Sökes: Laptop gedigen som en MBP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Jo jag förstår det är ganska mycket mindre dator för pengarna, men det jag fastnar för mycket är unibody samt att nästkommande MacBooks ryktas ha "Retina-display". 2880x1800 på en 15" tackar man ju inte nej till?
Något som är underbart vid filmproduktion och produktion överlag, ju högre upplösning desto mer får plats på skärmytan.

Jag har en stationär för tillfället men funderar på att dumpa den och köra all-in laptop-style.

Har du några förslag annars som stämmer in på mina önskningar?

Tackar

Jag skulle helt klart tacka nej till det

Har 1920x1080 i min laptop 15" och tycker det är på tok för hög upplösning.. Måste såklart zooma i alla program samt Windows.. har du tänkt sitta med förstoringsglas? För ska du kunna se vad det står på den upplösningen måste du zooma så då faller anledningen att ha hög upplösning

Enligt mig ska man ha 1920x1080 ska man ha minst 17" .. ska man ha den där upplösningen skulle jag nog gått på 20"+ Mao ingen laptop

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Ja självklart kan du behålla sladden om datorn har 1080p från början.

1366*768 och neråt använder 20 av 40 pinnar i kabeln, kör du 1080p på en sån här kabel får du färgfel och allmänt dålig bild. 1600*900 och uppåt använder all 40 pinnarna i kabeln.

Då vet jag det! PC-Konsulten ville ha 1600kr i deras konfiguration för uppgradering av panelen från 1080p, så man tjänar en hel del på att göra det själv!

Funderar på en dator från dem överlag, råkar du ha några erfarenheter? Tänker främst på chassit och hur konstruktionen är.

Skrivet av MasteraCe:

Jag skulle helt klart tacka nej till det

Har 1920x1080 i min laptop 15" och tycker det är på tok för hög upplösning.. Måste såklart zooma i alla program samt Windows.. har du tänkt sitta med förstoringsglas? För ska du kunna se vad det står på den upplösningen måste du zooma så då faller anledningen att ha hög upplösning

Enligt mig ska man ha 1920x1080 ska man ha minst 17" .. ska man ha den där upplösningen skulle jag nog gått på 20"+ Mao ingen laptop

Förstår vad du menar för vardagligt användande.

Men jag kommer att redigera 1080p film och behöver då så mycket plats som möjligt på skärmen, jag vill kunna redigera filmklippen i full skala vilket gör att ju högre upplösning desto mer plats får jag för programmens UI och arbetsområde

Permalänk
Hedersmedlem

Ja visst tjänar man på att göra det själv, å andra sidan är ju alltid ebay just ebay... Om det blir aktuellt med skärmbyte så har jag en firma som skickar exakt den skärm du beställer. Inte dyrare än de andra och inga paneler från "inbytta paneler från pixelgarantiprogram, ångerrättsdatorer och liknande". Skickar från Hong Kong om jag inte minns fel.

Pc-konsulten säljer Clevo vilket är utmärkta datorer enligt mig. Att tänka på är dock att det är datorer för gaming som väger en del mer. Flyttbara snarare än bärbara men hög kvalitet och genomtänkt konstruktion.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Kolla på Dell Latitude E-serien. Frugan har en 15" med 1920x1080-upplösningen, skärmen är väldigt bra i mina ögon har har väldigt bred betraktiningsvinkel. Rejält tangentbord, aluminium i locket, tyngd och "maskulin" känsla.

i5-processor och bara vanliga integrerade Intel-grafiken är det på våran och den kostade knappt 7000 kr på Dustin. Dustin har nu en med i7-processor för 9000 kr på kampanj:

http://www.dustinhome.se/product/5010622996/dell-latitude-e55...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Ja visst tjänar man på att göra det själv, å andra sidan är ju alltid ebay just ebay... Om det blir aktuellt med skärmbyte så har jag en firma som skickar exakt den skärm du beställer. Inte dyrare än de andra och inga paneler från "inbytta paneler från pixelgarantiprogram, ångerrättsdatorer och liknande". Skickar från Hong Kong om jag inte minns fel.

