Sopfynd! CW högtalare. Hjälp kring nya baselement efterfrågas (BILDER)

Permalänk
Medlem

Sopfynd! CW högtalare. Hjälp kring nya baselement efterfrågas (BILDER)

Hittade härom natten ett par Cerwin Vega högtalare slängda vid en container. Som ni ser på bilderna är baselementen totalt förstörda, men i övrigt verkar högtalarna intakt, åtminstone finns inga synliga (?) skador på de andra fyra elementen och de spelar fint när jag kopplade in dem till stärkaren.

Jag kan väldigt lite om ljud och ljudteknik, så min fråga är helt enkelt om det går att byta elementen till nya, eller rent av laga de befientliga med ny papp? Vad måste jag tänka på när jag köper nya element, och kan jag förvänta mig att vilka element som helst av rätt storlek kommer passa och fungera bra? Är det något annat inuti högtalarna som kan vara trasigt? Jag tycker att de låter bra, förutom nästan total avsaknad av bas, förutom den som kommer från mellanregistret då.

Hur svårt är det att byta element, hur går jag tillväga etc är saker jag vill ha förslag på, samt tips på nya element att köpa, säg en budget på upp till 1200, per element, ungefär. Behöver jag något mer? Löder man vanligtvis?

Tacksam för alla svar

EDIT: Fler bilder nu sista är på mellanregistret, de andra är på baselementet, inte så mycket info där. Men är var fyra kablar påkopplade till varje element.

Update: Fler bilder

en på mellanregistret

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Nu verkar bilderna fungera igen!

Svar på dina frågor:

Går det att laga de befientliga?
Ja, det kallas omkoning och du kan göra det själv, men det är inte så enkelt. Kontakta hifi-företag och fråga om kostnader.

Vad måste jag tänka på när jag köper nya element?
De måste fungera med resterande delar: Låda, andra element och delningsfilter.
Det är många parametrar som måste stämma. Lådvolym och känslighet är några exempel.

Kan jag förvänta mig att vilka element som helst av rätt storlek kommer passa och fungera bra?
Nej, det är som sagt mer komplicerat än så.

Är det något annat inuti högtalarna som kan vara trasigt?
Ja, men det är inte så troligt. Lyssna på alla element var för sig. Rör sig basarna?

Hur svårt är det att byta element?
Inte svårt alls, bara du har nya element som passar.

Behöver jag något mer?
Förhoppningsvis inte, om mer är trasigt är det troligen inte lönt att laga dem.

Löder man vanligtvis?
Ja. Vissa sitter dock med kabelskor som man bara trycker på plats. Kika där sladdarna går in i basarna för att se hur det ser ut.

Angående kostnader så är 2400kr bra mkt mer än vad de kostar att köpa fungerande, begagnade.
Googla runt efter delar och posta dina resultat här (:

Mvh

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det bästa är att köpa likadana element som satt i för att matcha delningsfilterna. Hifiklubben är väl generalagent för CV i Sverige? Kolla annars direkt med CV så kan dom säkert hänvisa dig vart du ska hitta nya element. Gissningsvis är det lödning som gäller men knappast på raketforskningsnivå

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Hedersmedlem

Här finns en liten omkoningsguide: http://www.nordiskmusik.se/default.asp?id=5889

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar!

Ja, basarna tuggar på när man spelar musik, och alla andra element låter. Jag hör iaf inga missljud men har kanske inte världens mest tränade öron!

Jag ska försöka få tag i en nyckel och skruva bort basarna, kanske står det på vad det är för några, se om jag kan få tag i samma. Postar bilder om jag får loss dem!

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

Bäst är nog att hitta samma modell som sitter i nu, du kan kolla på bas elementet och leta modell beteckning. Om dessa inte finns att köpa löst mer så bör du kunna hitta specifikationer för dem.

Det kan se ut såhär:

Specifikationer

RMS Power : 400W
Max Power : 1200W
Impedance : 2x 2Ohm
Frequency response : 39Hz - 200Hz
Sensitivity : 90,7 dB/2,83v/1m
Fs : 39,9Hz
Re : 3,13Ohm
Z : 2+2Ohm
Qms : 3,46
Qes : 0,64
Qts : 0,54
Vas : 15,3Liter
Mms : 154,82gr
Cms : 0,090mm/N
BL : 14,29N/A
Sd : 346cm2
Vd : 0,55Liter
Xmax : 16,0mm
Diameter : 25cm (10’’)

Det är några av sakerna här som är speciellt viktiga:

Specifikationer

Impedance : 2x 2Ohm
Frequency response : 39Hz - 200Hz
Vas : 15,3Liter
Diameter : 25cm (10’’)

Detta är dom viktigaste, dom andra bör ju vara något sånär lika iaf. Men detta är motståndet som finns i högtalarna, frekvensen dom jobbar inom och volymen på lådan dom jobbar bäst i, sen storleken på själva elementet såklart.

Denna data brukar stå på basarna när du kollar på en hemsida för hifi butiker mm.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

med stämpeln på baksidan av högtalaren fick jag fram att det troligen rör sig om CW dc 10 högtalare

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=25388

så borde vara det du ska leta specc till de olika elementen från

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

med stämpeln på baksidan av högtalaren fick jag fram att det troligen rör sig om CW dc 10 högtalare

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=25388

så borde vara det du ska leta specc till de olika elementen från

Yes, hittade samma sak. De ser ut som dc-10.. Tack!

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Borde inte vara några problem att hitta nya skumkanter för 10", är dock lite mek att få dit de nya.

I värsta falll får du låta någon firma göra jobbet.

