Nätverkskort Vs Nätverksusb till stationär

Permalänk

Nätverkskort Vs Nätverksusb till stationär

Hej!
Behöver införskaffa mig en trådlös lösning för mitt hemnätverk till min stationära dator.
Moderkort: Gigabyte GA-P55-USB3
Router/Modem: Thomson TG789vn

Någon som har tips på om man skall köpa pci-express, pci eller Usb för ändamålet.
Krav hög överföringshastighet för hemmets nätverk då jag syncar datorn mot NAS.
Pris: Under 500:-

Permalänk
Inaktiv

Dra kabel som alla andra.

Om du tvunget måste ha trådlöst kör med PCI/PCIE. Du behöver inte ha USB sega ner det ännu mer (för att inte tala om dra en massa CPU då den inte har DMA).

Permalänk

Det är fortfarande kabel som gäller 2012 alltså...
Någon som kör trådlöst och tycker det funkar bra dvs sådana som inte har stöd direkt på moderkort eller använder bärbar.

Permalänk
Inaktiv

Kabel har extremt mycket högre bandbredd och är dessutom garanterad bandbredd medan trådlöst beror på en massa externa detaljer.

Trådlös fungerar om du inte har höga krav på latenser och överföring som ska vara snabb och stabil. Har du tur och bor i villa är det mera troligt att trådlöst kommer fungera så bra som det går. Bor du i lgh och har massa andra nät omkring är det troligare att det blir rätt så dåligt.

Permalänk

Bor i villa och därav 2våningar med HTPC i ett rum, bärbar som flyttas och stationär uppe. därav vore det skönt med trådlöst till stationär.
Är dock inte förtjust i trådlöst även om det är perfekt på mobil och bärbar dator.
Sambon är dock inte förtjust i kabeln som går mellan modemet och datorn (olika rum).
I annat fall får man dra en ny telekabel och installera modemet i rummet där datorn är.

Permalänk
Inaktiv

Det går gömma kabeln relativt väl. Eftersom det är villa kommer det fungera så bra som det går. Frågan är hur höga dina krav är. Troligen bra nog om du inte spelar FPS som är känslig för ms fördröjningar.

Permalänk
Rekordmedlem

Trådlöst är både snabbt o stabilt om du inte kräver att det ska kosta 500kr Det är där det brister, Nu kommer ju även de första 802.11ac enheterna, de verkar börja kring 2000kr men då var det det där med 500kr igen.
Lägger du däremot från 3000kr så får du nått som funkar vettigt bra, och 789an kan du glömma, den har inget i ett snabbt wifinät att göra, den har varken 5Ghz eller Gbit kablat vilket är absoluta krav om du ska ha hög prestanda, du lär ju inte få bra fart ens med kabel via den , det är en 100Mbit/s enhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog som andra säger satsa på kabel, provade en USB sticka en gång i tiden och fyihelvete vad dåligt det fungerande, och då sitter jag max 10m ifrån routern.

Visa signatur

Citera.

Permalänk

Får helt enkelt flytta tele-jacket till ett annat rum och installera routern i det rummet istället.

Permalänk

Har nu kommit fram till att när jag väl behöver extra hastighet för datorn kan jag dra sladden den biten, i annat fall dvs för slö surfning och spotify kan jag köra med trådlöst. Vilken av dessa bör jag då välja?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=513362,1184823,1025084,1...
Alt meddelar ni vilka som går bort direkt antar att deltaco och Edimax är två av dessa som man inte bör satsa på.
I övrigt kan ni se mer info i första posten...

Permalänk

Någon???
eller är det bara att chansa?

Funderar annars på att testa med ett D-Link DWA-140 eller D-Link DWA-160
någon som har något att säga om dessa?