Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

CNCfräshjälp

Hej!
Sitter med en 3-axlig cnc och skulle vilja ha något projekt att göra, såsom kretskort, MDF, trä-konstruktioner, paneler...

Kanske någon som behöver hjälp med något mot en rimlig ersättning? fräsen kan ta 400x300 mm

Permalänk
Skrivet av chucken30:

Hej!
Sitter med en 3-axlig cnc och skulle vilja ha något projekt att göra, såsom kretskort, MDF, trä-konstruktioner, paneler...

Kanske någon som behöver hjälp med något mot en rimlig ersättning? fräsen kan ta 400x300 mm

Intressant fråga, men vart håller du till?

Permalänk

Jag sitter strax utanför göteborg

Permalänk
Medlem

Vill du ha en CAD fil? Jag kan modellera något på Inventor så kan du få fräsa fram detaljen

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Jag tittar gärna på det!:) Tror du att du kan spara den som stepfil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chucken30:

Jag tittar gärna på det!:) Tror du att du kan spara den som stepfil?

Jag kan spara som STEP utan problem Kan du skicka privat meddelande till mig med ditt email adress? Så mailar jag STEP filen till dig.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, vad kör du för CAM-mjukvara?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Fräsbanan mm tas fram under machining arbetsbänken direkt i Catia v5

Permalänk
Medlem

Låter myyyycket intressant, pm mig mer exakt vad du bor ! iaf i vilken riktning gent emot göteborg, bor själv ett par min nordöst om stan, men jobbar i göteborg på dagarna, fräser du polycarbonat och sånt också? Vad har du för erfarenhet?
BRA INITIATIV!

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid spåna på ett chassi till raspberry pi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Divil:

Du kan ju alltid spåna på ett chassi till raspberry pi

Detta skulle uppskattas! får du fram något bra kan jag hjälpa dig att sätta upp webshop och sälja för 100-300 kr

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Skrivet av -GufuX-:

Låter myyyycket intressant, pm mig mer exakt vad du bor ! iaf i vilken riktning gent emot göteborg, bor själv ett par min nordöst om stan, men jobbar i göteborg på dagarna, fräser du polycarbonat och sånt också? Vad har du för erfarenhet?
BRA INITIATIV!

Lägger till ett annat intressant material i frågan, Aluminium.

Permalänk
Medlem

Ahh Catia, inget jag pillat med. Vad fick du ge för det?

Trevlig tråd i allafall, lägg gärna till att jag även kan fräsa om du känner för det, kan ju köra att jag kör allt du inte klara, vill inte stjäla eventuella kunder.
Vore fint med en bearbetningstråd som alla står i, som är unika, så man slipper bråka om jobb

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Lägger till ett annat intressant material i frågan, Aluminium.

Jag är hobbyfräsare och fräser det mesta upp till aluminium. Just nu håller jag på med en prototyp till en flugfiskerulle. Jag håller till söder om göteborg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chucken30:

Jag är hobbyfräsare och fräser det mesta upp till aluminium. Just nu håller jag på med en prototyp till en flugfiskerulle. Jag håller till söder om göteborg.

Stort gilla! Typ Mölndal eller neråt kungsbacka?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk

Kungsbacka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Du kan ju alltid spåna på ett chassi till raspberry pi

Detta, så kan du tjäna en slant på verksamheten också.

Permalänk
Medlem

Vad är det för precision på fräsen?
Du kanske skulle kunna lägga upp något prisexempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chucken30:

Jag sitter strax utanför göteborg

Intressant !, kan den skära i POM och koppar ?

Permalänk

Fräsens noggrannhet är 0,02-0,05 mm beroende på vilken sorts noggrannhet man räknar på.

När det gäller priset så får du stå för materialet. Sen så blir det ju så att jag får lägga ner endel tid på fräsningen, förberedelser mm vilket jag tycker är kul men jag vill ha lite ersättning för det också.:)

Permalänk
Medlem

Intressant... Behöver inget just nu, men jag har två stycken förstärkare som ska byggas någon dag och dom behöver ju alltid någon låda att vara i

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kan du göra 2x120mm radiatorgaller, kanske 3-4mm tjock? Exempel: http://www.mnpctech.com/1radgrillheatkiller360.mnpctech.com2....

Hur mycket vill du ha för det (inkl materialkostnad, typ aluminium eller svart akrylplast)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Kan du göra 2x120mm radiatorgaller, kanske 3-4mm tjock? Exempel: http://www.mnpctech.com/1radgrillheatkiller360.mnpctech.com2....

Hur mycket vill du ha för det (inkl materialkostnad, typ aluminium eller svart akrylplast)?

3 - 4MM ? tror att 1 - 1,5 räcker mer än väl till det

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

fan att du bor vid göteborg :/ skulle annars ha en utskärning :/

Permalänk
Skrivet av KoSoVaR:

Intressant !, kan den skära i POM och koppar ?

Är osäker på hur bra den skär i koppar. Har du tankar på kylfläns eller? Jag har aldrig fräst just POM. Men det är isåfall en fråga om ytfinhet, ifall den skulle kladda pga det är en termoplast eller något? Men då gäller det att använda extra vassa pinnfräsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chucken30:

Är osäker på hur bra den skär i koppar. Har du tankar på kylfläns eller? Jag har aldrig fräst just POM. Men det är isåfall en fråga om ytfinhet, ifall den skulle kladda pga det är en termoplast eller något? Men då gäller det att använda extra vassa pinnfräsar.

Njaah snarare ett vattenblock, det är nite så stort och ahh finishen skall ju helst vara bra!