Vilken apparat behöver jag?

Permalänk
Medlem

Vilken apparat behöver jag?

Hej,

Jag är världens nykommling till ljud, jag vet absolut ingenting om ljud. Vi har flyttat till ett hus som har fyra högtalare uppsatta på taket och jag undrar vad jag behöver för att få dem att fungera.

Inne i huset finns det fyra sladdar som är kopplade till högtalarna:

Vilken sorts apparat ska jag koppla sladdarna till? Är det en stereo, förstärkare etc?

Mvh,

Flomer

Permalänk
Medlem

Haha! Troll?

Permalänk
Medlem

haha jag vet att man skulle kunna tro det, men jag har faktiskt ingen aning. Har absolut noll koll när det kommer till ljud!

Permalänk

Det beror ju såklart på vad du vill spela upp i högtalarna. Har du tillgång till en multimeter så kan det vara värt att mäta upp dem och kolla högtalarnas impedans, vilket avgör val av förstärkare. Inte så fruktansvärt viktigt dock, det mesta du kopplar till dem bör fungera i vart fall hjälpligt.

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Hehe, ber om ursäkt i så fall

Det du behöver är;

1. En signalkälla. Kan vara en dator med ljudkort, en CD, en DVD osv.
2. En förstärkare (stereo).

Svårare än så är det inte

/ ChriG

Permalänk
Medlem

Tack så mycket Aplsingummi och ChrisG! Inget att behöva be om ursäkt för

Permalänk
Medlem

kanske är frågan inte så rolig som den verkar. formuleringen "4 högtalare uppsatta på taket" låter ju som att man kan tro att det är ett högvoltssystem, isf kommer inte en helt vanlig förstärkare att funka så bra.

men är det däremot bara en konstig beskrivning av vad som verkar vara en helt vanlig svenssoninstallation av kökshögtalare så är det bara att knalla till elstormarknaden ja..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint