Reklamationsrätt eller ej? (gällandes grafikkort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Att ett grafikkort däremot har undermålig kvalitet är inget som reklamationsrätten är tänkt att täcka upp för - det är helt enkelt inte rimligt.

Det är många här som leker jurister och tolkar lagtext utan att se till hur verkligheten ser ut och vad lagens syfte egentligen är.

Och ändå är det just jurist du leker när du uttalar dig om hur lagen är tänkt att fungera och vad som är rimligt. Exakt vad gör ditt inlägg mer sant än andras egentligen? Jag bygger mina inlägg på KKL - som rent krasst konstaterar att har en produkt "undermålig kvalité" (är defekt) så får säljaren ta ansvaret och konsekvensen av att ha sålt det från första början.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Ja, men nu svarade jag på en post som sa "var glad att det höll lite längre än 2 år, det var ju bara 2 års garanti så då ska man bara räkna med att det håller i 2 år".

Sånt är livet ibland, man kan ha otur och saker går sönder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Förstår inte varför alla ska bli så snea på Inet. Hur skulle dom gå med vinst om alla skulle reklamera sina grejjer efter 2 år? Som dom säger så kan du ju inte reklamera något som har haft problemet/skadan i mer än två månader. Ska jag reklamera en telefon som är över 2 år gammal och haft problemet att den stänger av sig ibland i över 1 år och förvänta mig att efter så lång tid bli ersatt?

EDIT: Var glad för att dom erbjuder dig ett nytt grafikkort till inköpspris då det är ett schysst initiativ från Inet.

Det kan man visst eftersom felet har varit dolt och inte synts förrens nu. Och jag rapportera direkt till Inet när felet uppenbarade sig. Har inte gått och väntat i 2 år om du tror det?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Det är bara bita i det sura äpplet... Dom garanterade aldrig att det skulle hålla längre? sen så brukar det vara skillnad på ett referens grafikkort vs ASUS DCII t.ex. ASUS kortet brukar vara bättre byggt om man ser det så, bara för att jämföra

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Låt mig se om jag fattat det rätt?

Ditt grafikkort hade 2 års garanti. Nu är kortet över 2 år gammalt och tillverkar garantin har gått ut? Garantin är ju att tillverkaren garanterar att kortet fungerar i 2 år och om det fungerar i över dom 2 åren, så är det ju en bonus?

Då förstår jag inte ditt resonemang att få ett nytt av Inet när kortet är förbrukat?

Tillverkaren garanterade att ditt skulle hålla i två år vilket det gjort... Vad klagar du på?

Plus poäng till inet som sade att du kunde få ett nytt kort för inköps pris. Dom går ju +/- 0 på det...

Det jag klagar på är att ett grafikkort givetvist inte ska gå sönder efter 2 år utan ska hålla mycket längre, som tur har vi reklamationsrätten på 3 år som man kan hävda i det här fallet. Tror inte du själv anser att man ska räkna med att ett grafikkort bara ska hålla i 2 år.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Han har rätt reklamera, men den rätten innebär inte automatiskt att prylen lagas eller bytts ut.

Det är inte heller vad pågående diskussion handlar om. Utan om det är Inets icke lagstadgade policy som gäller eller om det är KKL, och vad den omfattar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det kan man visst eftersom felet har varit dolt och inte synts förrens nu. Och jag rapportera direkt till Inet när felet uppenbarade sig. Har inte gått och väntat i 2 år om du tror det?

Hur kan du veta att det är ett fel som funnits från början. Felet kan ju ha uppstått samma dag som det upptäcktes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Hur kan du veta att det är ett fel som funnits från början. Felet kan ju ha uppstått samma dag som det upptäcktes.

Med ursprungligt fel avses fel som uppstår inom tre år. En komponent som är korrekt konstruerad och dimensionerad för att användas på för ändamålet avsett vis förväntas enligt KKL fungera i minst tre år. Det är själva grundidén. Annars är felet inbyggt från början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Om han inte använt produkten felaktigt är det ett ursprungligt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Om du läst hela tråden så ser du att jag länkat till olika forum med liknande problem som jag har med mitt grafikkort och kanske är förklaringen varför XFX valde att sluta tillverka Nvidia kort efter 200-serien.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om han inte använt produkten felaktigt är det ett ursprungligt fel.

Precis och Inet har som Policy att grafikfel är kundens fel och därför kan jag inte hävda reklamationsrätten, och jag tycker deras Policy är fel, att grafikfel visst kan vara ett tillverkningsfel. Inet har själva bekräftat att det rör sig om ett grafikfel så som jag skrev i min felanmäla. Det finns ingen yttre påverkan på kortet och ska därför anses vara ett ursprungsfel enligt mig. Och jag förstår inte varför Inet ens valde att ta in mitt kort från första början om grafikfel inte är tillräckligt för att få det utbytt, eftersom jag skrev i min felanmälan vad felet gällde.
Grafikkortet har suttit i en dator som Inet har byggt ihop och har pajat efter 2 år. Och datorn har använts på så sätt som man kan anse vara helt normalförbrukning. Inget har överklockats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Precis och Inet har som Policy att grafikfel är kundens fel och därför kan jag inte hävda reklamationsrätten, och jag tycker deras Policy är fel, att grafikfel visst kan vara ett tillverkningsfel. Inet har själva bekräftat att det rör sig om ett grafikfel så som jag skrev i min felanmäla. Det finns ingen yttre påverkan på kortet och ska därför anses vara ett ursprungsfel enligt mig. Och jag förstår inte varför Inet ens valde att ta in mitt kort från första början om grafikfel inte är tillräckligt för att få det utbytt, eftersom jag skrev i min felanmälan vad felet gällde.
Grafikkortet har suttit i en dator som Inet har byggt ihop och har pajat efter 2 år. Och datorn har använts på så sätt som man kan anse vara helt normalförbrukning. Inget har överklockats.

Du har hört av dig till Inet angående det du pratat om i tråden va? Och hota med att kontakta ARN om de inte byter ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Du har hört av dig till Inet angående det du pratat om i tråden va? Och hota med att kontakta ARN om de inte byter ut den.

Skickade faktiskt iväg ett mail för några timmar sen, men han som fick mailet hos Inet kommer inte tillbaks förrens på måndag och nej vill först försöka lösa det här utan att behöva blanda in ARN. Skrev vad jag ansåg och hänvisade till min tråd här på Sweclockers.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Så du tror att 2 års garanti är 3 års garanti eller vad dillar du om nu?=)

Jag har inte ens nämnt garanti o_0

Vi har i Sverige alltid tre år enligt lag att byta ut en felaktig vara. Det kan aldrig förhandlas bort, hur många garantier du skriver och hur du än utformar dem.
Några undantag finns, som CD-skivor exempelvis. De kan du byta ut efter ännu längre tid, under förutsättning att reklamationen kommer in direkt efter första gången som du spelar den.
Bananer å andra sidan kan du inte byta ut efter tre år.

Tycker du själv att du ska tvingas att köpa en ny dator efter två års användning?
Bara för att trådstartaren har letat upp felet och gjort jobbet åt Inet så ska han inte få ett nytt grafikkort ens? Vad tror du att de har sagt om han hade skickat in hela datorn?

De kunniga i tråden har redan kommit fram till att det handlar om att bevisa att ingen oaktsamhet eller onaturligt slitage har förekommit. Det är väl i sig inte så svårt men under hot från större företag och stora kostnader så kan det kännas tryggt att vända sig till KO som för ens talan i stället för den lilla konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Jag har inte ens nämnt garanti o_0

Vi har i Sverige alltid tre år enligt lag att byta ut en felaktig vara. Det kan aldrig förhandlas bort, hur många garantier du skriver och hur du än utformar dem.
Några undantag finns, som CD-skivor exempelvis. De kan du byta ut efter ännu längre tid, under förutsättning att reklamationen kommer in direkt efter första gången som du spelar den.
Bananer å andra sidan kan du inte byta ut efter tre år.

