Reklamationsrätt eller ej? (gällandes grafikkort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Fabrikationsfel eller inte, bevisbördan ligger fortfarande inte på slutkonsument. Så länge inte Inet kommer med argument om att han har förstört kortet själv, då måste slutkonsumenten bevisa sin oskuld om det har gått över 6 månader. Men vilken smart affärskedja vill riskera att stöta sig med sina kunder?

Hurvida sen Inet kan reklamera mot tillverkaren är en helt annan femma och där kan mycket väl ditt argument hålla.

Dessa frågor är otroligt vanliga inom tillverkande industri så det är absolut inget unikt, vad det handlar om är att slutkonsumenten ska skyddas mot stora kostander pga kvalitetsbrist eller fabrikationsfel eller vad du nu vill kalla det,
Alla dessa regler och förhållningssätt är till för att kvaliteten ska öka och att det ska finnas nöjda slutkunder och att företagen ska tjäna pengar.

Yrke behöver jag inte byta för övrigt trivs rätt bra där jag är:)

Bevisbördan ligger visst på konsumenten efter 6 mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Som tidigare har nämnts om konsumentköplagen:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Jag förmodar att vi kan komma överens om att med all rätt kan vänta sig att ett grafikkort ska hålla mer än två år, och med tanke på det är det alltså per definition fel på varan. Ursprungsfel, bevisbörda med mera har inget med ovan nämnda stycke att göra. Inet får alltså ansvaret att bevisa att du har orsakat felet genom onormal användning, eftersom det redan är fel på varan per definition.

Man kan förvänta sig att det skall hålla, men det finns ingen lag eller regel som säger att det måste hålla 2 år. Det är fel på varan men att hävda ursprungsfel går inte. Saker kan faktiskt gå sönder om man har otur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoilBleed:

Jag tycker att DU har gjort Inet en tjänst genom att ta reda på vad som är fel och bara skicka in grafikkortet.
Kort sagt, du köpte en dator som efter två och ett halvt år inte fungerar, såklart att det ska gå på reklamationen! Folk verkar ha snöat in på en datorkomponent.

Så du tror att 2 års garanti är 3 års garanti eller vad dillar du om nu?=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Bevisbördan ligger visst på konsumenten efter 6 mån

Vid tvist ja, dock ska argumentering gälla mellan båda parter för att detta ska vara tillämpligt.

Tänk efter lite, hur ska en "dum" konsument kunna hitta komponentfel eller fabrikationsavvikelser på en produkt han/hon inte själv har konstruerat? Jag tror t.ex inte att min mormor skulle kunna se om en kondensator på ett styrkort fungerar eller ej.
Allting är ju en tolkningsfråga och vi kan träta i detta i all oändlighet. Vissa företag tolkar det si, andra så.
Det enda jag vet är att sköter företagen sina kort väl så genererar väl hanterade reklamationer mer försäljning till 100%.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Man kan förvänta sig att det skall hålla, men det finns ingen lag eller regel som säger att det måste hålla 2 år. Det är fel på varan men att hävda ursprungsfel går inte. Saker kan faktiskt gå sönder om man har otur.

Och om saken går sönder inom orimlig tid anser du då inte att konsumenten har rätt till en produktanalys för att fastslå felorsak? Tror du Volvos underleverantörer säger "Äh shit happends" ifall deras komponenter går sönder hela tiden men ligger precis utanför garantitiden?

Skulle inte tro det va...

Man måste se logiskt och rimligt på sådana saker!

Visa signatur

Numera NUC + TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Om du läser det hänvisade stycket är det exakt vad det innebär. Eftersom man kan förvänta sig att det håller mer än 2 år är det fel på varan. För att förtydliga: fel på varan (ur en juridisk synpunkt) innebär samma sak som ursprungsfel - du har samma rättigheter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shamzin:

Och om saken går sönder inom orimlig tid anser du då inte att konsumenten har rätt till en produktanalys för att fastslå felorsak? Tror du Volvos underleverantörer säger "Äh shit happends" ifall deras komponenter går sönder hela tiden men ligger precis utanför garantitiden?

