7970 istället för 680, hur stort misstag gör jag egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mja, du bör nog läsa på din fysik igen.

Ja, du fäster det i chassit därbak, men denna enda fästpunkt är också den enda som sitter fastskruvad. Fästpunkt nummer två som får bära upp kortet är PCIe-portens plasthake, och då denna är längre mot mitten av kortet än skruvfästet är det också denna lilla plastbit som får bära största delen av krafterna om man exempelvis transporterar chassit.

Vad sedan gäller momentet som skapas av kortets tyngd kommer det att bli en triangelverkan, dvs att momentet som skapas blir med avstådet mellan kortets ytterhörn och en tänkt linje mellan skruvfästet och plasthaken på PCIe-port som hävstång.

Lägg dessutom till att denna plasthake sällan håller för speciellt mycket kraft och du har ett problem - speciellt då denna plastbit brukar vara bättre fäst i PCIe-porten än vad PCIe-porten är i moderkortet. Brytkrafter här - krafter du aldrig blir av med med dagens konstruktion - kan alltså förstöra moderkortet.

Men detta förutsätter till stor del att det inte är något glapp i PCIe-porten anslutning med kortet, vilket det är, enligt min mening. Dessutom, som Marquzz säger, har Direct CU tre slots att fästa i. Jag har svårt att tänka mig att dessa tre skruvfästen inte skulle bära upp i stort sett hela momentet.

EDIT: Jag skulle inte heller påstå att det är plasthaken som bär upp kortet, utan hela portens längd.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Nerus:

Men detta förutsätter till stor del att det inte är något glapp i PCIe-porten anslutning med kortet, vilket det är, enligt min mening. Dessutom, som Marquzz säger, har Direct CU tre slots att fästa i. Jag har svårt att tänka mig att dessa tre skruvfästen inte skulle bära upp i stort sett hela momentet.

EDIT: Jag skulle inte heller påstå att det är plasthaken som bär upp kortet, utan hela portens längd.

Du kan inte i ena meningen säga att det är glapp i PCIe-porten och i andra säga att porten bär upp kortet. Kan kortet röra sig i porten kan porten inte bära mer än vad friktionen tillåter, och friktionen är inte direkt jättelik.

Att det har tre skruvfästen spelar inte heller någon roll, eftersom alla tre skruvarna fortfarande bara håller fast samma punkt på kortet, dvs det hörn på kretskortet närmast skruvarna. Det är också och enbart den översta skruven som gör någon nytta eftersom kraften på de andra blir riktad mot chassiet. Den övre håller emot så kortet inte glider nedåt och därmed utåt (ut ur PCIe-porten) av sin egen tyngd.

Dock påverkar detta bara bakkanten av kortet. Då kortet inte är fäst i framkant kommer du att få samma kraft i framkanten av kortet som vill bryta kortet nedåt och utåt. Vad som håller fast denna kraft är just PCIe-portens plasthake. PCIe-porten i sig tar förstås upp en del av den nedåtbrytande kraften, men den kan inte göra något med den utåtgående.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Du kan inte i ena meningen säga att det är glapp i PCIe-porten och i andra säga att porten bär upp kortet. Kan kortet röra sig i porten kan porten inte bära mer än vad friktionen tillåter, och friktionen är inte direkt jättelik.

Att det har tre skruvfästen spelar inte heller någon roll, eftersom alla tre skruvarna fortfarande bara håller fast samma punkt på kortet, dvs det hörn på kretskortet närmast skruvarna. Det är också och enbart den översta skruven som gör någon nytta eftersom kraften på de andra blir riktad mot chassiet. Den övre håller emot så kortet inte glider nedåt och därmed utåt (ut ur PCIe-porten) av sin egen tyngd.

Dock påverkar detta bara bakkanten av kortet. Då kortet inte är fäst i framkant kommer du att få samma kraft i framkanten av kortet som vill bryta kortet nedåt och utåt. Vad som håller fast denna kraft är just PCIe-portens plasthake. PCIe-porten i sig tar förstås upp en del av den nedåtbrytande kraften, men den kan inte göra något med den utåtgående.