Men det är ett svårt läge nu då vi/dom inte är säkra om det är ett urspungsfel och då måste personen ifråga bevisa det. Någon nämnde om att ha reklamerade sin tv eftersom komponentingången aldrig funkat bara att dom aldrig hade använt den därav så upptäcktes det senare och det är ett solklart exempel på ursprungsfel men fel som uppstår i grafikkort och dylikt är mycket svårare att bedöma om det är ett ursprungsfel eller inte då den kan ha blivit så av höga temperaturer i datorlådan eller av 10 andra anledningar, därav tycker jag att du ska ge dig och köpa ett nytt grafikkort av dom till inköpspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Men varför tar du inte själv kontakt med Inet och visar dina lagar som gör att TS enligt lag måsta få ett nytt kort då? Du kan ju hota Inet på böter för dom bryter ju mot lagen. Och bryta mot lagen är olagligt(ja).

Jag misstänker att det är helt meningslöst att svara på det här men vafan jag har 6 timmar att fördriva så jag gör det ändå. Du lägger ord i min mun. Jag har inte sagt att han enligt lag ska få det, jag har sagt att det inte är så svartvitt som du vill ha det till, ett antal olika människor, flera som tom jobbar med det säger emot dig och vissa postar utdrag ur lagstiftning som går emot det du säger och lik förbannat ger du dig inte. Jag orkar inte argumentera mer emot dig för det är slöseri med min tid, däremot ska jag förtydliga mig då din läskunnighet slutar i att du påstår att jag sagt saker jag inte sagt.

Så:
Jag skulle vilja se hur det sköts om man tar det till sådan instans att lagbiten går igenom det, då företag ibland kör med fulingar och vanlig konsument ibland inte har koll och ibland har felaktig koll pga diverse allvetare på olika forum och dylikt...

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Skrivet av Amzo:

Men det är ett svårt läge nu då vi/dom inte är säkra om det är ett urspungsfel och då måste personen ifråga bevisa det. Någon nämnde om att ha reklamerade sin tv eftersom komponentingången aldrig funkat bara att dom aldrig hade använt den därav så upptäcktes det senare och det är ett solklart exempel på ursprungsfel men fel som uppstår i grafikkort och dylikt är mycket svårare att bedöma om det är ett ursprungsfel eller inte då den kan ha blivit så av höga temperaturer i datorlådan eller av 10 andra anledningar, därav tycker jag att du ska ge dig och köpa ett nytt grafikkort av dom till inköpspris.

Inet har medgivit att det är fel på produkten, resten av bevisningen lämnar han genom att ge sin version av hur datorn har använts (ARN.)
Om Inet står fast och KO tar på sig fallet så upprepas samma procedur i omvänd ordning i en förhandling (KO)
"Ursprungsfel" är ett begrepp som inte nödvändigtvis är synonymt med ett ursprungsfel. "Ursprungsfel" är det per definition om kunden inte har varit oaktsam eller slitit onaturligt mycket på produkten.
Samtidigt så är det Inet som byggde datorn om jag har förstått det rätt, så, för höga temperaturer eller 10 andra anledningar får de ta på sig.
Slutligen -om det var till mig du skrev- så är det inte jag som är TS

Permalänk
Skrivet av SoilBleed:

Inet har medgivit att det är fel på produkten, resten av bevisningen lämnar han genom att ge sin version av hur datorn har använts (ARN.)
Om Inet står fast och KO tar på sig fallet så upprepas samma procedur i omvänd ordning i en förhandling (KO)
"Ursprungsfel" är ett begrepp som inte nödvändigtvis är synonymt med ett ursprungsfel. "Ursprungsfel" är det per definition om kunden inte har varit oaktsam eller slitit onaturligt mycket på produkten.
Samtidigt så är det Inet som byggde datorn om jag har förstått det rätt, så, för höga temperaturer eller 10 andra anledningar får de ta på sig.
Slutligen -om det var till mig du skrev- så är det inte jag som är TS

