Börja DJ:a, är det värt det?

Permalänk
Medlem

Börja DJ:a, är det värt det?

Hejsan, har länge haft intresse för att mixa musik och skapa egen. Har använt virtual dj lite och skapat lite remixes och mashups men ska nog införskaffa utrustning. Ska jag köra på en controller eller en mixer och vad ska jag ha en cd spelare till? Hade tänkt mig http://www.thomann.de/se/numark_mixtrack_pro.htm. Men jag vill även ha utrustning som räcker för att spela på mindre fester osv etc. Ska man då ha en club mixer http://www.thomann.de/se/numark_c_3.htm den eller något annat? Vill ju inte betala för mycket iheller.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Tjena har en Numark mixtrack pro hemma. och tycker den är smått rolig men hade hellre valt en mixer med CD spelare till då det ger mer erfarenhet utav ren mixning i framtiden. Men vad menar du med cliub mixer menar du att du ska ha den med 2 cd spelare till eller?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Absolut, det är väldigt underhållande. Kör på, men se till att inte stjäla mina gigs.
Jag har nu kört i över 2 år och har sedan dess lirat på CD. Jag tror att det är bättre, så du lär dig taktmixa (beatmatching) (och inte bara klicka på en sync-knapp vilket som jag tycker är en stor bluff), tekniken mm.

Jag vet inte hur mycket du vill betala ifall du vill köra CD (det kan kosta från 1500 för mindre grejer, till 15000 ifall du vill köra med Pioneer), men denna mixern kan jag rekommendera, jag har lillebrorsan. Dock så vet jag inte hur det skulle fungera ifall du vill köra via datorn.
Mixer: http://www.thomann.de/se/behringer_djx_750.htm

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Skrivet av Sposckis:

Jag hade hellre valt en mixer med CD spelare till då det ger mer erfarenhet utav ren mixning i framtiden.

There you have it.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

du lär dig taktmixa (beatmatching) (och inte bara klicka på en sync-knapp vilket som jag tycker är en stor bluff), tekniken mm.[/url]

Hahaha sync knapp is made for Guetta XD tyvärr har alla midikontrollers en syncknapp idag.. Förstör lite utav Känslan.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag är DJ och har själv dyra pioneer grejer hemma, jag har även varit köpråd för många som vill börja med DJande. Mixtrack Pro:n är värdelös. Hela enheten är extremt plastig och alla knappar inklusive jog-hjul är oresponsiva. Controller är det lätta och billiga alternativet då man kan få den bästa för drygt 8000 jämfört med de bästa mixer-seten för ca 50 000. Allt man behöver till är en laptop och tillhörande mjukvara. Kör du cd-spelare + mixer så kommer du troligen behöva bränna skivor då majoriteten av de billiga spelarna inte stödjer USB och liknande. Har du några planer på att spela på klubb och så vidare så är de dyrare pioneer det enda rätta. Minst 90% av alla klubbar har pioneer och funktionen på dem är återkommande och liknande.

På hobbynivå är controller det lätta och bästa alternativet och med tanke på att du är sweclockare så kanske du har en laptop som passar till. Om jag har tid kan jag ge lite förslag på bra controllers för en billig peng. Vad är din budget?

Permalänk
Skrivet av Sposckis:

Hahaha sync knapp is made for Guetta XD tyvärr har alla midikontrollers en syncknapp idag.. Förstör lite utav Känslan.

Sant men ändå inte i och med att Guetta inte ens mixar på sina gig, utan slänger på en förinspelad mix och viftar med händerna som ett grottmongo...

Skrivet av Xlave:

Jag är DJ och har själv dyra pioneer grejer hemma, jag har även varit köpråd för många som vill börja med DJande. Mixtrack Pro:n är värdelös. Hela enheten är extremt plastig och alla knappar inklusive jog-hjul är oresponsiva. Controller är det lätta och billiga alternativet då man kan få den bästa för drygt 8000 jämfört med de bästa mixer-seten för ca 50 000. Allt man behöver till är en laptop och tillhörande mjukvara. Kör du cd-spelare + mixer så kommer du troligen behöva bränna skivor då majoriteten av de billiga spelarna inte stödjer USB och liknande. Har du några planer på att spela på klubb och så vidare så är de dyrare pioneer det enda rätta. Minst 90% av alla klubbar har pioneer och funktionen på dem är återkommande och liknande.