Det finns olika kvalitet. Vissa cyklar på biltema brakar ju ihop vid normalt användade långt innan 1 års garanti gått ut. Och andra cyklar håller 5 år EFTER garanti tiden gått ut. Visst jag får nya delar/reperation eller utbytt cykel på biltema. Men det finns ingen lag som säger att man MÅSTE bygga med kvalitet(om det inte har kvalitets krav på sig och speciella normer). Elektronik är ju ALLMÄNT känt för att pajja strax efter garanti tiden. Inget man kan göra åt det om det inte är fabrikationsfel(där igen lol). Andra märken kör skit bra elektronik prdukter som håller 10 år efter garanti tiden. Men även dessa märken kan pajja strax efter garanti tiden och det är inget konstigt med det eller hur?

Och du, vi snackar grafikkort här och inte bilar. Som har andra normer, regler och saker som jag inte kan utala mig om (för jag vet mindre). Men detta har med säkerhet och sånt att göra. Kan tro att bildelar och reservdelar har ett kvalitets test krav dom måste uppfylla. Men några sådana har jag alldrig sett gällande grafikkort mer en att det finns garanti tid. Dock kan jag hålla med om att det skulle gå dåligt för volvo om deras grejjer pajjade strax efter garantin. Om bilarna var farliga att köra pga dåliga kvaliten så skulle dom inte va tillåtna att framföras på allmän väg.
Men sådana bildelar som inte har sådana kvalitets krav, går ju sönder nästan direkt (*host* biltemas ). Kvaliten skiljer enormt ibland mellan bildelar. Jag vet av egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Och med logik och rimlighet menar du att alla varor som går sönder inom 3 år ska ersättas med ett leende av återförsäljaren/distributören/tillverkaren?
Hur tror du det kommer påverka tillverkningsindustrin och samhällsekonomi i övrigt?

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kern:

Och med logik och rimlighet menar du att alla varor som går sönder inom 3 år ska ersättas med ett leende av återförsäljaren/distributören/tillverkaren?
Hur tror du det kommer påverka tillverkningsindustrin och samhällsekonomi i övrigt?

Denna snubben är proffs inom ämnet. Han sa ju det själv. Han gemför bilar och grafikkort och menar att det är samma krav och sånt mellan dom(ialf med hans liknelse så lät det som så).

update: Jag ber om ursäkt för det jag skrev. Jag har ingen mer lust att debatera om detta. Jag tror knappast han får kortet utbytt hur mkt ni debaterar om ämnet. Drar mig ur. Tjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Det finns olika kvalitet. Vissa cyklar på biltema brakar ju ihop vid normalt användade långt innan 1 års garanti gått ut. Och andra cyklar håller 5 år EFTER garanti tiden gått ut. Visst jag får nya delar/reperation eller utbytt cykel på biltema. Men det finns ingen lag som säger att man MÅSTE bygga med kvalitet. Elektronik är ju ALLMÄNT känt för att pajja strax efter garanti tiden. Inget man kan göra åt det om det inte är fabrikationsfel(där igen lol). Andra märken kör skit bra elektronik prdukter som håller 10 år efter garanti tiden. Men även dessa märken kan pajja strax efter garanti tiden och det är inget konstigt med det eller hur?

Och du, vi snackar grafikkort här och inte bilar. Som har andra normer, regler och saker som jag inte kan utala mig om (för jag vet mindre). Men detta har med säkerhet och sånt att göra. Kan tro att bildelar och reservdelar har ett kvalitets test krav dom måste uppfylla. Men några sådana har jag alldrig sett gällande grafikkort mer en att det finns garanti tid.

Men sådana bildelar som inte har sådana kvalitets krav, går ju sönder nästan direkt (*host* biltemas ). Kvaliten skiljer enormt ibland mellan bildelar. Jag vet av egen erfarenhet.

