Kan inte ominstallera Windows 10

Permalänk

Kan inte ominstallera Windows 10

Hej!

Jag köpte en bärbar dator på loppis. Det visade sig att den förre ägaren inte hade rensat datorn och den var också lösenordsskyddad. Jag försökte då att installera om datorn under omstart. Jag kom fram till menyn där jag kunde välja att göra en ren ominstallation. När jag valt det alternativet så mörknar skärmen något och sen blir den svart. Efter det händer inget. Jag har provat att gå iväg och komma tillbaka efter flera timmar men inget har hänt.

Finns det något annat sätt att installera om windows 10?

Permalänk
Medlem

Laddat den?

Permalänk
Permalänk
Medlem

När du säger "installera om datorn under omstart" vad menar du mer exakt? har du bootat till ett usb-minne med installationsmedia på? eller är det någon feature i windows?

Permalänk

Tippar att han troligen bootar upp oem återställningspartitionen och försöker återställa med den vilket troligen inte kommer hjälpa mot kontot reggat till datorn.

Och troligen är batteriet slut därför skärmen slocknade.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

om du inte redan har gjort det här så.

nr1 koppla in strömkabeln till datorn och låt den sitta i.
nr2 kopplat in USB med windows installation
nr3 när du startar datorn gå in i bios brukar vara F2/F8/F10/del som är knappen direkt vid start av datorn.
nr4 välj i bios att bot prioritet ska vara nr1 från USB och sedan (save/exit)
Då bör du komma in i den riktiga windows installationen.

Permalänk

Hej!
Ursäkta sent svar och att jag varit otydlig.

Skrivet av Sinery:

Laddat den?

Jag har alltid haft i strömsladden när jag använt datorn. Försökte en gång till nu utan batteriet i men med strömsladd. Samma sak.

Skrivet av Gorgonzola:

När du säger "installera om datorn under omstart" vad menar du mer exakt? har du bootat till ett usb-minne med installationsmedia på? eller är det någon feature i windows?

Jag använder en metod där jag håller ner shift-tangenten under start. Vid inloggningsskärmen så väljer jag starta om med shift-tangenten nedtryckt.

Under omstart trycker jag flera gånger på shift-tangenten tills jag kommer till en meny med blå bakgrund och vit text. Det verkar vara Windows egna verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caravaggio:

Hej!
Ursäkta sent svar och att jag varit otydlig.

Jag har alltid haft i strömsladden när jag använt datorn. Försökte en gång till nu utan batteriet i men med strömsladd. Samma sak.

Jag använder en metod där jag håller ner shift-tangenten under start. Vid inloggningsskärmen så väljer jag starta om med shift-tangenten nedtryckt.

Under omstart trycker jag flera gånger på shift-tangenten tills jag kommer till en meny med blå bakgrund och vit text. Det verkar vara Windows egna verktyg.

Som andra tidigare skrivit så behöver du ett usb-minne med installationsmedia på, det verkar vara något problem med det Windows du har installerat nu

Permalänk
Skrivet av Caravaggio:

Jag använder en metod där jag håller ner shift-tangenten under start. Vid inloggningsskärmen så väljer jag starta om med shift-tangenten nedtryckt.

Under omstart trycker jag flera gånger på shift-tangenten tills jag kommer till en meny med blå bakgrund och vit text. Det verkar vara Windows egna verktyg.

aka systemåterställningsmenyn altså.

som andra sagt ta en tom usbpinne och tillverkar ett installationsmedia med microsofts verktyg och boota upp installationen från den.

win10
https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=2265055

win11
https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2156295

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows