Permalänk
Medlem

Skillnaden från HDMI till HDMI?

Tjena!

Som rubriken lyder så undrar jag vad skillnaden mellan olika HDMI's är. Hastighet, kvalité etc.
Jag vill ha en ca 5m (eller/gärna längre) lång kabel så jag kan koppla mellan datorn och TVn då jag ibland vill koppla in xboxkontrollen och chilla i soffan.
Men jag vet inte vad som är skillnad på de olika kablar som finns. Vill ha en så bra som möjligt (om det nu är stor skillnad).

Så hjälp gärna mig och lägg gärna fram några förslag på olika kablar, för det skulle uppskattas grymt mycket!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk

Du kommer knappast märka någon skillnad mellan kablar så länge det är under 10m. Över 10m kan det vara bra med en bättre isolerad kabel. Däremot så kan det vara nice med lite kvalité på själva kontakterna om man tänkt dra ut och stoppa in dem ofta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av infinity08:

Du kommer knappast märka någon skillnad mellan kablar så länge det är under 10m. Över 10m kan det vara bra med en bättre isolerad kabel. Däremot så kan det vara nice med lite kvalité på själva kontakterna om man tänkt dra ut och stoppa in dem ofta.

Det är inte att rekommendera att dra i och ur en kontakt dagligen oavsett kvalitet på kabeln. En kabel går alltid att ersätta om den går sönder, men kontakterna i TV och x-box är det betydligt värre med. Nu har jag inte provat med just HDMI, men i flera fall har jag satt på en förlängning där jag velat koppla i och ur sladdar ofta.

Ett exempel från en skola som jag har kontakt med. De utrustade alla elever med USB minnen som de skulle spara sina saker på. Efter mindre än ett år så funkade inte en enda USB-port på de flesta datorer. Hade de satt på en liten förlängning på en port, tex med en docka uppe på skrivbordet hade det bara varit att köpa en ny förlängning. Nu fick de köpa nya datorer. Inte så farligt tänker ni, det är många som använder datorerna, men tänk då på att de flesta datorer har ett antal USB-portar. I snitt gick det sönder en port på varje dator varannan månad.

Så kontentan är att kabelns kvalitet inte spelar stor roll alls. Får du tag i en kabel som inte funkar som den ska så är det värsta du kan råka ut för att du får åka och byta den. Med tanke på problemet med att kontakterna slits så rekommenderar jag en lång kabel som du vindar upp på något sätt när du inte vill sitta långt ifrån.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Den här artikeln kan vara av intresse att läsa: http://news.cnet.com/8301-17938_105-20056502-1/why-all-hdmi-c...

Kontentan: Betalar du mer än 50kr för en HDMI-sladd (ca 2 meter) har du betalat för mycket. Som nämnt innan så kan det vara värt att köpa lite bättre grejer när det närmar sig 10m.

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
99:e percentilen

Let the flamewar begin.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CrazyAngel4You:

Tjena!

Som rubriken lyder så undrar jag vad skillnaden mellan olika HDMI's är. Hastighet, kvalité etc.
Jag vill ha en ca 5m (eller/gärna längre) lång kabel så jag kan koppla mellan datorn och TVn då jag ibland vill koppla in xboxkontrollen och chilla i soffan.
Men jag vet inte vad som är skillnad på de olika kablar som finns. Vill ha en så bra som möjligt (om det nu är stor skillnad).

Så hjälp gärna mig och lägg gärna fram några förslag på olika kablar, för det skulle uppskattas grymt mycket!

Som det redan har nämnts i tråden så spelar det egentligen inte så stor roll om du nu inte ska ha en sladd över 10m. Kör själv på en 5 meters från Deltaco och den fungerar felfritt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

Let the flamewar begin.

Datorn skickar 101010101.

Via HDMI

101010101 kommer fram = bild
101010101 kommer inte fram = brus

Så enkelt är det.
Att folk fortfarande inte fattar det visar bara att det finns fler oinsatta Svenssons idag med för mycket pengar.
Det är liksom INGEN som köper en TP-kabel (nätverkskabel, om du inte vet vad det är) för flera tusen. Samma princip.

Permalänk
Medlem

Se till att köpa en kabel som är märkt High Speed bara. De garanterar att 1080p fungerar. Är den inte märkt high speed så kanske det inte funkar med 1080p

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sound Shower:

Datorn skickar 101010101.

