Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Märkligt problem, deffekt grafikkort?

Permalänk

Märkligt problem, deffekt grafikkort?

För att göra storyn kort så köpte jag ett VTX 6950 från tradera (av ett företag med väldigt bra omdömen) till ett förmånligt pris. Beskrivningen av kortet var som följer:

Citat:

1 st VTX Hd 6950

2 gb ddr 5

Hdmi

DVI x 2

pci Express 2,1

Kommer från vår leverantör som utbyteskort men i nyskick

i orginal förpackning med drivrutiner

Allting går jättesmidigt med affären och får i princip kortet hemkört då ägaren till företaget bor i samma stad som mig men har lagret på annan ort och allt ser bra ut. Jag installerar det och allt ser bra ut fram tills jag drar upp något fullskärms program (Tex D3 eller 3dmark11, tar mellan 10sec och ett par minuter innan det händer) då jag får en jätte märklig "grafikbugg" som ser ut som nedan.

Först vill jag ursäkta för den dåliga Paint bilden men det är ända visset då problemet inte syns på screenshoots.
Skärmen förskjuts liksom åt något håll och biten som inte får plats lägger sig på motstående sida av skärmen. Det är helt random om det händer åt höger eller vänster håll och har även hänt i höjdled ett par gånger och det ända sättet jag hittat att komma runt problemet är att starta om datorn.
Jag har även problem med att skärmen helt plötsligt blir svart, vit, grå, blå eller någon annan random färg lite slumpmässigt när jag t.ex. sitter och surfar. Detta verkar dock ha försvunnit nu när jag testade nedgradera till drivrutin 12.3 istället för 12.4 förskjutningarna kvarstår dock (snart 1h med nya drivrutinen.
Det tredje problemet jag haft med kortet är att ibland när dator startar om så får jag ett fåtal frames per minut med ett par sekunder svart mellan varje frame, försvinner inte av sig själv så måste starta om datorn för att bli av med det problemet också.

Det jag har gjort än så länge är:
-Avinstallerat samt kört drivesweeper på alla nvidia drivrutiner.
-Installerat version 12.4 och testat prestanda. får normalt resultat i 3dmark11 trots att bilden är förskjuten, upplevs dock lite laggigt både i 3dmark och d3 trots bra fps både med förskjutning och innan den kommer.
-Plockat ut kortet och monterat igen, samt testat båda dvi uttagen på det
-Avinstallerat 12.4 och kört drivesweeper igen samt installerat 12.3
-Kollat temperaturen och den går ej över 70 grader på kortet (hade varit katten om den gjort det med allt oväsen det för!)

Är där något jag missat eller är det dags att kontakta säljaren om att grafikkortet är defekt?

Systemet i övrigt är:
2600k
Asus Sabertooth p67
16GB 1600mhz corsair ram.
120GB ocz agility3 ssd
X-fi extrem music ljudkort
650w Corsair TX (gamla bra agget inte nya v2)
samt att det körts med ett gtx470 innan utan problem.

Permalänk

Jag skulle installera om OS'et alt. pröva det i en annan dator först. Kan vara så att det ligger någon lite kod i registret som buggar ur sig mot ett AMD kort. (vad vet jag?)

Det skulle jag ha gjort iaf!

Permalänk

Samma sak hände mig när jag hade två XFX6870, hände någon gång i månaden och löstes alltid med en omstart av datorn. Vet inte varför det hände då jag inte hade några andra problem med korten, jag gissar på korrupta/trasiga/dåliga drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Testa med annan utgång på grafikkortet och möjligtvis annan sladd och skärm också. Detta eftersom problemet inte kommer upp i screenshots.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Tedwallpro:

Jag skulle installera om OS'et alt. pröva det i en annan dator först. Kan vara så att det ligger någon lite kod i registret som buggar ur sig mot ett AMD kort. (vad vet jag?)

Det skulle jag ha gjort iaf!

Hmm, får se om jag hittar någon polare med ett AMD kort så jag kan testa det i så fall, har alldeles för mycket skollicenser mm för att vilja formatera om allt egentligen :/

Skrivet av Zeuxlarsson:

Samma sak hände mig när jag hade två XFX6870, hände någon gång i månaden och löstes alltid med en omstart av datorn. Vet inte varför det hände då jag inte hade några andra problem med korten, jag gissar på korrupta/trasiga/dåliga drivrutiner.

En gång i månaden är väll ok, har det "lite" mer dock så inget som går att stå ut med.

Skrivet av Rydisen:

Testa med annan utgång på grafikkortet och möjligtvis annan sladd och skärm också. Detta eftersom problemet inte kommer upp i screenshots.

