Vilket grafikkort sitter i datorn? XP

Permalänk

Vilket grafikkort sitter i datorn? XP

Jag vet att det ska gå att få fram i enhetshanteraren, men om det nu inte syns något där?

Ska hjälpa en som fick en HP Pavilion med Ubuntu installerat, la in XP istället för att användaren ville det, men då gick det inte att spela samma spel längre. Spelet (Minecraft) säger vid uppstart "Bad video card"
I enhetshanteraren är det några utropstecken, bl.a. grafikkortet och Ethernet..
Jag kan tänka mig att fräscha upp drivrutinerna för moderkortet vore bra, men är inte så duktig på sånt..
Är det bara att öppna burken och titta efter vilket grafikkort det sitter i sen leta upp de drivisarna?
Eller finns nåt gratisprogram som kan se sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabbagabbahey:

Jag vet att det ska gå att få fram i enhetshanteraren, men om det nu inte syns något där?

Ska hjälpa en som fick en HP Pavilion med Ubuntu installerat, la in XP istället för att användaren ville det, men då gick det inte att spela samma spel längre. Spelet (Minecraft) säger vid uppstart "Bad video card"
I enhetshanteraren är det några utropstecken, bl.a. grafikkortet och Ethernet..
Jag kan tänka mig att fräscha upp drivrutinerna för moderkortet vore bra, men är inte så duktig på sånt..
Är det bara att öppna burken och titta efter vilket grafikkort det sitter i sen leta upp de drivisarna?
Eller finns nåt gratisprogram som kan se sånt?

både nvidia och amd har en sak som hittar vilken drivrutin du ska ha, tror jag.. AMD har det iallafall, sist jag kollade...

har nvidia kort nu men har för mig att dom också har det, citera tillbaka om du vill ha länk

Permalänk
Medlem

Finns ett litet program som heter Speccy "http://www.piriform.com/speccy"
funkar till det mesta och är gratis dessutom.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

GPU-Z bör finna ut vad det är för grafik, men kolla också på HP sidor, om datorn fanns med XP också, bör alla drivrutiner finnas där

Men vad du behöver installera är drivrutiner för chipset, eternet, grafik

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att kolla vilken modell det är och gå via HP's hemsida. Eller så kan du gå via enhetshanteraren och se vilket det är.

Enheten i enhetshanteraren -> högklick, egenskaper -> Detaljer fliken -> hårdvaru id/hardware id.

Där bör du ha ven/dev värden vilka du kan använda här : http://www.pcidatabase.com/ för att få fram kortet.

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk

Grymt med tips!
Har inte datorn här nu, men ska kolla lite senare!