Via HDMI

101010101 kommer fram = bild
101010101 kommer inte fram = brus

Så enkelt är det.
Att folk fortfarande inte fattar det visar bara att det finns fler oinsatta Svenssons idag med för mycket pengar.
Det är liksom INGEN som köper en TP-kabel (nätverkskabel, om du inte vet vad det är) för flera tusen. Samma princip.

Jag vet att det fungerar så. Jag menade att det förmodligen kommer att bli en häftig debatt mellan folk med vår åsikt och folk som menar att man måste ha en guldpläterad Monster-kabel för 2000 kr.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Okej, nice Då är det bara att börja kolla runt. Tack! Och det som nämndes med att köpa en förlängare kan vara smart då jag redan nu efter några månader märker att min HDMI-kabel, som byts dagligen mellan Tv->Xbox och Tv->Laptop, börjar tröttna och glappar lite lätt.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Är detta t ex något att ha?
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=4753

Bara som ett exempel

Och ethernet HDMI-kablar, det är väl inget som jag vill ha? Ex:
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=10596

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

Datorn skickar 101010101.

Via HDMI

101010101 kommer fram = bild
101010101 kommer inte fram = brus

Så enkelt är det.
Att folk fortfarande inte fattar det visar bara att det finns fler oinsatta Svenssons idag med för mycket pengar.
Det är liksom INGEN som köper en TP-kabel (nätverkskabel, om du inte vet vad det är) för flera tusen. Samma princip.

Ser faktiskt inte riktigt din poäng här, du säger ju emot dig själv. Har man en dålig kabel/fel på kabeln kan överföringen bli felaktig, och därmed orsaka "brus". Eftersom det är digitala signaler är det snarare frysningar eller lustiga streck i bilden än klassiskt analogt brus. Har man en bra kabel kanske man slipper dessa överföringsfel.

Men förutsatt att kabeln bara fungerar blir det självklart inte någon bättre bild med en dyrare kabel. Jag menar inte att man ska köpa en svindyr kabel, men det kan vara en bra idé att inte köpa det allra sämsta, framför allt på längder över 10m. Under 10m brukar det mesta fungera lika bra.

Permalänk
Medlem

Jag köpte på ebay för 15:- (1m) inkl frakt, fungerar alldeles utmärkt.
Men man får räkna med drygt två veckors frakt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

Är detta t ex något att ha?
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=4753

Bara som ett exempel

Och ethernet HDMI-kablar, det är väl inget som jag vill ha? Ex:
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=10596

Jag har ytterligare en fråga. Vad är den stora skillnaden mellan v1.3 och v1.4. Visst det säger ju sig självt att det är olika versioner, men gör det stor skillnad?
Sen vad är skillnaden på "rund" eller "platt"?

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Det tredje då? Där signalen inte kommer fram "HEL" på grund av förluster i kabeln?

Antingen kommer den fram som den ska, och bilden ser exakt likadan ut från en kabel för 40 kr som en för 4 miljarder kronor.

Eller så är det nått fel på kabeln vilket leder till synligt brus eller ingen bild, då köper man en fungerande kabel.

När det gäller avstånd över 10 meter med en del böjar på kabeln så kan det vara bra med nån sorts förstärkare eller seriekoppling i skarvarna, på grund av kabelns uppbyggnad som inte tål allt för mycket böjande. Men som sagt, antingen blir det Bild (samma bild oavsett kabel), eller brus.

Det är liksom data i form av ettor och nollor som skickas och sedan tas emot. Kom ettorna och nollorna fram? Okej, då ritas objektet upp enligt de ettorna och nollorna som skickades. Det är så kallat digitalt. Analogt fungerar på ett helt annat sätt.

Hur ofta har du problem med din TP-kabel...? Den överför ettor och nollor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Let the flamewar begin.

Det var denna tråden det......

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

Det var denna tråden det......

:Snabbfråga, förlorar man någon prestanda hdmi till hdmi mini

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

Hur ofta har du problem med din TP-kabel...? Den överför ettor och nollor.