Ok vi börjar såhär:

1. Vad som är allmänt kännt inom elektronikvärlden kan vi vara överrens om att ha olika åsikter om.

2. Man måste se till vad som är rimligt, om en kund till företagen jag jobbar på hade skickat in en produkt som var 6 månader utanför garantitiden (självklart efter godkännande om att ta emot reklamationen trots garantitiden) Så hade jag väl för f*n sett till att slutföra ärendet ordentligt. Hurvida kunden köper kvalitetssaker låter jag vara osagt då det är ett evigt vågspel som har avhandlats flitigt tidigare i tråden.

3. Jo det är jävligt konstigt i mina ögon om produkten ryker sönder strax efter garantitidens utgång, och jag har alltid hävdat det mot butiken just av den anledningen.

4. Tror du inte garantitider på alla produkter sätts med anledning av utfallet hos kvalitetstester, utfallsprover och benchmarks? Kom igen...

5 Saxat från konsumentverket
Konsumentköplagen gäller alltid
Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet(Om varan har en dålig kondensator som inte uppfyller normal livslängd anser inte du det som om felet har varit där från början?). Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.
Ser man till det fetstilta anses det iallafall i den bransch jag verkar som standard att man tar tillbaka produkten och kontrollerar vad som var fel (både för att hjälpa kunden och för att bevaka sitt eget kvalitetsutfall), vid fel som är orsakat av kunden eller om produkten är felfri tas en undersökningsavgift ut och reklamationen godkänns inte.

Skrivet av Kern:

Självklart inte, se mina kommentarer tidigare i tråden.
Det jag menar är att tillverkaren och distributören borde hålla koll på sina reklamationer och godkänna det som borde godkännas och inte dra allt över en kant.
Om du tror att jag menar så har du kanske inte läst mina tidigare inlägg?

Skrivet av silicon111:

Denna snubben är proffs inom ämnet. Han sa ju det själv. Han gemför bilar och grafikkort och menar att det är samma krav och sånt mellan dom(ialf med hans liknelse så lät det som så).

Eftersom det är mitt yrke att arbeta med just kvalitet drar jag paralleller till den industri med just bäst kvalitet i världen, är det inte det som alla strävar mot?

Visa signatur

Numera NUC + TV

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shamzin:

Ok vi börjar såhär:

1. Vad som är allmänt kännt inom elektronikvärlden kan vi vara överrens om att ha olika åsikter om.

2. Man måste se till vad som är rimligt, om en kund till företagen jag jobbar på hade skickat in en produkt som var 6 månader utanför garantitiden (självklart efter godkännande om att ta emot reklamationen trots garantitiden) Så hade jag väl för f*n sett till att slutföra ärendet ordentligt. Hurvida kunden köper kvalitetssaker låter jag vara osagt då det är ett evigt vågspel som har avhandlats flitigt tidigare i tråden.

3. Jo det är jävligt konstigt i mina ögon om produkten ryker sönder strax efter garantitidens utgång, och jag har alltid hävdat det mot butiken just av den anledningen.

4. Tror du inte garantitider på alla produkter sätts med anledning av utfallet hos kvalitetstester, utfallsprover och benchmarks? Kom igen...

5 Saxat från konsumentverket
Konsumentköplagen gäller alltid
Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet(Om varan har en dålig kondensator som inte uppfyller normal livslängd anser inte du det som om felet har varit där från början?). Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.
Ser man till det fetstilta anses det iallafall i den bransch jag verkar som standard att man tar tillbaka produkten och kontrollerar vad som var fel (både för att hjälpa kunden och för att bevaka sitt eget kvalitetsutfall), vid fel som är orsakat av kunden eller om produkten är felfri tas en undersökningsavgift ut och reklamationen godkänns inte.