Det är i allmänhet bättre att byta skumkant på orginalelementet än att byta mot något annat, om du inte hittar extakt samma element billigare än vad det kostar att byta kanterna..

Om man bara sätter i något annat 10"-element så kommer det förmodligen fungera sämre i lådan i.o.m. att den är anpassad efter det elementet som sitter där orginal.

/ ChriG

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChriG:

Borde inte vara några problem att hitta nya skumkanter för 10", är dock lite mek att få dit de nya.

I värsta falll får du låta någon firma göra jobbet.

Det är i allmänhet bättre att byta skumkant på orginalelementet än att byta mot något annat, om du inte hittar extakt samma element billigare än vad det kostar att byta kanterna..

Om man bara sätter i något annat 10"-element så kommer det förmodligen fungera sämre i lådan i.o.m. att den är anpassad efter det elementet som sitter där orginal.

/ ChriG

Kanske hitta något företag som gör det då.. undrar om hifi-klubben fixar sånt?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

http://www.simplyspeakers.com/cerwin-vega-speaker-foam-edge-r...

Kant-kitt till 10"c-v, Jag kantade om mina dynaudio med SS kant-kitt och har bara gott att säga om dom
det är inte speciellt svårt att kanta om själv...men tar lite tid och är lite pillrigt.

annars så kantar hifikit om, det är dock inte gratis. 750kr/element upp till 10"(det får du nog nästan nya basar till dom där från c-v)

Visa signatur

Gammal Imac||Något nyare HP z420 workstation

Permalänk
Medlem

Du kan höra med killen som driver http://www.carlssonplanet.com, vet att han iaf tidigare har tagit på sig bl.a. omkantning. Skulle tro att han gör det billigare än Hifi-kit med tanke på att han brukade sälja omkantade Carlsson-basar för 350:-/st

Ska vara om han inte vill göra det om det inte gäller Carlsson-högtalare

/ ChriG

Edit 1: Killen bor dock i Sthlm så det blir till att skicka i så fall..
Edit 2: Personligen skulle jag ha försökt själv, finns rätt billiga satser att köpa på nätet, sen är det bara att Googla fram en instruktion alt. lura någon händig kompis/släkting om du absolut inte vill försöka själv

Permalänk
Medlem

orka inte läsa igenom vad de andra skrev!
jag spelade i sönder en CW bas så som på bilderna (gamla torra ringar)

det går att laga inga konstigheter. ett företag här där jag bor tog 400kr för att pilla i sönder en sluten baslåda och sätta på nya ringar på elementet.

du måste bara hitta någon som kan göra det. om du inte tar dig an det själv (finns på youtube hur man gör)

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska kolla om du kan omkanta elementen först, sedan kan du fundera på omkoning, omkoning behöver du bara göra om talspolen är skadad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska kolla om du kan omkanta elementen först, sedan kan du fundera på omkoning, omkoning behöver du bara göra om talspolen är skadad.

Undrar om man inte brukar kalla det omkoning (även om det är lite fel) när man byter kanten?

Är inte 100, men har aldrig hört talas om att nån nånsin har bytt hela konen med talspole å allt, säljs nog inga såna reservdelar misstänker jag

I det här fallet är det så klart bara kanten som skall bytas, har talspolen gått (inget ljud alls i elementet) så är det inköp av nytt element som gäller.

/ ChriG

Permalänk
Medlem

Jag ful-reparerade ett par Cerwin Vega med trasiga skumkanter för ett tag sen. Det funkar med "skär och klistra" om det är mindre hål men med så stora sprickor är det lika bra att köpa nya skumkanter. Det är ett jävla pill med "transplantation"

Postar en bild.. hyfsat resultat med Karlssons klister och en modellkniv

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Jag skulle säga att byta upphängningar är det enda raka, alltså skumkanterna. Technovox säljer sådana kanter och därifrån köpte jag mina cerwin vega bilhögtalare förresten, 10" vegaline.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ChriG:

Undrar om man inte brukar kalla det omkoning (även om det är lite fel) när man byter kanten?

Är inte 100, men har aldrig hört talas om att nån nånsin har bytt hela konen med talspole å allt, säljs nog inga såna reservdelar misstänker jag

I det här fallet är det så klart bara kanten som skall bytas, har talspolen gått (inget ljud alls i elementet) så är det inköp av nytt element som gäller.

/ ChriG

Jodå omkoning är nog tom vanligare än omkantning, det är så man gör när man reparerar pa element och det sker relativt ofta jämfört med hemmaelement, speciellt om man har skadat talspolen eller lyckats skapa en brand i konmaterialet, då duger det inte med omkantning

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jodå omkoning är nog tom vanligare än omkantning, det är så man gör när man reparerar pa element och det sker relativt ofta jämfört med hemmaelement, speciellt om man har skadat talspolen eller lyckats skapa en brand i konmaterialet, då duger det inte med omkantning
http://www.youtube.com/watch?v=We1736ZHebY&feature=related

Är man bara noga så fixar man det mesta.
Har själv plockat isär ett 12" element som jag eldat talspolen på.
Där lindade jag fram skadan (tre varv eller så) och lödde sedan fast spoltråden med anslutningsflätan igen.

Lite puligt att att limma fast en "använd" spindel igen men det gick bra och elementet lever faktiskt såhär 4år senare trots en hel del plågande.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk

Vilket jäkla fynd! DC-serien är den som låter bäst med hifi-parametrar. Stort grattis!

Som alla redan sagt, köp ing anya element - laga de befintliga. Nya element är som bäddat för att det ska bli fel. Mycket som ska stämma överens..