På hobbynivå är controller det lätta och bästa alternativet och med tanke på att du är sweclockare så kanske du har en laptop som passar till. Om jag har tid kan jag ge lite förslag på bra controllers för en billig peng. Vad är din budget?

Åter igen sync knapp. Jag tror att det är bättre att grabben börjar med billigare grejer och lär sig "lira på riktigt" (nu snackar jag CD, inte vinyl).

Jag bränner jämnt skivor och jag finner inga problem med det. USB minnen med musik på, är därmed ett problem. Du kan inte ha alla dina låtar på USB och sedan tro att du hittar dem. Finns skivspelare med USB för ca. 2000 kr.

Kommer ta ett tag innan han kommer att spela på klubb.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xlave:

Jag är DJ och har själv dyra pioneer grejer hemma, jag har även varit köpråd för många som vill börja med DJande. Mixtrack Pro:n är värdelös. Hela enheten är extremt plastig och alla knappar inklusive jog-hjul är oresponsiva. Controller är det lätta och billiga alternativet då man kan få den bästa för drygt 8000 jämfört med de bästa mixer-seten för ca 50 000. Allt man behöver till är en laptop och tillhörande mjukvara. Kör du cd-spelare + mixer så kommer du troligen behöva bränna skivor då majoriteten av de billiga spelarna inte stödjer USB och liknande. Har du några planer på att spela på klubb och så vidare så är de dyrare pioneer det enda rätta. Minst 90% av alla klubbar har pioneer och funktionen på dem är återkommande och liknande.

På hobbynivå är controller det lätta och bästa alternativet och med tanke på att du är sweclockare så kanske du har en laptop som passar till. Om jag har tid kan jag ge lite förslag på bra controllers för en billig peng. Vad är din budget?

Ca 2000kr budget några tips?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Avicii är ingen DJ utan en musikproducent som bara gör sämre och sämre låtar.
Kommer sluta som Guetta om han inte gör några fantastiska och nydanande låtar. Soldout, hånad av de flesta utom mainstream.

Permalänk
Medlem

DJs är galet överskattade, väl på klubben bryr sig inte en jävel hur han/hon mixar bara det är bra låtar med lite basic övergångar.

Så tänker iaf "vanligt" folk som inte har det som ett yrke.

EDIT: En DJ kan vara av båda könen såklart, var tvungen att rätta till det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Fast det skulle ju vara en dröm att kunna köra riktigt bra sets för folk som verkligen uppskattar sådant
Finns flera stora Trance DJs som jag ser upp till...nåja, drömma kan man alltid göra

Sen tänkte jag på en följdfråga, borde man inte tänka efter lite vilken musikstil man vill köra (om man ska spela i Sverige)? Känns som att inte allt går hem bland den svenska publiken men som är mycket större utomlands.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

DJs är galet överskattade väl på klubben bryr sig inte en jävel hur han mixar bara det är bra låtar och lite basic övergångar.

Så tänker iaf "vanligt" folk som inte har det som ett yrke.

Det gäller också att ha ett öra för musik och spela låtar som folk vill höra på också och kanske ge lite nostalgi känsla också men inte för mycket. Man måste veta balansen och man får inte nöta ut låtar så det blir tråkigt.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

En DJ gör egentligen inte egen musik utan mixar huvudsakligen och gör egna versioner: remixes.

Ställ dig frågan: Vill du skriva och producera musik eller mixa ihop dansmusik på klubbar?
(det ena utesluter ifs inte det andra)

Vill du skriva musik ska du skaffa ett bra musikprogram och ett klavitatur, kanske nån synth.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willmutt:

Avicii är ingen DJ utan en musikproducent som bara gör sämre och sämre låtar.
Kommer sluta som Guetta om han inte gör några fantastiska och nydanande låtar. Soldout, hånad av de flesta utom mainstream.

