Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ladda ur sig statisk elektricitet på ett säkert sätt

Permalänk
Hedersmedlem

Ladda ur sig statisk elektricitet på ett säkert sätt

Har en liten fråga som någon säkert kan hjälpa mig lite med

Jag har ett problem att jag, på vårt nya kontor med våra nya stolar, lyckas ladda upp mig med massa statisk elektricitet hela tiden. Varje gång jag sätter mig på min plats, så kan jag nästan vara garanterad att få en rätt rejäl stöt så fort jag nuddar något jordat (chassit på min MacBook Pro, en inkopplad iPhone/iPad, etc). Eftersom det gör ont blir man rätt paranoid efter en stund. Min lösning än så länge är att undvika att det gör ont genom att medvetet urladda mig med en nyckel/bit ståltråd/etc. Problemet med det är att alla jordade ytor jag har vid min arbetsplats går genom min Mac på ett eller annat sätt. När det blir stora stötar (jag är lätt över 10.000V) så flimrar min externa skärm till, och ibland tappar den bild helt och hållet.

Det känns "sådär" måste jag säga, och tänkte hitta på något annat sätt att få samma potential som utrustningen. En idé jag fick var att dra en liten kabel från ett jordstift på en förgreningsdosa till ramen på mitt skrivbord, och sen ladda ur mig mot stolsbenen istället. Frågan jag har är då alltså; är det okej att göra så? Tänkte göra det lite enkelt genom att trä ett vanligt ESD-armband runt ett stolsben.

PS. Förväxla inte min fråga med de problem man har med statisk elektricitet man har när man monterar datorkomponenter. Jag ska sitta på kontoret vid en dator helt odramatiskt och vill bara hitta ett sätt att urladda mig på, som inte skadar någon elektronik. Det är inte heller något konstigt med jorden eller så i lokalen vi har vad jag vet. Vi är många som jobbar här, men något med mina kläder+min stol+hur jag rör mig+mina skor gör helt enkelt att jag laddar upp mig lättare.

PPS. Man vet att det börjar bli jobbigt när det slår fina blåa blixtar när man får stötar

Permalänk
Medlem

Teoretiskt sätt går det bra att göra så, men och andra sidan skulle jag hellre satsa på att undersöka varför du laddas upp så kraftigt. Mycket av sånt har ju med luftfuktighet, klädval, skomaterial, etc.

Annars finns det ju ESD mattor/skrivbordsunderlägg som man kan koppla till speciella jordnings stickproppar (med plast spröt man trycker i kontakten), en av dessa stickproppar skulle vara ett bättre alternativ än en banankontakt i jordstiftet. Typ: http://www.electrokit.com/jordningskabel-med-stickpropp.48239

Permalänk
Medlem

Det bästa sättet är att avfyra små elbollar så ofta du kan och sen kan du bli superhjälte.

Nej men du skulle inte kunna få tillbaka din gamla stol? Sätta på dig andra kläder?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Har inga element du kan ta tag i?

Permalänk
Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tyrken:

Har inga element du kan ta tag i?

Var min först idé med, men det finns inga element här, allt är fancy luftkonditionering här.

Permalänk
Medlem

^ Är det inbyggd avfuktning i luftkonditioneringen?
Torr luft är grymt bra att hjälpa till att öka ens statiska laddning...

Permalänk
Entusiast

Du råkar inte ha en heltäckningsmatta?
Är du säker på att det är du som är laddad så det inte är något annat? Jag fick ett tag massa konstiga stötar när jag satt vid datorn som visade sig komma från min surroundanläggning. Strömmen gick alltså via anläggningen, genom ljudsladdarna, in i ett USB-ljudkort, genom skärmen på USB-kontakten och sedan in i chassit på min laptop. Väldigt svårt att felsöka när jag ibland fick en stöt i fingarna och ibland en stöt på benet när jag kom åt något av metall samtidigt som jag skrev. Jag är säker på att det var via ljudanläggningen eftersom jag kopplade ur allt annat ur laptopen och fick fortfarande stötar. Slutade med att jag kopplade ur ljudkortet som då enbart var koppat till surroundanläggningen och fick sedan en stöt av USB-sladden. Ett byte från analog till optisk sladd eliminerade problemet helt.

Anledningen till att jag frågar är att det låter konstigt att du laddas hela tiden. Det kan ju bero på heltäckningsmatta eller att kontorsstolen drar på sig laddning av att rulla runt på golvet. Eller så har du helt enkelt en konstig elkoppling någonstans.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24