Permalänk
Medlem

Linux-Distro för nybörjare

Hej alla klockare

Jo, så här är det. Jag funderar på att ta steget till Linux.
Ett problem; vilken distro ska jag välja?

Jag provade Ubuntu hos en kompis, men jag gillade inte "Unity". Finns det något Ubuntu-baserat distro som använder sig av Gnome? Något annat användarvänligt Linux-Distro ni rekommenderar?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Mint 12 använder gnome 3, men inte unity, finns också fallback läge till gnome 2 om man vill
ta en titt http://linuxmint.com/

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Linux Mint använder sig visserligen av Gnome 3, men ser lite mer ut som de äldre gnome-versionerna: http://blog.linuxmint.com/?p=1889

Annars finns Debian som använder sig av Gnome 2, och som jag själv tyckte var trevlig efter att ha kört Ubuntu ett litet tag: http://www.debian.org/

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Hmm... Linux mint verkar snyggt. Gnome 3... Hur skiljer det sig från 2:an. Är det bättre?

Några fler tips?

Permalänk
Medlem

Linux mint är nog ett bra val.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Linux mint är nog ett bra val.

Ska nog prova det då :).

Tack för tipsen då.

Permalänk
Medlem

Det finns en gnome fallback till Ubuntu också, efter intsallation av Gnome väljer du vid inloggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Det finns en gnome fallback till Ubuntu också, efter intsallation av Gnome väljer du vid inloggning.

Inte i den senaste versionen av Ubuntu (11.10).

Förresten, någon som vet hur man kan få Debian mer användarvänlig (göra den mer lik Ubuntu)? Finns det någon guide/tutorial som man enkelt kan följa? Eller är Debian för avancerade användare bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozni1:

Inte i den senaste versionen av Ubuntu (11.10).

Förresten, någon som vet hur man kan få Debian mer användarvänlig (göra den mer lik Ubuntu)? Finns det någon guide/tutorial som man enkelt kan följa? Eller är Debian för avancerade användare bara?

Debian ser väll i princip ut som äldre Ubuntuversioner, om jag inte minns helt fel. På vilket sätt är det inte likt Ubuntu?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozni1:

Inte i den senaste versionen av Ubuntu (11.10).

Förresten, någon som vet hur man kan få Debian mer användarvänlig (göra den mer lik Ubuntu)? Finns det någon guide/tutorial som man enkelt kan följa? Eller är Debian för avancerade användare bara?

Debian är verkligen inte svårt, men visst, det behandlar dig inte som en idiot

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Debian ser väll i princip ut som äldre Ubuntuversioner, om jag inte minns helt fel. På vilket sätt är det inte likt Ubuntu?

Jo det liknar ju de äldre Ubuntu-versionerna, men inte den nyaste Ubuntu, med Unity.

Ska väll kolla upp både Debian och Linux Mint då
Blir väll att testa båda. Skadar aldrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozni1:

Jo det liknar ju de äldre Ubuntu-versionerna, men inte den nyaste Ubuntu, med Unity.

Ska väll kolla upp både Debian och Linux Mint då
Blir väll att testa båda. Skadar aldrig

Du kan ju alltid dra in ett annat gui bara, inte svårt att få in gnome i ubuntu, apt-get install gnome-shell.

Då kan du både få gnome3-stilen och den klassiska(har jag för mig)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Du kan ju alltid dra in ett annat gui bara, inte svårt att få in gnome i ubuntu, apt-get install gnome-shell.

Då kan du både få gnome3-stilen och den klassiska(har jag för mig)!

Hmm, kan ju prova det också då. Tack.

Ni som använder Ubuntu. Vad tycker ni om Unity? Föredrar ni den framför Gnome? Varför? Varför inte?

Permalänk
Medlem

Har varit sugen på linux också ett tag så jag lånar din tråd lite, med några korta fårgor.
Mint ser fint ut. Är det lämpligt för netbook?
Och är 64bit lämpligast?

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Jag personligen installerade ubuntu 10.10 för att jag hatade hur unity såg ut/kändes.
Laggboxx: Har du 32 bit system nu ta 32 bit, har du 64 bit nu ta 64bit

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

Jag har nyss bytt från Ubuntu till Mint och är inte på något sätt besviken med det valet. När det kommer till tycke och smak så skall jag väl säga att för mig var Unity riktigt skönt att använda men likväl tyckte jag om såväl KDE som Gnome ,så inget ont om nåndera. Mint just för närvarande är på något sätt fräschare och bjuder på en hel del nyttigheter som jag upptäcker allteftersom. Debian när jag använde det , var inte på något sätt svårt att ha och göra med, finns alla skäl att lära sig lite om några nyttiga Bash-kommandon för att enklare forma Debian " http://en.wikipedia.org/wiki/Bash_(Unix_shell)" men sist som sist alla varianter är busenkla Ubuntu och Mint ännu enklare ,att börja med.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozni1:

Ni som använder Ubuntu. Vad tycker ni om Unity? Föredrar ni den framför Gnome? Varför? Varför inte?

Nej, gnome3 är lite bättre men inte helt optimalt heller.

Problemet med Unity är att det är gjort för typ surfplattor. Gillar du mus som input och har en, inte jättestor, skärm med typ ett program som kör helskärmläge så är det säkert jättebra.

När du kommer till flera skärmar och många applikationer uppe samtidigt (typ det bästa med Linux) upplever jag det som extremt osmidigt.