Och ändå så är båda grymt kända och tjänar grovt med pengar och folk gillar deras musik. Eller missade jag något?

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

En DJ gör egentligen inte egen musik utan mixar huvudsakligen och gör egna versioner: remixes.

Ställ dig frågan: Vill du skriva och producera musik eller mixa ihop dansmusik på klubbar?
(det ena utesluter ifs inte det andra)

Vill du skriva musik ska du skaffa ett bra musikprogram och ett klavitatur, kanske nån synth.

Främst mixa.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

DJs är galet överskattade väl på klubben bryr sig inte en jävel hur han mixar bara det är bra låtar och lite basic övergångar.

Så tänker iaf "vanligt" folk som inte har det som ett yrke.

Kanske lite off topic men jag är inte ute och klubbar så mycket men det jag märker oftast är att de som spelar är totalt värdelösa visst de går att dansa till men man blir mer sur än glad på dom... De sätter på en låt spelar i en minut sen byter för att spela en annan låt i en minut och tänkte direkt detta kunde man göra bättre med någon månads övning. Men jag är ju ganska musik intresserad men mina polare märkte inget tills jag sa det.

En lite fråga dock är det svårt att få spelningar på klubbar och få spela som man själv vill? och slippa alla dessa plågor som "vanligt" folk verkar gilla..

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av CLLA:

Kanske lite off topic men jag är inte ute och klubbar så mycket men det jag märker oftast är att de som spelar är totalt värdelösa visst de går att dansa till men man blir mer sur än glad på dom... De sätter på en låt spelar i en minut sen byter för att spela en annan låt i en minut och tänkte direkt detta kunde man göra bättre med någon månads övning. Men jag är ju ganska musik intresserad men mina polare märkte inget tills jag sa det.

En lite fråga dock är det svårt att få spelningar på klubbar och få spela som man själv vill? och slippa alla dessa plågor som "vanligt" folk verkar gilla..

Klubbar är oftast inriktat mot en typ av musik om dom inte har någon special kväll
Så att spela din egna musik om du nu inte skulle vara en topdj är typ att glömma
Du kan säkert kasta in en och annan låt men inte en helkväll med sådant du tycker är bra för du måste spela sådant som folket på golvet tycker om.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willmutt:

Avicii är ingen DJ utan en musikproducent som bara gör sämre och sämre låtar.
Kommer sluta som Guetta om han inte gör några fantastiska och nydanande låtar. Soldout, hånad av de flesta utom mainstream.

Skulle säga tvärtom både Avicii och Guetta är DJs utan någon som helst musikalisk skolning som gör musik.

Tycker Avicii är ljusår bättre än Guetta men det är simpla tjatiga melodier, mediokra beats och effekter.

Det samma med Swedish Techno Maffia (eller var det house nån gång i tiden? ) men de tar in producenter som gör jobbet åt dem, medan de tar creden.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av cappe:

Ca 2000kr budget några tips?

Säger du att du kan punga ut max 2000 kr? Då får du kolla på tradera/blocket efter begagnade grejer.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Och ändå så är båda grymt kända och tjänar grovt med pengar och folk gillar deras musik. Eller missade jag något?

Du missade inget, och det är det tragiska. Finns folk som är sjukt mycket bättre och som ständigt skapar originella och betydligt bättre låtar som är intressanta att lyssna på och som inte är så otroligt förutsägbara som exempelvis Guettas och Aviciis låtar är, men som tjänar ppm av vad dessa två personer tjänar och är fullständigt okända för den stora skaran. Synd, mycket synd.

Permalänk
Medlem

Till TS: Skaffa en USB mixer med bra jogwheels och fader som du kör med laptop. Har en kompis som köpt en sån som dessutom har ingångar för CD och annat externt.