TP-kabel kan absolut strula. Ju fler felaktiga paket som skickas desto fler måste skickas om --> lägre hastighet. Finns därför bättre kablar som är gjorda för att klara av långa avstånd och höga hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:

vilket leder till synligt brus eller ingen bild

Nu märker jag ord, men "brus" är ganska analogt.
Artefakter / skippade bildrutor skulle jag kalla det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

Är detta t ex något att ha?
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=4753

Bara som ett exempel

Och ethernet HDMI-kablar, det är väl inget som jag vill ha? Ex:
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=10596

Eller så köper du på Ebay för 60 spänn med frakt.

Permalänk
Rekordmedlem

Tycker ni ska läsa de här
#12261390
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...
Det är ett jämförande test i slutet av diskussionen, men med korta kablar 3-5m kablar funkar det mesta bra, men de som läser länkade tråden och testet får se vad som händer med en 15m kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av infinity08:

TP-kabel kan absolut strula. Ju fler felaktiga paket som skickas desto fler måste skickas om --> lägre hastighet. Finns därför bättre kablar som är gjorda för att klara av långa avstånd och höga hastigheter.

Japp, men kommer inte datan fram blir filen korrupt, och kommer således inte fungera.
Datan får liksom inte bättre kvalitet bara för att man har en dyr TP-kabel.
Samma med HDMI. Den (fungerande) bild man får kommer se exakt likadan ut oavsett kabel. Det är TV'n som tolkar bilden som kan påverka slutresultatet.

Skrivet av Json_81:

Nu märker jag ord, men "brus" är ganska analogt.
Artefakter / skippade bildrutor skulle jag kalla det.

Yes, dåligt ordval av mig!

Skrivet av mrqaffe:

Tycker ni ska läsa de här
#12261390
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...
Det är ett jämförande test i slutet av diskussionen, men med korta kablar 3-5m kablar funkar det mesta bra, men de som läser länkade tråden och testet får se vad som händer med en 15m kabel.

Din poäng? Den andra billiga kabeln funkade liksom fint.

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

Japp, men kommer inte datan fram blir filen korrupt, och kommer således inte fungera.
Datan får liksom inte bättre kvalitet bara för att man har en dyr TP-kabel.
Samma med HDMI. Den (fungerande) bild man får kommer se exakt likadan ut oavsett kabel. Det är TV'n som tolkar bilden som kan påverka slutresultatet.

Nej, det stämmer inte. Nätverkstrafik skickas i paket, varje paket har en checksumma. När det når mottagaren kontrolleras datan mot checksumman, stämmer den inte så skickas ett nytt paket med samma data. Så håller det på tills att rätt paket kommit fram. Väldigt förenklat innebär det att det tar längre tid att skicka data över en "dålig" kabel än en "perfekt" kabel.

Bild- och ljudöverföring över HDMI fungerar dock väldigt annorlunda. Här är det inte lika viktigt att datan är 100% korrekt. Om datan är korrupt kommer det resultera i ett hack eller annan störning i bilden eller ljudet. Har man en bra kabel blir det inga sådana störningar, och bilden eller ljudet kommer vara exakt så som det skickades ut från datorn.

Permalänk
Skrivet av infinity08:

Ser faktiskt inte riktigt din poäng här, du säger ju emot dig själv. Har man en dålig kabel/fel på kabeln kan överföringen bli felaktig, och därmed orsaka "brus". Eftersom det är digitala signaler är det snarare frysningar eller lustiga streck i bilden än klassiskt analogt brus. Har man en bra kabel kanske man slipper dessa överföringsfel.

Jag tror han syftar på att man lätt märker om ens kabel duger eller ej. Om man har en kabel som ger felfri bild, så är det ingen vits med att tänka "det kanske blir lite bättre om jag köper en dyrare"

Skrivet av GaMeR2K5:

Det tredje då? Där signalen inte kommer fram "HEL" på grund av förluster i kabeln?

Det är scenario 2. Oftast kommer bilden fram, då felfritt, men lite då och då kommer den inte fram, och då hackar/blinkar bilden.

Det kan upplevas som att bilden kommer fram halvbra, men det finns inga halva paket som kommer fram.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Nej, det stämmer inte. Nätverkstrafik skickas i paket, varje paket har en checksumma. När det når mottagaren kontrolleras datan mot checksumman, stämmer den inte så skickas ett nytt paket med samma data. Så håller det på tills att rätt paket kommit fram. Väldigt förenklat innebär det att det tar längre tid att skicka data över en "dålig" kabel än en "perfekt" kabel.

