microsoft experience index

Permalänk

microsoft experience index

vad är detta och vad används det till? Verkar ju ge en väldigt skev bild av hur bra datorn är så jag undrar lixom vad det är till för...

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Kort sagt så är det ju ett prestanda test som värderar prestandas hos de olika viktigaste komponenterna.
resultaten är dock inte jämförbart med varandra då de varken tillverkats för "jämförd prestanda". Inte heller är det ett linjärt ökande poäng system.

Har inte kollat upp det men jag tror att det från början delvis var avsett för att se ifall ens dator var bra nog för spelkraven som också skulle varit i samma enhet (1-7.9(1-5.9 i vista)) men det gick ju sådär...
Använder de själv mest för att se ifall mina överklockningar ger några värda förbättringar. Tusentals extra poäng i 3D mark låter ju som det vore en jäkla boost men ändå så kan det vara en förbättring som inte ger någon vinnst över huvud taget.
Får man däremot 0.1 poäng extra i WEI så kan man räkna med 5-20% verklig prestanda förbättring.

Funkar även för stabilitetstest om man får för sig att överklocka utan tillgång till internet

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Inaktiv

Jag använde den tjänsten en gång sedan aldrig mer, what's the point?
Den gav mig inte ett skvatt, och dessutom vet jag redan vad min hårdvara klarar av i spelväg.

Stänger alltid av den tjänsten/schemaläggningen vid ominstallation nu för tiden eftersom den har en tendens till att bara mitt i ett arbete starta sin uträkning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jekean:

Kort sagt så är det ju ett prestanda test som värderar prestandas hos de olika viktigaste komponenterna.
resultaten är dock inte jämförbart med varandra då de varken tillverkats för "jämförd prestanda". Inte heller är det ett linjärt ökande poäng system.

Har inte kollat upp det men jag tror att det från början delvis var avsett för att se ifall ens dator var bra nog för spelkraven som också skulle varit i samma enhet (1-7.9(1-5.9 i vista)) men det gick ju sådär...
Använder de själv mest för att se ifall mina överklockningar ger några värda förbättringar. Tusentals extra poäng i 3D mark låter ju som det vore en jäkla boost men ändå så kan det vara en förbättring som inte ger någon vinnst över huvud taget.
Får man däremot 0.1 poäng extra i WEI så kan man räkna med 5-20% verklig prestanda förbättring.

Funkar även för stabilitetstest om man får för sig att överklocka utan tillgång till interne

t

Stort hopp mellan siffror.
Förövrigt, du kan inte använda det som stabilitetstest. Det stressar inte komponenterna nog för att kunna räknas som det, och ej heller kunna ge en ordentlig bild över hur stabilt systemet faktiskt är.

That said, så är WEI hatat här på SweC utav den enkla anledningen att det visar fel, och inte ger rätt bild på prestandan. Skall man se vad datorn går för är alltid 3Dmark att rekommendera, för att jämföra med liknande system. Skall man stabilitetstesta så är det Intel burn test och t.ex OCCT/Prime95.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Används inte WEI för att bedöma om datorn klarar Aero eller inte? Kanske bara har fått för mig det. Har dock funderat på varför man satte ett tak på skalan, det kommer ju ny, bättre hårdvara hela tiden och förr eller senare (ofta redan idag) blir det bara 7.9 trots att hårdvaran är bättre än något som redan finns.

Hade det inte varit mer intressant om man skippat maxgränsen, så kan man enkelt se hur pass mycket bättre hårdvaran är om ett par år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

vad är detta och vad används det till? Verkar ju ge en väldigt skev bild av hur bra datorn är så jag undrar lixom vad det är till för...

WEI enligt Microsoft: http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/What-is-the-Windo...

Skrivet av Black Zero:

Jag använde den tjänsten en gång sedan aldrig mer, what's the point?
Den gav mig inte ett skvatt, och dessutom vet jag redan vad min hårdvara klarar av i spelväg.