Pc-konsulten säljer Clevo vilket är utmärkta datorer enligt mig. Att tänka på är dock att det är datorer för gaming som väger en del mer. Flyttbara snarare än bärbara men hög kvalitet och genomtänkt konstruktion.

Vikten är det nog inga problem med. Jag byggde ihop en hos PC-Konsulten nu och den hamnade på 8490kr.

Specs:

  • Standard skärm 15" (köper isåfall från din källa!)

  • i7 3610QM

  • 8 GB Kingston ValueRAM DDR3 1333 MHz (2x4 GB)

  • Grafikkort: 1 x Nvidia GT 650M 1 GB GDDR5

  • Ingen lagring eller OS då jag har båda.

Priset verkade bli ganska saftigt med tanke på att jag uteslutit OS och lagring, och att det finns märken såsom Asus som har liknande specs till en mindre prislapp?

Men helt klart ett alternativ.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du kan leva med en 17" så går ju HP Envy att få snorbilligt med en trist 1600*900. Då slipper du köpa kabeln, bara att droppa i panelen så är det klart. Den datorn är jäkligt tight byggd men hade tyvärr en del barnsjukdomar som gav den dåligt rykte. Mig veterligen är det löst med svalare komponenter och andra uppgraderingar.
Valde själv mellan en sådan och DV7 när jag själv handlade sist, av snålhet blev det dock en DV7.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Priset verkade bli ganska saftigt med tanke på att jag uteslutit OS och lagring, och att det finns märken såsom Asus som har liknande specs till en mindre prislapp?

Men helt klart ett alternativ.

Tycker Asus n56vz ser väldigt trevlig ut http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744833&cks=ASS&assoc=B99...

Kanske inte lika robust som MBP unibody, men solid nog och skärmen verkar helt ok (matt, full hd etc).

http://www.youtube.com/watch?v=Zcyy3zitRKs

Permalänk
Medlem

Men PC-Konsulten kan man väl ändå inte säga är likvärdig kvalité med en MBP ? :S Chassit är ju inte i närheten av en MBP även om prestandan är bättre.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Jag skulle helt klart tacka nej till det

Har 1920x1080 i min laptop 15" och tycker det är på tok för hög upplösning.. Måste såklart zooma i alla program samt Windows.. har du tänkt sitta med förstoringsglas? För ska du kunna se vad det står på den upplösningen måste du zooma så då faller anledningen att ha hög upplösning

Enligt mig ska man ha 1920x1080 ska man ha minst 17" .. ska man ha den där upplösningen skulle jag nog gått på 20"+ Mao ingen laptop

Lite off-topic, men har du testat att ändra DPI-inställningar? Att ha en högupplöst skärm är i teorin enbart fördelaktigt eftersom man kan låta saker ta mer plats om de blir för små.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Lite off-topic, men har du testat att ändra DPI-inställningar? Att ha en högupplöst skärm är i teorin enbart fördelaktigt eftersom man kan låta saker ta mer plats om de blir för små.

Jo självklart kör 125% (Datorn levereras med den inställningen)

Men det är ju "zoom" på sätt och vis Man rymmer ju fler rutor såklart men vad gör det om det inte är bekväm textstorlek i dessa rutor

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Värmeutvecklingen och annat, varför skulle det påverkas? Majoriteten av de 15" som TS skulle kunna vara intresserad av säljs troligen redan med 1080p original i någon konfig.

Ska man köpa en dator med 1080p-panel av lite kvalisort från början får man ofta betala för saker som kan kännas meningslöst. BluRay, gigantisk hårddisk och monstergrafikkort. I mitt fall gav jag under 5000 för en DV6-6040eo med hyfsat grafikkort som egentligen var enda kravet, 700kr för skärmkabeln och en tusing för panelen. 6700kr för en hyfsad spellaptop under tre Kg med snuskigt bra full-hd skärm. Det är en bra deal helt enkelt.