Har testat båda dvi utgångarna på grafikkortet, ska ta och testa med en hdmi sladd istället. Har tyvärr ingen annan skärm att testa med så det går bort men borde inte vara skärmen då den fungerat perfekt utan anmärkning i snart 2 år med tidigare grafikkort.

Edit: tydligen har nvidia och amd inte samma typ av hdmi kontakt så blev inget test...

Permalänk

Då tycker jag att du ska reklamera kortet. Bifoga ovanstående skärmdump samt en beskrivning om problemets omfattning så lär du få byta kort.

EDIT: Såg att du köpt på tradera, privat då eller? Då är du tyvärr SOL.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Då tycker jag att du ska reklamera kortet. Bifoga ovanstående skärmdump samt en beskrivning om problemets omfattning så lär du få byta kort.

EDIT: Såg att du köpt på tradera, privat då eller? Då är du tyvärr SOL.

Det är köpt på tradera. Dock av ett företag så vet inte riktigt vad som gäller då.
Kan även tillägga att jag betalade först och mötte sen upp med honom och tog emot kortet hand till hand vid stationen så är inte skickat via post fast ej heller köpt i butik så att säga.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Hmm, får se om jag hittar någon polare med ett AMD kort så jag kan testa det i så fall, har alldeles för mycket skollicenser mm för att vilja formatera om allt egentligen :/

Har du en "lagringsdisk" eller liknande du kan "låna" för att installera os på? gjorde jag men min Samsung disk för att se om problemet var relaterat till OS, vilket visade sig vara. bara ett tips!

Permalänk
Skrivet av Tedwallpro:

Har du en "lagringsdisk" eller liknande du kan "låna" för att installera os på? gjorde jag men min Samsung disk för att se om problemet var relaterat till OS, vilket visade sig vara. bara ett tips!

Hittade faktiskt en gammal avdankad maxtor 160GB disk att installera på. Kom dock inte så långt pga nedanstående problem.

riktigt foto på problemet i d3

Det såg inte bra ut redan vid installationsförsöket så startade om.

Kom till ett Bios som såg ut såhär..

Och så här ser inloggningsskärmen ut

Installationsskärmen och bios har ingenting med drivrutiner att göra så nu är jag helt hundra på att kortet är defekt

Frågan är då hur mina rättigheter ser ut med tanke på att kortet är köpt på tradera men av ett företag som är företagsregistrerat där?

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Hittade faktiskt en gammal avdankad maxtor 160GB disk att installera på. Kom dock inte så långt pga nedanstående problem.

http://desmond.imageshack.us/Himg825/scaled.php?server=825&fi...

riktigt foto på problemet i d3

http://desmond.imageshack.us/Himg404/scaled.php?server=404&fi...

Det såg inte bra ut redan vid installationsförsöket så startade om.

http://desmond.imageshack.us/Himg411/scaled.php?server=411&fi...

Kom till ett Bios som såg ut såhär..

http://desmond.imageshack.us/Himg12/scaled.php?server=12&file...

Och så här ser inloggningsskärmen ut

Installationsskärmen och bios har ingenting med drivrutiner att göra så nu är jag helt hundra på att kortet är defekt

Frågan är då hur mina rättigheter ser ut med tanke på att kortet är köpt på tradera men av ett företag som är företagsregistrerat där?

Ajj, det var inte så bra :/

Ta kontakt med personen och meddela att kortet inte fungerar som det ska och bifoga samtliga bilder du har lagt upp här.
Sedan vet jag dock inte så mycket mer hur då ska gå till vägas. det överlåter jag till någon annan

Permalänk
Medlem

om du inte kan lämna tillbaka det så testa ge det lite mer spänning i msi afterburner kanske hjälper sen kan du oxå byta kylpasta å kolla så att minnena mm har bra kontakt med kylaren (men känns som om det buggar med drivrutinen)

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Skrivet av zfrigg:

om du inte kan lämna tillbaka det så testa ge det lite mer spänning i msi afterburner kanske hjälper sen kan du oxå byta kylpasta å kolla så att minnena mm har bra kontakt med kylaren (men känns som om det buggar med drivrutinen)

Kollar du sista bilderna så har jag artefakter till och med i bios så rätt säker på att jag kan ta bort drivrutiner som felkälla. Mer spänning från msi afterburner, har inte testat det programmet själv men det borde bara påverka när man är inloggad i windows och buggar det redan innan man kommit så långt är ju något fel?