Fast varför skulle hans ord på att han skött datorn på ett korrekt sett vara ett bevis? Inget ont om TS, men som tidigare nämnt så är det upp till honom att bevisa fabrikationsfel, inte Inet eller tillverkare och om allt som behövdes för att bevisa något var ett ord så skulle våra domstolar få väldigt svårt att fälla folk. Tyvärr så landar det där, och att notera är att en komponent som är garanterad att överleva 2 år inte nödvändigtvis där på två-årsdagen och kan mycket väl leva bra mycket längre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Fast varför skulle hans ord på att han skött datorn på ett korrekt sett vara ett bevis? Inget ont om TS, men som tidigare nämnt så är det upp till honom att bevisa fabrikationsfel, inte Inet eller tillverkare och om allt som behövdes för att bevisa något var ett ord så skulle våra domstolar få väldigt svårt att fälla folk. Tyvärr så landar det där, och att notera är att en komponent som är garanterad att överleva 2 år inte nödvändigtvis där på två-årsdagen och kan mycket väl leva bra mycket längre än så.

Man behöver inte precis en video av att man använt kortet rätt under 2 år. Det räcker med att produkten inte har några synliga skador samt personens ord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Och ändå är det just jurist du leker när du uttalar dig om hur lagen är tänkt att fungera och vad som är rimligt. Exakt vad gör ditt inlägg mer sant än andras egentligen? Jag bygger mina inlägg på KKL - som rent krasst konstaterar att har en produkt "undermålig kvalité" (är defekt) så får säljaren ta ansvaret och konsekvensen av att ha sålt det från första början.

Du bygger din tes enbart på din tolkning av en lagtext (vad det verkar, i alla fall, eller har du några exempel?) - jag bygger min på erfarenhet av hur lagen vanligtvis används i verkligheten. Jag vågar inte lova att jag har rätt till 100% - men om det hade gått att använda reklamationsrätten som du och några andra här verkar tro/tycka så tror jag att fler hade nyttjat den på det sättet.

Permalänk

Lite chockerande hur många som inte har koll på någonting om reklamation, och inte ens hört talas om KKL...

Var det bara jag som fick lära mig sånt här i plugget? Ingen som har föräldrar som har någorlunda koll på de lagar som är bra att ha koll på?

Eller har ni bara blivit totalt överkörda av försäljare när ni försökt reklamera så många gånger att ni till slut börjat tro på de skitsnack de flesta företag försöker komma undan med?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av widL:

Du bygger din tes enbart på din tolkning av en lagtext (vad det verkar, i alla fall, eller har du några exempel?) - jag bygger min på erfarenhet av hur lagen vanligtvis används i verkligheten. Jag vågar inte lova att jag har rätt till 100% - men om det hade gått att använda reklamationsrätten som du och några andra här verkar tro/tycka så tror jag att fler hade nyttjat den på det sättet.

Jo, fast å andra sidan har väl rätt många här bevisat att de knappt hört talas om ordet reklamation förut, och tror att garanti är det enda som gäller, så är föga förvånande att fler inte använder sig av det. Sen är det väl kanske inte den lättaste saken att ställa sig upp mot ett helt företag, och försöka påvisa sina rättigheter, då kan det kännas lättare att tänka att de säkert har rätt i vad de säger och slänga bort lite pengar på ett nytt grafikkort.

För övrigt blir jag väldigt nyfiken på i vilka fall 3 år reklamationsrätt SKULLE kunna användas, om fel trotts korrekt användning INTE gäller, (sen handlar det ju om att komma fram till om det rör sig om korrekt användning eller inte) eller har de bara slängt på 3 år i lagtexten för att man ska vaggas in i en falsk trygghet, trotts att den inte går att använda på något praktiskt sätt?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lasergurka:

För övrigt blir jag väldigt nyfiken på i vilka fall 3 år reklamationsrätt SKULLE kunna användas, om fel trotts korrekt användning INTE gäller, (sen handlar det ju om att komma fram till om det rör sig om korrekt användning eller inte) eller har de bara slängt på 3 år i lagtexten för att man ska vaggas in i en falsk trygghet, trotts att den inte går att använda på något praktiskt sätt?

