Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Enkätundersökning - Varg

Ska göra en kortare enkätundersökning i skolan som del av en pedagogisk kurs.
Skulle nu vilja försöka samla in så många resultat som möjligt, så hade varit jätte tacksam om folk ville ta sig några sekunder att svara på de 5 flervals frågor jag har utformat.

Enkäten är till för att titta lite på hur vi svenskar förhåller sig mot varg, beroende på olika alternativ.

Länkem till enkäten finner ni här: Vargenkät

MvH
Chobi

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk

Jag tycker det är för få frågor för att kunna dra någon slutsats.
Första frågan "Är du för eller emot den svenska vargstammen?" Så tycker jag det borde finnas olika val.
T.ex. Inga vargar, behålla det bestånd som nu finns eller kraftigt öka beståndet av varg. Där det såklart blir problematisk vad kraftigt öka betyder..
Som det är nu, så blir det för många svårt att välja. Det var just detta som jag tyckte det var det stora problemet. Skaran som vill ha bort varenda varg tror jag inte är så stor här, däremot är det nog fler som är kritisk till vargpolitiken. (från bägge lägren, jag syftar på vargjakten m.m)

Har du hund? Så visst är det intressant, men många idag har ej lösgående hundar och då är vargproblemet inte så stort. Egentligen så kunde man generalisera till lösgående husdjur. (grisar, kor, hästar, getter etc, är husdjur enligt korrekt definition av ordet husdjur) Katten är dock genom sin trädklättring är bra på att smita undan vargar och på så sätt ej så hårt utsatt.

Sist är min uppfattning att vargfrågan till stor del är en typisk Nimby (not in my back yard) fråga, de som ekonomisk och tidsmässigt förlorar på att varg inplanteras ocg onaturligt utfodras så att de kommer till deras marker är ofta emot dem. De andra, så finns det i princip ingen anledning till att vara emot vargen, bara en väldigt massa argument för. Som att det kan vara roligt att konstruera en ny fauna i landet och se vad som händer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Precis som föregående talare är lite inne på så är ju din undersökning väldigt polariserande. Det är nog endast ett fåtal varghatare bland t.ex. samer samt vissa grupper av jordbrukare som är emot vargstammen som sådan.

Vi kunde ju för övrigt fråga "Är du för eller emot tigrar" och se hur resultatet kommer fram. Om det inte är någon exil-indier som svarar så tror jag nog det resultatet skulle visa att tigrar är coola djur som bör finnas i obegränsat antal...

Du kunde ha skrivit "Är du emot vargstammen" om ja och så ca 4-5 olika alternativ inklusive "Jag är emot vargstammen som helhet och den bör inte existera i Sverige". Andra alternativ kunde vara "För att jag äger boskap i vargområde" "för att jag anser vargen är för koncentrerad till en liten yta" "för att den nuvarande vargstammen inte är frisk" osv osv (och så med tillägget "välj det svarsalterantiv som stämmer bäst med dina åsikter även om flera kan vara aktuella)

"Vistas du ute i skog och mark" bör ju ha tillägget "som är del av vargområde". Annars är det väl helt irrelevant för din frågeställning om de plockar lite kantareller utanför Kalmar?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag tycker det är för få frågor för att kunna dra någon slutsats.
Första frågan "Är du för eller emot den svenska vargstammen?" Så tycker jag det borde finnas olika val.
T.ex. Inga vargar, behålla det bestånd som nu finns eller kraftigt öka beståndet av varg. Där det såklart blir problematisk vad kraftigt öka betyder..
Som det är nu, så blir det för många svårt att välja. Det var just detta som jag tyckte det var det stora problemet. Skaran som vill ha bort varenda varg tror jag inte är så stor här, däremot är det nog fler som är kritisk till vargpolitiken. (från bägge lägren, jag syftar på vargjakten m.m)

Har du hund? Så visst är det intressant, men många idag har ej lösgående hundar och då är vargproblemet inte så stort. Egentligen så kunde man generalisera till lösgående husdjur. (grisar, kor, hästar, getter etc, är husdjur enligt korrekt definition av ordet husdjur) Katten är dock genom sin trädklättring är bra på att smita undan vargar och på så sätt ej så hårt utsatt.

Sist är min uppfattning att vargfrågan till stor del är en typisk Nimby (not in my back yard) fråga, de som ekonomisk och tidsmässigt förlorar på att varg inplanteras ocg onaturligt utfodras så att de kommer till deras marker är ofta emot dem. De andra, så finns det i princip ingen anledning till att vara emot vargen, bara en väldigt massa argument för. Som att det kan vara roligt att konstruera en ny fauna i landet och se vad som händer.

Intressanta synpunkter, speciellt då jag hade exakt samma tankar för denna. Problemet med att göra fler antal val är att alla inte har samma kunskapsförmåga, så att ändra första frågan var inte ett alternativ, då den är tänkt lite för alla åldrar.