Jag föreslår att du öppnar din dator och tittar närmare på hur ditt kort sitter fast. Tänk på en vanlig vägghylla så förstår du principen. Grafikkortets bakplåt är designad för att hålla uppe 90% av vikten. Du verkar tror att det är något slags gångjärn mellan bakplåten och PCB:n, det är det inte. Bakplåten är säkert fastskruvad i PCB:n i 90 graders vinkel. Den sidan som inte har skruvar är också inkilad i passande hål i chassit vilka håller upp den delen av kortet. Som jag sa, även utan moderkort/PCI-E port så skulle grafikkortet hålla sig uppe. Som en hylla ungefär.

Tillägg: Plasthakens uppgift är inte att håll i kortet, du kan rycka bort den och kortet kommer fortfarande sitta på plats. Förr hade inte ens portet (AGP på den tiden) en hake och det fungerade utmärkt, även med ditmoddade Swiftech-flänsar på 1 kg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Du kan inte i ena meningen säga att det är glapp i PCIe-porten och i andra säga att porten bär upp kortet. Kan kortet röra sig i porten kan porten inte bära mer än vad friktionen tillåter, och friktionen är inte direkt jättelik.

Att det har tre skruvfästen spelar inte heller någon roll, eftersom alla tre skruvarna fortfarande bara håller fast samma punkt på kortet, dvs det hörn på kretskortet närmast skruvarna. Det är också och enbart den översta skruven som gör någon nytta eftersom kraften på de andra blir riktad mot chassiet. Den övre håller emot så kortet inte glider nedåt och därmed utåt (ut ur PCIe-porten) av sin egen tyngd.

Dock påverkar detta bara bakkanten av kortet. Då kortet inte är fäst i framkant kommer du att få samma kraft i framkanten av kortet som vill bryta kortet nedåt och utåt. Vad som håller fast denna kraft är just PCIe-portens plasthake. PCIe-porten i sig tar förstås upp en del av den nedåtbrytande kraften, men den kan inte göra något med den utåtgående.

Jo glapp betyder ju bara att det är ett spel mellan kortets tjocklek och portens tjocklek, ett spel kan dessutom vara så litet att man upplever det som tajt passning.

Om kylarens vikt (i huvudsak) kommer att dra kortet neråt (sett från sidan av datorn, ovanifrån moderkortet), kommer det bäras upp av den sidan som ligger mot porten. Plasthaken hindrar grafikkortets rörelse i en led, rakt ut, precis som du säger, men det finns ingen kraft som som drar kortet rakt ut förutom den som blir av ett böjt (av momentet) grafikkort. Det borde rimligtvis vara infästningen i chassit samt portens undre sida som bär upp tyngden. Jag skulle vilja påstå att ett grafikkort kan sitta kvar i porten utan haken. Jag förutsätter ju dock att datorn används normalt och inte sitter i taket med komponenterna nedåt.

Att tre skruvfästen inte spelar roll, kan jag visserligen hålla med om, jag räknade inte alls med att kylflänsen är helt fristående och inte sitter direkt i skruvanslutningen till chassit.

Om du inte tycker detta resonemanget är ok, har jag spelat in en liten film med telefonen där jag trycker undan hacken på porten - hör och häpna - utan att kortet trillar ut, eller ens påverkas. Vilket jag påstår bevisar att den friktion mellan kort och port är fullt tillräcklig för att övervinna det moment som skulle dra kortet ut från porten. Det är visserligen inget DirectCU kort, men en eftermarknadskylare. Nog för att den är lättare, men så stor skillnad gör det inte.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Bättre minnes buss kan man ju tolka på olika sätt du kommer inte märka någon stor skillnad om du inte kör tex 3x 7970 mot 3x 680 i över 2560x1440

Det är när du kommer upp i väldigt stora upplösningar inte annars.

Och du behöver inte mer en 2gb minne i 1920x1080p eller 2560x1440.

Jag kan maxa allt i BF3 i 3840x720p då får jag 1923 MB på 3 korten.

Men om man kör exempelvis med triple buffer i Battlefield 3 i 2560x1440, hur mycket minne går åt då? Räcker 2GB till även där?
Jag som inte alls klarar av screen tearing vill ju kunna använda tripple buffer men om jag har förstått det rätt så går det åt mer grafikminne då, något de inte tog upp när det diskuterades här i Sweclockers frågelåda vilket gjorde mig lite osäker.
Eller är det så att det extra grafikminne tripple buffer kräver är försumbart?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att ett 7970 är ett bra köp i dagsläget, med tanke på att det klockar som det gör!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Efter att SweClockers recension om GTX 680 släpptes, och man såg hur bra det presterade i jämförelse med HD 7970, blev jag som förtrollad. Jag var helt övertygad om att det här kortet skulle få äran att sitta i min PCI-E-plats, men inte förrän Asus hade släppt en Direct CU II-version av GTX 680-kortet. Till min besvikelse visade det sig dock att utbudet på GTX 680 skulle bli helt värdelöst, i och med bristen på krestar i 28 nanometer, och att utbudet på GTX 680 Direct CU II skulle bli ännu sämre av samma anledning!