Självklart inte, se mina kommentarer tidigare i tråden.
Det jag menar är att tillverkaren och distributören borde hålla koll på sina reklamationer och godkänna det som borde godkännas och inte dra allt över en kant.
Om du tror att jag menar så har du kanske inte läst mina tidigare inlägg?

Eftersom det är mitt yrke att arbeta med just kvalitet drar jag paralleller till den industri med just bäst kvalitet i världen, är det inte det som alla strävar mot?

"4. Tror du inte garantitider på alla produkter sätts med anledning av utfallet hos kvalitetstester, utfallsprover och benchmarks? Kom igen... "
Mja, garanti har satts för att stärka kvaliten inom lika produkter(visst). Alla har inte samma garanti tid eller krav och sånt. Det gör så att det sätter press på tillverkaren och dom gräver sin egna grav om dom får byta ut tex 99% av sina produkter om 99% av dom havererar inom garanti tiden, sen finns det vissa andra områden där reserv-bildelar har andra krav och regler en vad ett grafikkort har tex (där dom MÅSTE uppfylla krav/kvalitet). Och hissar,tandpetarer och kryckor har andra regler och krav. (ja du fattar). Men dom måste absolut inte göra produkter som håller deras garanti tid ut(om inga andra krav ställs). Jag har bytt massor med produkter som failat inom garanti tiden.

"Om varan har en dålig kondensator som inte uppfyller normal livslängd anser inte du det som om felet har varit där från början?"
Låter som ett fabrikationsfel. Eller inte, svårt fall jag kan inte riktigt utala mig om det. En elektronik firma skulle säkert neka om garantin gått ut. Pga alla möjliga orsaker, kanske volt spik? Det är ju inte kondensatorns fel att det vart en volt spik i nätet. Kanske en gammal ESD skada. Ja du fattar, det är svårt att utreda så i praktiken så blir det nog ett nej.

"Ser man till det fetstilta anses det iallafall i den bransch jag verkar som standard att man tar tillbaka produkten och kontrollerar vad som var fel (både för att hjälpa kunden och för att bevaka sitt eget kvalitetsutfall), vid fel som är orsakat av kunden eller om produkten är felfri tas en undersökningsavgift ut och reklamationen godkänns inte"
Låter rätt, och blir det en tvist så kunden inte accepterar detta har då kunden/konsumenten bevis bördan eller hur?

Permalänk
Medlem

I en dator omfattas ej rörliga delar av reklammationsrätten då det är en s.k "slitskada"/"förbrukningsvara", på en dator te.x kan du få igenom både andra och tredjeårsreklammationer på ram-minnen, moderkort, osv. Dvs de som ej har en rörlig del i sig.

märk väl också att företaget (inet) oftast hänvisar till produkttillverkarens regler. Alla har olika! Apple är ju ett skräckexempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Självklart kan man inte lagstifta bort att saker går sönder. Men däremot kan man kan lagstifta om det ansvar som åligger en säljare ifall en vara går sönder inom tre år, vilket man också gjort. Du känner säkert till konsumentköplagen? Om inte så läs den, och gärna 16 § så ska du se att ditt påstående saknar bärighet.

Skrivet av silicon111:

Och du, vi snackar grafikkort här och inte bilar. Som har andra normer, regler och saker som jag inte kan utala mig om (för jag vet mindre).

Vill man bli tagen på allvar ska man knappast i samma mening nämna att man inte vet vad man uttalar sig om Se svaret ovan. KKL gör ingen skillnad på bilar eller hemelektronik vad gäller ansvarsbiten.

