Permalänk

Dubbla ram minnen

En snabb fråga:

När man sätter in ram-minnen i en burk, t.ex 2x1 GB, sätter man dom i samma färg då eller en i varje färg? (på AMD baserade moderkort)

Alltså

Svart X - Svart - Blå X - Blå
eller
Svart X - Svart X - Blå - Blå

Där X = ram minnet

Och är det samma sak på Intel-baserade moderkort?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Du kan sätta dom vart du vill? I samma färg så körs minnena i Dual Channel.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Kör i samma.

Visa signatur

Senior

Permalänk

Jaha. Vad är det för skillnad på Dual channel och icke i samma färg? Trodde alltid man fick mer optimal prestanda av köra dom i olika

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Och är det samma sak på Intel-baserade moderkort?

Skrivet av Pontooz:

Du kan sätta dom vart du vill? I samma färg så körs minnena i Dual Channel.

ska man inte räkna med. skiljer mellan tillverkare av korten skulle jag säga, processorleverantör har mindre med saken att göra.

hursom informeras du enkelt om det är DC eller ej i bioset.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Lysna på AndreasX. Det skiljer mellan tillverkare. Stå då i BIOS, Post skärmen (om du inte har en stor logga som vissar vem som gjort moderkortet.) Sen kan du desutom se det i gratis programet CPU-Z.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Twister86:

En snabb fråga:

När man sätter in ram-minnen i en burk, t.ex 2x1 GB, sätter man dom i samma färg då eller en i varje färg? (på AMD baserade moderkort)

Alltså

Svart X - Svart - Blå X - Blå
eller
Svart X - Svart X - Blå - Blå

Där X = ram minnet

Och är det samma sak på Intel-baserade moderkort?

kolla manualen till moderkortet

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Lysna på AndreasX. Det skiljer mellan tillverkare. Stå då i BIOS, Post skärmen (om du inte har en stor logga som vissar vem som gjort moderkortet.) Sen kan du desutom se det i gratis programet CPU-Z.

Är inte min dator jag undrar över, eller iallafall.

Jag byggde min dator för lite mer än ett år sen, och kollade i manual då jag gjorde det, jag kör asus moderkort och jag har inte mina ram kort i samma färg. Har en i varje. Så jag måste ha satt dom så efter vad som de stod i manualen.

Är min grannens dator som jag mer undrar över, som kör AMD istället, som jag satte dom i varsin färg där med, om det kan påverka datorns prestanda, den hittar 2 GB i Den här datorn, och båda våra datorer har cpu-z , vad ska man kolla efter i cpu-z exakt?

Slot 1 : Blabla
Slot 2 : Empty
Slot 3 : Blabla
Slot 4 : Empty
något sånt står de ju

Hans dator är dock rätt gammal så jag vet inte hur ram minnen påverkar hur dem sitter i gamla datorer, vet ni?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Är inte min dator jag undrar över, eller iallafall.

Jag byggde min dator för lite mer än ett år sen, och kollade i manual då jag gjorde det, jag kör asus moderkort och jag har inte mina ram kort i samma färg. Har en i varje. Så jag måste ha satt dom så efter vad som de stod i manualen.

Är min grannens dator som jag mer undrar över, som kör AMD istället, som jag satte dom i varsin färg där med, om det kan påverka datorns prestanda, den hittar 2 GB i Den här datorn, och båda våra datorer har cpu-z , vad ska man kolla efter i cpu-z exakt?

Slot 1 : Blabla
Slot 2 : Empty
Slot 3 : Blabla
Slot 4 : Empty
något sånt står de ju

Hans dator är dock rätt gammal så jag vet inte hur ram minnen påverkar hur dem sitter i gamla datorer, vet ni?

då ska du byta så den står i 1och2

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Skrivet av track_666:

då ska du byta så den står i 1och2

Varför det?

Han har ju 2 st 1 GB ram minnen, och det ska totalt bli 2 GB, vilket det står i Den här datorn på hans dator.

Menar du att jag ska byta till samma färg pga hans dator är gammal? (en kärnig)

Så han har båda i Slot 1 och Slot 2?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080