Nu har jag väntat och väntat i över en månad, sedan GTX 680 släpptes, efter att få köpa mig ett värstinggrafikkort – så att jag äntligen kan sätta tänderna i min utgåva av BF3, som jag ännu inte har velat börja spela pga. hur usel spelupplevelsen blir när jag kör det med mitt HD 5770. Men mitt tålamod hänger på en skör tråd just nu!

Jag har alltså, med andra ord, börjat att tänka i banorna att köpa ett Asus Radeon HD 7970 Direct CU II.

Det som tar emot är:

  • Det ligger i samma prisklass som GTX 680

  • Det presterar relativt mycket sämre än GTX 680

  • Har hört mycket klagomål angående värdelösa drivrutiner, trots att det har gått lång tid sedan 7970-släppet

Frågan jag ställer mig nu är följande: hur stort misstag gör jag, om jag inte kan tygla mitt urvattnade tålamod, och därav väljer att köpa ett 7970 istället för ett 680?

Jag gjorde misstaget att sälja mitt 7970 och fick ett EVGA GTX680. Kommer aldrig gå över till nvidia igen oavsett vad! Värdelösa drivers (flimrande skrivbord och frysningar i spel) medan mitt 7970 har funkat klockrent sen dag 1!! Köpte givetvis 7970 igen och återigen är det skitkul att sitta vid sin dator och spela BF3 utav hel***e!!

Skit i vad folk skriver här och följ din plånbok mm mm. Glöm inte att GTX680 är ett renodlat SPELKORT och suger i massor i videorendering mm. Även i mpnga spel får GTX680 pisk av 7970 (dock inte bf3 när det väl funkar)

Ps. 7970 är bra mycket billigare om du köper via www.quizcore.se

Visa signatur

Intel i9 13900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus ProArt OC RTX 4080 Super 16GB GDDR6X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 4TB Samsung 990 Pro 2TB , Creative Recon 3D, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Mycket klagande på drivrutiner till 7970. Själv har jag inte haft några problem med dem. Vad jag förstått uppstår problemen i flerkortskonfiguration och eyefinety, så planerar du inte att köra det, är mitt råd att köpa 7970. Finns för runt 4000kr på ganska många ställen nu

Jag har kört både 1,2 och 3-way utan några som helst problem. Folk verkar så proffsiga med sina åsikter här på swec...

Visa signatur

Intel i9 13900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus ProArt OC RTX 4080 Super 16GB GDDR6X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 4TB Samsung 990 Pro 2TB , Creative Recon 3D, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte göra om samma misstag som med GTX480 och köpa det samma vecka som det släpptes typ..Visst nu va det ju ett kasst grafikort från scratch

Jag kommer inte köpa nytt grafik kort innan sommaren

Men om jag nu måste köpa ett så skulle det bli ett GTX680 helt klart

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jag kommer inte göra om samma misstag som med GTX480 och köpa det samma vecka som det släpptes typ..Visst nu va det ju ett kasst grafikort från scratch

Jag kommer inte köpa nytt grafik kort innan sommaren

Men om jag nu måste köpa ett så skulle det bli ett GTX680 helt klart

Tyvärr är 680 slut överallt så man blir nog illa tvungen att vänta till sommar typ:(

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Marquzz:

Jag föreslår att du öppnar din dator och tittar närmare på hur ditt kort sitter fast. Tänk på en vanlig vägghylla så förstår du principen. Grafikkortets bakplåt är designad för att hålla uppe 90% av vikten.

Tänk på en vanlig vägghylla, sedan tar du bort fästet på ena sidan. Hur mycket kan du belasta denna hylla nu innan den går sönder? Speciellt då fästet/bakplåten enbart sitter fast i kretskortet, den avlastar inte kylarens vikt.

