 192 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Covante

eeeh? priset höjdes med 1 kr så du då väljer du att köpa en sämre hd istället? lol....

Covante

1k kr = 1000kr

Permalänk
Medlem

Vet nån när Chaintech släpper 7njs ZENITH i sverige?

Visa signatur

eraezer's computer:
| Abit NF7-S v2.0 | AMD Athlon XP2800+ | 2*TwinMos PC3200 512Mb 2 | GeForce 6800 Ultra 256Mb | 2*Maxtor 160Gb | M-Audio Audiophile 192 |

Permalänk
Medlem

vet nån var man kan köpa chaintechs nforce2 kort????????

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eraezer
på komplett steg den från 1295 till 1995:- vilket e en rätt kraftig pris höjning på under en månad...

Ehh...är du snurrig eller? Det är 120Gb som kostar 1995:- som veckans erbjudande vilket är ett bra pris. WD 80Gb s.e kostar 1493:- på Komplett för tillfället men dom brukar ha den billigare lite då och då.
Mitt råd är att du köper 120 gigaren direkt.

Visa signatur

- Det var tamejtusan det vackraste jag hört sen jag konfirmerades! Vill du ha ett fikon?

Permalänk
Medlem

k
då måste jag ha sett fel
tack!
men när och var kan man köpa chaintechs nForce2 kort?

Visa signatur

eraezer's computer:
| Abit NF7-S v2.0 | AMD Athlon XP2800+ | 2*TwinMos PC3200 512Mb 2 | GeForce 6800 Ultra 256Mb | 2*Maxtor 160Gb | M-Audio Audiophile 192 |

Permalänk
Medlem

jag har mailat både datorbutiken och komplett och frågat om dom kommer att få in chaintechs 7njs ZENITH (nForce2).
datorbutiken har ju ett chaintech moderkort så dom borde ju få in det...

Visa signatur

eraezer's computer:
| Abit NF7-S v2.0 | AMD Athlon XP2800+ | 2*TwinMos PC3200 512Mb 2 | GeForce 6800 Ultra 256Mb | 2*Maxtor 160Gb | M-Audio Audiophile 192 |

Permalänk
Medlem

Men om man handlar ett ASUS A7N8X bör man väl handla två stycken ram minnen eller? Läste på tomshardware att det skulle göra en stor skillnad... Där finns förresten ett test med ett par nForce kort. Förresten, någon som hört om Epox Nforce kort ska vara någe bra????

Permalänk
Medlem

jag har kollat på chaintech's hemsida och sett några återförsäljare:
http://www.kronandata.se/
och http://www.rotakorn.se/ har nForce2 kortet från chaintech!!!!!
men dom verkar inte vara några återförsäljare :-/

Visa signatur

eraezer's computer:
| Abit NF7-S v2.0 | AMD Athlon XP2800+ | 2*TwinMos PC3200 512Mb 2 | GeForce 6800 Ultra 256Mb | 2*Maxtor 160Gb | M-Audio Audiophile 192 |

Permalänk
Medlem

Yoghurt, om man kör 2st moduler så får man dubbla hastigheten i och med dual ddr

Visa signatur

eraezer's computer:
| Abit NF7-S v2.0 | AMD Athlon XP2800+ | 2*TwinMos PC3200 512Mb 2 | GeForce 6800 Ultra 256Mb | 2*Maxtor 160Gb | M-Audio Audiophile 192 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eraezer
Yoghurt, om man kör 2st moduler så får man dubbla hastigheten i och med dual ddr

Så det ska man satsa på alltså?? Köpa två 256or....

Permalänk
Medlem

Om du ska använda den interna grafiken tjänar du mycket på dubbla minnen men i övrigt är nog inte skillnaden särskilt stor men om du ändå ska köpa nya minnen så köp 2 stickor till NForce2.

De har testat 3 st nforce2 kort på Tom's Hardware. Asus, Chaintek och Leadtek. Där kan man kolla lite benchmarks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Om du ska använda den interna grafiken tjänar du mycket på dubbla minnen men i övrigt är nog inte skillnaden särskilt stor men om du ändå ska köpa nya minnen så köp 2 stickor till NForce2.

De har testat 3 st nforce2 kort på Tom's Hardware. Asus, Chaintek och Leadtek. Där kan man kolla lite benchmarks.

Har läst testerna.. Å jaghade inte tänkt att köra interngrafik... Men nya minnen ska jag ju handla.. Men kan man köra två dubbla 256or å sen om man vill bygga ut mer stoppa i en 256 till???