Jag gav två exempel i mitt inlägg ovan, det innan det du citerade. Ett från verkliga livet och ett fiktivt. Det är så lagen är tänkt att användas vad jag har förstått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Om det är PGA för höga temperaturer i datorlådan så vore det väl ett solklart fall att Inet ska byta grafikkortet eftersom det är dom som har byggt ihop hela datorn, inte sant?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Hypoteserna är det faktisk du som står för här när du hävdar vad "reklamationsrätten är tänkt att täcka upp för" (och kanske inte riktigt vet vilken paragraf jag syftar på?). Det är vad som står i KKL som gäller, inte vad du eller någon annan godtyckligen har för åsikt om dess tilltänkta syfte. Och utan att kunna hänvisa till något som ger stöd åt ditt påstående är det inget annat än tomma argument. Du vill ha exempel och jag syftade alltså på 16§ i KKL vilket jag faktisk inte tycker är så svår att "tolka". Om du ser något som ger stöd för ditt påstående får du gärna lyfta fram det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som jag sagt tidigare, mycket intressant tråd.
Men är det så enkelt som en del påstår här?
Efter 6 mån ska köparen bevisa att man inte felaktigt använt produkten utan enbart nyttjat den "normalt".
Detta är ju väldigt svårt att bevisa utan det borde alltså ske genom en muntlig redogörelse.
Kräver inte KKL en kraftigare bevisbörda? Om man tittar på övriga lagar där en beslutande instans ska lämna ett utslag, typ domstolar, så krävs där en tydlig bevisning för att ett "straff" ska utdömas. I detta fall är köparen "målsägare" och Inet/tillverkare den "tilltalade"
Kräver inte KKL då mer än att den målsägande säger att "jag har inte missbrukat produkten" för att ge honom rätt om man tar detta vidare?
Detta är alltså en allmän fråga utan ställningstagande för eller emot till de kunniga personerna som skriver här i tråden.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Som jag sagt tidigare, mycket intressant tråd.
Men är det så enkelt som en del påstår här?
Efter 6 mån ska köparen bevisa att man inte felaktigt använt produkten utan enbart nyttjat den "normalt".
Detta är ju väldigt svårt att bevisa utan det borde alltså ske genom en muntlig redogörelse.
Kräver inte KKL en kraftigare bevisbörda? Om man tittar på övriga lagar där en beslutande instans ska lämna ett utslag, typ domstolar, så krävs där en tydlig bevisning för att ett "straff" ska utdömas. I detta fall är köparen "målsägare" och Inet/tillverkare den "tilltalade"
Kräver inte KKL då mer än att den målsägande säger att "jag har inte missbrukat produkten" för att ge honom rätt om man tar detta vidare?
Detta är alltså en allmän fråga utan ställningstagande för eller emot till de kunniga personerna som skriver här i tråden.

OM du vill reklamera ursprungsfel är det helt sant det du säger. Om man å andra sidan vill använda sig av 16 §, och hävda att man rimligen inte kan vänta sig att ett grafikkort går sönder efter två års normal användning finns det å andra sidan ingen bevisbörda på dig längre. Det är då alltså ÅF som måste bevisa att du *inte* har använt grafikkortet normalt.

Blanda inte in ursprungsfel i vad jag säger, då blir det bara en stor röra som tidigare i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av widL:

Detta är en ganska intressant tråd. Jag är ingen jurist, och har inte jättemycket erfarenhet av att tolka och/eller nyttja KKL, men lagens syfte måste välj ändå vara att skydda kunden mot fel som funnits från början med som varit dolda?

Personligen har jag nyttjat reklamationsrätten en gång. Familjen hade köpt en TV som fungerat bra i ca 2,5 år. Vi hade dock inte använt komponentingångarna förr, och när jag kopplade in en bildkälla via komponent märkte jag att bilden hade en lila missfärgning, oavsett färgbalansinställningar. Jag googlade problemet och hittade andra som hade haft samma problem. Jag kontaktar butiken där vi köpte TV:n och bifogade bevis på att andra hade haft samma problem. Reparationen tog oskäligt lång tid, men det är en annan historia. Det var i alla fall inga problem att nyttja reklamationsrätten i det fallet.

Det är just situationer som den ovan reklamationsrätten är till för. På ett grafikkort skulle ett fabriksfel exempelvis kunna vara att en av utgångarna inte fungerar, men du upptäcker det inte förrän du vill koppla in en andra skärm. Att ett grafikkort däremot har undermålig kvalitet är inget som reklamationsrätten är tänkt att täcka upp för - det är helt enkelt inte rimligt.