Jag tänker att om han byter skärmen till någon som är mera högupplöst så kommer batteritiden att gå ner och grafikkortet får jobba hårdare, är det inte så? Om TS bara byter skärmen till en av högre kvalitet med samma upplösning så är det säkert inga problem, bara TS är uppmärksam.

Som du skriver "Majoriteten av de 15" som TS skulle kunna vara intresserad av säljs troligen redan med 1080p" så känns det som lite väl mycket antaganden för att allt skall gå smärtfritt. Sen håller jag med dig om att dyrare laptopts säljs med alldeles för mycket krims-krams, också därför jag gillar MacBooken.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

"Om jag orkar lära mig det"
Ursäkta men det låter bara larvigt. Självklart kan du köra OS X om du har något som helst intresse av att köra Unix-system och Unix-programvara. Verktygen finns där och går att bygga för plattformen så det känns helt naturligt. Nu har du ju inte det och verkar ha ganska nonchalant syn. Helt oinsatt och ointresserad iaf och verkar inte veta varför du skulle göra så. GNU/Linux är över 20 år gammalt och hade högre status på skrivbordet alltså desktop och workstation i mitten av 90-talet än idag i princip. Många mjukvaruleverantörer som sålt GNU/Linux-program har gett upp efter att de initialt börjat erbjuda mjukvara till plattformen efter att de andra Unix-derivaten dog och säljer till andra plattformar enbart så det är inte som att det går framåt på den fronten. Du kan bara köra alternativ till Windows inte ersättare. Så förvänta dig inte att du hittar någon sådan eller att något skulle helt plötsligt nå den nivån. Själv har jag kört Linux i någon form sedan 90-talet. GNU/Linux-distributioner kan du alltid köra i en virtuell maskin om du vill slippa fulhacken och alla workarounds för att få det fungera på din dator. Annars har du hyfsat bra stöd för GNU/Linux på Apples maskiner.

Det finns gott om företags-notebooks/bärbara med högupplösta skärmar, bra byggkvalité, alla tänkbara anslutningar, kraftiga grafikkort osv. Det finns ett någorlunda stort konsumentfält här för burkar riktade till konsumenter med lite kraftigare grafikkort. Behöver man ingen spelburk har du däremot ultraportabla Ultrabooks och liknande som är helt i konsumentklassen. Just nu händer lite saker som att vi håller på att gå över till Ivy Bridge (tredje generationens Core), Asus har kommit med högupplösta skärmar (IPS), vi vet ännu inte om Thunderbolt dyker upp på PC-marknaden och de bärbara ordentligt, grafikkort har gått in i en ny generation osv. Någon 2880x1800 variant av MBP ska du dock inte räkna med, Retina betyder inte upplösningsdubbling (fyrdubbling) och vi vet ännu inte hur de skulle lösa den högre upplösningen rent tekniskt om de släpper högupplösta skärmar. Datorprogram designar man inte för fasta upplösningar, fasta dpi-inställningar, osv. De flesta element kan man redan skala och det är inte som att 1440x900 är native för programvaruutvecklarna och designen för programmen till att börja med. Macar finns från 1366x768 till 2560x1440. På Windows är det bara jobbigt med för högupplöst skärm relativt till storleken och det kommer inte ens Windows 8 fixa.

GT 650M är ganska bra för spel i 1366x768 -- 1600x900 och ganska milda inställningar. Apples MBP med AMD HD6770M klarar sig ganska bra i lite lättare spel också. Men Apple ska iaf uppgradera till Ivy Bridge nu i sommar. Ta hellre nog en titta på något som Samsung 700Z5C-S02 med GT650M och mer rimliga 1600x900 15.6" skärmen med Ivy Bridge och 8GB ram. Finns även en 14" variant med 630M 700Z3C-S01. Kanske, eller motsvarande. Vill du ha en subrate gaminglaptop med 1080p skärm av inte högsta kvalité säg då det och skaffa det, men var då beredd på att det innebär en gaminglaptop och allt som följer med i form av vikt, storlek, utseende osv. Inkl möjligen att köpa en Clevo eller rabadgad Clevo med ännu värre grafik och mycket större storlek och vikt än mer avvägda alternativ. Clevos / Sagers kan vara bra, men stilrena är de inte. Support närmast obefintlig eftersom hur de säljs. Modererar du lite och anpassar dina förväntningar, eller vet att du vill köra Windows kan du komma undan lindrigare. Om nu priset var motivationen att slippa mac. Datorer med närmast identisk konfiguration kommer kosta snarlikt. En välkonfigurerad MBP kan ändå kosta 22000kr eller mer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av knorrrhane:

Jag tänker att om han byter skärmen till någon som är mera högupplöst så kommer batteritiden att gå ner och grafikkortet får jobba hårdare, är det inte så? Om TS bara byter skärmen till en av högre kvalitet med samma upplösning så är det säkert inga problem, bara TS är uppmärksam.

Som du skriver "Majoriteten av de 15" som TS skulle kunna vara intresserad av säljs troligen redan med 1080p" så känns det som lite väl mycket antaganden för att allt skall gå smärtfritt. Sen håller jag med dig om att dyrare laptopts säljs med alldeles för mycket krims-krams, också därför jag gillar MacBooken.

Bakgrundsbelysningen tänds av samma inverter oavsett vilken skärm du byter till, man byter inte invertern. Således samma strömförbrukning.
Grafikkortet i bärbara kommer att jobba mer eller mindre 100% hela tiden vid spelande oavsett upplösning. Skillnaden är bara att man får dra ner detaljnivån när man byter till högre upplösning.

Ditt andra stycke bortser jag från, du märker bokstavligen talat bara ord.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Är väl inte de vackraste att kolla på, men rejäla ska de vara vad jag hört.
Hur är kylningen i dessa bjässar?

Finner kylningen adekvat om än något ljudlig dock inte det allt för vanliga dödstjut ljudet utan snarare allt är som det ska ljud.
Visst lenovos dator ser i regel ut som jag vet inte vad, de vinner inga design priser. Funktionsmässigt är de lysande särskilt pekpinnen i mitten av tangentbordet och de två extra musknapparna gör allt mycket behagligare. Åter till utseendet dock, det finns ingen annan dator som ser så proffessionell ut som en lenovo vilket kan vara ett plus men framförallt är det just ergonomin som är tilltalande. Höll på att glömma. 20 volts batteriladdare.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Bakgrundsbelysningen tänds av samma inverter oavsett vilken skärm du byter till, man byter inte invertern. Således samma strömförbrukning.
Grafikkortet i bärbara kommer att jobba mer eller mindre 100% hela tiden vid spelande oavsett upplösning. Skillnaden är bara att man får dra ner detaljnivån när man byter till högre upplösning.

Ditt andra stycke bortser jag från, du märker bokstavligen talat bara ord.

Kan du helt klart bortse från

Jag menade inte bakgrundsbelysningen, utan antalet kristaller i LCD-skärmen.. Jag tänker att fler kristaller ger högre strömförbrukning, tror du inte?.. Sen är det klart att grafikkortet jobbar på 100% vid spelande och då spelar batteritid ingen roll, men gör ju andra saker med! Personligen spelar jag inte på laptops överhuvudtaget (har en stationär för det) men om TS skall ha en gaminglaptop bara för att gama och inte för att sitta med film-produktion och studier som TS sa så är det en annan femma..

Jag har dock börjat fixera lite vid batteritid på senare tid pga av hur dåligt det börjar bli med smartphones och laptops där man sätter prestanda och krims-krams före batteritid.. Det var riktigt gött att kunna använda min MacBook Pro 13" en hel dag på universitetet utan att tänka på batteritiden, men det är olika vad man prioriterar!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av iMatter:

Overpriced POS.