Permalänk
Medlem

Är det någon vits att köpa 400 mhz minnen om bussen bara går på 166 (och ddrminnena förstås på 333)... de där extra 66 megaherzen kan väl ändå inte användas av processorn eller?!

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olmen
Är det någon vits att köpa 400 mhz minnen om bussen bara går på 166 (och ddrminnena förstås på 333)... de där extra 66 megaherzen kan väl ändå inte användas av processorn eller?!

Om du köper 400mhz minnen kan du ju alltid köra fsb 200+ för att få ut max.

Permalänk
Medlem

Jag skulle då välja Chaintech 7NJS ZENITH... men vänta killen tills alla "barn sjukdomar" är borta

Man ska helst inte handla första Revisionen =/... dom brukar vara lite små skumma =(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pansar.polle

Om du köper 400mhz minnen kan du ju alltid köra fsb 200+ för att få ut max.

Hur kan du köra FSB 200 om processorns FSB är 166?! Förklara för mig... det verkar som om jag missat nåt

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

dom har olika fsb, det e en fsb för minnet och en för cpu'n.

Visa signatur

eraezer's computer:
| Abit NF7-S v2.0 | AMD Athlon XP2800+ | 2*TwinMos PC3200 512Mb 2 | GeForce 6800 Ultra 256Mb | 2*Maxtor 160Gb | M-Audio Audiophile 192 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GooGeL
Jag skulle då välja Chaintech 7NJS ZENITH... men vänta killen tills alla "barn sjukdomar" är borta

Man ska helst inte handla första Revisionen =/... dom brukar vara lite små skumma =(

jag skulle då inte rekomendera chaintech för det har ett C cmedia audio chip istället för soundstorm = kasst.. högre cpu usage och sämre ljud.

dessutom så har det bara ett nic

blir ett asus a7n8x deluxe för min del

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk

Med lite tur får jag mitt Asus A7N8X imorgon. Med lite otur först i övermorgon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GooGeL
Jag skulle då välja Chaintech 7NJS ZENITH... men vänta killen tills alla "barn sjukdomar" är borta

Man ska helst inte handla första Revisionen =/... dom brukar vara lite små skumma =(

men hur lång tid brukar det ta innan "barn sjukdomarna" e borta?

Visa signatur

eraezer's computer:
| Abit NF7-S v2.0 | AMD Athlon XP2800+ | 2*TwinMos PC3200 512Mb 2 | GeForce 6800 Ultra 256Mb | 2*Maxtor 160Gb | M-Audio Audiophile 192 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamma^ray

jag skulle då inte rekomendera chaintech för det har ett C cmedia audio chip istället för soundstorm = kasst.. högre cpu usage och sämre ljud.

dessutom så har det bara ett nic

blir ett asus a7n8x deluxe för min del

men om du skulle köpa ett sepparat ljudkort, vilket mobo skulle du då välja??

Visa signatur

eraezer's computer:
| Abit NF7-S v2.0 | AMD Athlon XP2800+ | 2*TwinMos PC3200 512Mb 2 | GeForce 6800 Ultra 256Mb | 2*Maxtor 160Gb | M-Audio Audiophile 192 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa Chaintech om jag var ute efter ett nForce2-kort, Asus eller EpoX står högst på min lista om jag letar efter kort just pga att deras kort har väldigt få "barnsjukdomar" och väldigt bra livslängd på korten (med tanke på BIOS-uppgraderingar) jämfört med Chaintech t.ex.
Chaintech har kort livslängd på sina kort, inte är dom snabba på att få ut nya BIOS inte.. det är inga överklockarkort dom gör iaf.. Deras Apogee baserat på KT333 är ju katastrofdåligt, och det är inte första gången det händer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eraezer

men om du skulle köpa ett sepparat ljudkort, vilket mobo skulle du då välja??

ser ingen anledning alls till att köpa ett separat ljudkort.

dock ifall man redan har ett dyrt audigy så kanske jag skulle köpa ett moderkort utan ljud men troligtvis så skulle jag sälja audigy och köpa ett nforce med soundstorm.

nforce ljudet klarar av dolby digital i realtime det gör INTE audigy korten.

men om jag va tvungen att välja ett utan ljud skulle jag kolla på abit, asus, eller epox.

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

vänta på att "barn sjukdomarna" är över och epox släpper sina riktiga nforce2 kort istället.4 kanalers raid är inget att leka med=)frågan är dock vad dessa kommer kosta,men mitt råd är att vänta lite...

Visa signatur

Mobo EpoX8K5A3+-Prolle Amd XP2200+-Minne 512ddr ram pc3500-Graffe PoV gforce4 ti4200 128mb XP-SnuS ***EttaN***