Permalänk
Medlem

Ersättare till Logitech G500 sökes!

Har efter ett par år med Logitech G500 lessnat på dess avsaknad av knappar.
Passformen är bra och prestandan är mycket bra men som MMO-spelare vill jag gärna få plats med lite fler kommandon för framför allt min tumme.
Jag har rätt stora händer, så någon liten och låg mus är inte ett alternativ, och jag föredrar mina husdjur kopplade.

Efter en tids scoutande har jag hittat förljande alternativ:

Razer Naga Hex
Bra med bara 6 knappar istället för mer än hela numpad'en. Dock har folk klagat på att den är liten, vilket inte känns positivt. En annan nackdel är att den verkar sakna de utbytbara sidopanelerna som Naga 2012 har.

Saitek Cyborg M.M.O 7
Fantastisk konstruktion och möjlighet att skräddarsy den som man vill, men... 1200:- för en mus när man är casual gamer? SÅ stormrik är jag nog inte. Eller...?

Corsair Vengeance M90
Ser onekligen lovande ut på papperet, och byggkvalitén verkar det inte vara något fel på, men frågan är hur den presterar och hur lätt det är att använda sig av alla sidoknappar.

Logitech G700
Hade tidigare en MX Revolution som satt som handsken, men det faktum att den hade en trådlös räckvidd på 20cm, att laddningsdockan fungerade sporadiskt, samt att vikten var i högsta laget gjorde att jag inhandlade G500. G700 har en bra uppsättning, och utformning, av knappar, men frågan är hur tung den är. Jag har bara 5,1g extravikter i min G500 för närvarande.

Vad har ni Swec'are för erfarenheter av dessa?
Eller har ni möjligen något annat alternativ?

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:
:[Quad ESL-2905 powered by Bladelius]:

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med en Logitech G700 och är extremt nöjd. ungefär samma passform som mx fast med fler knappar. jag kör inga mmo spel man använder sidknapparna glatt när jag surfar och lyssnar på musik. Jag har själv stora händer men G700 ligger ändå perfekt i handen. räckvidden på sändaren är la okej. Har dragit upp en usb förläningskabel på skrivbordet och satt sändaren i då jag vill ha maximal responstid för jag kör mycket fps spel. Den är ju tyngre än de flesta trådade möss då den har ett batteri i sig. personligen tycker jag om att den väger en del då man får bättre precision och är skönare att använda. Så mitt tips är att köpa en Logitech G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeBaBaLf:

Jag kör själv med en Logitech G700 och är extremt nöjd. ungefär samma passform som mx fast med fler knappar. jag kör inga mmo spel man använder sidknapparna glatt när jag surfar och lyssnar på musik. Jag har själv stora händer men G700 ligger ändå perfekt i handen. räckvidden på sändaren är la okej. Har dragit upp en usb förläningskabel på skrivbordet och satt sändaren i då jag vill ha maximal responstid för jag kör mycket fps spel. Den är ju tyngre än de flesta trådade möss då den har ett batteri i sig. personligen tycker jag om att den väger en del då man får bättre precision och är skönare att använda. Så mitt tips är att köpa en Logitech G700

Det är just passformen och knapparna som talar för G700, samt mina erfarenheter med Logitech i övrigt.
Jag är däremot inte alls sugen på trådlöst, men G700 går väl att köra med kabel ansluten? Eller är det bara för laddning?

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:
:[Quad ESL-2905 powered by Bladelius]:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Methroix:

Det är just passformen och knapparna som talar för G700, samt mina erfarenheter med Logitech i övrigt.
Jag är däremot inte alls sugen på trådlöst, men G700 går väl att köra med kabel ansluten? Eller är det bara för laddning?

Ja den går att köra med kabel om man skulle vilja det.

Permalänk
Medlem

Jag har en g700 för tillfället. Den är TUNG, men i övrigt riktigt trevlig!

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Medlem

Har utbildat mig med ett par recensioner om Logitech G700, och det verkar som att det finns väldigt delade meningar. Surprise, surprise...
De negativa punkterna berör mestadels trådlös prestanda, vilket i sin tur inte berör mig, men några har även påpekat hur musen beter sig med musen kopplad.
Jag hade fått för mig att det skulle vara en kabel i stil med den jag har på G500, men så är tydligen inte fallet. Det verkar snarare vara en smått överdimensionerad variant kopplad till en mycket överdimensionerad kontakt i "mus-änden".

Det lutar mer och mer åt Corsair M90 ju mer jag läser om den faktiskt.

Cyborg M.M.O 7 musen hade förstås också varit mycket trevlig att äga, om man hittade den för halva priset, och man fick försäkrat att ingen av de rörliga delarna kommer att ge upp, någonsin...

