Är det skillnad på mp3 och mp3?

Permalänk

Är det skillnad på mp3 och mp3?

Hallå

Hade tänkt och köpa mig en mp3 så man inte alltid behöver ha med sig mobilen vart man än går. Men kom på att jag inte kan ett skit om mp3 spelare.

Så till mina frågor:
1. Är det skillnad på ljudet på mp3 och mp3 spelare, ifall Ni förstår vad jag menar? Hur ser man skillnad på mp3 spelare ifall man ska leta efter en att köpa?
2. Vilken mp3 spelare skulle Ni föreslår som stödjer .flac filer?

Tacksam för all hjälp

Permalänk

Ja, det är skillnad på spelare och spelare. Jag personligen använder bara min ipod nano 2 gen för podcasts, men jag vill minnas att folk åtminstone då sa att ipod hade dåligt ljud. Jag har personligen aldrig märkt något och tycker väl att hörlurar gör större skillnad, ljudbögar ska man inte lyssna för mycket på.

Vad ska du ha den till? Bara musiklyssnande på bussen etc? Isf kör på vad som. Ipod gillar jag på grund av dom trevliga menyerna, men det är ju säkert en smaksak.

edit: såg just att du ville att den skulle kunna spela flac. Antar att ljudet då blir väldigt viktigt och jag har inte jättemycket att tillföra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:AMD Phenom II X4 965 black edition 3,4ghz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 GPU: Geforce 7950 PSU: 550w HDD: Samsung 1tb SSD: Samsung 830 128gb RAM: 8gb 1600mhz
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=273#rparams=l=s86930956
Utsorterade på att kunna spela flac...
Hur mycket minne och vad ska du använda den till? En vattentät till simbassängen, ha på joggingturen, bussen? Favoritmärke? Ska den ha display så du lätt kan gå in artister mm eller bara en liten mini med 5 knappar?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Vad är det för skillnad på de två? Mer än minnet, displayn och såna saker? ÄR det någon skillnad på ljud kvaliten?

Jag ska använda den till att jogga, gymma, gå, bussen etc

Nä, inga favorit märken och behöver inte display för att göra saker.

Jag letar efter så bra ljud kvalite som jag kan få i princip (vet att hörlurarna gör mer, men ändå!)

Permalänk
Medlem

Om det är ljudkvalitet du syftade på så brukade iriver vara kända för att ha riktigt bra sådant, men jag har ingen koll längre tyvärr.
Hade själv en sådan en gång i tiden, var grymt nöjd.

Permalänk
Medlem

Vad är fel på mobilen
om man ändå ska ha med sig en pryl överallt, varför inte låta det vara en mobil istället för MP3spelare?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Har själv en Clip+ 2GB + 32GB microsd, riktigt bra på att spela musik, inklusive FLAC. Den kör även Rockbox vilket är riktigt trevligt. Dessutom smidig att "clippa" på en av bältöglorna på byxorna man har på sig, eller något annat valfritt ställe.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Så vitt jag vet skiljer sig ljudet från mp3-spelare til mp3-spelare, dock brukar man ändå inte lyssna med några särskilt bra lurar. Så enligt mig bör man inte "ljudböga" ner sig allt för mycket vad det gäller att lyssna på musik portabelt, då det aldrig kommer att bli särskilt jättebra utan alltid ha sina brister.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Vad är fel på mobilen
om man ändå ska ha med sig en pryl överallt, varför inte låta det vara en mobil istället för MP3spelare?

Mobilerna har oftast värdelös batteri tid. Jobbar jag 12h så måste jag oftast ladda telefonen ifall jag lyssnar på musik tex. Kan inte vara lika "vild" med telefonen heller, när man drar ut och joggar så vill jag inte bli störd tex. etc

De dära clip verkar fett smidiga dock då de är så små. Kanske man ska köpa en sån och lägga mellanskillnaden på de "dyrare" mp3 på hörlurarna?

Permalänk

SanDisk Sansa Clip+ har riktigt bra ljud kan jag skriva under på. I princip så bra som det kan bli.

Jag hade förr en iAudio U2 (iAudio är nuvarande Cowon) som hade förstklassig ljudkvalitet och Sansa Clip+ är lika bra, bara man ändrar EQ'n lite.
Har även ett Asus Xonar DG-ljudkort till datorn som låter lika bra som Sansa Clip+.

