Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Powercolor HD7850, ångrar mitt köp

Permalänk
Medlem

Powercolor HD7850, ångrar mitt köp

Hejsan, för cirka en vecka sedan köpte jag ett Powercolor HD7850. Dock är jag inte nöjd med varken utseendet eller kylaren på kortet, och ville då lämna tillbaka kortet till Komplett. Det gick tydligen inte, då jag dumt nog beställt det på min mors företag, och på det sättet upphävs all ångerrätt.

Önskar verkligen att jag hade tagit Asus eller MSI-varianten då de är tysta och klockar bättre. Det jag nu undrar är om det skulle vara värt att sälja kortet på Swec. marknaden eller liknande och sedan köpa ett kort med annan kylare? Vad tror ni jag kan få för ett kort som suttit i en dator i en vecka om det kostade ca. 2200kr vid köp?

DraLetterZ

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

kanske kan sätta dit en tystare och bättre kylare på kortet istället kika upp articcooling de har ett par gpu kylare som ska passa till 7850 enligt deras sida.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

kanske kan sätta dit en tystare och bättre kylare på kortet istället kika upp articcooling de har ett par gpu kylare som ska passa till 7850 enligt deras sida.

Fördärvar jag inte garantin på kortet när jag sätter på en ny kylare?

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat runt lite bland kylare verkar det nästan vara mer lönsamt att sälja kortet vidare, förutsatt att jag kan få minst 1800 kr för det. Finns det någon annan lösning?

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DraLetterZ:

Fördärvar jag inte garantin på kortet när jag sätter på en ny kylare?

Garantin förbrukas om du byter kylaren.

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att XFX-kortet (Black Edition) är det bästa 7850-kortet på marknaden, då det har bäst strömförsörjning. Korten klockar ju rätt högt (uppemot 1300mhz) så det är viktigt med mycket faser och så. Bara en notis när du ska köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Lagligt sett kan du inte sälja ett kort köpt genom ett företag som privatperson.
Någonstans måste du betala skatt och moms om du ska "ta ut" kortet från företaget.
(alternativt "slänga" det, kan dock bli svårt att förklara detta för skatteverket varför man slänger ett kort som inte ens är en månad gammalt, och sedan "hitta" det på återvinningen)

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av shauni:

Är ganska säker på att XFX-kortet (Black Edition) är det bästa 7850-kortet på marknaden, då det har bäst strömförsörjning. Korten klockar ju rätt högt (uppemot 1300mhz) så det är viktigt med mycket faser och så. Bara en notis när du ska köpa nytt.

Har en fråga till dig angående XFX korten.
http://www.dustinhome.se/product/5010625083/xfx-radeon-hd7850...
http://www.dustinhome.se/product/5010625071/xfx-radeon-hd7850...

Den första har ju 2 st fläktar men är inte black edition, och den andra är BE men har 1 fläkt, vilken skulle du gå på?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

samma kort, det enda man får med BE är en liten badge. Så Dual Dissipation då det kyler bättre.

om du inte tänkt byta kylare dvs

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Hejsan, för cirka en vecka sedan köpte jag ett Powercolor HD7850. Dock är jag inte nöjd med varken utseendet eller kylaren på kortet, och ville då lämna tillbaka kortet till Komplett. Det gick tydligen inte, då jag dumt nog beställt det på min mors företag, och på det sättet upphävs all ångerrätt.

Önskar verkligen att jag hade tagit Asus eller MSI-varianten då de är tysta och klockar bättre. Det jag nu undrar är om det skulle vara värt att sälja kortet på Swec. marknaden eller liknande och sedan köpa ett kort med annan kylare? Vad tror ni jag kan få för ett kort som suttit i en dator i en vecka om det kostade ca. 2200kr vid köp?

DraLetterZ

Skulle jag ha varit du så hade jag börjat leta upp om en h40/620 passar ditt grafikkort, det kommer kyla kärnan bättre än t.ex msis kylare!

Skrivet av filipcombat:

Har en fråga till dig angående XFX korten.
http://www.dustinhome.se/product/5010625083/xfx-radeon-hd7850...
http://www.dustinhome.se/product/5010625071/xfx-radeon-hd7850...

Den första har ju 2 st fläktar men är inte black edition, och den andra är BE men har 1 fläkt, vilken skulle du gå på?

Skrivet av shauni:

samma kort, det enda man får med BE är en liten badge. Så Dual Dissipation då det kyler bättre.

om du inte tänkt byta kylare dvs

Black Edition är det finaste som går att få från XFX, det är lite skillnader mot DD, huvudsakligen att BE har "handplockad" kärna. Sedan så finns det också BE/DD (Black Double dissipation) version.

Den vanliga Dual dissipation ska ha EN fläkt.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

...fan.

Allt blir helt knasigt nu. Ett bevis på att man ska lära sig mer om företagsköp innan man lyssnar på mamma.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Hedersmedlem

Kör en Antec Kühler 620 på mitt GTX560Ti, fungerar alldeles utmärkt men visst ser det lite "ghetto" ut.

Har satt fast blocket med buntbandsmetoden.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.