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:
:[Quad ESL-2905 powered by Bladelius]:

Permalänk
Medlem

Till slut stod valet mellan Razer Naga Hex och Corsair Vengeance M90, med Corsair som den slutgiltiga vinnaren på grund av storlek och tillgänglighet.

Eftersom det inte var ett lätt beslut att fatta var jag faktiskt lite orolig i väntan på den nya musen; den måste trots allt vara bättre än Logitech G500, och helst vara så bra att jag inte behöver fundera på hur Naga Hex skulle betett sig.
All oro visade sig dock vara i onödan när jag äntligen fick hem min nya M90. Passformen är nog den bästa jag varit med om, kanske med undantag för MX Revolution som dessvärre led av viktptoblem. Den sitter verkligen som handsken.

Höger/vänster musknapp har märkbart mindre motstånd än min G500, vilket är ett stort plus när man grindar Diablo III. Däremot är motståndet i sidoknapparna i det tyngsta laget, något som var svårt i början men som jag ändå vant mig med och anpassat mig till ganska fort.

Något som tar lite längre tid att vänja sig vid är mjukvaran, som inte direkt är den mest pedagogiska. Det tog ett tag innan jag listade ut hur man mappade funktioner och tangenter till knapparna.
Dessutom saknar jag nu "Acceleration" på musmarkören, något som förvisso brukar ses som ett plus utav gamers men som är något jag vant mig vid med Logitech. Det är en vanesak förstås, men det betyder att jag nu klickar fel oftare än tidigare.

På det hela taget är Corsair Vengeance M90 dock en mycket högkvalitativ mus för de som behöver de extra knapparna och kan se förbi den något taffliga programvaran.
4 av 5 brödrostar.

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:
:[Quad ESL-2905 powered by Bladelius]:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Methroix:

Till slut stod valet mellan Razer Naga Hex och Corsair Vengeance M90, med Corsair som den slutgiltiga vinnaren på grund av storlek och tillgänglighet.

Eftersom det inte var ett lätt beslut att fatta var jag faktiskt lite orolig i väntan på den nya musen; den måste trots allt vara bättre än Logitech G500, och helst vara så bra att jag inte behöver fundera på hur Naga Hex skulle betett sig.
All oro visade sig dock vara i onödan när jag äntligen fick hem min nya M90. Passformen är nog den bästa jag varit med om, kanske med undantag för MX Revolution som dessvärre led av viktptoblem. Den sitter verkligen som handsken.

Höger/vänster musknapp har märkbart mindre motstånd än min G500, vilket är ett stort plus när man grindar Diablo III. Däremot är motståndet i sidoknapparna i det tyngsta laget, något som var svårt i början men som jag ändå vant mig med och anpassat mig till ganska fort.

Något som tar lite längre tid att vänja sig vid är mjukvaran, som inte direkt är den mest pedagogiska. Det tog ett tag innan jag listade ut hur man mappade funktioner och tangenter till knapparna.
Dessutom saknar jag nu "Acceleration" på musmarkören, något som förvisso brukar ses som ett plus utav gamers men som är något jag vant mig vid med Logitech. Det är en vanesak förstås, men det betyder att jag nu klickar fel oftare än tidigare.

På det hela taget är Corsair Vengeance M90 dock en mycket högkvalitativ mus för de som behöver de extra knapparna och kan se förbi den något taffliga programvaran.
4 av 5 brödrostar.

------------
Tack för recensionen:)
Jag må säga att jag är glad att du inte valde razer, vet ingen mustillverkare vars kablar går sönder så ofta och lätt som dem, jag har själv funderat på denna mus du köpt så jag ska iväg en dag o bilda mig en egen uppfattning om känslan i den:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------
Tack för recensionen:)
Jag må säga att jag är glad att du inte valde razer, vet ingen mustillverkare vars kablar går sönder så ofta och lätt som dem, jag har själv funderat på denna mus du köpt så jag ska iväg en dag o bilda mig en egen uppfattning om känslan i den:)

Faktum är att en annan anledning till att jag inte valde Razer är att en kompis har stora problem med sin Mamba. Den tappar kontakten med datorn oavsett om den är trådlös eller kabelansluten.
Har du möjlighet att klämma på musen i förväg ska du naturligtvis göra det. Upplägget av tumknapparna passar mig så gott som utmärkt, men det är mycket personligt.

Visa signatur

:[CPU: Intel Core i7 4790K]:[RAM: 16GB GSkill RipjawsX]:[MOBO: ASUS Maximus VII Ranger]:[GFX: Gigabyte GTX970 G1]:[SOUND: ASUS Xonar Essence STX]:[Screen: Eizo EV2736]:[OS: Win8.1 x64]:
:[Quad ESL-2905 powered by Bladelius]:

Permalänk

m90 är najs jag hadde rubber dome på mitt för så de knappar som är rubberdome stör mig inte och den är ren och stilig !

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®