Stänger alltid av den tjänsten/schemaläggningen vid ominstallation nu för tiden eftersom den har en tendens till att bara mitt i ett arbete starta sin uträkning.

WEI är ingen tjänst och den startas manuellt. Du måste ha stängt av något annat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

WEI är ingen tjänst och den startas manuellt. Du måste ha stängt av något annat.

Windows Experience Index Tool - WinSAT

WinSAT ligger under Maintenance i Schemaläggaren, det är den jag alltid stänger av och tar bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Stort hopp mellan siffror.
Förövrigt, du kan inte använda det som stabilitetstest. Det stressar inte komponenterna nog för att kunna räknas som det, och ej heller kunna ge en ordentlig bild över hur stabilt systemet faktiskt är.

That said, så är WEI hatat här på SweC utav den enkla anledningen att det visar fel, och inte ger rätt bild på prestandan. Skall man se vad datorn går för är alltid 3Dmark att rekommendera, för att jämföra med liknande system. Skall man stabilitetstesta så är det Intel burn test och t.ex OCCT/Prime95.

Hur skall du hämta OCCT/Prime95 utan internet då?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

vad är detta och vad används det till? Verkar ju ge en väldigt skev bild av hur bra datorn är så jag undrar lixom vad det är till för...

Entusiasterna använder/bryr sig inte! Vad det är till för....! Ja bra fråga. (?)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jekean:

Hur skall du hämta OCCT/Prime95 utan internet då?

Genom en annan dator t.ex. Man kan inte lita på WEI som stresstest. Bättre att köra ett singleplayer spel, helt ärligt.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Genom en annan dator t.ex. Man kan inte lita på WEI som stresstest. Bättre att köra ett singleplayer spel, helt ärligt.

skilda bilder av scenariot:

End of discussion.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jekean:

skilda bilder av scenariot:

End of discussion.

Innan du drar "end of discussion", måste jag fråga en sak.

Anser du att man kan säga att en överklockning är 100% stabil genom att dra WEI?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Jag tittade precis i schemaläggaren och inga aktiviteter senaste 30 dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Windows Experience Index Tool - WinSAT

WinSAT ligger under Maintenance i Schemaläggaren, det är den jag alltid stänger av och tar bort.

Det är Windows System Assement Tool, det är inte samma sak. Även om den rapporterar till WEI.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

"Winsat står för Windows System Assessment Tool och är ett sorts prestandatest som mäter prestandan på datorn och inaktiverar grafiska- och system-funktioner beroende på hur snabb din dator är."

Källa
http://www.sweclockers.com/nyhet/5026-winsat-windows-vista-pr...

Det kan hända att det inte är samma sak men genom att stänga av och ta bort WinSAT i schemaläggaren har jag sluppit bli besvärad av uträkningarna som oftast sker automatiskt efter en tids användande av datorn.

Det står fortfarande System rating is not available i System under Kontrollpanelen och ingen "Score" har gjorts efter all den här tiden som gått dvs inga fula 5.9 siffror.

WinSAT, WEI, sak samma det hjälpte mig iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Innan du drar "end of discussion", måste jag fråga en sak.

Anser du att man kan säga att en överklockning är 100% stabil genom att dra WEI?

Scenariet i mitt exempel var tänkt som en situation där man i ett hus utan tillgång till internet där allt man känner för är att överklocka sin gamla P4 burk; nyinstallerad med win7.

Eller om man bara sitter nere i källaren där det inte finns trådar nätverk och inte pallar gå och hämta usb minnet med allt ifrån Aida till 3DMark11 men ändå vill få en bättre blick av stabiliteten än att Windows läses in fullt

Så NEJ. jag anser inte WEI som ett fulländat stabilitestest.
Ge gärna exempel på effektivare sätt att kolla stabiliteten offline om du vet nåt, via CMD OR otherwise

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

WinSAT, WEI, sak samma det hjälpte mig iallafall.

Eftersom WinSAT bara går ingång om datorn är inaktiv kl 1:00 på söndag morgon så är det ett för mig konstruerat problem

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net