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Kollar du sista bilderna så har jag artefakter till och med i bios så rätt säker på att jag kan ta bort drivrutiner som felkälla. Mer spänning från msi afterburner, har inte testat det programmet själv men det borde bara påverka när man är inloggad i windows och buggar det redan innan man kommit så långt är ju något fel?

Ser ut som defekt graffe. Ja det stämmer bara dom inställningar i Windows. Har själv råkat ut för två kort gått sönder.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Kräv att få pengarna tillbaks, bifoga bilderna samt länka till tråden, bråkar dom kan du ju alltid skriva i tråden vilket företag det gäller. Dålig reklam är något företag är rädda för.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ser ut som defekt graffe. Ja det stämmer bara dom inställningar i Windows. Har själv råkat ut för två kort gått sönder.

Har haft ett par kort som gett upp efter att de körts med modifierade bios med för hög volt ett par gången och visst ser det precis ut som det senare problemet, Hade dock bara förskjutningarna i sidled från början (de första 3 timmarna..) när jag skapade tråden. Så är helt säker på att kortet är defekt nu.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Kräv att få pengarna tillbaks, bifoga bilderna samt länka till tråden, bråkar dom kan du ju alltid skriva i tråden vilket företag det gäller. Dålig reklam är något företag är rädda för.

Ingen poäng i att vara otrevlig mot han än då det så att säga inte är problem med försäljaren än (och förhoppningsvis inte blir det).

Drog iväg ett mail till honom i fredags kväll som han svarade på i lördags morse.
I mailet skriver han bara "Ja skall kolla på måndag hur vi löser detta , återkommer mm" så antar att han ska kolla vad som finns i lagret samt med tillverkaren?

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Har haft ett par kort som gett upp efter att de körts med modifierade bios med för hög volt ett par gången och visst ser det precis ut som det senare problemet, Hade dock bara förskjutningarna i sidled från början (de första 3 timmarna..) när jag skapade tråden. Så är helt säker på att kortet är defekt nu.

Ingen poäng i att vara otrevlig mot han än då det så att säga inte är problem med försäljaren än (och förhoppningsvis inte blir det).

Drog iväg ett mail till honom i fredags kväll som han svarade på i lördags morse.
I mailet skriver han bara "Ja skall kolla på måndag hur vi löser detta , återkommer mm" så antar att han ska kolla vad som finns i lagret samt med tillverkaren?

Han hör väll med kollegor eller liknande. Men det borde ju inte vara något problem att dom tar tillbaks det och skickar ett nytt, alternativt få pengarna tillbaks.

Har själ inte fått sidoförflyttning men pixlar över hela skärmen, när dom två gick sönder.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Han hör väll med kollegor eller liknande. Men det borde ju inte vara något problem att dom tar tillbaks det och skickar ett nytt, alternativt få pengarna tillbaks.

Har själ inte fått sidoförflyttning men pixlar över hela skärmen, när dom två gick sönder.

Helt rätt gissat, fick svar idag som lyder:

Citat:

Hej

Får besked imorgon om vi får fram ett liknadne kort , kan vi höras av
imorgon eftermiddag
annars tar vi tillbaks kortet , är det ok ? mvh *****

Så allt ser ut att lösa sig utan större problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser väl bra ut förutom att han vill häva köpet om han inte hittar ett liknande kort.

Enligt konsumentköplagen ska säljaren laga produkten alternativt ge dig en liknande vara. Har han ingen annan möjlighet än att ge dig pengarna tillbaka så måste han ersätta dig för mellanskillnaden om du köper en liknande produkt hos en annan leverantör. Detta beror på att när han sålde dig kortet så ingick ni ett avtal om att han skulle sälja dig en vara med en viss funktion till ett visst pris och han ska se till att du får den nyttan utan att det kostar dig mer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ser väl bra ut förutom att han vill häva köpet om han inte hittar ett liknande kort.

Enligt konsumentköplagen ska säljaren laga produkten alternativt ge dig en liknande vara. Har han ingen annan möjlighet än att ge dig pengarna tillbaka så måste han ersätta dig för mellanskillnaden om du köper en liknande produkt hos en annan leverantör. Detta beror på att när han sålde dig kortet så ingick ni ett avtal om att han skulle sälja dig en vara med en viss funktion till ett visst pris och han ska se till att du får den nyttan utan att det kostar dig mer.

Jag är väll medveten om att det är så i vanliga fall, men gäller verkligen detta fortfarande om varan är köpt i en auktion via budgivning på tradera (säljaren är ett företag) och det inte är en ny produkt med garanti mm?