Frågan är ju då om man är beredd att ta den lilla displayen som Sansan har, det är väl den enda nackdelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badkrukan:

Mobilerna har oftast värdelös batteri tid. Jobbar jag 12h så måste jag oftast ladda telefonen ifall jag lyssnar på musik tex. Kan inte vara lika "vild" med telefonen heller, när man drar ut och joggar så vill jag inte bli störd tex. etc

De dära clip verkar fett smidiga dock då de är så små. Kanske man ska köpa en sån och lägga mellanskillnaden på de "dyrare" mp3 på hörlurarna?

Clip + Dyrare lurar är utan tvekan the way to go!

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

Vad är fel på mobilen
om man ändå ska ha med sig en pryl överallt, varför inte låta det vara en mobil istället för MP3spelare?

Min mobils ljud är inte speciellt bra, och försöker man använda någon form av EQ för att t.ex. dra upp basen så blir det bara pissig ljudkvalitet istället. Sen så rör sig ljudkontakten en del när man har den i fickan, vilket av någon anledning skapar oljud på min mobil. Dessutom klarar mobilen inte så hög volym heller.

Skaffade en Sansa Clip+ 8GB istället, den har betydligt bättre balanserat ljud än mobilen och kan spela högre.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badkrukan:

Mobilerna har oftast värdelös batteri tid. Jobbar jag 12h så måste jag oftast ladda telefonen ifall jag lyssnar på musik tex. Kan inte vara lika "vild" med telefonen heller, när man drar ut och joggar så vill jag inte bli störd tex. etc

De dära clip verkar fett smidiga dock då de är så små. Kanske man ska köpa en sån och lägga mellanskillnaden på de "dyrare" mp3 på hörlurarna?

Originalmenysystemet är riktigt stort(ex. i menyn täcker ett alternativ hela skärmen) så det är inget problem. Skulle du installera Rockbox så kan man byta font och få det att se stort ut också.

Kan även nämna att tack vare OLED-skärmen fungerar den i alla fall dugligt i solljus, duger absolut till att börja lyssna på musik när jag provat.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Entusiast

Jag själv använder mobiltelefonen som Musik-spelare. Det för att slippa ha med mig en separat mp3-spelare, vilket jag hade tidigare innan jag skaffade mig en Android-telefon. Skulle också säga att många Android-enheter idag har utmärkt ljudkvalitet, se bara till att använda bra hörlurar, så det där om att mobiler har "dåligt ljud" håller inte längre.

Ett tips till er som använder er mobil som musikspelare, Appen PowerAMP (PowerMP) som enligt min åsikt är strået vassare än Androids stockspelare. Klarar även av FLAC-filer, samt många andra ljudformat. Har också en smidig equalizer som inte drar lika mycket batterier som många andra gör. Equalzern "distar" (bottnar) inte när man drar upp den på max, vilket många andra equalizers har problemet med.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SysGhost:

Jag själv använder mobiltelefonen som Musik-spelare. Det för att slippa ha med mig en separat mp3-spelare, vilket jag hade tidigare innan jag skaffade mig en Android-telefon. Skulle också säga att många Android-enheter idag har utmärkt ljudkvalitet, se bara till att använda bra hörlurar, så det där om att mobiler har "dåligt ljud" håller inte längre.

Ett tips till er som använder er mobil som musikspelare, Appen PowerAMP (PowerMP) som enligt min åsikt är strået vassare än Androids stockspelare. Klarar även av FLAC-filer, samt många andra ljudformat. Har också en smidig equalizer som inte drar lika mycket batterier som många andra gör. Equalzern "distar" (bottnar) inte när man drar upp den på max, vilket många andra equalizers har problemet med.

Equalizern i PowerAMP är just den jag testat. Försökte man dra upp basen blev det bara brusigt. Så fort man avvek från default EQ-inställningar så minskade volymen avsevärt, och då var ändå min mobil redan klen på den fronten, så det duger inte.