Med Hund frågan vill jag främst titta på om folk blivit påverkade av tidningar där jägare gråter ut om sina dödade hundar. Jag hade velat ha frågan så som du beskrivit den, men då "svensson" kanske inte har kor etc så blir enkäten mer skev i min mening.

Skrivet av Sentenced:

Precis som föregående talare är lite inne på så är ju din undersökning väldigt polariserande. Det är nog endast ett fåtal varghatare bland t.ex. samer samt vissa grupper av jordbrukare som är emot vargstammen som sådan.

Vi kunde ju för övrigt fråga "Är du för eller emot tigrar" och se hur resultatet kommer fram. Om det inte är någon exil-indier som svarar så tror jag nog det resultatet skulle visa att tigrar är coola djur som bör finnas i obegränsat antal...

Du kunde ha skrivit "Är du emot vargstammen" om ja och så ca 4-5 olika alternativ inklusive "Jag är emot vargstammen som helhet och den bör inte existera i Sverige". Andra alternativ kunde vara "För att jag äger boskap i vargområde" "för att jag anser vargen är för koncentrerad till en liten yta" "för att den nuvarande vargstammen inte är frisk" osv osv (och så med tillägget "välj det svarsalterantiv som stämmer bäst med dina åsikter även om flera kan vara aktuella)

"Vistas du ute i skog och mark" bör ju ha tillägget "som är del av vargområde". Annars är det väl helt irrelevant för din frågeställning om de plockar lite kantareller utanför Kalmar?

Jag tänkte även på om man borde tillägga i vargområde till skog och mark, men igen, arbetet är egentligen inte för att titta på just den aspekten, och mer val betyder mer tid på enkäten. Det är inte meningen att den skall bli speciellt stor, utan bara att utföra enkäten så många åldersgrupper kan svara.

Men tack båda för era synpunkter! I framtiden kanske det blir en mycket större enkät, och då är det alltid bra att få sådana synpunkter i förhand!

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Intressanta synpunkter, speciellt då jag hade exakt samma tankar för denna. Problemet med att göra fler antal val är att alla inte har samma kunskapsförmåga, så att ändra första frågan var inte ett alternativ, då den är tänkt lite för alla åldrar.

Med Hund frågan vill jag främst titta på om folk blivit påverkade av tidningar där jägare gråter ut om sina dödade hundar. Jag hade velat ha frågan så som du beskrivit den, men då "svensson" kanske inte har kor etc så blir enkäten mer skev i min mening.

Jag tänkte även på om man borde tillägga i vargområde till skog och mark, men igen, arbetet är egentligen inte för att titta på just den aspekten, och mer val betyder mer tid på enkäten. Det är inte meningen att den skall bli speciellt stor, utan bara att utföra enkäten så många åldersgrupper kan svara.

Men tack båda för era synpunkter! I framtiden kanske det blir en mycket större enkät, och då är det alltid bra att få sådana synpunkter i förhand!

Men grejjen blir ju att du får en enkät med svar från två läger. Det ena är folk som aldrig kommer i kontakt med varg och som överhuvudtaget inte drabbas av den och som svarar på att de inte alls vill döda vargen osv.

Sen får du de som drabbas av varg och de kommer ju i det fallet förmodligen svara att de mer än gärna skjuter bort all varg för det är det enda "rimliga" alternativet för annars skulle ju deras svar peka på att allt är bra som det är.

Men det är kanske det du vill mäta? Då kan jag redan nu svara att de allra flesta drabbas ju inte av varg och att de bor i de mellersta och södra delarna av lande och att de därmed inte ser något problem överhuvudtaget.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Stadsbors åsikt i varg frågan är väll ungefär lika intressant som Landsbygds befolkningens åsikter om vägtullarna i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Stadsbors åsikt i varg frågan är väll ungefär lika intressant som Landsbygds befolkningens åsikter om vägtullarna i Stockholm.

Rovdjurspolitiken är en nationell angelägenhet... Kan sätta en rätt ansenlig summa att vapengalningar i annat fall hade utrotat det mesta som dödar deras kära älgar och renar.

Permalänk
Medlem

Jag är varken för eller emot, tycker det är jävligt fjantigt att så många bryr sig om vargen trots att dom inte ens satt sin fot där det finns vargar...när vargen börjar bli ett problem ska den flyttas, vi har börjat få varg på landet...skulle den norpa en hund blir jag tokig, den var där först...varför ska vilddjur ha mer rättigheter än människors egendom? att döda en varg är 1000gånger värre än att döda någons ko/get/häst...

Permalänk
Medlem

Klart!

Skrivet av m0rk:

Rovdjurspolitiken är en nationell angelägenhet... Kan sätta en rätt ansenlig summa att vapengalningar i annat fall hade utrotat det mesta som dödar deras kära älgar och renar.