Bild- och ljudöverföring över HDMI fungerar dock väldigt annorlunda. Här är det inte lika viktigt att datan är 100% korrekt. Om datan är korrupt kommer det resultera i ett hack eller annan störning i bilden eller ljudet. Har man en bra kabel blir det inga sådana störningar, och bilden eller ljudet kommer vara exakt så som det skickades ut från datorn.

Du har rätt om man använder TCP, men fel om man använder UDP.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Du har rätt om man använder TCP, men fel om man använder UDP.

Sant. Jag utgick från att de flesta kör TCP/IP i sina hemnätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Sant. Jag utgick från att de flesta kör TCP/IP i sina hemnätverk

Jag vet inte hur video skickas via plex / hemmastreaming-lösningar men streamat via nätet går ju över UDP.

Nätverkskabel "youtube-edition" med guldpläterade kontakter kanske skulle vara något

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Se till att köpa en kabel som är märkt High Speed bara. De garanterar att 1080p fungerar. Är den inte märkt high speed så kanske det inte funkar med 1080p

Japp. Men jag har då aldrig sett en kabel i handeln som inte varit det. De har praktiskt taget försvunnit från marknaden.

Skrivet av ozo64:

Eftersom det är digitala signaler är det snarare frysningar eller lustiga streck i bilden än klassiskt analogt brus.

Med en dålig HDMI-kabel så ser det ut som om det finns glitter i bilden. Det går okomprimerade signaler genom HDMI. De artifakter som du nämner uppstår när det blivit fel i en komprimerad signal.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

TP-kabel kan absolut strula. Ju fler felaktiga paket som skickas desto fler måste skickas om --> lägre hastighet. Finns därför bättre kablar som är gjorda för att klara av långa avstånd och höga hastigheter.

Du har rätt i sak. Men för att förtydliga lite.

Vi talar om kablar under 10m här. Jag har aldrig varit med om det problemet du beskriver med en TP kabel under 10m om den inte varit trasig. TP kablar är ofta längre än 10m medan HDMI nästan aldrig är det. Det är samma överföringsteknik (elektriska impulser via koppar). De är alltså likvärdig känsliga för störningar om det inte är något jag missat. Det är bara kontakterna och protokollen som är väsentligt annorlunda.

Alltså är det normalt en bättre ide att lägga ut lite extra på TP kablar än på HDMI. Men ingen betalar 500kr för en 2m TP kabel men många oinformerade kan lägga ut det eller mer för en HDMI

Behöver man en skärmad, redundant TP kabel för långa sträckor i störig miljö så är det klart att man ska ha en sån, samma gäller HDMI. Men nu handlar det om att ta ut ockerpriser för kablar som inte presterar bättre än billiga alternativ för ändamålet.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av Anaii:

Du har rätt i sak. Men för att förtydliga lite.

Vi talar om kablar under 10m här. Jag har aldrig varit med om det problemet du beskriver med en TP kabel under 10m om den inte varit trasig. TP kablar är ofta längre än 10m medan HDMI nästan aldrig är det. Det är samma överföringsteknik (elektriska impulser via koppar). De är alltså likvärdig känsliga för störningar om det inte är något jag missat. Det är bara kontakterna och protokollen som är väsentligt annorlunda.

Alltså är det normalt en bättre ide att lägga ut lite extra på TP kablar än på HDMI. Men ingen betalar 500kr för en 2m TP kabel men många oinformerade kan lägga ut det eller mer för en HDMI

Behöver man en skärmad, redundant TP kabel för långa sträckor i störig miljö så är det klart att man ska ha en sån, samma gäller HDMI. Men nu handlar det om att ta ut ockerpriser för kablar som inte presterar bättre än billiga alternativ för ändamålet.

Läs mina inlägg igen så ser du att jag absolut inte menar att man ska köpa det dyraste i tron om att det skulle bli bättre bild/ljud/etc. när det handlar om digitala signaler. Min poäng var bara att det faktiskt kan bli problem med störningar om det är en riktigt kass kabel, framför allt på längder över 10m. Men så länge den billiga kabeln och den dyra kabeln fungerar, kommer det inte vara någon som helst skillnad i bilden.