Skrivet av Kern:

Vi har redan en lag som reglerar säljarens ansvar (och rättigheter också för den delen) så någon nationalekonomiskt filosoferande behöver man som konsument inte ägna sig åt - och som för den delen även gäller det omvända, dvs vad skulle hända sammhällsekonomin om tillverkare hade ansvarsfrihet? Har ett svagt minne från mina ekonomistudier att konsumetköplagen har sitt ursprung med just sammhällsekonomin som central punkt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

"4. Tror du inte garantitider på alla produkter sätts med anledning av utfallet hos kvalitetstester, utfallsprover och benchmarks? Kom igen... "
Mja, garanti har satts för att stärka kvaliten inom lika produkter. Alla har inte samma garanti tid eller krav och sånt. Det gör så att det sätter press på tillverkaren dom och gräver sin egna grav om dom får byta ut tex 99% av sina produkter om 99% av dom havererar inom garanti tiden, sen finns det vissa andra områden där reserv-bildelar har andra krav och regler en vad en stereo har tex. Och hissar,tandborstar och kryckor har andra regler och krav (ja du fattar). Men dom måste absolut inte göra produkter som håller deras garanti tid ut. Jag har bytt massor med produkter som failat inom garanti tiden.
Garantitiden sätts i många fall som ett försäljningsargument där tillverkaren åtar sig produktens funktionalitet mot distributören alternativt OEM-tillverkaren. Sen om de väljer att hålla kvaliteten uppe under garantitiden hänger ju bara på om de vill att företaget ska överleva eller inte:)
Självklart finns inget generellt gällande garantitid som kan fungera på alla typer av produkter, dock anses det ju som normalt att ett grafikkort håller längre än två år.

"Om varan har en dålig kondensator som inte uppfyller normal livslängd anser inte du det som om felet har varit där från början?"
Låter som ett fabrikationsfel. Eller inte, svårt fall jag kan inte riktigt utala mig om det. En elektronik firma skulle säkert neka om garantin gått ut. Pga alla möjliga orsaker, kanske volt spik? Det är ju inge kondensatorns fel att det vart en volt spik i nätet. Kanske en gammal ESD skada. Ja du fattar, det är svårt att utreda så i praktiken så blir det nog ett nej.
I den branschen jag verkar i så anses det som praxis att hellre fria än fälla: kan vi inte bevisa att vi inte har orsakat det så får man betala reklamationskostnaden och förhoppningsvis lära sig av misstaget.

Nu orkar jag inte mer heller, ska sova och arbeta med sådana här tråkigheter imorgon också, men tack för en bra diskussion:)

Visa signatur

Numera NUC + TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Man har all rätt i världen att reklamera och få sin sak prövad, men ingen kommer att godkänna en reklamation där man hävdar ursprungsfel efter 2 års användning. Under garantitiden är det lättare att få rätt, men reklamationsrätten innebär inte att en pryl som går sönder blir fixad gratis. Felet skall härledas till ett ursprungsfel och det är näst intill omöjligt att bevisa efter 2 års användning. Sen förekommer det att prylar ersätts utanför garantitid pga goodwill

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Att vi tar emot produkten för en felsökning/bedömning innebär inte att reklamationen är godkänd.

Om felet funnits från början, varför har du då väntat över 2 år? Du har dessutom skrivit på reklamationsblanketten att felet uppstod när du kom hem från semestern. När ett fel påträffas på en produkt skall man senast anmäla detta inom 2 månader från det att felet upptäckts för att det skall vara inom skälig tid, över 2 år efteråt är inte skäligt att anmäla ett fel som skall ha funnits på produkten vid leverans.
Våran bedömning i detta ärendet är att det inte är ett ursprungsfel och detta är bedömningen från tillverkaren också gällande dessa typer av fel.
Jag har dessutom dubbelkollat med leverantör, och fick samma svar därifrån.

Dock är det givetvis så att vi kan skicka iväg grafikkortet för din del till tillverkaren ändå, men med största sannolikhet kommer dem inte ta etta på reklamation och du kommer debiteras med felsökningsavgift från oss, tillverkaren samt frakter. Vi har skickat grafikkort tidigare till tillverkare med liknande felbeskrivningar och fått tillbaka dessa med kostnader.