Vi delar åsikt.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Inaktiv

Är själv lite sugen på att ha någon av Samsungs tunna och lätta modeller NP700Z5C-S02 eller NP700Z7C-S01 som jobbdator, men funderar på några saker. Jag hoppas att någon här har någon av dessa modeller och kan svara på mina frågor:
* Samsung brukar väl ha bra (och ljusstarka) skärmar i sina dyrare modeller? (Något annat vore nästan dumt eftersom de väl själva tillverkar skärmar?) Jag vill dessutom hellre ha upplösningen 1 600 × 900 i en femtontummare eftersom jag är gammal nog att snart behöva läsglasögon ...
* Finns det plats för en extra hårddisk i sjuttontummaren, eller en mSATA-disk i någon av modellerna? Annars får det bli en 240 GB SSD i stället för den medföljande disken. (Jag har en rejäl NAS hemma och kan ändå enkelt komma åt vad jag behöver.)
* Har tangentbordet belysning? Jag har sett lite olika uppgifter om detta.
* Vet någon hur mycket RAM man maximalt kan använda? Dessa modeller verkar ha 4 GB lödda på kortet och bara en minnesplats. Det vore inte fel att kunna använda ett 8 GB-minne och få 12 GB totalt – det känns lite mer framtidssäkert än max 8 GB ...

Permalänk
Skrivet av anon36896:

Är själv lite sugen på att ha någon av Samsungs tunna och lätta modeller NP700Z5C-S02 eller NP700Z7C-S01 som jobbdator, men funderar på några saker. Jag hoppas att någon här har någon av dessa modeller och kan svara på mina frågor:
* Samsung brukar väl ha bra (och ljusstarka) skärmar i sina dyrare modeller? (Något annat vore nästan dumt eftersom de väl själva tillverkar skärmar?) Jag vill dessutom hellre ha upplösningen 1 600 × 900 i en femtontummare eftersom jag är gammal nog att snart behöva läsglasögon ...
* Finns det plats för en extra hårddisk i sjuttontummaren, eller en mSATA-disk i någon av modellerna? Annars får det bli en 240 GB SSD i stället för den medföljande disken. (Jag har en rejäl NAS hemma och kan ändå enkelt komma åt vad jag behöver.)
* Har tangentbordet belysning? Jag har sett lite olika uppgifter om detta.
* Vet någon hur mycket RAM man maximalt kan använda? Dessa modeller verkar ha 4 GB lödda på kortet och bara en minnesplats. Det vore inte fel att kunna använda ett 8 GB-minne och få 12 GB totalt – det känns lite mer framtidssäkert än max 8 GB ...

Jag har haft NP700Z7C i 2 veckor. Det är 17" varianten av Samsungs Chronos serie. Var ute och tittade på bl.a. på MacBook pro och måste säga att Samsung slår Apple på det mesta med denna maskin (subjektiv åsikt förstås men jag vill ha det absolut bästa, så...)

Skärmen är 1920x1080 17" matt, mycket ljusstark och har otroligt bra färgåtergivning. Betraktningsvinklarna är mycket bra, bättre än på MacBook 17", dock ej IPS. Att se på film är rent nöje på denna bärbara.

Det finns inte plats för extra hårddisk. Jag bytte ut Samsung 1TB HDD mot Samsung 830 256GB SSD. Otrolig skillnad blev det och datorn är knäpptyst utan belastning. Det går att köpa en monteringssats och med dess hjälp ersätta DVD/BluRay med en extra disk (har jag läst på notebookreview forums).

Tangentbordet har bakgrundsbelysning. Funkar precis som det ska. Ljusstyrkan justeras automatiskt och går att ändra manuellt i flera steg med FN knappkombo.