Permalänk
Medlem

Okejokej, ja det verkar som de flesta inte gillar Unity.

Ska även testa moonOS, som baseras på Ubuntu. Verkar cleant och användarvänligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xemacs:

Nej, gnome3 är lite bättre men inte helt optimalt heller.

Problemet med Unity är att det är gjort för typ surfplattor. Gillar du mus som input och har en, inte jättestor, skärm med typ ett program som kör helskärmläge så är det säkert jättebra.

När du kommer till flera skärmar och många applikationer uppe samtidigt (typ det bästa med Linux) upplever jag det som extremt osmidigt.

Nja, unity är mer gjort för att köras med endast tagentbord tycker jag. Det är skitsmidigt att slippa sträcka sig efter musen nu med HUDen också i 12.04.

Visst blir man dock sugen på att endast klicka med fingret på ikonerna i Unity och om man har många, skrolla med fingret men det fungerar minst lika bra med super+# för appen.

Permalänk
Medlem

Man ska inte glömma bort att Unity är ett skal som går ovanpå Gnome 3 som ubunto bygger på, samma med linux 12, men där är skalet gnome shell, Mint 13 lär få mate + chinamon som standard, tankade hem senaste RC för nästa mint men har inte testat den ännu.

Gillar man inte gnome 3 så finns det ju en upsjö av ganska hyfsat nya gnome 2 dist att välja på, finns ingen anledning att välja så gammalt som Ubunto 10.10 för att man inte gillar gnome 3, eller så finns KDE, eller nån annat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det heter GNU/Linux eller GNU+Linux
Linux är inte ett OS i sig.
Ubuntu 10.10 passar nog dig bäst. Att lära sig installera Gentoo eller kanske Arch Linux kan man lära sig en massa på men är inte något en nybörjare ska använda för vardags syften. Tänk också på att Ubuntu inte är fritt.

Permalänk
Medlem

Sorry, men jag orkar inte läsa igenom hela tråden.

Om du vill kunna leka med utseende och massa annat godis, så rekommenderar jag Kubuntu. Det använder KDEs plasma desktop. Snyggt, och faktist användbart när man lärt sig ett och annat.

Unity är inte kul, men när man gett det en ärlig chans så är det faktist bra.

Vill du inte ha all "bazzazz" så testa xubuntu. Det är enligt mina erfarenheter det stabilaste och mest lättförstådda för en tidigare Windowsanvändare. Och man kan aktivera massa ögongodis även till det. När det gäller Linux handlar det inte så mycket om skrivbordsmiljön du väljer utan fönsterhanterare.

Men mitt tips är Kubuntu. Se bara till att updatera DIREKT mär du installerat det.

Öppna en terminal "Muon (pakethanterare) kan klydda som fan innan uppdatering"

Skriv :

sudo apt-get update

Vänta

sudo apt-get upgrade

Vänta mera.

Starta om.

Starta upp Jockey. Finns under KDE-menyn -> System -> Additional drivers eller ytterligare drivrutiner.
Tyvärr är de öppna drivrutinerna till Amd och Nvidiakort inte så bra som man skulle vilja.

Sen uppdatrar du bara tills den slutat tjata.

Du kommer säkerligen att knäcka systemet ett par gånger. Men du FÅR inte ge upp! Det blir bara roligare skall du se. Linux är avancerat, och kräver viss försiktighet utav en administratör.

Lycka Till!!!

Anledningen till att jag valde ubuntubaserade distros är för att Ubuntu i mitt tycke har det bästa programförrådet från start, och för att gemenskapen bakom det är helt underbart för en nybörjare. Men jag såg att någon tipsade om Mint. Och det är också väldigt bra. Men börja med Kubuntu.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

10.10 var bra. Men det är inte lämpligt, tycker jag att lära en nybörjare att lära sig ett dött system (Gnome 2). Det var skitbra, men det är dags att gå vidare.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av xemacs:

Nej, gnome3 är lite bättre men inte helt optimalt heller.

Problemet med Unity är att det är gjort för typ surfplattor. Gillar du mus som input och har en, inte jättestor, skärm med typ ett program som kör helskärmläge så är det säkert jättebra.

När du kommer till flera skärmar och många applikationer uppe samtidigt (typ det bästa med Linux) upplever jag det som extremt osmidigt.

Jag fattar inte hur de tänkte med Gnome 3. Det är inte bättre alls.

Unity är mycket bättre ur ditt perspektiv. Tycker att det funkar riktigt bra med två skärmar. Är själv en multimonitor-nisse! Men jag sitter själv med Kubuntu som innan nämnts. Och det var värre att ställa in flera skärmar på det. Men det är mer en skrivbordsmiljö för en pc. Oerhört smidigt, och går inte att gå tillbaka. =D

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Ubuntu 10.10 ska man inte ta idag anser jag eftersom att supporten gått ut på den versionen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Mint 12 har jag provat. Rätt fint, men kraschade här och där lite mer än Precise 12.04 beta 2.

Samma pöbel som ogillar Metallicas senare skivor verkar ogilla Unity, men jag gillar faktiskt dashen (win-tangent, börja skriva namn på vad du vill ha tag på, program eller så, "fuzzy träffar"), även om jag inte direkt gillar att man ej kan inaktivera "docken" helt. Mint 12 är mycket bättre för 17" skärm, därför, samt för mindre typsnitt och så (som man antagligen kan ändra med lite krångel*).

*eller inget krångel alls

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)