Citat:

Du verkar tror att det är något slags gångjärn mellan bakplåten och PCB:n, det är det inte. Bakplåten är säkert fastskruvad i PCB:n i 90 graders vinkel. Den sidan som inte har skruvar är också inkilad i passande hål i chassit vilka håller upp den delen av kortet. Som jag sa, även utan moderkort/PCI-E port så skulle grafikkortet hålla sig uppe. Som en hylla ungefär.

Och du verkar tro att vi pratar om armerad betong eller något liknande material. Det gör vi inte, vi pratar om millimetertunn plast. Oavsett hur många skruvar ditt bakplåten sitter fast med är infästningen mellan bakplåt och kylare/grafikkort fortfarande bara denna tunna plastbit.

Hur mycket vikt håller millimetertunn plast för innan det böjs och skapar dragkrafter?

Jag hade kunnat hålla med er om de haft vett nog att skruva fast kylaren i bakplåten direkt, det skulle avlasta ganska mycket... men det gör de inte. Alla krafter går genom PCBn, och PCB'er är inte så styva.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av skydiver:

Jag gjorde misstaget att sälja mitt 7970 och fick ett EVGA GTX680. Kommer aldrig gå över till nvidia igen oavsett vad! Värdelösa drivers (flimrande skrivbord och frysningar i spel) medan mitt 7970 har funkat klockrent sen dag 1!! Köpte givetvis 7970 igen och återigen är det skitkul att sitta vid sin dator och spela BF3 utav hel***e!!

Skit i vad folk skriver här och följ din plånbok mm mm. Glöm inte att GTX680 är ett renodlat SPELKORT och suger i massor i videorendering mm. Även i mpnga spel får GTX680 pisk av 7970 (dock inte bf3 när det väl funkar)

Ps. 7970 är bra mycket billigare om du köper via www.quizcore.se

har 3x 680 spelar alla spelan utan problem.

Så nog ditt kort som det va fel på

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Vad gäller 680/7970 är det nog hugget som stucket. 7970 är ju lite billigare nu vilket kan motivera ett köp, men drivrutinerna suger fortfarande (säger jag av erfarenhet, brorsan har dubbla 7970).

Skrivet av Wizbro:

Kan varna dig om att 7970s drivrutiner är lite krångliga, ibland. Men det är inte direkt så att korten är värdelösa pga. det. Ett fel jag märkt är systemkrascher efter jag stänger av mina skärmar och sedan sätter på dem, och sedan återigen slår av dem.

De som har problem med 7970 är de som kör eyeinfinity och/eller Crossfire.

Jag och många med mig som kör ett 7970 och en skärm har inga problem. Jag kör på 12.3 drivern och har gjort det sen jag satte in kortet. Aldrig haft några problem över huvudtaget what so ever och allt flyter på som bara fan. Jag är riktigt nöjd med mitt 7970 och har ruskigt låga temps. (dock har jag windforce x3)

Köp ett 7970 och var nöjd. Kom in i BF3 matchen!

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk

Kör BF3 med ditt 5770 och vänta på ett GTX680. Kör BF3 själv med ett 5770, fungerar hur bra som helst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

De som har problem med 7970 är de som kör eyeinfinity och/eller Crossfire.

Jag och många med mig som kör ett 7970 och en skärm har inga problem. Jag kör på 12.3 drivern och har gjort det sen jag satte in kortet. Aldrig haft några problem över huvudtaget what so ever och allt flyter på som bara fan. Jag är riktigt nöjd med mitt 7970 och har ruskigt låga temps. (dock har jag windforce x3)

Köp ett 7970 och var nöjd. Kom in i BF3 matchen!

Det kan jag inte förneka, men bara för att vara petig - jag har inte Eyefinity aktiverat!

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

It's the end of the world as we know it.

Om du skulle råka köpa ett AMD-kort alltså :p.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av HerrNi|sson:

Kör BF3 med ditt 5770 och vänta på ett GTX680. Kör BF3 själv med ett 5770, fungerar hur bra som helst!

BF3 @ 1280*720 @ low = 40~ i snitt-FPS

Hur bra som helst? Nej, verkligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Tyvärr är 680 slut överallt så man blir nog illa tvungen att vänta till sommar typ:(

Inte alls slut överallt

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=4710638&AS_...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ni som har ett 7970 singelcard är nöjda med prestandan... jag har så fruktansvärt dålig fps i BF3... jag kör seriöst just nu på low settings, gällande allt, i 1920x1080. Jag förstår bara inte varför det laggar så sjukt som det gör, det är så fruktansvärt tråkigt och irriterande att man spenderat så mycket pengar för så mycket skit. OCH JAG VET INTE VAD PROBLEMET ÄR! SHIT alltså...