Datorn levereras med 8GB DDR3 1600MHz minne. En 4GB krets är fastlödd på moderkortet (sic!) och den enda platsen sitter en löstagbar 4GB sticka. Den går att byta ut mot annan, men vad jag förstår finns det bara 8GB max på marknaden idag och således är man begränsad till 4 + 8GB, d.v.s. max 12 GB. Tycker dock att 8GB räcker gott o väl för det mesta

En annan detalj är ljudet. Den är helt oslagbar. Det märke Samsung använder är "JBL" och jag vetefan vad det är för ngt (har hört talas om Dr.Dre o sånt). Men hursomhelst så är ljudet på denna maskin är både djup, klar, har fantastisk bas och till o med käringen tyckte att det lät så bra att hon vill ha en sådan laptop själv

Ang. priset: jag fick min för 14,5K :- plus 2,5K för SSD. En 17" MacBook pro i baskonfiguration ligger på "17 tum. Från 22 995 kronor." Samsung har senaste Ivy Bridge, 8GB 1600MHz, bättre skärm, mycket bättre ljud och numeriska tangenter. En fingervisning bara där!

Permalänk
Hedersmedlem

Den där Samsungen var banne mig inte dum.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Inaktiv

lastochka: tack för dina synpunkter!

Jag är rejält sugen på denna dator!
Det är inte ens säkert att datorn kan hantera mer än 4 + 4 GB RAM och jag vet att 8 GB räcker långt, men för att vara en såpass dyr dator vill jag gärna ha lite framtidssäkerhet ...

JBL är ett klassiskt amerikanskt högtalarmärke som har gjort många bra saker över åren, även det kanske inte är något som ljudpuristerna köper ...

Ett par frågor till:
* Satt hårddisken under en löstagbar lucka eller var du tvungen att skruva loss hela bakstycket?
* Hur är batteritiden?

Permalänk
Medlem

Finns det en laptop som har ett unibody skal förutom MBP?
Är ju så grymt snyggt

Permalänk
Skrivet av anon36896:

lastochka: tack för dina synpunkter!

Jag är rejält sugen på denna dator!
Det är inte ens säkert att datorn kan hantera mer än 4 + 4 GB RAM och jag vet att 8 GB räcker långt, men för att vara en såpass dyr dator vill jag gärna ha lite framtidssäkerhet ...

JBL är ett klassiskt amerikanskt högtalarmärke som har gjort många bra saker över åren, även det kanske inte är något som ljudpuristerna köper ...

Ett par frågor till:
* Satt hårddisken under en löstagbar lucka eller var du tvungen att skruva loss hela bakstycket?
* Hur är batteritiden?

Inga problem mate

Ang. JBL: ja där ser man -- live and learn!

Ang. hårddisk: man måste ta loss bakstycke för att komma åt hårddisken. Alltså fram med skruvmejsel. Jag följde instruktioner från video i följande tråd på notebookreview: http://forum.notebookreview.com/samsung/660337-new-samsung-se...

Det tog ca 10 minuter och gick ganska smärtfritt till. Bakstycke är gjord av ngn slags plast som är hård men elastisk (vetefan hur man kan beskriva det på ett bra sätt men det känns som ett riktigt bra kvalitetsmaterial). Ska också tillägga att hela konstruktionen är aluminium utom just bakstycket. Riktigt bra byggkvalite enl. mig, dock ingen unibody.

Batteritiden har jag inte testat än eftersom datorn används mest på hemmaplan och är nästan alltid ansluten till AC. Om jag minns rätt så ska den klara av runt 6 timmar på batteri och för en 17" med alla dessa hästkrafter allt över 3 timmar är väldigt bra. OBS att batteri ska gå att byta på egen hand ut om man tar bort bakstycket.

En annan intressant kuriosa: datorn har 8GB inbyggd SSD. Denna är av typen Kingston så kallad iSSD: http://www.sandisk.com/business-solutions/ssd/sandisk-issd

Den disken används i vanliga fall som cache med hjälp av drivrutin i Windows, men utan drivrutin kan monteras och användas som vilken disk som helst. Den spelar nog inte i samma liga som Samsungs SSD vad gäller prestanda men är klart snabb nog för att användas som e.g. slaskdisk (vilket jag gör).