Det handlar inte om att vi inte vill hjälpa dig, hade jag vetat att vi kunnat lösa detta för dig så hade jag självklart hjälpt dig få igenom ärendet, det blir ju inga kostnader för oss. Förstår att det känns tråkigt, det jag däremot kan göra för dig för att visa ytterligare goodwill är att erbjuda inköpspris på valfritt grafikkort, hur låter det?

Med vänliga hälsningar

XXXXX XXXXXXXX

Inet Service

Förstår inte varför alla ska bli så snea på Inet. Hur skulle dom gå med vinst om alla skulle reklamera sina grejjer efter 2 år? Som dom säger så kan du ju inte reklamera något som har haft problemet/skadan i mer än två månader. Ska jag reklamera en telefon som är över 2 år gammal och haft problemet att den stänger av sig ibland i över 1 år och förvänta mig att efter så lång tid bli ersatt?

EDIT: Var glad för att dom erbjuder dig ett nytt grafikkort till inköpspris då det är ett schysst initiativ från Inet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Självklart kan man inte lagstifta bort att saker går sönder. Men däremot kan man kan lagstifta om det ansvar som åligger en säljare ifall en vara går sönder inom tre år, vilket man också gjort. Du känner säkert till konsumentköplagen? Om inte så läs den, och gärna 16 § så ska du se att ditt påstående saknar bärighet.
Hur mycket lagar du en läser, så har hans garanti tid gått ut och han kan bara få varan reparerad/ersatt om det visar sig vara fabrikations fel på den. Han har inte 3 års garanti, det är 2 2 2 2 2 2 2 . Hur efter kan folk bli igentligen. Detta har ju sagts om och om igen.

Vill man bli tagen på allvar ska man knappast i samma mening nämna att man inte vet vad man uttalar sig om Se svaret ovan. KKL gör ingen skillnad på bilar eller hemelektronik vad gäller ansvarsbiten.
Sluta, det är inte så jag menade. Det jag menade är att jag inte vet exakt dess krav biltillverkarna har mer utöver garanti tiden. Saker som står över KKL ang säkerhet osv osv. Det fattar du väll?

Vi har redan en lag som reglerar säljarens ansvar (och rättigheter också för den delen) så någon nationalekonomiskt filosoferande behöver man som konsument inte ägna sig åt - och som för den delen även gäller det omvända, dvs vad skulle hända sammhällsekonomin om tillverkare hade ansvarsfrihet? Har ett svagt minne från mina ekonomistudier att konsumetköplagen har sitt ursprung med just sammhällsekonomin som central punkt.

10char

Permalänk
Medlem

Låt mig se om jag fattat det rätt?

Ditt grafikkort hade 2 års garanti. Nu är kortet över 2 år gammalt och tillverkar garantin har gått ut? Garantin är ju att tillverkaren garanterar att kortet fungerar i 2 år och om det fungerar i över dom 2 åren, så är det ju en bonus?

Då förstår jag inte ditt resonemang att få ett nytt av Inet när kortet är förbrukat?

Tillverkaren garanterade att ditt skulle hålla i två år vilket det gjort... Vad klagar du på?

Plus poäng till inet som sade att du kunde få ett nytt kort för inköps pris. Dom går ju +/- 0 på det...

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Som vissa i tråden resonerar skulle det ju gå att "fixa" sitt grafikkort efter 2 år och 11 månader reklamera det och förvänta sig ett nytt

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är en ganska intressant tråd. Jag är ingen jurist, och har inte jättemycket erfarenhet av att tolka och/eller nyttja KKL, men lagens syfte måste välj ändå vara att skydda kunden mot fel som funnits från början med som varit dolda?

Personligen har jag nyttjat reklamationsrätten en gång. Familjen hade köpt en TV som fungerat bra i ca 2,5 år. Vi hade dock inte använt komponentingångarna förr, och när jag kopplade in en bildkälla via komponent märkte jag att bilden hade en lila missfärgning, oavsett färgbalansinställningar. Jag googlade problemet och hittade andra som hade haft samma problem. Jag kontaktar butiken där vi köpte TV:n och bifogade bevis på att andra hade haft samma problem. Reparationen tog oskäligt lång tid, men det är en annan historia. Det var i alla fall inga problem att nyttja reklamationsrätten i det fallet.