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiKEARN:

Förstår inte hur ni som har ett 7970 singelcard är nöjda med prestandan... jag har så fruktansvärt dålig fps i BF3... jag kör seriöst just nu på low settings, gällande allt, i 1920x1080. Jag förstår bara inte varför det laggar så sjukt som det gör, det är så fruktansvärt tråkigt och irriterande att man spenderat så mycket pengar för så mycket skit. OCH JAG VET INTE VAD PROBLEMET ÄR! SHIT alltså...

Låter riktigt skummt, får iofs bara 35-50 fps om jag stänger av crossfire, på ultra settings, 2560x1600. Med cf på får jag sällan under 85 fps.

Tänk på att 7970 cf faktiskt är bättre på höga upplösningar än 680! (2560x1600, samt eyfinity-lösningar) Sen klockar de grymmt bra oxå.

Dock låter mina kort endel. Jag har beställt vattenkylning till min dator i sign för att få en tystare dator. (har iofs referenskylare)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiKEARN:

Förstår inte hur ni som har ett 7970 singelcard är nöjda med prestandan... jag har så fruktansvärt dålig fps i BF3... jag kör seriöst just nu på low settings, gällande allt, i 1920x1080. Jag förstår bara inte varför det laggar så sjukt som det gör, det är så fruktansvärt tråkigt och irriterande att man spenderat så mycket pengar för så mycket skit. OCH JAG VET INTE VAD PROBLEMET ÄR! SHIT alltså...

Du hör ju själv att du har något som är fel. Om det är på kortet,drivrutinen eller whatever annat i din dator kan jag inte svara på.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Kör på 7970, funkar fint för mig. 1 eller 2, båda funkar utmärkt :).
Kan maxa utan problem, dock med lite lägre AA med 1 kort, men inga problem alls.
Kör i 2560x1440 innan någon gnäller på att det ovan är orelevant info utan att veta upplösningen

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Subdubwise:

BF3 @ 1280*720 @ low = 40~ i snitt-FPS

Hur bra som helst? Nej, verkligen inte.

Öhh, brorsan har samma kort som dig och om det där är vad du faktiskt får är det garanterat något fel på kortet.

Dessutom kommer 680DCII ha mycket bättre strömförsörjning och fler faser, något som förhoppningsvis kommer ge bättre resultat när du överklockar.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Iwar:

Låter riktigt skummt, får iofs bara 35-50 fps om jag stänger av crossfire, på ultra settings, 2560x1600. Med cf på får jag sällan under 85 fps.

Tänk på att 7970 cf faktiskt är bättre på höga upplösningar än 680! (2560x1600, samt eyfinity-lösningar) Sen klockar de grymmt bra oxå.

Dock låter mina kort endel. Jag har beställt vattenkylning till min dator i sign för att få en tystare dator. (har iofs referenskylare)

7970 CF vs 680 SLI vinner faktiskt 680 SLI, både i 2560x1600 och 5760x1080. Kolla HardOCP's tester själv.
http://www.hardocp.com/article/2012/03/28/nvidia_kepler_gefor...

"The biggest question in regards to performance and gameplay experience about GeForce GTX 680 SLI was if the 2GB of VRAM per GPU and lesser memory bandwidth compared to Radeon HD 7970 would be a hindrance. Our testing has clearly answered that question. In fact, in every game we tested, GTX 680 SLI offered a better gameplay experience compared to Radeon HD 7970 CrossFireX. We specifically tested at NV Surround and Eyefinity at the maximum resolution of our configuration at 5760x1200 to see if there would be any bottlenecks. We found that the new GeForce GTX 680 SLI has the performance where it counts.

In every game we tested GTX 680 SLI was faster, and provided gameplay options Radeon HD 7970 CFX did not. We were not bottlenecked at all at 5760x1200 with GTX 680 SLI. In fact, in BF3 Multiplayer GTX 680 SLI provided better performance, higher in-game settings, and a smoother experience, and this is a highly memory sensitive game. When we looked at power utilization we found GeForce GTX 680 SLI was more efficient in every single game, using less power, but giving us more performance. "

Dock bör det också påpekas att de ger en rejäl känga till AMD gällande microstutter och Crossfire.

