7970 istället för 680, hur stort misstag gör jag egentligen?

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Kör på medium, det ser bra ut och kräver inte så starka komponenter.

Kör du med 2-kärnig gammal athlon på 2.2Ghz och drivrutiner från 2009 eller ?

När jag kör med 1280*720 @ low får jag en, på gränsen, behaglig FPS – men då blir spelet såpass fult att det därav blir tråkigt att spela. Allting annat än de inställningarna ger en för låg FPS för att vara bekvämt.

Jag har en Intel i7 2600 @ 3,4 GHz.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Subdubwise:

När jag kör med 1280*720 @ low får jag en, på gränsen, behaglig FPS – men då blir spelet såpass fult att det därav blir tråkigt att spela. Allting annat än de inställningarna ger en för låg FPS för att vara bekvämt.

Jag har en Intel i7 2600 @ 3,4 GHz.

Då behöver du nog nya drivrutiner, eller så har du gjort något konstigt med din dator.

Brorsan får ca 50 fps i medium 1680x1050..

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det finns ingen av de större tillverkarna som slänger på dåliga fläktar. De handlar bara om att folk fått fläktar från en eventuellt dålig batch eller liknande. Mitt förra GTX580 DCUII var alldeles utomordentligt och hade inga som helst missljud hur mycket man än pressade fläktarna.

Ett gott råd! Om någon kritiserat ex. fläktar på ett kort så googla problemet. Hittar man inte väldigt många som säger samma sak så handlar det om dåliga ex hit och dit INGET ANNAT.

Det är synd att det finns så många smurfar här inne som inte har något annat i skallen än att försöka försvara sitt eget köp. Kommentarer som: Med GTX680 fick jag bara massa flimmer i bilden och bla bla bla.... Alltså allvarligt? TÄNK åtminstonde pyttelite innan ni yttrar er. Skall det vara för mycket begärt?!

Håller helt och hållet med. Verkar dessutom som att människor alltid lyckas missta coil-whine för fläktproblem. Stoppar man huvudet 1 cm från kraftfull elektronik som arbetar under hög frekvens så kommer det låta.. Oavsett märke på sagd elektronik! Sen kan man fråga sig varför man ska spela med öppen dator bredvid örat utan ljud på i spelet.
Själv har jag bara gott att säga om DCII kylarna. På mitt 6950 var det rent guld och på 7950't jag köpte till min kompis fungerade det minst lika bra.

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Då behöver du nog nya drivrutiner, eller så har du gjort något konstigt med din dator.

Brorsan får ca 50 fps i medium 1680x1050..

Varför skulle jag behöva nya drivrutiner eller varför måste jag ha gjort något konstigt med min dator? Jag har de senaste drivrutinerna och jag sköter om min dator väldigt bra, både hård- och mjukvarumässigt – jag är bara kräsen vad det gäller antalet FPS. Att sitta och lira med 50~ FPS är för mig helt jävla orimligt då jag inte upplever det som behagligt någonstans.

Om du ser till hur många FPS jag får så är det logiskt och inte konstigt någonstans, så varför du sitter och tjatar om det förstår jag inte alls.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Subdubwise:

Varför skulle jag behöva nya drivrutiner eller varför måste jag ha gjort något konstigt med min dator? Jag har de senaste drivrutinerna, jag är bara kräsen vad det gäller antalet FPS. Att sitta och lira med 50~ FPS är för mig helt jävla orimligt då jag inte upplever det som behagligt någonstans.

Snackade lite med brodern min nu, 50fps var lägsta droppen, på B2K. (Som förövrigt fixades i en patch igår?)
Annars var det över 60 fps hela tiden, vilken skärm har du då?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Snackade lite med brodern min nu, 50fps var lägsta droppen, på B2K. (Som förövrigt fixades i en patch igår?)

Jaha, och din poäng med den meningar var..?

Skrivet av MrAdde:

vilken skärm har du då?

Dell U2311H, vad det nu har med saken att göra. Om du tänkte komma och börja klaga på att det är en 60 Hz-skärm, och att jag därav inte behöver med än 60 FPS, kan du läsa igenom den här tråden.

Permalänk
Medlem

Jag & Subdubwise verkar lida av samma problem... allt som han/du beskriver känner jag också av, och är även jag väldigt skötsam gällande datorn och har alla drivrutiner som krävs etc. Man blir lite sad. Även fast vi har två olika kort, jag det senaste från radeon, så är det samma typ av problem, eller var iaf, verkade som att du fick bukt med ditt litegrann.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av MiKEARN:

Jag & Subdubwise verkar lida av samma problem... allt som han/du beskriver känner jag också av, och är även jag väldigt skötsam gällande datorn och har alla drivrutiner som krävs etc. Man blir lite sad. Även fast vi har två olika kort, jag det senaste från radeon, så är det samma typ av problem, eller var iaf, verkade som att du fick bukt med ditt litegrann.

Det enda problemet jag lider av är att mitt grafikkort är ganska dåligt och att jag är kräsen vad det gäller antalet bilder per sekund samt bildkvalitet, därav kan jag inte spela BF3 på ett tillfredsställande sätt med mitt 5770.

Jag vet dock inte varför jag fick väldigt mycket färre FPS förra gången jag testade olika inställningar i BF3, då hade jag 40~ FPS @ 1280*720 @ low. Men nu fungerade det mycket bättre, och nu är det rimligt sett till mitt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Det enda problemet jag lider av är att mitt grafikkort är ganska dåligt och att jag är kräsen vad det gäller antalet bilder per sekund samt bildkvalitet, därav kan jag inte spela BF3 på ett tillfredsställande sätt med mitt 5770.

Jag vet dock inte varför jag fick väldigt mycket färre FPS förra gången jag testade olika inställningar i BF3, då hade jag 40~ FPS @ 1280*720 @ low. Men nu fungerade det mycket bättre, och nu är det rimligt sett till mitt grafikkort.

Jag är också väldigt kräsen och jag trodde mitt 7970 skulle ge mig väldigt mycket mer fps än mitt 5870 gjorde, tvärtom verkar det vara mer problem och lägre fps. Ibland verkar det flyta på någorlunda i ultra, och ibland laggar det som om det satt ett integrerat 4mb kort i burken, det beror på var i banan jag har siktet för tillfället. Men jag vet att det inte ska vara såhär med ett 7970. Jag snackar drops ner till 30 och under alltså.

Tycks ha gjort allt också, klockat, oklockat, diverse drivrutiner, ominstallation av spel, formatering... ah

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Har tänkte på det här tidigare och jag vet inte om det har med Radeon att göra men när jag spelar BF:BC2 så får jag alltid ojämna FPS.

Ibland flyter det riktigt bra med med FPS runt 50-70 och ibland är det lite smålaggigt under en längre period och FPS:en droppar ner till runt 25.
Kör just nu med ett 6850. Det beror inte på processorn heller för jag testade en polares 580 och då flöt det helt perfekt hela tiden.

Innan 6850 hade jag ett 9800GTX+ och det körde jag en del med i Far Cry 2 och allt flöt på riktigt bra, sedan när jag bytte till 6850 så fick jag massa smålagg o.s.v. vars känsla jag tänker är väldigt lik med microstuttering.