Det är just situationer som den ovan reklamationsrätten är till för. På ett grafikkort skulle ett fabriksfel exempelvis kunna vara att en av utgångarna inte fungerar, men du upptäcker det inte förrän du vill koppla in en andra skärm. Att ett grafikkort däremot har undermålig kvalitet är inget som reklamationsrätten är tänkt att täcka upp för - det är helt enkelt inte rimligt.

Det är många här som leker jurister och tolkar lagtext utan att se till hur verkligheten ser ut och vad lagens syfte egentligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Låt mig se om jag fattat det rätt?

Ditt grafikkort hade 2 års garanti. Nu är kortet över 2 år gammalt och tillverkar garantin har gått ut? Garantin är ju att tillverkaren garanterar att kortet fungerar i 2 år och om det fungerar i över dom 2 åren, så är det ju en bonus?

Då förstår jag inte ditt resonemang att få ett nytt av Inet när kortet är förbrukat?

Tillverkaren garanterade att ditt skulle hålla i två år vilket det gjort... Vad klagar du på?

Plus poäng till inet som sade att du kunde få ett nytt kort för inköps pris. Dom går ju +/- 0 på det...

Väldigt många laptoptillverkare har 1 års garanti på sina laptops, du tycker alltså att det är en rimlig livslängd på en laptop? Om du köper en helt ny HP-laptop som du använder helt normalt som efter 1 år och 2 veckor går sönder, så är du nöjd med att den höll ett år iaf? Eller om du köper en ny spis som ofta har 2-3 års garanti? Låter det som en rimlig livstid för en spis? Eller kanske en TV med 1-2 år. Att något har X års garanti betyder inte att man ska vara glad om det håller längre, men förvänta sig att det går sönder när de X åren har passerat.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Detta är en ganska intressant tråd. Jag är ingen jurist, och har inte jättemycket erfarenhet av att tolka och/eller nyttja KKL, men lagens syfte måste välj ändå vara att skydda kunden mot fel som funnits från början med som varit dolda?

Personligen har jag nyttjat reklamationsrätten en gång. Familjen hade köpt en TV som fungerat bra i ca 2,5 år. Vi hade dock inte använt komponentingångarna förr, och när jag kopplade in en bildkälla via komponent märkte jag att bilden hade en lila missfärgning, oavsett färgbalansinställningar. Jag googlade problemet och hittade andra som hade haft samma problem. Jag kontaktar butiken där vi köpte TV:n och bifogade bevis på att andra hade haft samma problem. Reparationen tog oskäligt lång tid, men det är en annan historia. Det var i alla fall inga problem att nyttja reklamationsrätten i det fallet.

Det är just situationer som den ovan reklamationsrätten är till för. På ett grafikkort skulle ett fabriksfel exempelvis kunna vara att en av utgångarna inte fungerar, men du upptäcker det inte förrän du vill koppla in en andra skärm. Att ett grafikkort däremot har undermålig kvalitet är inget som reklamationsrätten är tänkt att täcka upp för - det är helt enkelt inte rimligt.

Det är många här som leker jurister och tolkar lagtext utan att se till hur verkligheten ser ut och vad lagens syfte egentligen är.

Ett bra exempel, du kunde visa att felet drabbat andra och det gick därmed att härleda till ett ursprungsfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Hur mycket lagar du en läser, så har hans garanti tid gått ut och han kan bara få varan reparerad/ersatt om det visar sig vara fabrikations fel på den. Han har inte 3 års garanti, det är 2 2 2 2 2 2 2 . Hur efter kan folk bli igentligen. Detta har ju sagts om och om igen.