"SLI smoothness vs. CrossFireX smoothness

We don't know what other descriptive word to use, other than "smoothness" to describe the difference we feel between SLI and CrossFireX when we play games. We've expressed this difference in gameplay feeling between SLI and CrossFireX in the past, in other evaluations, and we have to bring it up again because it was very apparent during our testing of 680 SLI versus 7970 CFX.

We can't communicate to you "smoothness" in raw framerates and graphs. Smoothness, frame transition, and game responsiveness is the experience that is provided to you as you play. Perhaps it has more to do with "frametime" than it does with "framerate." To us it seems like SLI is "more playable" at lower framerates than CrossFireX is. For example, where we might find a game playable at 40 FPS average with SLI, when we test CrossFireX we find that 40 FPS doesn't feel as smooth and we have to target a higher average framerate, maybe 50 FPS, maybe 60 FPS for CrossFireX to feel like NVIDIA's SLI framerate of 40 FPS. Only real-world hands on gameplay can show you this, although we can communicate it in words to you. Even though this is a very subjective realm of reviewing GPUs, it is one we surely need to discuss with you.

The result of SLI feeling smoother than CrossFireX is that in real-world gameplay, we can get away with a bit lower FPS with SLI, whereas with CFX we have to aim a little higher for it to feel smooth. We do know that SLI performs some kind of driver algorithm to help smooth SLI framerates, and this could be why it feels so much better. Whatever the reason, to us, SLI feels smoother than CrossFireX.

Personally speaking here, when I was playing between GeForce GTX 680 SLI and Radeon HD 7970 CrossFireX, I felt GTX 680 SLI delivered the better experience in every single game. I will make a bold and personal statement; I'd prefer to play games on GTX 680 SLI than I would with Radeon HD 7970 CrossFireX after using both. For me, GTX 680 SLI simply provides a smoother gameplay experience. If I were building a new machine with multi-card in mind, SLI would go in my machine instead of CrossFireX. In fact, I'd probably be looking for those special Galaxy 4GB 680 cards coming down the pike. After gaming on both platforms, GTX 680 SLI was giving me smoother performance at 5760x1200 compared to 7970 CFX. This doesn't apply to single-GPU video cards, only between SLI and CrossFireX."

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

BF3 @ 1280*720 @ low = 40~ i snitt-FPS

Hur bra som helst? Nej, verkligen inte.

BF3 @ 1920*1080 @ medium = 40 i snitt-FPS

Jag vet inte vad du gjort med ditt 5770 men mitt fungerar som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

"Nvidia har lyckats bra med att hålla ner ljudnivån på sin referenskylare till Geforce GTX 680. Som synes i diagrammet ovan är den avsevärt tystare än referensditot hos exempelvis Radeon HD 7970 under både belastning och maxhastighet. Det bör dock nämnas att den inte har särskilt mycket att hämta i jämförelse med de eftermarknadsvarianter som finns på marknaden."
- www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-kepler-sa...

"Den välkända kylaren DirectCU II återkommer i Radeon HD 7950. Låga temperaturer i kombination med mycket låg ljudnivå även under belastning är inget annat än imponerande."
- http://www.sweclockers.com/recension/15001-amd-radeon-hd-7950...

"Asus Geforce GTX 580 DirectCU II är ett perfekt exempel på hur en partnertillverkare kan göra avsevärda förbättringar i jämförelse med en referensdesign. Modellen är bestyckad med en utomordentlig kylare som inte bara erbjuder bra kylning utan även är extremt tyst. Trots överklockning och spänningshöjningar höll sig kortet kallare än Nvidias referenskort samtidigt som fläktljudet låg på riktigt behagliga nivåer."
- http://www.sweclockers.com/recension/13739-asus-geforce-gtx-5...

"Det bjuder på riktigt låga ljudnivåer, påkostade komponenter och en prislapp som är jämförbar med referensmodellerna."
- http://www.sweclockers.com/recension/13739-asus-geforce-gtx-5...

