Permalänk
Medlem

Trasigt nätagg?

Ett skumt problem har uppstått. Jag använde datorn i Fredags senast och då fungera allt fint förutom att min ena HDD (Slave) börja låta, ett smattrande ljud som inte lät bra. Var tvungen att sticka iväg på annat och tänkte inte mer på det. Sen när jag kom hem så märkte jag att en propp hade gått i lägenheten och så fort jag bytte till en ny gick den direkt. Drog ur kabeln till datorn och fick då igång strömmen utan att det gick någon mer propp.

Problemet är då alltså att en propp går så fort jag kopplar in datorn i vägguttaget, finns det något att göra mer än att köpa ett nytt nätagg? Kan det hänga ihop med att HDD'n smattrade och lät konstigt, kan även den vara trasig nu?
Nätagget är ett Antec 480 Watt

Permalänk
Medlem

Koppla loss samtliga anslutningar i nätagget, alltså låt de hänga löst.. Prova me ny propp...

Kan man byta proppar så anser jag att man borde kunna logisk felsökning på fysisk nivå..

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Koppla loss samtliga anslutningar i nätagget, alltså låt de hänga löst.. Prova me ny propp...

Kan man byta proppar så anser jag att man borde kunna logisk felsökning på fysisk nivå..

Testade det nu och proppen gick direkt :s
Frågan är om det kan ha skadat andra komponenter i datorn eller finns det någon säkring som gör att det förhindras?

Permalänk
Medlem

För att ens kunna tänka på att svara på din fråga så behöver vi veta exakt vilket nätagg du har dvs namn,model,watt.
Sökte lite snabbt på prisjakt på antec 480w men hittade inget alls så kunde inte gissa mig fram till vad du har.

Vissa nätagg har en del skydd för datorns komponenter andra har många och skit nätagg har inga alls.
Antec gör ganska bra nätagg MEN dom har haft ett par riktiga bottennapp och aldrig haft ett riktigt toppen nätagg.
Så skulle jag gissa så har ditt nätagg i alla fall nåt,några skydd (men kan även sakna dessa helt).
Sen hur effektiva dessa olika "skydd" är kan diskuteras hur länge som helst men chanserna att övriga komponenter klarar sig vid ett nätaggs kollaps är ju givetvis högre ju fler skydd det finns.

Sen om saker kan ha skadats så JA allt kan ha gått sönder även fläktar om du har en jävla otur.
Men har du tur har allt klarat sig.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

För att ens kunna tänka på att svara på din fråga så behöver vi veta exakt vilket nätagg du har dvs namn,model,watt.
Sökte lite snabbt på prisjakt på antec 480w men hittade inget alls så kunde inte gissa mig fram till vad du har.
.

Det är ett Antec TrueBlue 480 watt, hitta lite specs där...
http://www.antec.com/specs/true480_spe_EU.html
Det står ju något om protection där men har inte kunskapen för att veta mot vad och hur bra

Permalänk
Medlem

Antec har gjort mycket skit och även bra agg. Deras mest lyckade nu är väll hcg serien som seasonic byggt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Sitter felet i nätagget, vilket det gör eftersom det inte funkar ens utan några sladdar inkopplade, så är det mycket liten risk för att något efter nätagget, den vägen strömmen tar, har tagit någon skada; men nytt nätagg behöver du i varje fall, om du inte har rätt verktyg för att laga det, så prio1 är verkligen inte att göra en lista på vad som gått sönder (omöjligt)

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Antec TrueBlue 480w är ett av de aggen som hade Fuhjyyu kondensatorer som nästan alltid dog inom ett år och förstördes antecs rykte FYI.

Permalänk
Medlem

Var iväg och köpte mig ett nytt nätagg (Corsair TX 650 Watt) och allt fungerar, inget har gått sönder som tur är
Tack för hjälpen/infon