Han menar nog att man som stadsbo har en ganska sned uppfattning om hur det i själva verket förhåller sig mellan vargar och människor och kan då knappast ge en fullständig åsikt om det. Ungefär som om någon i Haparanda skulle uttala sig om infrastrukturen i Stockholm och skulle endast utgå ifrån hur den ser ut I Haparanda

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Stadsbors åsikt i varg frågan är väll ungefär lika intressant som Landsbygds befolkningens åsikter om vägtullarna i Stockholm.

Det här var bland det dummaste jag läst på länge.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Rovdjurspolitiken är en nationell angelägenhet... Kan sätta en rätt ansenlig summa att vapengalningar i annat fall hade utrotat det mesta som dödar deras kära älgar och renar.

En global angelägenhet skulle jag snarare påstå.
Där det är vanlig NIMBY (Not in my back yard) argument. De som inte förlorar pengar och riskera att bli av med ännu fler husdjur p.g.a. vargen, så finns det ju knappast så många argument för att inte vilja ha en stor vargstam.
Och de som har levt på en vargfri ort i över 100 år där naturen och faunan har förändrats kraftigt, är inte alltid så glada över att få mer arbete och kostnader. Precis som de flesta andra "arbetare", inte skulle bli så glada av att få sänkt lön och längre arbetstider.

Biltullarna i sthlm som nämnts berör oss alla i landet och är också en global angelägenhet (bl.a. växthuseffekten) och vi utanför borde ha lika mycket att säga till. Stockholms innestad är ju rätt så liten, så de flesta kunde cykla till och från jobbet. Bra för hälsan och allt, visst under vintern så går det åka buss.

*edit*
Min åsikt kring allt vad som berör miljö och natur är att detta bör styras "globalt", i vårt fall så är EU i samarbete med andra större länder bra. Där vi gemensamt bestämmer vilka regler man ska ha för att få en jämn konkurrens. Där rovdjursfrågan är bara en miljö/naturfråga bland dessa, skogsaverkning, miljögifter, "överfiskning", djurskötsel, utsläpp inkl bilar etc är andra frågor..

Vad enskilda individer tycker så handlar det enbart om vad som de själva tjänar på, där deras intresse av att vilja ha en varg i landet inte kan sess som en objektiv neutral ståndpunkt. (utan ett egetintresse)
Precis som de andra miljö/natur frågorna, där vissa kan vara militanta veganer och inte på något sätt objektivt ha fel. Det är ju inte alls svårt för att argumentera att dessa veganer gör "rätt", men många säger bara gäsp och mumsar i sig den goda kötthamburgaren. (av flera anledningar som att de vet vad liv egentligen är och skiter fullständigt i hur djur får plågas för att bli denna hamburgare)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

jag är inte emot vargen på så vis har mer avsjy för alla Stockholms förstå sig påare som tror att de är vargexperter efter att ha tagit en tur till kolmårdens djurpark och tycker att skogarna borde krylla med vargar i varenda buske.

skylle vara kul om det hade gått att starta en vargstam i centrala stockholm och se om de har samma åsikt då.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det de flesta missar att vargen är att ganska grymt djur, om den kommer in i hägn så dödar den oftast mer än ett djur(Den dödar inte bara för sin överlevnad). Det finns även en risk att några av de övriga djuren som överlevt attacken "själv dör" några dagar senare pga stressen.
Med en utökad vargstam är det bara en tidsfråga in ett barn blir dödat. Problem att vargar attackera människor finns bland annat i Ryssland och det är därifrån den "svenska" varge kommer. Det finns en anledning till att vi utrotade varge för hundra år sedan. Om det var möjligt skulle ni vilja återuppliva tex. några T-rex(eler något annat utrotat/utrotningshotat) och ha springande löst i landet? De var faktiskt här långt innan människorna.

Dold text
Skrivet av bud_bundy:

Biltullarna i sthlm som nämnts berör oss alla i landet och är också en global angelägenhet (bl.a. växthuseffekten) och vi utanför borde ha lika mycket att säga till. Stockholms innestad är ju rätt så liten, så de flesta kunde cykla till och från jobbet. Bra för hälsan och allt, visst under vintern så går det åka buss.

Biltullarna lär knappast ha någon större inverkan på den global miljön eftersom minskningen av utsläppen är ungefär som en droppe i oceanen. Dock kan det ge en markant skillnad lokalt.

Skrivet av bud_bundy:

Min åsikt kring allt vad som berör miljö och natur är att detta bör styras "globalt", i vårt fall så är EU i samarbete med andra större länder bra. Där vi gemensamt bestämmer vilka regler man ska ha för att få en jämn konkurrens. Där rovdjursfrågan är bara en miljö/naturfråga bland dessa, skogsaverkning, miljögifter, "överfiskning", djurskötsel, utsläpp inkl bilar etc är andra frågor..

