Ingen ångerrätt på köp av domäner

Permalänk
Medlem

Ingen ångerrätt på köp av domäner

Hej, jag kontaktade kundtjänst på Surftown angående
om man kunde ångra sitt köp av domän inom 14 dagar
fast det kunde man inte...

Jag tycker det är lite märkligt
att man inte ska kunna göra det, varför ska vi följa alla
lagar och regler på internet om inte företagen gör det
heller. det jag tänker på är distansavtalslagen.

vh lemon3

edit det är väl bra att man följer lagar och regler men
jag är bara lite sur att distansavtalslagen inte gäller
för domäner.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Står där att domänavgifter inte innefattas, frågan är om det är okej att inte tillhandahålla ångerrätten eller inte.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk

https://surftown.se/support/kan-jag-angra-mitt-domaenkoep

"När vi har registrerat domännamnet så går det tyvärr inte att ångra beställningen."

"Om du ångrar din beställning av domännamnet kan du bara låta bli att betala din faktura och efter en viss tid så kommer vårt system annullera fakturan.

Ett domännamn är inte en produkt i vanlig mening utan ett "unikt" tillhandahållande av tjänster. Det vill säga att varje domänamn är unik och kan endast ha en ägare."

Permalänk
Medlem

Eller så är dom schysst och kallar det en produkt och ordnar systemet så man kan
ångra sitt köp

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Nja, Surftown har ju i sin tur "köpt" "din" domän åt/till dig, de kommer aldrig att få tillbaka sina pengar.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu gäller detta inte surftown specifikt och ev. inte gällande lag och praxis:
Man har inte ångerrätt på plomberade varor, t.ex. CD-skivor, om plomberingen brutits. Liknande borde användas för tjänster. Folk förstår väl orimligheten att man skulle kunna få registrera en domän, kanske i något spektakulärt syfte och använda den mycket (dra in mycket pengar?) och sedan säga upp det efter 14 dagar. I så fall borde det finnas någon "aktivera-knapp" när man väl köpt domänen som bryter "plomberingen". Om det går att förhindra att man massköper domäner bara för att hålla i dem en stund och blockera andra från att köpa och använda.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tjänster innefattas inte av ångerrätt etc

Visa signatur

En trött jäkel.