Permalänk
Medlem

Snabb hjälp! The Sims 3 laggar.

Tjenare!

Som tråden lyder, mitt sims 3 laggar, nån som vet anledning? Jag tror det är för lite RAM-minne, vad tror ni?

Det är det här jag menar,

Här är mitt system

Jag vet att bilderna är små, men zooma in så ser du vad det står

Hjälp, snälla!

Mvh

Visa signatur

De som inte kan köpas för pengar, försöker jag göra själv...

Permalänk

Jag tror inte det är ram minnet iallafall min kusin kör det på en dator med samma processor och 2gb ram. Det står 4 gb va? xD
det kan ju vara något virus så prova att söka igenom datorn med lite olika program

Inlägget redigerat av Aser: borttaget citat

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Jag tror inte det är ram minnet iallafall min kusin kör det på en dator med samma processor och 2gb ram. Det står 4 gb va? xD
det kan ju vara något virus så prova att söka igenom datorn med lite olika program

OKej, men har din kusin alla expantionspaketen också? jag har alla, och det är typ efter det som de har börjat lagga : / Virus vet jag att det inte är, med tanke på att jag nyligen fick en SSD disk som jag installerat Windows 7 på och bara har The sims 3 installerat. Så virus tror jag inte det är, för jag har inte laddat ner nått från nätet heller

Visa signatur

De som inte kan köpas för pengar, försöker jag göra själv...

Permalänk
Medlem

1. inte så jättebra att visa ditt windows produkt-id (inte säker på varför men du e den första som inte målar över det vad jag sett)
2. Du ser processorn pikar har du kollat va den ligger på i spelet?
3. vad har du för grafikkort?
4. vet du vad du har för håddisk/hårdiskar?
5. aktivitetsshanteraren visar bara 3326MB närminne mot andra fliken som visar 4GB...

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Byggarn':

OKej, men har din kusin alla expantionspaketen också? jag har alla, och det är typ efter det som de har börjat lagga : / Virus vet jag att det inte är, med tanke på att jag nyligen fick en SSD disk som jag installerat Windows 7 på och bara har The sims 3 installerat. Så virus tror jag inte det är, för jag har inte laddat ner nått från nätet heller

Men det är 32 bitars va? då kan du inte ha mer minne:/

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Du har ställt in (eller ställt in av sig själv) att endast 1,28gb av ditt RAM används om jag inte har helt fel.

Gå in på start och kör, och skriv msconfig.

Sen går du till andra fliken och trycker avancerat. Bocka av där det står "maximum minne" eller något i den stilen.

mitt windows är på engelska så försöker vägleda så gott det går.

hör av dig mo det funkade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

1. inte så jättebra att visa ditt windows produkt-id (inte säker på varför men du e den första som inte målar över det vad jag sett)
2. Du ser processorn pikar har du kollat va den ligger på i spelet?
3. vad har du för grafikkort?
4. vet du vad du har för håddisk/hårdiskar?
5. aktivitetsshanteraren visar bara 3326MB närminne mot andra fliken som visar 4GB...

1. Fixat
2. Den piken är precis när jag minnimerade spelet, det är igång när bilden e tagen.
3. Nvidia GeForce 7900 GTX Video RAM 1.9gb
4. just nu, en intel SSD disk på 120 GB
5. jag vet, min dator kan inte använda mer än 3.25Gb.

Visa signatur

De som inte kan köpas för pengar, försöker jag göra själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Men det är 32 bitars va? då kan du inte ha mer minne:/

Går det inte att ha mer än 4gb? på 32 bit?

Visa signatur

De som inte kan köpas för pengar, försöker jag göra själv...

Permalänk
Skrivet av Byggarn':

Går det inte att ha mer än 4gb? på 32 bit?

lite under 4 Gb är max men du behöver inte mer till spel, kan vara bra till typ photoshop och sånt

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Skrivet av Byggarn':

Går det inte att ha mer än 4gb? på 32 bit?

jo, men du kan inte använda det

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Du har ställt in (eller ställt in av sig själv) att endast 1,28gb av ditt RAM används om jag inte har helt fel.

Gå in på start och kör, och skriv msconfig.

Sen går du till andra fliken och trycker avancerat. Bocka av där det står "maximum minne" eller något i den stilen.

mitt windows är på engelska så försöker vägleda så gott det går.

hör av dig mo det funkade

Den va inte i bockad : /

Visa signatur

De som inte kan köpas för pengar, försöker jag göra själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

lite under 4 Gb är max men du behöver inte mer till spel, kan vara bra till typ photoshop och sånt

Men segt

Visa signatur

De som inte kan köpas för pengar, försöker jag göra själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

jo, men du kan inte använda det

Men va f**

Visa signatur

De som inte kan köpas för pengar, försöker jag göra själv...

Permalänk
Medlem

Kom även på att jag glömt upplysa er om att min dator har DDR minnen, som är slöare än DDR3, så minnena jag har är 4st på 1Gb och 400Mhz, vilket är väldigt lite, kan detta vara en anledning?