Finns Traktor och en del andra program för mixning.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av CLLA:

En lite fråga dock är det svårt att få spelningar på klubbar och få spela som man själv vill? och slippa alla dessa plågor som "vanligt" folk verkar gilla..

Inne på klubben är man som DJ "prostituerad"...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Skulle säga tvärtom både Avicii och Guetta är DJs utan någon som helst musikalisk skolning som gör musik.

Tycker Avicii är ljusår bättre än Guetta men det är simpla tjatiga melodier, mediokra beats och effekter.

Det samma med Swedish Techno Maffia (eller var det house nån gång i tiden? ) men de tar in producenter som gör jobbet åt dem, medan de tar creden.

http://www.youtube.com/watch?v=VLOCUohLnwc

http://cl.jroo.me/z3/v/y/D/d/a.aaa-David-Guettas-Piano.jpg

Ahahahahahhahahahahah! Fan vad bra!

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Hejsan, har länge haft intresse för att mixa musik och skapa egen. Har använt virtual dj lite och skapat lite remixes och mashups men ska nog införskaffa utrustning. Ska jag köra på en controller eller en mixer och vad ska jag ha en cd spelare till? Hade tänkt mig http://www.thomann.de/se/numark_mixtrack_pro.htm. Men jag vill även ha utrustning som räcker för att spela på mindre fester osv etc. Ska man då ha en club mixer http://www.thomann.de/se/numark_c_3.htm den eller något annat? Vill ju inte betala för mycket iheller.

Det är det väl om du har bestämt dig att bli bra på det och inte kommer tröttna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willmutt:

Du missade inget, och det är det tragiska. Finns folk som är sjukt mycket bättre och som ständigt skapar originella och betydligt bättre låtar som är intressanta att lyssna på och som inte är så otroligt förutsägbara som exempelvis Guettas och Aviciis låtar är, men som tjänar ppm av vad dessa två personer tjänar och är fullständigt okända för den stora skaran. Synd, mycket synd.

Tydligen så är inte låtarna bättre i deras öron? Alla människor kan ju inte tycka som du, tyvärr

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Skulle säga tvärtom både Avicii och Guetta är DJs utan någon som helst musikalisk skolning som gör musik.

Tycker Avicii är ljusår bättre än Guetta men det är simpla tjatiga melodier, mediokra beats och effekter.

Det samma med Swedish Techno Maffia (eller var det house nån gång i tiden? ) men de tar in producenter som gör jobbet åt dem, medan de tar creden.

http://www.youtube.com/watch?v=VLOCUohLnwc

http://cl.jroo.me/z3/v/y/D/d/a.aaa-David-Guettas-Piano.jpg

Att trycka på en playknapp tycker inte jag är att DJa, men i övrigt håller jag med dig.
Stort lol på videon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willmutt:

Att trycka på en playknapp tycker inte jag är att DJa, men i övrigt håller jag med dig.
Stort lol på videon!

Det har jag heller inte sagt.

Måste också förtydliga att jag har inget emot DJs generellt. Utan en bra DJ (som vågar? får?) spela bra dansmusik och som gör ett bra set som ger en bra upplevelse för publiken är värd all respekt.

Men man blir lite småbitter på den hype det är runt vissa stora DJs som mest spelar skit.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Tydligen så är inte låtarna bättre i deras öron? Alla människor kan ju inte tycka som du, tyvärr

Det är för att de inte tagit sig tid att lyssna på annat. Vi människor är väldigt bekväma av oss, det är skönt att lyssna på något man redan gillar och slippa leta nytt material.

Jag var själv ett stort Avicii-fan för något år sedan, men insåg efter en tid att hans låtar bara blev sämre och sämre ju populärare han blev och att det fanns betydligt intressantare verk några knapptryck bort. Alcoholic smått älskar jag, men Fade into Darkness och Sunshine hatar jag.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att du djar för att du tycker det är kul vilket du verkar göra för då du visa intresse i första posten
kom ihåg att det kommer börja som en hobby pengar lär du tjäna långt senare

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.