Permalänk
Medlem

Dags för ny skärm. 27"

Hallojsan, nu är det dags för mig att skaffa ny skärm då min skärm som jag använde la av. Hade 22" tums eller något runt det och tyckte att det var lite litet så tänkte gå upp i 27" skärm, och undrar om ni har något förslag? Har kikat lite på denna: http://www.inet.se/produkt/2203202/dell-ultrasharp-27-u2711-i... är den något att ha? Det jag gör mest är att spela diverse FPS(bf3, cod4, css och lite annat), kollar på film och surfar. Budget: Max 6k. inte mer.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Hallå,
det stod emellan dell-skärmen u2711 och samsungs S27A850D för mig när jag skulle välja, och hade förmånen att få testa bägge innan köp via en kompis som hade bägge (2xsamsung och 1xdell) i eyefinity...kan bara säga att samsungen var överlägsen, så det blev den..Antiglaren på dellen pajjade det för mig helt och bilden i sig på samsungens PLS skärm var klockren, dock var inte dell skärmen långt efter, men ändå så pass mycket att valet blev enkelt

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Avstängd

ska du köpa samsungen så köp

S27A850T

Nyare version

Permalänk
Medlem

Så det är alltså bättre att satsa på samsungen än dell skärmen?

Permalänk
Medlem

Jag skulle också absolut rekommendera Samsungen just pga den extremt jobbiga antireflex-beläggningen på U2711. Enda fördelen med Dellen är att den har wide gamut, men det behövs ändå inte till dina användningsområden. Så kör på Samsungen!

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Samsung har pisskvalite, vad glad om den håller 1 år.

Permalänk
Avstängd

Hur nära sitter ni som stör er på anti glare coatingen? Vid normalt avstånd märks det bara på pytteliten text.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Fick hem min Dell u2711 (2560x1440) för en vecka sedan och det är över förväntningar! Riktigt bra skärm, skarpa färger etc. Gick iof från en billig BenQ 24", så skillnaden är ju stor.

Visa signatur

RTX 3080/ 7700X

Permalänk
Inaktiv

Hört en del bra om denna. Äger inte den själv.

HP ZR2740W
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966051

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Samsung har pisskvalite, vad glad om den håller 1 år.

I beg to differ!

Jag har två gamla T240 hemma, inköpta 2009. Skärmen innan den var/är en 244T inköpt 2006, där ballade förvisso invertern ut 2009, men den har jag bytt så den lirar igen

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Jag har har haft min Dell u2711 i någon vecka nu. Jag har inget att klaga på. Flera har klagat på antiglare har jag sett. Men personligen är det inget som jag märker av, eller stör mig på, alls. Det är även smidigt med kortläsare och usbhub i skärmen.

Jag köpte min på Komplett när dem, för någon vecka sedan, hade kampanj på den. Då kostade den 4990:- Ett ganska svårslaget pris för en så bra skärm.

Jag är mycket nöjd med mitt köp.

(Review av Dell U2711.)

Permalänk
Medlem

Har själv haft Samsungen, och den är inte något vidare. Det verkar vara generellt sett stora problem med deras nya PLS-skärmar (PLS = IPS med mycket marknadsförings-mumbojumbo) sett till byggkvalitet och bakgrundsljus. Många upplever att en mörk skärm inte är enhetligt mörk, dvs den blöder ljus nere i nån kant, vilket inte är trevligt i spel med mörka miljöer. Dell:en är mycket bättre sett till både bygg- och bildkvalitet. Sen om man absolut hatar normala matta skärmar så har man inte mkt att välja på i 27", förutom Samsungen som är semi-matt (och mkt trevlig just i det avseendet), eller Apple-skärmarna. Dock är det här med anti-glare rätt överdrivet och verkar vara lite av ett mode att hata. Man måste bilda sig en egen uppfattning.

Skillnaden på D och T versionen av Samsungen verkar bara vara olika antal ingångar, D har 2st DVI och en DP, T har En DVI, en HDMI och en DP. T-modellen är dock nyare i det avseendet att den kom senare, men vet inte om själva panelen är nyare. Troligen inte.

HP ZR2740 är troligen lite bättre till spel än Dellen pga lägre input lag iom avsaknaden av en scaler, men kostar också lite mer. De har dock samma matta coating vad jag förstår det (har ej sett den själv.)

Vill slutligen nämna Hazro, men samtidigt varna dig för dem (egen erfarenhet). De är billiga, glossy, och väldigt trevliga OM du får en som inte har pixeldefekter eller sprucken skärm. Finns inte att köpa i Sverige, så returärenden kan bli jobbiga. Verkar dock finnas flera som haft tur, samt handlat från andra återförsäljare. Hazro själva har dock inte det bästa ryktet att hantera garantier bra heller, så det är verkligen en chansning.

Jag skulle rekommendera HP:n, och Dellen om du tycker HP:n är för dyr. Du kommer inte få dåliga skärmar med dessa. Samsungen har väl dokumenterade kvalitetsproblem och det är inte något du vill ha i en dyr, högupplös 27" som du skall ha länge.

Hoppas du hittar en du gillar.

EDIT: Köpte förresten HP:n själv alldeles nyss, hoppas att den kommer imorgon. Kan berätta vad jag tycker om den.

EDIT 2: Här är bilderna på skärmen, jämförd med min Hazro.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2