Det är många här som leker jurister och tolkar lagtext utan att se till hur verkligheten ser ut och vad lagens syfte egentligen är.

Ja detta har dom kommit fram att det var fabrikations fel och/eller att felet fanns när du köpte tv:n. Det låter som systemet fungerade för ditt fall. Man kan teckna extra försäkring som gäller nåra år efter garanti tiden gått ut också. Folk kanske skulle uppmärksamma detta lite mer innan dom köper vissa saker, som billiga acer laptops tex(äger en själv)

Om nu dom hade kommit fram att detta felet inte fanns innan du köpte tv:n hade dom kunna nekat dig att få den reparerad gratis. Eftersom garanti tiden hade gått ut. Fast i ditt fall så var det väll enkelt att det just var "fabrikationsfel". Jag vill inte att folks prylar så pajja, snarare så vill jag att prylar ska hålla så länge som möjligt. Han jag diskuterade med som jobbar med sånt, verkar vara en shysst snubbe att ha att göra med i sådana ärende. Det jag bara vill att folk ska förstå är att det är skillnad på garanti tiden och efter den tiden efter att nyttja reklamations rätten. Alla har dock rätten att pröva ärendet, jag säger inget om det. Men dom ska inte tro att upp till 3 år per auto man får saker utbytt som på garanti. Hoppas att folk förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Ja detta har dom kommit fram att det var fabrikations fel och/eller att felet fanns när du köpte tv:n. Det låter som systemet fungerade för ditt fall. Man kan teckna extra försäkring som gäller nåra år efter garanti tiden gått ut också. Folk kanske skulle uppmärksamma detta lite mer innan dom köper vissa saker, som billiga acer laptops tex(äger en själv)

Om nu dom hade kommit fram att detta felet inte fanns innan du köpte tv:n hade dom kunna nekat dig att få den reparerad gratis. Eftersom garanti tiden hade gått ut. Fast i ditt fall så var det väll enkelt att det just var "fabrikationsfel". Jag vill inte att folks prylar så pajja, snarare så vill jag att prylar ska hålla så länge som möjligt. Han jag diskuterade med som jobbar med sånt, verkar vara en shysst snubbe att ha att göra med i sådana ärende. Det jag bara vill att folk ska förstå är att det är skillnad på garanti tiden och efter den tiden efter att nyttja reklamations rätten. Alla har dock rätten att pröva ärendet, jag säger inget om det. Men dom ska inte tro att upp till 3 år per auto man får saker utbytt som på garanti. Hoppas att folk förstår.

Först och främst får man ju tacka för komplimangen:)

Självklart är det skillnad på garanti och reklamationsrätt, dock är reglerna rätt lika när allt ställs på sin spets. Jag och mitt sätt att jobba på är å intet sätt unikt utan det är en tillämpning man måste ha när man arbetar inom kvalitet, och framför allt ute i Europa.

När jag reklamerar komponenter till leverantören ger jag den info jag har baserad på min kunskap, sen fyller de på baserat på sin felanalys. Där jag tycker att det är fallet är helt bisarrt är att leverantören inte ens tar emot reklamationen för analys, det man kan fråga sig är hur deras övriga kvalitetsuppföljning är..,

När det väl kommer till kritan är en reklamation en ge och ta situation, kunden ger input för ytterliggare förbättringar med bristrapporter. Och leverantören belönar kunden med en godkänd reklamation om analysen visar på att så är fallet.

Som en fotnot kan jag säga att med detta arbetssätt har reklamationerna minskat med ca 50% sedan det infördes och vi har mycket nöjda kunder som handlar mer= mer pengar i företagets fickor:)

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

klart du kan reklamera. Dom nekar dig inte att pröva fallet häller, så varför skickar du inte in det och kollar då?

Hade detta hänt inom din garanti, helt annan sakfråga då. Det är andra regler när man ska få saker reparerade/utbytta efter garanti gått ut. Men du har rätten att pröva ditt ärende.Kanske kommer dom fram till dolt fel. Så gör det istället för att spåna på hur, varför dittan och dattan. Så vet du om det fungerar eller inte. Ok?