Vill man ha bra ljud och bra volym så duger inget annat än en riktig spelare, min Sansa Clip+ utklassar mobilen på båda dessa punkter, så argumentet om att mobiler har dåligt ljud håller visst.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Equalizern i PowerAMP är just den jag testat. Försökte man dra upp basen blev det bara brusigt. Så fort man avvek från default EQ-inställningar så minskade volymen avsevärt, och då var ändå min mobil redan klen på den fronten, så det duger inte.

Vill man ha bra ljud och bra volym så duger inget annat än en riktig spelare, min Sansa Clip+ utklassar mobilen på båda dessa punkter, så argumentet om att mobiler har dåligt ljud håller visst.

Nej det håller inte alls.
Det är helt beroende vilken mobil man använder.
Nu har jag inte lyssnat på musik via mobilen ända sedan jag köpte en Android, men jag vet att när jag t.ex använde mig av diverse Walkman 2.0-mobiler från SE så behövdes bara bra hörlurar för att ljudet skulle vara bra, och att volymen skulle vara tillräcklig för att spräcka öronen (bildligt talat).

Men som sagt, jag har inte lyssnat på musik på smartphones, så huruvida kvalitén på musik i mobilerna är just idag för majoriteten vet jag inte. Kan lika gärna ha gått samma väg som kamerorna i mobilen (dvs katastrof. Min mammas Nokia N73 från 2006 på 3 MP med CZ-optik är fortfarande den bästa kameran jag någonsin sett i en mobil, dagens mobilkameror ser ut som skit i jämförelse)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

Nej det håller inte alls.
Det är helt beroende vilken mobil man använder.
Nu har jag inte lyssnat på musik via mobilen ända sedan jag köpte en Android, men jag vet att när jag t.ex använde mig av diverse Walkman 2.0-mobiler från SE så behövdes bara bra hörlurar för att ljudet skulle vara bra, och att volymen skulle vara tillräcklig för att spräcka öronen (bildligt talat).

Men som sagt, jag har inte lyssnat på musik på smartphones, så huruvida kvalitén på musik i mobilerna är just idag för majoriteten vet jag inte. Kan lika gärna ha gått samma väg som kamerorna i mobilen (dvs katastrof. Min mammas Nokia N73 från 2006 på 3 MP med CZ-optik är fortfarande den bästa kameran jag någonsin sett i en mobil, dagens mobilkameror ser ut som skit i jämförelse)

Du har helt rätt, beror på modell.
Jag tror jag tänkte mest på alla som tar för givet att man har en mobil med bra ljud och säger "använd mobilen" när de inte ens vet vad man har för lur, med argumentet "ljudet är tillräckligt bra i dagens lurar, onödigt att köpa Mp3-spelare". Man kan ju dock tycka att de borde ha lite rätt, själv har jag ju en Sony Ericsson-lur, och då de ju har en historia med Walkman-lurar så kan man ju tycka att den kvalitén borde appliceras på alla lurar, men så är icke fallet tyvärr, man måste väl fortfarande köpa någon speciell modell för att få dugligt ljud i mobilen antar jag. :/

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Rekordmedlem

Ljudkvalitetsmässigt är det lurarna som är största bristen, de flesta skickemed lurar är rätt usla, själva dekodningen i spelaren är i stort set likvärdig, men vad de stödjer för format skiljer, och deras förmåga att driva hörlurar, eq och sånt är ett rent skämt i alla spelare som är portabla, så det är bättre att fixa bra lurar och ev en hörlursförstärkare om man har högre krav.
Själv så kör jag via blåtand eftersom jag aldrig skulle drömma om att dra en kabel till en telefon eller lös spelare pga alla problem det innebär med risken att förstöra kablaget och telefonen.
Använder en MW600 (den ger även headset funktion, den har alltså mikrofon och fjärrkontroll och radio) och Beyerdynamic DTX100 det är inte perfekt, men bra nog för portabelt bruk där det ändå ofta är oljud och man inte kan "finlyssna" på samma sätt som hemma, det är prisvärt och går dessutom lätt att länka ihop med datorn om man vill ha det kopplat till den, bara att byta med snabbvalen, man kan ha 4 olika enheter med snabbval i MW600
Man kan ju använda nån annan lur efter tycke o smak, men inear är generellt mer lättdrivna och fördelen med storleken är knockout mot öronvärmare som en del vill ha Batteritider påverkas helt klart av luren oavsett om man har den i en separat enhet som MW600 eller direkt i en spelare.
Appropå det med eq så kan man rimligt lätt göra eq jobbet i datorn och spar den färdiga filen till telefonen, jag har min musiksamling i flac och gör alltid om till mp3 när jag laddar in det i telefonen, och under den processen går det att applicera en eq om man vill det, det finns stöd för sånt i winamp och foobar, att köra flac i telefon är bara bortkastat utrymme, den enda anledningen till att göra det är om man vill använda telefonen som mediaserver kvalitetsmässigt skiljer det inte mycket om ens något hörbart mellan 320 mp och flac, men mp3an är ju ett sista bruksformat, att tex eqa på ett lossyformat är inte bra, eqn har en psykoakustiskt behandlad signal att jobba med och det slår till viss del ut mp3 systemet, så man ska aldrig processa på lossy.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Cowon, Iriver eller Sandisk verkar vara det man ska satsa på. Personligen när det gäller ljudformat så brukar jag lagra och spela allt på stationära i flac, och sedan konvertera till 192kbit/s .ogg till min Cowon. Med min nuvarande dator och foobar konfig så kan jag konvertera låtar från flac till .ogg i 200gångers hastighet och den skapar automatiskt en filstruktur: Artist/Album och döper alla låtar på samma sätt via låtarnas taggar. Så jag väljer bara musik i min foobar playlist, konverterar och sedan hamnar allt i fin struktur i en egen mapp.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

jag brukar gå till en affär och lyssna på den och ser om man gillar den

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk

Vad är det för skillnad på

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=965798
och
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=490405

Värt att köpa Zip då det är typ 200kr skillnad?

Står just nu mellan att köpa +clip 8GB eller Zip 4GB.

Verkar som att allt är i princip samma förutom att Zip ska ha en bättre "clip" grej som inte ska gå sönder lika lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badkrukan:

Vad är det för skillnad på

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=965798
och
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=490405

Värt att köpa Zip då det är typ 200kr skillnad?

Står just nu mellan att köpa +clip 8GB eller Zip 4GB.

Verkar som att allt är i princip samma förutom att Zip ska ha en bättre "clip" grej som inte ska gå sönder lika lätt.

Är det vanligt att "clip"-grejen går sönder på clip+? Den verkar ganska stabilt byggd.

Över på sandisks forum diskuteras zip en del. Skillnaderna verkar vara att den är större, har en hyfsad färgskärm, starkare "clip", lite gadgets i menyerna som stoppur och sånt samt micro-usb istället för mini-usb. Ljudmässigt ska den vara lika bra och den stödjer fortfarande microSDHC-kort.

Har aldrig själv lekt med zippen, men har en clip+ som fungerar väldigt bra efter över 2 års användning.

Permalänk

Så jag bör våga satsa på +clip?

Jag bryr mig inte om gadgets. Vill ha en mp3 som spelar flac som jag kan använda till gymmet Bara rädd att clip grejen ska gå sönder <.< Såg några nämna det på ett annat forum.

Permalänk

Vafan.. köpte en +clip och den funkar skit bra m.m. radion suger dock

Men första gången kunde jag ha en i typ 12-13h, nu knappt 8 :s vafan har hänt? Knappt gått 1 vecka.

Permalänk
Medlem

Jag kan iaf intyga att Samsung kör med en rätt skaplig DAC i sina Androider. Med ett par bra hörlurar så låter det absolut bra.
Men sen fattar jag verkligen inte varför man vill köra med FLAC på en smartphone eller mp3-spelare? Man lär inte höra nån som helst skillnad mellan 320kbps mp3 och FLAC på en portabel enhet, tar ju bara massa onödig plats istället.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Jag kan iaf intyga att Samsung kör med en rätt skaplig DAC i sina Androider. Med ett par bra hörlurar så låter det absolut bra.
Men sen fattar jag verkligen inte varför man vill köra med FLAC på en smartphone eller mp3-spelare? Man lär inte höra nån som helst skillnad mellan 320kbps mp3 och FLAC på en portabel enhet, tar ju bara massa onödig plats istället.

Speciellt om man kör med Voodoo Sound (kräver root) och Poweramp.