Dags för läsglasögon? Jag har inte hävdat att TS har 3 års garanti. Jag uppmanade dig att läsa KKL där bl.a. framgår att TS har rätt att REKLAMERA varan i upp till tre år och att det är oväsentligt vilken delkomponent som är defekt, det är varans funktion är avgörande enligt (KKL 16 §). Det är alltså inte upp til din eller säljarens godtycklighet att bestämma vilka regler som gäller.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Som vissa i tråden resonerar skulle det ju gå att "fixa" sitt grafikkort efter 2 år och 11 månader reklamera det och förvänta sig ett nytt

Ja, det kallas bedrägeri och är applicerbart i väldigt många situationer, ska man ta bort alla rättigheter i fall där det om det finns rättigheter också finns utrymme för bedrägerier så har vi inte många rättigheter kvar längre.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Väldigt många laptoptillverkare har 1 års garanti på sina laptops, du tycker alltså att det är en rimlig livslängd på en laptop? Om du köper en helt ny HP-laptop som du använder helt normalt som efter 1 år och 2 veckor går sönder, så är du nöjd med att den höll ett år iaf? Eller om du köper en ny spis som ofta har 2-3 års garanti? Låter det som en rimlig livstid för en spis? Eller kanske en TV med 1-2 år. Att något har X års garanti betyder inte att man ska vara glad om det håller längre, men förvänta sig att det går sönder när de X åren har passerat.

Självklart är det ingen som tycker att ett år är en rimlig livslängd på en laptop. Men det inebär inte att prylar inte kan gå sönder. Tillverkarna skulle kunna sätta 100 års garantitid, men det innebär i slutändan bara dyrare produkter för oss konsumenter. Rimlig livslängd har inget med rätten att reklamera att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Dags för läsglasögon? Jag har inte hävdat att TS har 3 års garanti. Jag uppmanade dig att läsa KKL där bl.a. framgår att TS har rätt att REKLAMERA varan i upp till tre år och att det är oväsentligt vilken delkomponent som är defekt, det är varans funktion är avgörande enligt (KKL 16 §). Det är alltså inte upp til din eller säljarens godtycklighet att bestämma vilka regler som gäller.

Han har rätt reklamera, men den rätten innebär inte automatiskt att prylen lagas eller bytts ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoAim:

Om en tillverkare garanterar att en produkt ska hålla i ett år så bör man som konsument se det som ett tecken på att produkten kanske inte är byggd för att hålla i många år utöver garantitiden. Kvalitet kostar pengar - i de allra flesta fall får man vad man betalar för. Det gäller de flesta typer av produkter.

Just laptops är ett perfekt exempel på detta tycker jag. En typisk HP-laptop för 4-6 kkr brukar hålla ungefär 2-3 år i min erfarenhet (har jobbat på en datorbutik där vi fick in många trasiga laptops). Om man däremot tittar på t ex Blocket hittar man väldigt många Mac-datorer som har både fyra, fem och sex år på nacken, och fortfarande rullar på bra. Mac-datorn kostar ungefär dubbelt så mycket - och håller ungefär dubbelt så länge.

Det luriga med elektronik är att exemplet ovan är grovt generaliserat, och man kan alltid ha otur, eller för den delen tur, med datorer i alla prisklasser. Och snälla, låt inte denna tråd spåra ur till ett Mac vs PC-krig, då kommer jag ta i med hårdhandskarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Ja, det kallas bedrägeri och är applicerbart i väldigt många situationer, ska man ta bort alla rättigheter i fall där det om det finns rättigheter också finns utrymme för bedrägerier så har vi inte många rättigheter kvar längre.

Nej precis, det är därför bevisbördan ligger hos konsumenten efter 6 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Datorn har säkerligen en längre livslängd men 1-2 år äv vad tillvärkaren garanterar.

Permalänk
Medlem

Ja, men nu svarade jag på en post som sa "var glad att det höll lite längre än 2 år, det var ju bara 2 års garanti så då ska man bara räkna med att det håller i 2 år".

Visa signatur

E det så?