Problemet med att se på vargen från ett internationellt perspektiv har vi redan, där tex Spanien har en annan varg sort som är mer lik vår räv i storlek och kräver mindre revir, än den ryska vargen som vi har. Dock skall vi ha lika många vargar per landenhet som Spanien enligt EU.

Skrivet av Rouge of Darkness:

jag är inte emot vargen på så vis har mer avsjy för alla Stockholms förstå sig påare som tror att de är vargexperter efter att ha tagit en tur till kolmårdens djurpark och tycker att skogarna borde krylla med vargar i varenda buske.

skylle vara kul om det hade gått att starta en vargstam i centrala stockholm och se om de har samma åsikt då.

Precis så här glada kommer de att vara:

http://www.youtube.com/watch?v=VVM42viFLL0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag är inte emot vargen på så vis har mer avsjy för alla Stockholms förstå sig påare som tror att de är vargexperter efter att ha tagit en tur till kolmårdens djurpark och tycker att skogarna borde krylla med vargar i varenda buske.

skylle vara kul om det hade gått att starta en vargstam i centrala stockholm och se om de har samma åsikt då.

Först gnäller du över att Stockholmare tror de är vargexperter efter Kolmården besök, sen gör du en jämförelse med att introducera varg i en storstad med 1,3 miljoner invånare (tätort, kommun 800 000)???... Ni undrar varför man inte vill gör rovdjurspolitik till en kommunal eller enmanshistoria?

Det är ingen, eller inte en majoritet, av människor som vill att det ska krylla av varg i varenda buskage. Däremot är det på gränsen till idioti att hävda att det inte skulle finnas mer varg i Sverige med tanke på ytan och en jämförelse med hur mycket varg det finns i andra länder samt delstater i USA. Minnesota har t.ex. närmare 3000 vargar på en yta som är ca 40% av Sveriges och i andra länder är tätheten än högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Det de flesta missar att vargen är att ganska grymt djur, om den kommer in i hägn så dödar den oftast mer än ett djur(Den dödar inte bara för sin överlevnad). Det finns även en risk att några av de övriga djuren som överlevt attacken "själv dör" några dagar senare pga stressen.
Med en utökad vargstam är det bara en tidsfråga in ett barn blir dödat. Problem att vargar attackera människor finns bland annat i Ryssland och det är därifrån den "svenska" varge kommer. Det finns en anledning till att vi utrotade varge för hundra år sedan. Om det var möjligt skulle ni vilja återuppliva tex. några T-rex(eler något annat utrotat/utrotningshotat) och ha springande löst i landet? De var faktiskt här långt innan människorna.

Djur är djur och påståendet om att varg skulle vara ett grymt djur är totalt jävla skitsnack. Vargar dödar för överlevnad och är opportunistiska jägare som gärna tar ner fler bytesdjur för att få en måltid extra när tillfälle ges, samt för att andra i flocken ska få tillgång till föda. Det här snacket om att vargar skulle döda för att det är roligt som en del människor påstår verkar mer vara en jägare myt som jag inte har kunnat hitta någon som helst stöd för i någon litteratur eller forskning.

Citat:

Do wolves really attack their prey just for the fun of it?
No. When they kill more than they can eat in one sitting, the pack usually comes back for second helpings. Wolves achieve a very low yield on hunting expeditions in the wild; somewhere between 4 percent and 8 percent of their attacks are successful. (Lions, by contrast, manage a kill rate of 27 percent or more when they hunt in groups.) Consequently, wolves are opportunistic hunters. If the chance to kill prey en masse presents itself, they have been known to go after more than they can consume. But they're rarely wasteful. Hungry wolves are not above scavenging, and they often return to their kill—or another animals'—days later. They may even bury the leftovers to hide them from competitors such as wolverines. (This is probably how dogs, which are descended from wolves, got into the habit of burying bones.) Of course, no one can say for sure whether wolves derive "pleasure" from a kill.

I Ryssland så har vad jag har kunnat hitta 2 människor dödats av varg på 10 år; Vladimir Paschkov (2009) som tillsammans med tre kvinnor försökte mota bort djuret med kvastar och högaffel, samt en 8-årig (2003) pojke som försökte klappa djuren i en inhägnad.
I Sverige så inträffade den sista attacken mot människor från varg 1821, den s.k Gysingevaragen, som dessutom var uppfödd i fångenskap.
I Indien förkommer fortfarande större attacker från varg på människor, främst i fattiga områden, där det bor många människor och andelen bytesdjur i skogen är väldigt lågt.

Lite intressant läsning: John Linell et all (2002), The fear of wolves - A review on wolf attacks on humans, , Norsk institutt for naturforskning.
http://www.lcie.org/docs/damage%20prevention/linnell%20nina%2...