Tacksam för svar

Visa signatur

De som inte kan köpas för pengar, försöker jag göra själv...

Permalänk

Jag har precis samma problem. Det blir direkt ospelbart, vilket är absurdt då jag har en bra burk. Kan spela ME 3 utan minsta glitch (i alla fall laggmässigt), men gamla Sims 3 får svåra laggproblem. WTF liksom?

Permalänk
Avstängd

Grabbar, det ni glömmer är att The Sims är som ett RTS spel i DX9.

Det är alltså beroende väldigt mycket på hur snabb CPUn är då det är mycket matematiska beräkningar som sker på CPUn.

Att man kan spela FPS spel har ingenting med saken att göra, då FPS spel oftast beräknas med stor hjälp av grafikkortet.

Men för ett sånt här spel så måste man helt enkelt ha: mycket ram och snabb processor.

jag vet att det låter töntigt, "ja det är ju bara sims" men tro det eller ej, har man ej duglig CPU eller tillräckligt med ram, då kommer även ett sånt här spel ha låg fps.

stuttrar spelet när man glider från höger till vänster på skärmen? då är det ramen.
har man konstant väldigt låg fps? då är det cpun.

Hoppas det hjälper.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Grabbar, det ni glömmer är att The Sims är som ett RTS spel i DX9.

Det är alltså beroende väldigt mycket på hur snabb CPUn är då det är mycket matematiska beräkningar som sker på CPUn.

Att man kan spela FPS spel har ingenting med saken att göra, då FPS spel oftast beräknas med stor hjälp av grafikkortet.

Men för ett sånt här spel så måste man helt enkelt ha: mycket ram och snabb processor.

jag vet att det låter töntigt, "ja det är ju bara sims" men tro det eller ej, har man ej duglig CPU eller tillräckligt med ram, då kommer även ett sånt här spel ha låg fps.

stuttrar spelet när man glider från höger till vänster på skärmen? då är det ramen.
har man konstant väldigt låg fps? då är det cpun.

Hoppas det hjälper.

Fast jag HAR mycket RAM och snabb processor. 2 x 3,33 ghz och 4gb RAM känns knappast otillräckligt. Och det toklaggar på lägsta inställningar, även när jag kör med relativt låg upplösning.

Permalänk

Sedan verkar det vara många som haft det problemet, oavsett spec på datorerna. Det är inte vanlig lagg, det fryser helt i flera sekunder, ibland en halv minut, innan det fortsätter. Har kollat CPU-användandet och det går i taket då och då, fast inte konstant. Litet lustigt. :-/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dorian_ertymexx:

Fast jag HAR mycket RAM och snabb processor. 2 x 3,33 ghz och 4gb RAM känns knappast otillräckligt. Och det toklaggar på lägsta inställningar, även när jag kör med relativt låg upplösning.

Jag tror inte du förstår.

Bara för du har en 2x 3.33ghz CPU betyder det INTE att den är snabb, snarare tvärt om då den är flera generationer gammal.

Precis som du trodde jag likadant förut, jag satt på en intel quad q9400 klockad till 3.48ghz och tänkte , hur kan jag ha så låg fps? hade också 4gb minne.

Gissa vad, jag bytte till en 2500k 3.3ghz och 8gb minne, jag fick 3 dubbelt så mycket fps i alla spel jag testat än så länge.

Tumregeln är att: har du låg FPS på låg upplösning = CPU/RAM är för slött.

Många säger: jag får lika mycket FPS vid låg upplösning som hög, då är det CPUn och RAMen som är gamla/ej tillräckliga. Så är det bara.

Annars om du får mer FPS vid lägre upplösning = GPUn är för slö.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk

The sims 3

Hej! Jag har upplevt samma typ av lagg (inte fps lagg) utan typ hackar fram när man flyttar sig med skärmen.
Såg på tidigare svar att det kan bero på CPU hastighet och RAM-minne men jag tycker att det vore konstigt för jag har precis köpt nya grejer. Nedan är dom nya:

Evga Geforce 570 1280MB - Grafikkort
Intel Core I7 2600 3,2Ghz - CPU
Corsair Vengeance RED 16GB 1866Mhz - RAM minne. (Typ metal och jävligt fräcka!)

Det enda som jag inte köpt nytt är Moderkort och Hårddisk men det borde väl inte spela någon roll?

Tycker att det är väldigt konstigt att det laggar på The sims 3 men inte andra spel, Tycker ju att detta borde räcka...

Snälla svara någon som har förslag elr som vet felet!

MVH JimmpaKnight.

Permalänk
Hedersmedlem

Sims 3 ska klara sig på väldigt lite datorkraft enligt EA själva iaf se här: http://se.thesims3.com/game/systemreq

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Precis så det borde ju inte lagga ett dugg på min data, Men det är väl en bugg i skiten som i det mesta som kommer från EA!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Laddade precis ner ett Game Booster och där ser man FPS:en och när The sims 3 Laddar så är det 2-500 FPS och sen när jag ska börja spela så¨går det från 200-30fps på mindre än några sekunder. Och då fryser det elr så laggar det som faan... Någon som vet varför?