Datorn har även Nvidia Optimus (går ej att stänga av i BIOS) GT 650M med 2GB GDDR5. Ivy Bridges grafikdel är hyfsad snabb men i vissa applikationer kan det bli en pain då Nvidias grafik inte kickar in automatiskt och det inte går att tala om att den ska användas framför Intels grafik (valet av GPU är grå-inaktiverad). Detta gäller bl.a. Windows Media Player och framför allt MPC-HC där man vill ha Nvidias del för bättre videokvalite. Jag har dock lyckats att lösa detta med Nvidia Inspector som tillåter ändringar i Nvidias applikationsdatabas (kan skriva mer om det om ngn är intresserad).

Summa sumarum är jag väldigt nöjd med denna laptop. Kör Win7 Pro med manuellt återställda drivrutiner (ergo ingen bloatware) och tycker att Samsung lyckats utomordentligt med denna maskin. Otroligt mycket valuta för pengarna!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lastochka:

Inga problem mate

Ang. JBL: ja där ser man -- live and learn!

Ang. hårddisk: man måste ta loss bakstycke för att komma åt hårddisken. Alltså fram med skruvmejsel. Jag följde instruktioner från video i följande tråd på notebookreview: http://forum.notebookreview.com/samsung/660337-new-samsung-se...

Det tog ca 10 minuter och gick ganska smärtfritt till. Bakstycke är gjord av ngn slags plast som är hård men elastisk (vetefan hur man kan beskriva det på ett bra sätt men det känns som ett riktigt bra kvalitetsmaterial). Ska också tillägga att hela konstruktionen är aluminium utom just bakstycket. Riktigt bra byggkvalite enl. mig, dock ingen unibody.

Batteritiden har jag inte testat än eftersom datorn används mest på hemmaplan och är nästan alltid ansluten till AC. Om jag minns rätt så ska den klara av runt 6 timmar på batteri och för en 17" med alla dessa hästkrafter allt över 3 timmar är väldigt bra. OBS att batteri ska gå att byta på egen hand ut om man tar bort bakstycket.

En annan intressant kuriosa: datorn har 8GB inbyggd SSD. Denna är av typen Kingston så kallad iSSD: http://www.sandisk.com/business-solutions/ssd/sandisk-issd

Den disken används i vanliga fall som cache med hjälp av drivrutin i Windows, men utan drivrutin kan monteras och användas som vilken disk som helst. Den spelar nog inte i samma liga som Samsungs SSD vad gäller prestanda men är klart snabb nog för att användas som e.g. slaskdisk (vilket jag gör).

Datorn har även Nvidia Optimus (går ej att stänga av i BIOS) GT 650M med 2GB GDDR5. Ivy Bridges grafikdel är hyfsad snabb men i vissa applikationer kan det bli en pain då Nvidias grafik inte kickar in automatiskt och det inte går att tala om att den ska användas framför Intels grafik (valet av GPU är grå-inaktiverad). Detta gäller bl.a. Windows Media Player och framför allt MPC-HC där man vill ha Nvidias del för bättre videokvalite. Jag har dock lyckats att lösa detta med Nvidia Inspector som tillåter ändringar i Nvidias applikationsdatabas (kan skriva mer om det om ngn är intresserad).

Summa sumarum är jag väldigt nöjd med denna laptop. Kör Win7 Pro med manuellt återställda drivrutiner (ergo ingen bloatware) och tycker att Samsung lyckats utomordentligt med denna maskin. Otroligt mycket valuta för pengarna!

Tack för all info!

Jag får gå och klämma lite på den någonstans. Funderar även fortfarande på femtontummaren ...
Synd bara att batteriet är ”inbyggt”, men så blir det väl när datorn ska vara tunn ... Jag hade funderat på att köpa ett extra batteri för att kunna sitta ute och jobba en hel dag!

Det verkar förresten inte vara så mycket bloatware på denna dator och en hel del går väl ändå att avinstallera?

Permalänk
Medlem

Har iofs bara kollat på 15"-varianten dvs NP700Z5C men var inte imponerad av skärmen alls. Betraktningsvinklarna var väl ok, men färgerna var inte alls i den klassen jag väntade mig. Synd för jag gillar verkligen utseendet, förutom att den har numpad.