Hur vet man att hörlurarna är bra?

Permalänk

Hur vet man att hörlurarna är bra?

Efter mycket googlande så har jag inte fått ett enda vettigt svar på min fråga: Hur vet man att hörlurarna man planerar att köpa är bra?
Det finns så mycket så är olika, ska man kolla på frekvensen, impedansen eller känsligheten(dB/mW) eller kanske något helt annat? Ni som verkar vara experter på detta ämne får gärna förklara för mig.

Notera nu att jag pratar om hörlurar som inte finns att testa det vill säga billigare varianter som inhandlas på till exempel inet, komplett, webhallen, elgiganten, siba med mera.

tl;dr Om man köper lurar utan att provlyssna, vad ska man kolla efter?

edit
Permalänk
Medlem

Recensioner.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Jerkanftw:

Recensioner.

Okej, men om vi nu säger att det inte finns några recensioner eller att ~hälften av recensionerna säger att lurarna e skit o resten säger att dom e gudomliga då?
Jag e nöjd med ditt svar men jag vill hitta alla möjliga alternativ till att hitta rätt lurar för mindre kunniga personer som mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xigmatek asgard:

Okej, men om vi nu säger att det inte finns några recensioner eller att ~hälften av recensionerna säger att lurarna e skit o resten säger att dom e gudomliga då?
Jag e nöjd med ditt svar men jag vill hitta alla möjliga alternativ till att hitta rätt lurar för mindre kunniga personer som mig själv.

kolla youtube reviews och sånt. alla har olika smaker* när det gäller hörlurar, du kanske tycker att mina hörlurar suger men jag älskar de, alla tycker olika, så kolla vad du gillar, stora, små, med stark bas, mjuka mm jag kör faktiskt med headset som jag köpte från kjell o c, 200kr(rea eller något) dock så är det ingen gaming headset, men duger fint till det mesta.

Permalänk

går till en butik och provar

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

går till en butik och provar

"Notera nu att jag pratar om hörlurar som inte finns att testa det vill säga billigare varianter som inhandlas på till exempel inet, komplett, webhallen, elgiganten, siba med mera."

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem
Skrivet av xigmatek asgard:

Efter mycket googlande så har jag inte fått ett enda vettigt svar på min fråga: Hur vet man att hörlurarna man planerar att köpa är bra?
Det finns så mycket så är olika, ska man kolla på frekvensen, impedansen eller känsligheten(dB/mW) eller kanske något helt annat? Ni som verkar vara experter på detta ämne får gärna förklara för mig.

Notera nu att jag pratar om hörlurar som inte finns att testa det vill säga billigare varianter som inhandlas på till exempel inet, komplett, webhallen, elgiganten, siba med mera.

tl;dr Om man köper lurar utan att provlyssna, vad ska man kolla efter?

kan du länka det du vill köpa?

Permalänk
Skrivet av Rawrgasm:

"Notera nu att jag pratar om hörlurar som inte finns att testa det vill säga billigare varianter som inhandlas på till exempel inet, komplett, webhallen, elgiganten, siba med mera."

Men det gjorde jag, gick till Siba och bad om att få prova ett par, som var billiga?
Så varför skulle du inte kunna prova några ;P ?

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Rent principiellt kan du inte räkna med att ett par billiga lurar har "bra" ljud. Fina komponenter kostar samt det tar tid att utveckla ljudet som man avser att lurarna ska avge. Här skiljer det dock mellan olika tillverkare då vissa föredrar bas, andra diskant. Om det dessutom är ett headset kan du i de billigare segmenten räkna med att micen är ganska dålig.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

kan du länka det du vill köpa?

Har redan köpt det jag skulle ha för tillfället men funderar mest på framtida köp för både min egen del och andras.

Permalänk
Medlem

Man läser recensioner som någon skrev ovan, om det inte finns recensioner så anta att lurarna är skit eller väldigt nya.

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xigmatek asgard:

Har redan köpt det jag skulle ha för tillfället men funderar mest på framtida köp för både min egen del och andras.

Gå till typ en mac butik och prova dyra hörlurar. Bra att börja är att testa olika prisklasser från samma märke. När du hittat ett par du gillar provar du samma prisklass fast andra märken. Sen kollar du spec på de du gillade och försöker komma så nära som möjligt.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Rent principiellt kan du inte räkna med att ett par billiga lurar har "bra" ljud. Fina komponenter kostar samt det tar tid att utveckla ljudet som man avser att lurarna ska avge. Här skiljer det dock mellan olika tillverkare då vissa föredrar bas, andra diskant. Om det dessutom är ett headset kan du i de billigare segmenten räkna med att micen är ganska dålig.

ville bara tillägga att ljudkortet spelar också en stor roll

Permalänk
Medlem

Sennheiser
eller
Sennheiser
eller
Sennheiser

AKG och KOSS kan funka det med!

Räkna med minst 1200:- för att få ett par schyssta lurar!

Du måste prova, för även om ljudet är bra, så måste de sitta skönt på just ditt huvud oxo!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

frekvensen, impedansen eller känsligheten m.f värden säger väldigt lite av hur hörlurar högtalare eller förstärkare verkligen låter, så en kombination av reviews och övrigt tyckande samt eget provlysande behövs ofta.
Dock kan vara knepigt med billiga saker, som också kan vara både svåra att lyssna på innan köp samt inte ofta finns bra reviews av.

Generellt väldigt billiga lurar köper man inte för att dom är låter bra, utan bara för att dom låter sen hur dom låter är inte intressant om man köper väldigt billigt, sen vad som är väldigt billigt och billigt är nog upp till en själv, likaså lagom pris eller dyrt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kolla om dina hörlurar som du kanske har tänkt att köpa har några recensioner sen samt om dem har fått något betyg. Det är mitt bästa tips. Du kan ju även läsa på om ljud(den kategorien) och kolla på specifikationerna på hörlurarna så du förstår skillnaderna på vissa hörlurar lite mer.

Permalänk

Finns det recensioner som säger att det är rent skit, så är det ofta det, även om vissa andra verkar giöla dem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du går till head-fi och ser vad de säger, de har väldigt bra koll på hörlurar där borta.

Mitt tips är att köpa några Brainwavz. Själv har jag några stycken och har aldrig varit besviken på kvalitén och ljudet på dom!

Permalänk

Jag skulle aldrig köpa ett par lurar jag aldrig har testat pga alla har vi olika smak och framförallt tycker jag ett par lurar ska sitta bra på huvudet, och alla människor är olika, så vissa tycker dom lurarna sitter superskönt medans andra tycker dom sitter för hårt,löst, skaver lite där, mm mm:)
Men när man har testat är lurar oftast biligare på nätsidor:)
Men recensioner är det du får läsa på om det som folk ha sagt!
Lycka till!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

ville bara tillägga att ljudkortet spelar också en stor roll

Ja om du har mycket bra lurar spelar givetvis ljudkortet roll, har man å andra sidan mindre bra lurar spelar ljudkortet mindre roll. Ett bra ljudkort kan ju inte göra ljudet bättre i dåliga lurar än ett dåligt ljudkort/ljudchip. Scenariot är precis samma som för en vanlig stereoanläggning, det viktigaste är högtalarna för det är där ljudet kommer ut, sedan bör man givetvis ha lika bra av allt

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Ja om du har mycket bra lurar spelar givetvis ljudkortet roll, har man å andra sidan mindre bra lurar spelar ljudkortet mindre roll. Ett bra ljudkort kan ju inte göra ljudet bättre i dåliga lurar än ett dåligt ljudkort/ljudchip. Scenariot är precis samma som för en vanlig stereoanläggning, det viktigaste är högtalarna för det är där ljudet kommer ut, sedan bör man givetvis ha lika bra av allt

Sant!! För jag känner stor skilnad mellan att koppla headseten till laptop/gamla datorn och har det kolpplat till ljudkort