Permalänk
Medlem

SSD Caching på Asus Z77 mobo

Hej,

Nån som vet om alla Asus moderkort har stöd för SSD Caching? P8Z77-V DELUXE har det stödet i klartext "ASUS SSD Caching, 3X Faster Performance at a Click", men alla Asus Z77-kort stödjer "Intel Smart Response", vilket jag förstår är samma sak, dvs man parar en roterande HDD med en SSD och flyttar över mest använda block till SDD:en. Varför skriver de då inte "ASUS SSD Caching" på alla kort? Är det en annan funktion/implementation?

Tänkte fortsätta ha en SSD som systemdisk enkommt (operativ/spel), men sätta en mindre SSD parat med en roterande disk för filmer, program, bilder et.c.

//Lasse

Permalänk
Medlem

Ingen?!

//Lasse

Permalänk

Bra fråga, undrar samma sak

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Hej,

Laddade hem manualen till Maximus V Gene som jag troligtvis kommer välja och där är det med prereq på SDD storlek m.m. för "Intel Smart Response", så funktionen SSD Caching finns där. Troligtvis en lite annan implementation/variant som Asus sjäva har på P8Z77-V DELUXE.

Tänkte välja Maximus V Gene för att det är en ROG, dvs avsedd för OC, har bästa ljudkortet bland Asus Z77 kort, samt är uATX, så att man kan degradera den till HTPC där det är dags att byta nästa gång.

Lite info om Z77 och SSD: http://www.xbitlabs.com/articles/mainboards/display/intel-z77_3.html

//Lasse

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Lasse468:

Ingen?!

//Lasse

Skrivet av gunvald89:

Bra fråga, undrar samma sak

Alla Z68/Z77 har det, det är inbyggt i kontrollerkretsarna. Asus har däremot en egen teknik med en (säger de) bättre algoritm som inte finns på annat än Deluxe-korten.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Alla Z68/Z77 har det, det är inbyggt i kontrollerkretsarna. Asus har däremot en egen teknik med en (säger de) bättre algoritm som inte finns på annat än Deluxe-korten.

Tack, bra. Jag hittade även en liten Step by Step för att aktviera som kan vara användbar: http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=684542