De citerade texterna är det som lockar mig, och, som sagt – att det vore utomordentligt passande i mitt chassi med en en stor eftermarknadskylare. Det du nämner om DCUII-kylaren har jag aldrig hört förut. Det jag har hört är att Gigabyte's Windforce-kylare har en tendens att låta störigt och att MSI's Twin Frozr-kylare är bra men låter lite högfrekvent i sitt fläktljud.

Ajdå! Då kanske det är mer generellt än vad jag trodde när han först nämnde det. Vad för slags oljud var det från fläktarna? Var det hela tiden eller endast vid tung belastning/100 % belastning?

Det finns ingen av de större tillverkarna som slänger på dåliga fläktar. De handlar bara om att folk fått fläktar från en eventuellt dålig batch eller liknande. Mitt förra GTX580 DCUII var alldeles utomordentligt och hade inga som helst missljud hur mycket man än pressade fläktarna.

Ett gott råd! Om någon kritiserat ex. fläktar på ett kort så googla problemet. Hittar man inte väldigt många som säger samma sak så handlar det om dåliga ex hit och dit INGET ANNAT.

Det är synd att det finns så många smurfar här inne som inte har något annat i skallen än att försöka försvara sitt eget köp. Kommentarer som: Med GTX680 fick jag bara massa flimmer i bilden och bla bla bla.... Alltså allvarligt? TÄNK åtminstonde pyttelite innan ni yttrar er. Skall det vara för mycket begärt?!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

Jag testade att Köra Samma test som Sweclockers med mitt Sapphire 7970 OC i BF3, Minsta FPS 91, Högsta FPS 136.

Notera Att jag dock kör klock hastigheten Core Clock 950, Mem, 1425

Min CPU är dock 3820 3,6 ghz . upplösning 1980x1080 Ultra allt.

Har inte haft några problem med mitt kort och kan Rekommendera det.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Tänk på en vanlig vägghylla, sedan tar du bort fästet på ena sidan. Hur mycket kan du belasta denna hylla nu innan den går sönder? Speciellt då fästet/bakplåten enbart sitter fast i kretskortet, den avlastar inte kylarens vikt.

Och du verkar tro att vi pratar om armerad betong eller något liknande material. Det gör vi inte, vi pratar om millimetertunn plast. Oavsett hur många skruvar ditt bakplåten sitter fast med är infästningen mellan bakplåt och kylare/grafikkort fortfarande bara denna tunna plastbit.

Hur mycket vikt håller millimetertunn plast för innan det böjs och skapar dragkrafter?

Jag hade kunnat hålla med er om de haft vett nog att skruva fast kylaren i bakplåten direkt, det skulle avlasta ganska mycket... men det gör de inte. Alla krafter går genom PCBn, och PCB'er är inte så styva.

Mitt förslag står fast, öppna din dator och titta hur det ser ut. I ena änden av bakplåten så sitter det 2 eller 3 skruvar och i den andra så sitter plåten inkilad i små skåror i chassit, så bakplåten hålls alltså uppe i bägge ändar.

Och "plasten" du pratar om, är det kretskortet du menar då eller? Testa att bryta av ett kretskort så kan du återkomma sen...

Sluta snacka massa skit när du inte har någon aning om vad du snackar om. Detta är det värsta med Swec, folk som drar "sanningar" ur arslet...

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Öhh, brorsan har samma kort som dig och om det där är vad du faktiskt får är det garanterat något fel på kortet

Skrivet av HerrNi|sson:

BF3 @ 1920*1080 @ medium = 40 i snitt-FPS

Jag vet inte vad du gjort med ditt 5770 men mitt fungerar som sagt.

Jag ber om ursäkt, testade igen och då blev resultaten bättre. Av någon anledning fick jag dock endast ut 30~ FPS @ low @ 1280*720 senast jag testade. Nu blev det däremot så här:

#1:

#2:

Hur som helst är det ingen vidare bekväm spelupplevelse, i mina ögon.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Subdubwise:

Jag ber om ursäkt, testade igen och då blev resultaten bättre. Av någon anledning fick jag dock endast ut 30~ FPS @ low @ 1280*720 senast jag testade. Nu blev det däremot så här:

#1:
http://minfil.se/n9me

#2:
http://minfil.se/o9me

Hur som helst är det ingen vidare bekväm spelupplevelse, i mina ögon.

Kör på medium, det ser bra ut och kräver inte så starka komponenter.

Kör du med 2-kärnig gammal athlon på 2.2Ghz och drivrutiner från 2009 eller ?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit